مدافعان مردم

70

1398/12/6

15:46


مدافعان مردم

سلامت نیوز: این روزها، دیگر از ترافیك و متروی پرازدحام خبری نیست. حالا به خاطر ویروس جدید، خیلی‎ از مردم ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و در حد توان دوركاری ‌‎كنند به همین دلیل‌ در سطح شهر كمتر تردد ‌می‎كنند.در این میان اما برای صاحبان بسیاری از مشاغل چنین امكانی وجود ندارد ‌به همین دلیل‌ به طور مستقیم یا غیرمستقیم امكان مبتلا شدن آنها به كرونا بیش از دیگران است‌، اما این شرایط سبب نشده آنها میدان را خالی كنند. بسیاری از آنها این روزها دلسوزانه كار می‎كنند و برای این كه آسیب‌ها از طریق کرونا به حداقل برسد تلاش می‌كنند، فرقی ندارد این فرشته‌ها در چه لباسی خدمت می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم، تعدادی از آنها در نقش پزشك، پرستار و تكنیسین اورژانس در قلب خطرند و تعدادی دیگر در نقش پاكبان یا كارمند مشغول به كار هستند.‌ فهرست این فرشته‌ها به این موارد محدود نمی‌شود، اما شرح حال تمامی آنها در این گزارش نمی‌گنجد. به همین دلیل به چند روایت كوتاه از تعدادی از آنها دراین گزارش بسنده شده است.‌


خط مقدم نبرد با ویروس
همیشه همین طور بوده است، زمانی كه بیماری شایع می‎‌شود، این مراكز اورژانس‌ است كه غلغله می‎شود. این روزها كه ویروس كرونا، در برخی شهرها خواب و خوراك را از هموطنان‌مان گرفته است، سر فهیمه و همكارانش بیشتر از هر زمان دیگری شلوغ‎ است. او می‎گوید‌: «همه مردم با یك عطسه ساده هم به اورژانس مراجعه می‎كنند.» در این فشار كاری، آنها بیش از هر كس دیگری احتمال دارد ویروس به جانشان بیفتد، مخصوصا با این شایعاتی كه در فضای مجازی دست به دست می‎شود: «ویروس هست، اما تجهیزات نیست.» فهیمه اما به این شایعه می‏خندد و می‎گوید فعلا مشكلی نداریم. بعد هم دوباره مشغول رسیدگی‌ به بیمارانش می‏‌شود.


شیفت‌های سخت پرستاران
پرستارها، ارتباط مستقیمی با بیماران بدحال دارند. حالا اگر این پرستار در بخش‌های ویژه یا عفونی و تنفسی هم باشد، خطر بیشتر در كمین است، درست مانند مهتاب كه در یكی از بیمارستان‌های رتبه اول كشور كار می‎كند و اتفاقا این روزها هم سرش خیلی شلوغ است.
او درباره آمار بیمارانی كه در بخشش بستری هستند، چیزی نمی‎گوید، اما توضیح می‎دهد شرایط در بخش‌های ویژه تحت كنترل است.
حالا او و همكارانش اگر شیفت هم نباشند، باید گوش به زنگ باشند تا اگر نیاز به پشتیبانی باشد، در بیمارستان حاضر شوند، اتفاقی كه البته یكی دوباری هم برای او پیش آمده است.


گلادیاتورهای سفیدپوش
ویروس كرونا جامعه بهداشت و درمان را هم هدف قرار داده است. این را می‎توان از آمار جهانی، از پزشك چینی یا اراکی که مبتلا شدند فهمید. همه اینها می‌گوید كرونا از آنچه تصور می‌شد به پزشكان نزدیك‎تر است، حالا فرقی ندارد پزشك عمومی یا متخصص عفونی و بیماری‌های گرمسیری باشد کرونا همه جامعه پزشكی را ممكن است درگیر ‏كند. اینها اما دلیل نمی‏شود كه قسم بقراطشان را فراموش كنند و بخواهند كار نكنند و برای بهبود بیمارانشان دست به هر كاری نزنند. این را علیرضا، متخصص رادیولوژی می‎گوید. این كه وظیفه پزشكی حكم می‎كند، اصول ایمنی را رعایت كنند و مراقب بیمارانشان هم باشند.


كلاچ، ترمز و كرونا
وقتی حمل‌ونقل عمومی خلوت‎تر شود، این راننده‏های حمل‌ونقل عمومی هستند كه مسافرانشان زیادتر می‎شود، حالا فرقی ندارد چه اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌ها، چه شركت‎های آنلاین و چه تاكسی‎های خطی، آنها یكی از بازوهای حمل‎ونقل كشورند. راننده‎ها در روز با تعداد زیادی مسافر در تعامل‌اند و این یعنی، خطری كه می‎تواند در كمین‌شان باشد. شاید به خاطر همین است كه حالا، بسیاری از راننده‎ها، ماسك به صورت شده‎اند و حتی در پشت آینه تاكسی‎شان، یك ماسك یدكی هم آویزان كرده‎اند. استفاده از دستكش و مواد ضدعفونی‏كننده هم كار همه‎شان است و آنها به خیلی از مسافران هم پیشنهاد می‏دهند تا قبلش دستان خود را ضدعفونی كنند که ویروس وارد تاكسی نشده، بمیرد، آنها اما خدمات‎رسانی خود را انجام می‌دهند.


مردان قانون
فرقی ندارد، هوا آلوده باشد یا كرونا حمله كرده باشد به شهر، آنها باید نظم عمومی را برقرار و به وظایفشان عمل كنند. نیروی انتظامی، چه در مرزهای كشور، چه در خیابان‎ها و د‌ر میان دود خودرو‎های فرسوده و چه در مقرهای انتظامی، گوش به زنگ نشسته‎اند تا اگر دزدی شد یا قتلی رخ داد، سریع دست به كار شوند، به‌خصوص اگر بدانیم ریشه خیلی از جرم و جنایت‎ها حاشیه شهرها و در مكان‌هایی است كه بهداشت عمومی و فردی رعایت نمی‎شود. از نظر ستوان دوم احمدی اما اینها دلیلی نمی‎شود تا به سر كار نرود:‌ «دستمان را می‎شوییم و سیستم ایمنی بدنمان را هم تقویت می‎كنیم. ولی بی‎خیال بی‌قانونی كه نمی‎شود، شد.»


چراغ گرمخانه از آنها روشن است
روزهای سرد سال، این گرمخانه‏ها هستند كه تنها پناه در راه‌مانده‎ها و معتادان متجاهرند، پس نمی‎شود در گرمخانه‏ها را در سرمای سوزان زمستان به روی نیازمندان بست. كسانی كه شاید در طول روز، در تمام شهر، می‌گردند و خود ممكن است، تبدیل به ناقلان بیماری شوند. با وجود این احتمالات اما هر شب، ساعت 7 شب در گرمخانه‏ها باز است و به همه‏شان هم ماسك و مواد ضدعفونی‎كننده می‎دهند تا شخصی، ویروسی را به دیگران انتقال ندهد. به قول مریم، مسؤول یكی از گرمخانه‏های شمال تهران، این تنها كاری است كه می‎شود كرد، این كه هر روز، همه جا را ضدعفونی‌ و زمان ورود، مددكارها كارهای پیشگیرانه را به آنها گوشزد كنند.


نسخه خطر در داروخانه
این روزها، این داروخانه‏ها هستند كه بعد از مراكز درمانی، بیشترین مراجعه کننده را دارند. حالا همه، به خاطر خرید ماسك و مواد ضدعفونی‌كننده، هر روز چند بار گذرشان به داروخانه‎ها می‏افتد و با جواب منفی متصدی‎های داروخانه مواجهه می‎شوند. این كه «تمام شده است» یا این كه «امروز سفارش‌ها نرسیده است» حالا متصدی‎های داروخانه مانند نازنین، هر روز سر به شرمندگی كج و مراجعان خود را رد می‏كنند. هرچند نازنین می‎گوید: «هر زمانی كه سفارش‌ها به دستمان برسد، ما از مردم دریغ نمی‎‏كنیم.» او تاكید می‎كند آنها هم جزو كادر درمان به حساب می‎آیند و به خاطر مراجعه بیش از اندازه بیماران، احتمال بیمار شدنشان زیاد است.


سنگربان اقتصاد
روز شنبه كه اولین مصاحبه وزیر بهداشت درباره ویروس كرونا از رسانه ملی منتشر شد، در جملات انتهایی خود، از كارمندان بانك به طور خاص نام برد. از این كه از آنها درخواست كرد از خودكار مشترك استفاده نكنند. حالا خارج از این درخواست وزیر بهداشت، آنها در روز با مراجعان زیادی هم در ارتباطند، حالا فرقی ندارد پشت شیشه باشند، چون از سوراخ‎های ریز شیشه هم ویروس منتقل می‎‏شود. برای مرتضی كه در یكی از بانك‎‏های خصوصی كار می‎كند، اینها مهم نیست. می‎گوید: «نباید به اقتصاد كشور ضربه زد.» به خاطر همین است كه هر روز با ماسك، دستكش و ماده ضدعفونی‎كننده به سر كار می‎رود و به گفته وزیر بهداشت گوش داده و هیچ خودكاری را هم به صورت مشترك به مراجعانش نمی‎‏دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو