مشکل شب ادراری کودکان، زمان مراجعه به پزشک

منبع: نی نی بان

114

1398/12/6

17:36


شب ادراری گاهی اوقات بخشی از فرایند آموزش دستشویی کردن است. اگرچه برخی از کودکان در طول روز قادر به استفاده صحیح از سرویس بهداشتی هستند، اما ممکن است شب هنگام با مشکلات کنترل مثانه مواجه شوند. این مشکل معمولا خود به خود از بین می رود اما روش هایی وجود دارد که می توانند بدون تحقیر کودک یا وارد آمدن فشار روانی به او، در این مسیر به شما کمک کنند.

علل شب ادرای 
شب ادراری معمولاً در کودکان 2 تا 4 سال رخ می دهد. با این حال، می تواند تا سنین مدرسه رفتن نیز ادامه یابد. اگر هر دو والدین در زمان کودکی، شب ادراری داشته اند، احتمالاً فرزندشان نیز چنین خواهد شد. در اینجا دلایل احتمالی دیگر برای شب ادراری آورده شده است: مثانه کودک به اندازه کافی برای نگه داشتن ادرار در تمام مدت شب رشد نیافته است. به طور مشابه، ممکن است ارتباطات بین مغز و مثانه او کاملاً شکل نگرفته باشد. این عمل یک واکنش به استرس، تغییر در محیط خانه، یک بیماری جزئی یا خستگی است. فرزند شما در خواب عمیق است و مثانه قادر به بیدار کردن او نیست. فرزندتان از یبوست رنج می برد و روده ها به مثانه فشار وارد می کنند. در شب، بدن ادرار زیادی تولید می کند. 

در مقابله با این مشکل به فرزندتان کمک کنید 
حتی اگر کودک شما می داند که او مقصر این شرایط نیست، اما باز هم شب ادراری باعث می شود که احساس خجالت و گناه قابل توجهی داشته باشد. ممکن است آن ها از خوابیدن در خانه یکی از دوستان یا رفتن به اردو امتناع کنند. به کودک اطمینان دهید که شما او را مقصر نمی دانید. اگر شما یا یکی دیگر از اعضای خانواده نیز شب ادراری داشته اید، ممکن است آگاهی از این موضوع به کودک احساس بهتری بدهد. 

در اینجا چند روش دیگر برای مدیریت اوضاع آورده شده است
یک پوشش پلاستیکی روی تشک قرار دهید. بگذارید کودک تان در تعویض تشک کمک کند. توضیح دهید که این مجازات نیست و به داشتن حس مسئولیت پذیری اش کمک می کند. یک سیستم پاداش تنظیم کنید. پس از مدتی که کودک شما شب ادراری نداشت، به او پاداش دهید. قبل از خواب از خوراندن مایعات زیاد به کودک خودداری کنید. به فرزند خود یادآوری کنید که قبل از خواب دوباره به دستشویی برود. زنگ خواب تنظیم کنید. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، درمورد تهیه زنگ هشدار از پزشک کودک خود کمک بخواهید. این ابزار رطوبت را تشخیص داده و کودک را برای استفاده از توالت بیدار می کند. این ابزار می تواند در مواقعی که خواب کودک عمیق است، کمک کننده باشد. 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید 
اگر کودک شما حداقل شش ماه کاملاً از توالت استفاده کرده باشد، و سپس ناگهان شروع به خیس کردن تخت کند، می تواند نشانگر یک مشکل پزشکی باشد. اگر خوابیدن همراه با تغییرات جسمی شروع شود، ممکن است مسئله دیگری در میان باشد.
در صورت بروز موارد زیر در کودکتان با پزشک تماس بگیرید:
در هنگام ادرار کردن از درد یا احساس سوزش شکایت دارد. لکه های خونی ابری یا صورتی بر روی لباس زیر کودک است. در طول روز شروع به خیس کردن شلوار خود می کند. تورم پاها یا مچ پا وجود دارد. در هفت سالگی یا بالاتر به خیس کردن تخت خواب ادامه می دهد. ادامه خیس کردن تخت خواب، به خصوص در سنین بالاتر می تواند نشان دهنده سوء استفاده جنسی باشد. اگر شک دارید که این اتفاق می افتد، مهم است که در مورد این وضعیت تحقیقات لازم را انجام دهید. 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو