مصرف کنندگان چای سبز ممکن است زندگی طولانی‌تری داشته باشند

منبع: فرزند

173

1398/12/6

14:05


مصرف کنندگان چای سبز ممکن است زندگی طولانی‌تری داشته باشند

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که علاقه‌مند به نوشیدن چای سبز هستند، ممکن است از زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری بهره ببرند.


محققان دریافتند که از بیش از ۱۰۰ هزار بزرگسال چینی که مورد تحقیق و پیگیری بودند، احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی در هفت سال آینده، در افرادی که حداقل سه بار در هفته چای سبز می‌نوشیدند، کمتر از دیگران بود.

دوستداران چای سبز نیز امید به زندگی طولانی‌تری داشتند. در سن ۵۰ سالگی، آنها می‌توانند انتظار داشته باشند که بیش از یک سال بیشتر از همتایان خود که مصرف کننده عادی چای سبز نبودند، زندگی کنند.

این مطالعه، جدیدترین بررسی است که به تأثیرات بالقوه سلامتی چای سبز نگاه می‌اندازد.

با گذشت سال‌ها، بسیاری از مطالعات این نوشیدنی را به مزایایی مانند سطح کلسترول و وزن بدن سالم‌تر و همچنین خطر پایین‌تر ابتلا به بیماری‌های قلبی و برخی سرطان‌ها مرتبط کرده‌اند.

آن مطالعات مانند گذشته، “مشاهده‌ای” بود – جایی که محققان از افراد در مورد عادات سبک زندگی‌شان و سایر عوامل سؤال می‌کنند، سپس نتایج سلامتی‌شان را دنبال می‌کنند. محدودیت مطالعه این است که آنها ثابت نمی‌کنند که چای سبز به خودی خود، تمام این مزایا را فراهم می‌کند.

افرادی که چای سبز می‌نوشند ممکن است به روش‌های دیگری با افرادی که نمی‌نوشند متفاوت باشد. “ویتنی لینسنمایر”، استادیار تغذیه در دانشگاه سنت لوئیس گفت: تحقیقات انجام شده در ایالات متحده نشان داده است افرادی که چای می‌نوشند (هر نوع چای) ، به طور کلی رژیم‌های سالم‌تری نسبت به افرادی که چای نمی‌نوشند دارند.

محققان سعی می‌کنند چنین اختلافات و تفاوت‌هایی را حساب کنند. در مطالعه حاضر، محققان از دیگر عوامل توانستند رژیم کلی، عادت‌های ورزشی، سیگار کشیدن و سطح تحصیلات را وزن کنند.

لینسنمایر که سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی است، گفت: هنوز هم کنترل همه چیز غیرممکن است.

به گفته لینسنایر، تعدادی از مطالعات در کشورهای مختلف اکنون مزایای سلامتی در بین مصرف کنندگان چای سبز را یافته‌اند.

به علاوه، برخی از شواهد از آزمایشات بالینی وجود دارد. لینسنمایر به آزمایش اخیر زنان ایرانی اشاره کرد که نشان می‌دهد زنانی که روزانه سه فنجان چای سبز می‌نوشند، در طی هشت هفته شاهد بهبود در وزن، فشار خون، قند خون و کلسترول خود بودند.

لینسنمایر توصیه کرد: “بنابراین اگر از طرفداران چای سبز هستید، حتما نوش جان کنید. ”

وی گفت: “چای سبز بدون کالری و غنی از آنتی اکسیدان است. اگر مزه چای سبز را دوست دارید، باید بدانید که این یک نوشیدنی سالم و مفید برای قرار دادن در رژیم غذایی خود است. ”

این ماده حاوی کافئین است. لینسنمایر گفت: “بنابراین مراقب باشید با داروهایی که با کافئین تداخل دارند مصرف نشود، یا اگر شما با بی‌خوابی مبارزه می‌کنید، در نوشیدن آن احتیاط کنید. ”

این یافته‌ها بصورت آنلاین در مجله اروپایی “پیشگیری از بیماری های قلب و عروق” منتشر شد. این تحقیق بر روی ۱۰۰،۹۰۲ بزرگسال چینی انجام شد که در ابتدای مطالعه عاری از بیماری‌های قلبی و سرطان بودند. از شرکت کنندگان در مورد عادات سبک زندگی و سابقه پزشکی آنها مصاحبه شد و وزن، فشار خون و کلسترول آنها اندازه‌گیری شد.

در طی دوره پیگیری به طور معمول هفت سال تقریباً ۳۷۰۰ نفر دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شدند یا به علت مشکلات قلبی و عروقی درگذشتند. این خطر در میان کسانی که به طور عادی چای سبز می‌نوشیدند (حداقل سه بار در هفته) ، ۲۰٪ کمتر بود.

آن دسته از مصرف کنندگان که عادت نوشیدن چای سبز داشتند نسبت به افرادی که چای سبز کمتر می‌نوشیدند یا اصلاً نمی‌نوشیدند نیز ۱۵٪ کمتر، جان خود را به هر دلیلی از دست دادند.

چای سبز، سیاه و سفید همه از یک گیاه مشابه تهیه می‌شوند، اما در نحوه تهیه آنها تفاوت‌هایی وجود دارد. و در مقایسه با چای سیاه – که در ایالات متحده محبوبیت بیشتری دارد طبق گفته نویسندگان این مطالعه، سطح اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها در چای سبز بیشتر است.

محققان گفتند: تجربه‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که عصاره چای سبز می‌تواند التهاب را کاهش داده و عملکرد سلول‌ها در رگ‌های خونی و قلب را بهبود ببخشد. این تیم توسط دکتر شینین وانگ، از آکادمی علوم پزشکی چین در پکن سرپرستی شد.

مشاور مواد غذایی و تغذیه و رئیس گذشته آکادمی تغذیه و رژیم‌های غذایی “کونی دیکمن” گفت: در حال حاضر، هیئت منصفه هنوز درمورد این که آیا اضافه کردن چای سبز به رژیم غذایی، از بروز هرگونه بیماری جلوگیری می‌کند، اطمینان ندارد.

اما دیکمن گفت که او اغلب مردم را ترغیب می‌کند که از خوردن چای خود لذت ببرند، زیرا این یک فرم هیدراتاسیون بدون کالری است. (که حاوی قند یا خامه نیست)

دیکمن گفت: “افزودن [چای سبز] به رژیم روزمره شما، ضرری ندارد و ممکن است کمک کننده نیز باشد. ”

منبع: فوت و فن

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو