خواص روغن سیاه دانه در برطرف کردن 12 مشکل بدن

منبع: اوما

224

1398/12/6

23:37


خواص روغن سیاه دانه در برطرف کردن 12 مشکل بدن

مردم هزاران سال است که از روغن سیاه دانه به دلیل مزایای درمانی آن استفاده کرده اند. مطالعات نشان می دهد که این روغن ممکن است مزایای سلامتی و آرایشی بسیاری از جمله کمک به کاهش وزن ، بهبود شرایط پوستی و حتی درمان سرطان و دیابت را به همراه داشته باشد.

روغن سیاه دانه چیست؟

آنها از Nigella sativa ، گیاه کوچکی با گلهای بنفش ، آبی یا آبی کم رنگ گرفته می شود که در اروپای شرقی ، آسیای غربی و خاورمیانه رشد می کند. مردم هزاران سال است از دانه های ریز سیاه میوه های N. sativa به عنوان داروی طبیعی استفاده کرده اند.

روغن سیاه دانه حاوی تیموکینون است که یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است که می تواند دارای خاصیت کاهش دهنده تومور باشد. افراد می توانند روغن سیاه دانه را به شکل کپسول مصرف کنند یا آن را بصورت موضعی بمالند تا برای پوست مفید باشد. همچنین می توان روغن آن را به روغن های ماساژ ، شامپو ، محصولات مراقبت از پوست خانگی و ... اضافه کرد.

روغن سیاه دانه با کیفیت بالا نیز برای استفاده در پخت و پز ، نان و نوشیدنی مناسب است.

فواید روغن سیاه دانه

دانشمندان با طیف وسیعی از تخصصها در مورد فواید احتمالی روغن سیاه دانه تحقیق کرده اند. با این حال ، توجه به این نکته مهم است که تاکنون بسیاری از مطالعات از سلولها یا حیوانات به عنوان مدل استفاده کرده اند ، و تحقیقات محدودی در مورد تأثیر روغن سیاه دانه در انسان وجود دارد.

1- کاهش وزن

تحقیقات نشان داده اند که مکمل سیاه دانه می تواند به کاهش شاخص توده بدنی افراد (BMI) کمک کند. شرکت کنندگان در مطالعه هیچ عوارض جانبی جدی از مصرف این مکمل گزارش نکردند. یک بررسی منظم که در سال 2013 در مجله دیابت و اختلالات متابولیک منتشر شده است ، نشان داد که روغن سیاه دانه می تواند در مقابله با چاقی مؤثر باشد.

2- اگزما:

براساس یک مطالعه در مقیاس کوچک در سال 2013 با مقایسه مزایای درمانی N. sativa با داروهای تجویزی ، روغن سیاه دانه می تواند شدت اگزمای دست را کاهش دهد.

3-  آکنه:

تحقیقات نشان می دهد که اثرات ضد میکروبی و ضد التهابی روغن سیاه دانه می تواند آکنه را بهبود بخشد. در یک مطالعه ، 58 درصد از شرکت کنندگان پاسخ خود به این درمان را خوب ارزیابی کردند ، در حالی که 35 درصد احساس کردند که نتایج آنها متوسط است.

4-  پسوریازیس:

یک مطالعه بر روی موش ها در سال 2012 نشان می دهد که این روغن می تواند دارای خواص ضد پسوریازیس باشد. روغن سیاه دانه ممکن است موها را مرطوب کند، پوست را نرم کند و به عنوان مرطوب کننده عمل کند، اگرچه برای اثبات این مزایا فقدان مدارک علمی وجود ندارد.

روغن سیاه دانه ممکن است برای برخی از بیماری ها از جمله موارد زیر مفید باشد:

5- سرطان

مطالعات اخیر نشان داده اند که تیموکینون موجود در روغن سیاه دانه می تواند بر مرگ برنامه ریزی شده سلول یا آپوپتوز در چندین نوع سلول سرطانی تأثیر بگذارد. این موارد شامل سرطان مغز ، لوسمی و سلولهای سرطانی سینه است.

بسیاری از تحقیقات در مورد تأثیر روغن سیاه دانه بر سلول های سرطانی انجام شده است تا انسانهای زنده؛ بنابراین محققان هنوز نمی دانند این روغن ممکن است برای درمان مبتلایان به سرطان چقدر مؤثر باشد.

6- عملکرد کبد و کلیه

براساس مطالعه سال 2013 بر روی موشها ، روغن سیاه دانه ممکن است عوارض بیماری کبد و کلیه را کاهش داده و ساختارهای بدن را بهبود بخشد. محققان نمی دانند که آیا این اثرات ممکن است در انسان نیز رخ دهد.

 

خواص روغن سیاه دانه

7- دیابت

طبق مقاله ای در مجله Endocrinology & Metabolism ، روغن سیاه دانه ممکن است دارای خاصیت ضد دیابتی بوده و قند خون را بهبود بخشد. باز هم ، این مطالعه از مدل های حیوانی استفاده می کند ، بنابراین تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی روغن در انسان لازم است.

8- ناباروری

یک کارآزمایی بالینی کنترل شده با دارونما بر روی مردان با اسپرم نامناسب و مشکلات ناباروری، نشان داده است که روغن سیاه دانه می تواند حرکت اسپرم را بهبود بخشد و تعداد اسپرم و حجم مایع منی را افزایش دهد.

9- التهاب بینی

روغن سیاه دانه به درمان آلرژی ها کمک می کند. در مطالعه‌ای که در سال 2011 در ژورنال آمریکایی Otolaryngology انجام شده است روغن سیاه دانه باعث کاهش وجود احتقان و خارش بینی ، آبریزش بینی و عطسه بعد از دو هفته شد.

10- آسم

تحقیقات اولیه حاکی از آن است که روغن سیاه دانه ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به آسم داشته باشد.

11- کاهش فشار خون بالا

نشان داده شده است که مصرف عصاره سیاه دانه به مدت دو ماه باعث کاهش فشار خون بالا می شود.

12- کاهش کلسترول بالا

به نظر می رسد که مصرف روغن سیاه دانه باعث کاهش کلسترول بالا می شود. این روغن سرشار از اسیدهای چرب سالم است که به شما در حفظ سطح کلسترول سالم تر کمک می کند.

عوارض جانبی و خطرات

اگرچه به نظر می رسد روغن سیاه دانه مزایای سلامتی خاصی دارد ، اما این مکمل جایگزین دارو نیست. افرادی که دارو مصرف می کنند باید قبل از استفاده از مکمل های گیاهی مانند روغن سیاه دانه با پزشک خود مشورت کنند.

پزشک می تواند در مورد تداخلات احتمالی با دارو توصیه کند و همچنین در مورد مزایای احتمالی و عوارض جانبی این مکمل صحبت کند. هرگز نباید بدون توصیه پزشک مصرف دارو را قطع کرد. مانند هر مکمل ، زنان باردار یا شیرده باید با پزشک خود مشورت کنند تا ببینند روغن سیاه دانه برای آنها مناسب است یا خیر.

با استفاده موضعی ، روغن سیاه دانه می تواند باعث ایجاد بثورات آلرژیک در برخی افراد شود. بنابراین ، لازم است ابتدا آن را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنید تا اطمینان حاصل شود که باعث ایجاد واکنش نمی شود.

افراد همچنین باید مراقب باشند تا روغن از چشم ، بینی و سایر قسمتهای حساس بدن دور بماند. خوردن روغن سیاه دانه گاهی اوقات می تواند منجر به مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده ، یبوست و استفراغ شود. برای به دست آوردن ایمن ترین و مفیدترین روغن سیاه دانه، همیشه روغن ارگانیک باکیفیت و 100 درصد خلوص تهیه کنید.

خلاصه

مردم هزاران سال است که از روغن دانه سیاه به دلیل مزایای درمانی آن استفاده کرده اند. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که روغن برای بیماری های مختلف و مشکلات پوستی مناسب است، اگرچه این مطالعات اغلب بر روی حیوانات یا سلول های سرطان به جای انسان انجام شده است. تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر N. sativa بر انسان و تأیید فواید آن لازم است. همیشه قبل از مصرف روغن سیاه دانه با پزشک مشورت کنید و روغن ارگانیک با خلوص صددرصد تهیه کنید.

1-Debra Rose Wilson. Benefits of black seed oil.on November 9, 2018

2-Cathy Wong .The Health Benefits of Black Seed Oil.Updated on September 17, 2019

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو