قصر میسور؛ زیبایی تاریخی در سرزمینی آسیایی

قصر میسور؛ زیبایی تاریخی در سرزمینی آسیایی


منبع: همگردی

85

1398/12/8

00:44


هند از جمله دیدنی ترین و بی مثال ترین مناطق گیتی است. در هند فرهنگ و رسوم گوناگونی به چشم می آیند و از نظر تاریخی و فرهنگی بسیار غنی است. تاریخ این کشور به 3 هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسد. در هند آثار تاریخی با ارزش متعددی هستند که بی مثال ترین آن ها کاخ تاج محل است. یکی دیگر از کاخ های زیبا و تاریخی این کشور، قصر میسور هند یا Mysore Palace هست. برای شناخت بیشتر این بنای باشکوه، در ادامه این مطلب ما را همراهی فرمائید.

قصر میسور هند

معرفی

در قسمت جنوبی شبه جزیره هند، شهر میسور، دومین شهر بی مثال ایالت کارناتاکا جای گرفت. این شهر میزبان یکی از بی همتاترین قصرهای پادشاهی هند به نام قصر میسور است. علاوه بر قصر میسور، در این شهر 6 قصر دیگر نیز وجود دارد و به همین دلیل به نام شهر قصرها معروف شده است. قصر میسور یا آمبا در سال 1912 میلادی برای 24امین پادشاه وادیار احداث گردید. پسر مهاراجه کریشناراجا وادیار چهارم که آخرین مهاراجه میسور بود، این قصر را بزرگتر و گسترده تر کرد. این بنای باشکوه از ابتدای ساخت تا به امروز محل سکونت پادشاهان متعددی بوده و بعد از تاج محل، بیشترین میزان محبوبیت در میان گردشگران متعلق به قصر است. برای بازدید از قصر میسور هند یا Mysore Palace دقت فرمایید که قبل از ورود باید کفش های خود را در بیاورید و از فضای داخلی آن عکاسی نکنید. بلیت این بنای تاریخی برای هر فرد خارجی 200 روپیه است.

معرفی قصر میسور هند

معماری قصر میسور

قصر میسور هند شامل یک ساختمان 3 طبقه و برج 5 طبقه بوده که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. بالای ساختمان اصلی این قصر، گنبد مرمرین و زیبایی دیده می شود. از جمله دیگر عناصر این قصر پاویون عروسک ها بوده که در ابتدا که از آن گذر می کنید، فرهنگ و تاریخ هند از طریق عروسک های مختلف چوبی که لباس های سنتی به تن دارند، به نمایش گذاشته شده است. در سر در ورودی Mysore Palace جمله معروف پادشاه به خط سانسکریت «هیچ وقت مرعوب نشو» دیده می شود. در اطراف Mysore Palace، باغ بزرگ و زیبایی به چشم می آید که زیبایی آن را مضاعف کرده است. لازم هست بدانید که سبک معماری کاخ، مخلوطی از روش های اسلامی، گوتیک، راجپوت و هندی بوده که بدان ایندو ساراسنیک گفته می شود. در معماری ایندو ساراسنیک نشانه و المان های اسلامی هندی با معماری گوتیک و نئوکلاسیک تلفیق شده اند. چنین معماری توسط معماران بریتانیایی در قرن 19 میلادی شکل گرفت. سالن کالیان مانداپا یا سالن عروسی، یکی از چندین سالن این قصر بوده که پلانش به شکل 8 ضلعی است. در این سالن از عناصر درخشان و پر زرق و برق مانند کاشی های صیقل خورده در کف استفاده شده و سقف این قسمت از قصر میسور از جنس شیشه است. سالن خصوصی پادشاه به نام آبماویلاسا، محل برگزاری جلسات شاه با مشاوران و وزرا بوده و درهای این سالن بسیار باشکوه و مجلل از جنس رزوود یا بلسان بنفش هستند. جلسات عمومی در سالن دیگری به نام دیوان عام یا دربار شاه برگزار می شدند. در این سالن تخت مجللی با روکش طلا دیده می شود که توسط صنعتگران ساخته شد. این تخت زیبا در گذشته تنها در زمانیکه جشن داسارا برگزار می شد، مورد استفاده قرار می گرفت.

معماری قصر میسور

تاریخچه قصر

قبل از ساخت این قصر، کاخ چوبی در این مکان وجود داشت که در اثر آتش سوزی از بین رفت. پادشاه میسور به نام مهاراجه کریشناراجا وادیار چهارم در سال 1897 میلادی امر احداث این کاخ را داد. ساخت این قصر تا سال 1912 میلادی زمان برد و حدود 41 میلیون روپیه صرف ساخت آن گشت. این بنا در طول زمان دچار تغییراتی شد و توسط پادشاه بعدی به وسعتش افزودند. بازسازی اصلی این بنا در سال 1940 میلادی انجام گرفت. کم کم بعد از این بازسازی نقش خانواده سلطنتی کم رنگ شد. در حال حاضر بیشتر این بنا موزه بوده و خانواده سلطنتی در بخش بسیار کوچکی از آن زندگی می کنند. قصر میسور متعلق به دولت هند است.

قصر میسور هند 2

قصر میسور هند 3

قصر میسور هند 4

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو