مراقب استرس خانه نشینی این روز‌ها باشید

منبع: برترین ها

88

1398/12/7

11:34


لزوم توجه به سلامت روان در مواقعی مانند سیل، زلزله و حالا در موقعیت حساس شیوع ویروس کرونا، در کنار رعایت اصول بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است.

همدلی: لزوم توجه به سلامت روان در مواقعی مانند سیل، زلزله و حالا در موقعیت حساس شیوع ویروس کرونا، در کنار رعایت اصول بهداشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. به عقیده کارشناسان داشتن حد معقولی از استرس و نگرانی سبب‌ساز این می‌شود که افراد بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی دقت بیشتری داشته باشند اما درست در نقطه مقابل افزایش بیش از حد نگرانی سبب کاهش سیستم ایمنی بدن شده و مقاومت افراد را در برابر آسیب‌های درونی و بیرونی کاهش می‌دهد.

این روزها با شیوع و سیر گسترده شدن ویروس کرونا در ایران که حالا دارد از کانون مرکزی آن، یعنی از شهر قم دور و دورتر می‌شود و شهرهای اطراف را هم متوجه آسیب‌های خود می‌کند لزوم توجه به آسیب‌های روانی مربوط به این ویروس از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. اگرچه در چنین مواقعی بویژه با دیدن و شنیدن اخبار و تصاویر مربوط به کشور چین طبیعی است که مردم گرفتار استرس و نگرانی باشند اما به گفته کارشناسان حد بالای این نگرانی سبب کاهش سیستم ایمنی بدن می‌شود و ما را بیشتر در مقابل ویروس آسیب‌‌پذیر می‌کند.

حالا که به نظر می‌رسد مردم راه خانه‌نشینی را برای مقابله و کمتر در معرض ویروس قرار گرفتن انتخاب کرده‌اند، باید سلامت روان خود را هم بیشتر مورد توجه قرار دهند در همین رابطه دکتر علی‌اصغر اصغرنژاد می‌گوید:«واقعیت اینکه یک توفیق اجباری به مردم دست داده که یک چند مدتی در خانه باشند تا خستگی‌های روزمره را کاهش دهند، اما توصیه‌ام به مردم این است که در این مدت فعالیت لذت‌بخش انجام دهند، زمان مطالعه خود را بیشتر کنند و ورزش کردن در منزل را هم فراموش نکنند.»

او ادامه می‌دهد:«اگر افراد بیکار در خانه باشند به سراغ اخباری می‌روند که استرس و اضطراب را تشدید می‌کند و مانع از آن می‌شود که عملکرد بهداشتی مناسبی داشته باشند. یک حدی از استرس برای اینکه ما حالت آمادگی و گوش به زنگ داشته باشیم که ما را در برابر تهدیدها مراقبت کند لازم است، وقتی شما نگران سلامتی خود و عزیزان خود هستید امری طبیعی است اما اگر این نگرانی از حدی بیشتر شود افراد معمولا کنترل بر روی هیجان و رفتارشان را از دست می‌دهند و کیفیت عملکردشان پایین می‌آید. همانطور که نبود حد کافی از استرس سبب می‌شود افراد عملکردی نداشته باشند، از طرفی زیادی استرس هم عملکرد را از میان می برد»این روانشناس عنوان می‌کند:«در مواقع بروز چنین رویدادهایی مانند شیوع ویروس کرونا، معمولا یک سری دستورالعمل‌های بهداشتی داده می‌شود که مهم‌تر از خود آن دستورالعمل‌ها عمل کردن به آنها است؛ اما اگر مردم در خانه‌هایشان که هستند لزوم سرگرمی و انجام کارهای مفید را برای خود جدی نگیرند و به سراغ اخباری بروند که نگرانی کاذب ایجاد کند، اخباری که از واقعیت‌ها بسیار دورتر باشد، این نگرانی کاذب و بیش از اندازه سبب کاهش عملکرد آنها می‌شود.»

به عقیده دکتر مینا منظوری، روانشناس، لزوم توجه به نگرانی و استرس در چنین مواقعی بسیار اهمیت دارد. وی در گفت‌وگو با «همدلی» می‌گوید:«افراد با رعایت اصول بهداشتی گفته شده در خصوص پیشگیری از مبتلا شدن به این ویروس، مانند شستن دست‌ها، کاهش تردد در مکان‌های پر خطر می‌توانند تا حدودی از ویروس دور شوند؛ اما ما به خاطر داشته باشیم که همراه شدن استرس در چنین مواقعی سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند و اتفاقا با ضعیف شدن سیستم ایمنی شما تبدیل می‌شوید به نمونه مناسبی برای اینکه این ویروس و یا هر ویروس دیگری در بدن شما عملکرد خوبی داشته باشد و سلامتی شما را تهدید کند.»

منظوری ادامه می‌دهد:«افراد تلاش کنند ضمن قبول واقعیت‌ها و انجام اصول بهداشتی گفته شده از ترس بیش از اندازه خودداری کنند تا اینکه با ضعف سیستم ایمنی همراه نشوند. با ترس و استرس چیزی درست نمی‌شود، در عوض تلاش کنیم سیستم ایمنی بدن را در فضای آرام‌تر با خوردن میوه‌جات و ویتامین‌ها تقویت کنیم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو