بخشنامه لغو سفر

61

1398/12/7

16:01


بخشنامه لغو سفر

سلامت نیوز:وزیر بهداشت: مردم به شهرهای آلوده، به‌ویژه قم سفر نکنند وزیر میراث‌فرهنگی: بازدید گروهی از موزه‌ها و مراکز گردشگری لغو شد معاون گردشگری: تورها تعهدی برای سفرهای نوروزی به گردشگران ندهند مبلغ کامل تورهای خریداری شده درصورت لغو سفر، به گردشگران مسترد می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ،معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، همزمان با انتشار ویروس کرونا در سطح کشور و درخواست مبنی بر اعلام وضعیت لغو سفر در کشور، صبح دیروز بخشنامه لغو سفر را به ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی تمامی استان‌ها ابلاغ کرد.

همزمان وزیر بهداشت و سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز از شهروندان ایرانی خواسته‌اند به دلیل شیوع ویروس کرونا از سفر به شهرهای آلوده و سفر به خارج از مناطق آلوده کشور خودداری کنند.در بخشی از بخشنامه صادرشده از سوی معاون گردشگری آمده است که شرکت‌های خدمات مسافرتی و فعالان گردشگری تعهدی برای انجام سفرهای نوروزی به گردشگران ندهند.

به‌گزارش معاونت گردشگری کشور، ولی تیموری در ابلاغیه خود به مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌ها اعلام کرد: «رعایت حقوق مردم و حفظ امنیت و آرامش روانی جامعه به‌ویژه گردشگران، همواره در زمره اولویت‌های اصلی صنعت گردشگری بوده و خوشبختانه فعالان این صنعت و مدیران تاسیسات گردشگری با رعایت اخلاق حرفه‌ای‌، رضایتمندی مسافران و گردشگران را بر سایر ملزومات رجحان می‌دهند.

در همین راستا با توجه به شرایط خاص روزهای اخیر، ضمن تأکید بر رعایت الزامات «دستورالعمل پیشگیری و کنترل شیوع ویروس کرونا در تاسیسات گردشگری» به شماره78379/983400 مورخ4/12/98 و به‌منظور رعایت حقوق متقابل مردم، فعالان و تأسیسات گردشگری در چارچوب بند یک ماده13 تصویب‌نامه حقوق شهروندی، مفاد قرارداد گشت‌های داخلی و خروجی و ماده12 شیوه‌نامه اجرایی ذخیره اتاق و ابطال آن در واحدهای اقامتی، چنانچه از تاریخ اول اسفندماه سال‌جاری تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر کند، کلیه تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ‌گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌‌کنند.

باتوجه به عدم‌ امکان پیش‌بینی دامنه تبعات وآثار شرایط موجود، لازم است فعالان و مدیران تاسیسات گردشگری از ایجاد هرگونه تعهد الزام‌آور برای سفرهای نوروزی هموطنان عزیز خودداری کرده و ضمن اطلاع‌رسانی و توجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و بازپس‌گرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری در داخل و خارج از کشور، مدنظر قرار دهند.


بازدید گروهی ممنوع

پس از این ابلاغیه بود که علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز با ارسال نامه‌ای به معاون گردشگری و معاون میراث فرهنگی کشور از آنها خواست با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در کشور تمامی بازدیدهای گروهی از سایت‌های تاریخی ملی و جهانی، موزه‌ها و مراکز گردشگری کشور در بخش خصوصی و عمومی لغو شود. او همچنین درخواست کرد ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و علائم هشدار‌دهنده در اختیار کارکنان مراکز گردشگری، موزه‌ها و سایت‌های تاریخی ملی و جهانی قرار داده شود.

علی‌اصغر مونسان به معاونان خود اعلام کرد: «به‌منظور مقابله با بیماری کرونا در سطح کشور، الزامی است ضمن رعایت دقیق پروتکل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پیشگیری از شیوع این بیماری، به کلیه موزه‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی، مراکز تاریخی و فرهنگی، پایگاه‌های ملی و جهانی، مراکز گردشگری و سایر زیرمجموعه‌های ذیربط اعلام ‌شود از پذیرش بازدیدهای گروهی (دانش‌آموزی، دانشجویی و...) خودداری کنند و تمهیدات لازم برای عوامل و کارکنان مجموعه‌های یادشده از قبیل ماسک، مواد ضد‌عفونی‌کننده و... درنظر گرفته شود و همچنین نسبت به نصب علائم هشدار‌دهنده برای بازدیدکنندگان اقدام شود.»


به شهرهای آلوده نروید

در 3روز گذشته با انتشار گزارش‌هایی از تأثیر سفر بر انتشار وسیع‌تر ویروس کرونا در کشور خبر داد و بر لزوم اجرای سیاست محدودیت و ممنوعیت سفر در کشور تأکید کرد. همشهری همچنین از شهروندان ایرانی خواست تا برای صیانت از سلامت خود و خانواده‌هایشان و همچنین جلوگیری از افزایش اپیدمی کرونا در کشور، از سفر به نقاط مختلف ایران و شهرهای آلوده به کرونا خودداری کنند.

همچنین از مسئولان کشور به‌ویژه وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی درخواست کرده بود تا فهرست شهرهای ممنوعه برای سفر در اختیار مردم و فعالان صنعت گردشگری قرار داده شود تا از اجرای تور و انجام سفر در شهرهای ممنوعه و آلوده به کرونا خودداری و تمهیدات لازم برای جلوگیری از سفر ایرانی‌ها از شهرهای آلوده به ویروس به نقاط دیگر کشور اندیشیده شود.حال سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی که از سوی دولت متولی اصلی اطلاع‌رسانی و سیاستگذاری نبرد با کرونا در کشور است، عصر دیروز از مردم خواست تا از سفر در کشور خودداری کنند.

او مشخصا به شهر قم اشاره کرد و از ساکنان این شهر و همچنین مسافران عازم قم از شهرهای دیگر خواست تا از سفر به خارج از شهر قم و سفر به این شهر به‌طور جدی پرهیز کنند تا این وزارتخانه ناچار به قرنطینه کامل شهر قم نشود.وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین اعلام کرد: در برخی نقاط کشور افراد مبتلا به کرونا یافت شده‌اند که از شهر قم به نقاط دیگر کشور سفر کرده بودند.

او از تمام ایرانی‌ها خواست به شهر قم و شهرهای ممنوعه دیگر برای سفر که به‌عنوان شهرهای آلوده در کشور در روزهای آینده اعلام خواهند شد، سفر نکنند.نمکی اعلام کرد: از مردم کشور خواهش می‌کنیم به شهرهایی که در آینده به‌عنوان شهرهای آلوده اعلام می‌شوند سفر نکنند تا ناچار به قرنطینه کردن شهرهای آلوده نشویم.


شهرهای ممنوعه اعلام شود

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که از سوی رئیس‌جمهوری به‌عنوان متولی اصلی مقابله با کرونا تعیین شده است و تمامی دستگاه‌های کشور ازجمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تابع تصمیمات وزارت بهداشت شده‌اند در شرایطی از مردم خواسته است به شهرهای آلوده سفر نکنند که تاکنون هیچ فهرستی زیر عنوان شهرهای ممنوعه برای سفر در اختیار مردم، گردشگران و حتی شرکت‌های خدمات گردشگری در کشور قرار داده نشده است.

روز گذشته از وزارت میراث‌فرهنگی و وزارت بهداشت خواسته بود که فهرست شهرهای آلوده به کرونا را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم از سفر به آنها خودداری کنند و از سفر ساکنان آن شهرها به دیگر نقاط کشور جلوگیری شود.

فعالان صنعت گردشگری کشور نیز در ایفای مسئولیت اجتماعی خود در مقابله با بحران کرونا در کشور پیش‌تر از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خواسته بودند تا فهرست مقاصد گردشگری که نباید به آنها سفر کرد را در اختیار شرکت‌های خدمات مسافرتی قرار دهد تا فعالان صنعت گردشگری از اعزام گردشگران و مسافران به این مقاصد جلوگیری و از فروش تورها به مقاصد آلوده خودداری کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو