استیصالی که انسان‌ها را گرفتار کرده است / جعفر مهیاری از اجرای نمایش "تراس" در کانادا خبر داد

129

1398/12/7

11:58


جعفر مهیاری نمایش "تراس" را در شهر تورنتو کانادا روی صحنه می‌برد.

استیصالی که انسان‌ها را گرفتار کرده است / جعفر مهیاری از اجرای نمایش "تراس" در کانادا خبر داد

سرویس تئاتر هنرآنلاین: جعفر مهیاری نمایش "تراس" نوشته ژان کلود کری‌یر و ترجمه اصغر نوری را در روزهای 27، 28 و 29 فوریه (8، 9 و 10 اسفند) در شهر تورنتو کانادا در سالن تئاتر (Fairview Theatre) روی صحنه می‌برد. بازیگران این نمایش به ترتیب ورود به صحنه وریا حواری‌نسب، نجلا عزیزی، طناز قدرتی، سارا فلاحی، فرزاد نظری‌مقدم و سروش محمودی هستند.

جعفر مهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره این اجرا توضیح داد: در بهار سال جاری کارگاه‌های آموزشی در شهر کلگری ایالت آلبرتا کانادا برگزار کردیم که ماحصل این کارگاه‌ها اجرای نمایش "صندلی‌ها" در تئاتر انکانتر (Theater Encounter) این شهر بود؛ سپس پیشنهاد اجرای نمایشی در تورنتو مطرح شد تا در ماه فوریه در این شهر برای اجرا  آماده کنیم. من اجرای نمایش "تراس" را پیشنهاد کردم تا با جمعی از بازیگران مقیم کانادا آماده شود و طی یک‌ماه تمرین فشرده این نمایش در روزهای 27، 28 و 29 فوریه (8، 9 و 10 اسفند) در تورنتو اجرا خواهد شد.

او درباره موضوع و مضمون نمایش "تراس" گفت: داستان این نمایش درباره زنی است که تصمیم دارد همسر خود را برای همیشه ترک کند و در انتظار مرد دیگری است. زن در حالی‌که منتظر مرد موردنظرش است، قصد اجاره آپارتمان‌شان را دارد، آدم‌ها و شخصیت‌هایی به آپارتمان رفت و آمد می‌کنند و ماجرایی رخ می‌دهد...

وی در ادامه افزود: این نمایش به استیصالی می‌پردازد که هر انسانی می‌تواند گرفتار آن باشد. این انسان در این داستان تعلیقی دارد که به نظرم مهمترین قسمت این نمایشنامه است. در حقیقت در این نمایشنامه بارها به تراس که اسم این اثر و موضوع اصلی این آپارتمان است، تاکید می‌شود. این تراس که میان زمین و آسمان قرار دارد تاکیدی بر محتوای تعلیق و استیصالی است که شخصیت‌های این اثر در آن گرفتار هستند.

مهیاری همچنین اضافه کرد: همواره به نمایشنامه "تراس" به دلیل محتوای آن علاقمند بودم و دوست داشتم آن را به صحنه آورم. زمانی‌که در تورنتو پیشنهاد شد تا نمایشی را به صحنه آورم، دیدم که اکنون فرصت خوبی است که این اثر را اجرا کنم. البته زمانی‌که دو یا سه ماه پیش آن را دوباره خواندم، ایده‌هایی در شکل اجرایی و کارگردانی آن به ذهن‌ام آمد که به منظور اجرای آن بسیار مشتاق‌تر شدم.  

کارگردان نمایش "صندلی‌ها" با بیان اینکه شیوه و فرم اجرایی این نمایش به صورت کلی کاملاً متفاوت با فضای نمایشنامه و در عین حال بسیار فرم‌گرا است اما نه فرم‌های معمول، عنوان کرد: نمی‌توانم بر شیوه اجرایی این نمایش نامی بگذارم چراکه فضای اجرایی این نمایش برایم تجربه جدیدی است. نمایشنامه فضای رئالی دارد و شخصیت‌ها و روند قصه، واقع‌گرایانه هستند اما از آنجاکه در نظر داشتم در شیوه اجرایی، محتوای نمایشنامه را برجسته‌تر کنم تا ذهن مخاطب بیشتر گرفتار محتوا و مضمون نمایش شود، فرم اجرایی کاملاً سورئال را طراحی کردم. در عین حال در فضای این نمایش به کمک نور، میزانسن‌ها و موسیقی افکتیو، اوهام و توهمی ایجاد شده تا فضای توهم‌آمیز و آن استیصال و تعلیق بیشتر به مخاطب القا پیدا کند.

جعفر مهیاری درباره طراحی صحنه نمایش "تراس" اظهار کرد: این نمایش دکور خاصی ندارد و بیشتر به طراحی نور، صدا، موسیقی و نوع میزانسن‌ها پرداخته شده است. بازیگران در این نمایش هیچ‌گاه رو در روی یکدیگر گفت‌وگو نمی‌کنند و به نوعی ارتباط آنها با گسست همراه است.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: در حال حاضر قرار نیست این نمایش به جز تورنتو در محلی دیگر روی صحنه برود اما در صورتی‌که مانند دیگر نمایش‌هایی که روی صحنه آورده‌ام پیشنهاد و دعوتی مطرح شود استقبال خواهیم کرد.

دیگر عوامل این نمایش عبارتند از: مدیر تولید: آیلین اویان سلحشوری، طراح نور و لباس: جعفر مهیاری، دستیار کارگردان: نازلی عزیزی، منشی صحنه: مهتا مولاطلب، اجرای نور و صدا: شایسته سرخیل و عکاس: مانلی وفاداری.

 

 

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو