علائم بروز مشکل در ریه ها

منبع: تالاب

108

1398/12/7

11:00


علائم بروز مشکل در ریه ها

علائم بروز مشکل بیماری انسدادی ریه

اگر به طور مرتب شب ها از خواب بیدار میشوید و در تنفس با مشکل مواجه هستید یا سرفه می‌کنید  این نشانه مریضی ریهوی می باشد صدای خس خس نشانه اي از باریک شدن مسیرهای هوایی هست

 

ریه هاي انسان نقشی کلیدی در حفظ عملکرد درست اندام هاي دیگر بدن ایفا می‌کنند. از آنجایی که انسان برای ادامه بقا به تنفس وابسته هست، ریه ها در هر ثانیه مشغول فعالیت

 

هنگام انجام عمل دم، ریه هاي سالم اکسیژن را دریافت کرده و آن را به جریان خون منتقل میکنند تا اکسیژن از طریق خون به اندام ها و سلول هاي سراسر بدن ارسال شود. هنگام انجام عمل بازدم، ریه هاي سالم دی اکسید کربن را از بدن خارج میکنند.

 

اما افراد بسیاری در سراسر دنیا از مشکلات ریوی رنج می‌برند. میلیونها نفر در سراسر دنیا به مریضی مزمن انسدادی ریه «COPD» مبتلا میباشند، که بعنوان گروهی از مریضی هاي ریوی تعریف می‌شود که به واسطه باریک شدن مسیرهای هوایی تخلیه هوا از ریه ها را دشوار می سازند. این در شرایطی هست که افراد بسیاری نیز ممکن هست از مریضی خود آگاه نباشند.

 

در کنار مریضی مزمن انسدادی ریه، از دیگر مریضی هاي شایع این اندام می‌توان به آسم، برونشیت، سل، آمفیزم، و فیبروز سیستیک اشاره کرد.

افرادی که سیگار می‌کشند یا قبلا سیگاری بوده اند و افرادی که به طور مکرر با عوامل تحریک کننده تماس دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک مریضی ریوی قرار دارند.

 

از دیگر عواملی که ریه هاي انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند میتوان به عفونت ها و قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی‌زا «مثل پوست حیوانات خانگی و گرد و غبار»، دود سیگار، آلودگی هوا، آلودگی هاي فضای کار، و خاک اره اشاره کرد.

 

برای سالم نگه داشتن ریه ها، شما باید از نشانه هایي که به بروز مشکل در این اندام ها اشاره دارند، آگاه باشید. هرچه زودتر به آن ها رسیدگی کنید می‌توانید ریه هاي خود را از آسیب شدیدتر محافظت کرده و خطر مریضی مزمن ریوی و همینطور سرطان ریه را کاهش دهید.

 

در ادامه با بعضی از این نشانه اکثر آشنا میشویم.

 

سرفه مداوم

سرفه به محافظت از مسیرهای هوایی در برابر تحریک کننده هاي استنشاقی کمک می‌کند و همینطور در از بین بردن خلط «مخاط» در گذرگاه هاي تنفسی نقش دارد.

اما سرفه مداوم نشانه اي از عملکرد نادرست و غیر عادی ریه ها هست. در حقیقت، یکی از اولین نشانه هاي ریه هاي ناسالم سرفه مداوم هست که حتی پس از مصرف دارو نیز بهبود نمی یابد.

همینطور، هنگام سرفه کردن شما ممکن هست درد در قفسه سینه را تجربه کنید، که به شانه یا به سمت دست توسعه می یابد.

 

اگر بدون علت مشخص با سرفه مداوم مواجه شده یا اکثر از قبل سرفه می‌کنید، به دکتر مراجعه کنید. اگر مخاط بیش از اندازه مشکل آفرین شده هست، با نوشیدن آب و مایعات دیگر بدن خود را هیدارته نگه دارید زیرا اینکار به رقیق شدن مخاط کمک می‌کند و بدن می‌تواند از شر آن خلاص شود.

 

تنگی نفس

اگر حتی هنگام انجام وظایف عادی هرروز با دشواری در تنفس مواجه میشوید، این نشانه روشن دیگری از بروز مشکل در ریه ها هست.

تنگی نفس زمانی رخ میدهد که ریه ها باید سخت‌تر از حالت معمول کار کنند تا هوا را به داخل و خارج انتقال دهند. این شرایط می‌تواند به واسطه انسداد در مسیر هوایی شکل بگیرد.

تنگی نفس را نادیده نگیرید و بعنوان مثال، افزایش سن را مقصر این شرایط ندانید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن برای بررسی دقیق‌تر شرایط با دکتر خود مشورت کنید.

 

اگر با مشکلی پزشکی که نیازمند درمان باشد، مواجه نیستید، ورزش هرروز می‌تواند به افزایش قدرت و استقامت شما کمک کند. همینطور، تمرینات تنفس عمیق را برای تسکین تنگی نفس انجام دهید.

 

علائم بروز مشکل در ریه ها

از عواملی که ریه هاي انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند می‌توان به عفونت اشاره کرد

 

افزایش مخاط

سرفه به طور معمول با ساخت مخاط یا خلط مرتبط هست. مخاط از گیر افتادن میکروب ها، گرد و غبار، گرده و باکتریها در ریه ها پیشگیري می‌کند. اما هنگامی که ساخت مخاط در نتیجه سرماخوردگی یا مریضی هاي شایع دیگر شکل نگرفته باشد، نشانه خوبی محسوب نمی‌شود.

 

همینطور، ممکن هست متوجه تغییر در رنگ، غلظت، مقدار یا حتی بوی مخاط شوید. در حقیقت، اگر مخاط از حالت شفاف به زرد یا سبز تغییر رنگ دهد یا حاوی خون باشد، نشانه اي روشن از وجود مشکل در ریه ها هست.

خون در مخاط می‌تواند نشانه اي از سرطان ریه، برونشیت مزمن، یا آمفیزم باشد. با دکتر خود درمورد علائمی که دارید صحبت کنید تا علت دقیق انها مشخص شود.

 

خس خس مداوم

صدای خس خس نشانه اي از باریک شدن مسیرهای هوایی هست. به واسطه محدود شدن مسیرهای هوایی، هوا با سرعت لازم جریان پیدا نمیکند. این شرایط به شکل گیری صدای خس خس هنگام تنفس منجر میشود.

صدای خس خس مداوم میتواند نشان دهنده ابتلا به آسم یا آمفیزم باشد. همینطور، این شرایط می‌تواند نشانه اي از سرطان ریه باشد.

بدون در نظر گرفتن علت، شما باید به دکتر مراجعه کنید تا احتمال ابتلا به مریضی جدی ریوی یا آسیب شدید ریه بررسی شود.

 

تورم در قسمت پایین بدن

اگرچه ممکن هست عجیب به نظر برسد، اما تورم، درد و حساسیت در پاها می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در ریه ها باشد. هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، سیستم گردش خون اکسیژن مورد نیاز خود برای حفظ سلامت و به گردش درآوردن مایعات در سراسر بدن را به طور کامل دریافت نمیکند. این شرایط می‌تواند موجب تجمع مایع و شکل گیری تورم در پاها شود.

 

همینطور، به واسطه عملکرد ضعیف ریه ها، قلب نمیتواند به میزان کافی خون مورد نیاز کبد و کلیه هاي را پمپاژ کند. این به معنای آن هست که این اندام ها قادر نیستند به طور موثر سموم و مواد زائد را پالایش کنند. این شرایط نیز به ایجاد تورم در بدن منجر میشود.

برای کاهش تورم در پاها، آن ها را بالاتر از سطح بدن قرار دهید. اگر با گذشت زمان تورم شرایط وخیم‌تری پیدا کرد به دکتر مراجعه کنید.

 

سردردهای صبحگاهی

اگر پس از بیدار شدن از خواب با سردرد یا سرگیجه مواجه میشوید باید به دکتر مراجعه کنید.

یک مشکل ریوی مثل مریضی مزمن انسدادی ریه میتواند علت سردردهای صبحگاهی باشد. این شرایط به علت تنفس عمیق ناکافی هنگام خواب شکل میگیرد، که به تجمع دی اکسید کربن در بدن منجر میشود.

تجمع دی اکسید کربن گشاد شدن رگ هاي خونی در مغز را به همراه دارد، که به شکل گیری سردرد منجر می‌شود.

 

خستگی

احساس خستگی یا خستگی بیش از اندازه حتی پس از خواب کافی یکی دیگر از نشانه هاي بروز مشکل در بدن هست. چنین علائمی می‌توانند نشان دهنده یک مشکل ریوی باشند.

هنگامی که ریه ها عملکرد درستی ندارند، شما ممکن هست راحت‌تر از قبل خسته شوید. همینطور، به نظر نمیرسد حتی با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم قدرت و انرژی خود را باز یابید.

اگر ریه ها به میزان کافی اکسیژن در اختیار بدن قرار ندهند، سیستم هاي دیگر بدن نیز از این شرایط رنج میبرند و کل این شرایط میتواند به قیمت افت سطح انرژی تمام شود.

سطوح پایین انرژی یک چرخه معیوب را شکل میدهند. خستگی شما را از ورزش کردن دور میکند و ورزش نکردن روی استقامت بدن تاثیرگذار هست.

 

مشکلات خواب

اگر به واسطه مشکلات تنفسی در به خواب رفتن مشکل دارید یا خوابیدن روی یک صندلی برای شما راحت‌تر هست، این می‌تواند نشانه اي از وجود مشکل در ریه ها باشد.

دراز کشیدن روی تختخواب میتواند موجب سخت‌تر کار کردن ریه ها شود. این میتواند روی کیفیت خواب شما تاثیرگذار باشد. همینطور، سرفه کردن طی شب در خواب عمیق اختلال ایجاد میکند.

 

حتی یک شب بی خوابی اثر منفی روی سلامت جسمانی و روانی انسان دارد. پس تصور اینکه بی خوابی هاي مداوم چه نتیجه اي در پی خواهند داشت عمده دشوار نیست.

اگر به طور مرتب شب ها از خواب بیدار میشوید و در تنفس با مشکل مواجه هستید یا سرفه می‌کنید به دکتر مراجعه کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو