حسام عقبایی در پاسخ به این سؤال که دلیل رشد قیمت مسکن در دی‌ماه و بهمن ماه طبق گزارش بانک مرکزی چیست، گفت: بخش مسکن از خردادماه امسال وارد یک رکود غیرتورمی شد و به همین دلیل میزان معاملات مسکن کاهش یافت و این رکود پایدار تا نیمه اول امسال باقی ماند. 

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شد از اسفند ماه حجم مراجعات و معاملات مسکن افزایش یابد، اظهار داشت: انتخابات مجلس شورای اسلامی باعث شد تا متقاضیان واقعی خرید مسکن و متقاضیانی که قصد سرمایه‌گذاری داشتند در دی‌ماه و بهمن‌ماه و قبل از انتخابات مجلس شورای اسلامی به بازار مسکن مراجعه کنند و همین افزایش مراجعات موجب رشد معاملات و قیمت مسکن شد. 

*پیشوازی متقاضیان از خرید مسکن 

عقبایی با تأکید بر اینکه البته میزان رشد قیمت مسکن نسبت به میزان افزایش معاملات کمتر بود ادامه داد: پیشوازی متقاضیان مسکن از خرید مسکن چه برای خرید و چه برای سرمایه‌گذاری باعث شد تا بعد از افزایش تعداد معاملات مسکن، مالکان با دیدن افزایش تقاضا قیمت‌های خود را بالا ببرند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با تأکید بر اینکه البته طی چند روز گذشته به دلیل شیوع و انتشار ویروس کرونا معاملات مسکن در اسفندماه را تحت‌تأثیر خود قرار داده است، گفت: حجم معاملات مسکن این روزها به دلیل اینکه مالکان مسکن از ورود متقاضیان خرید مسکن به دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا خودداری می‌کنند کاهش یافته،‌ به همین منظور به نظر می‌رسد فعلاً خرید و فروش مسکن و میزان معاملات کاهشی باشد. 

*پیش‌بینی از وضعیت قیمت مسکن در سال ۹۹

عقبایی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی از وضعیت قیمت مسکن در سال 99 چگونه خواهد بود، گفت: بازار مسکن در فروردین ماه سال آینده به دلیل تعطیلی بازارها ثبات خواهد داشت، اما در اردیبهشت ماه قیمت‌ها خود را پیدا خواهد کرد و در خردادماه قیمت مسکن به نوعی خود را به خوبی نشان خواهد داد. 

*رشد نرخ تورم بسیار پایین تر از نرخ تورم خواهد بود

وی ادامه داد: اما آنچه که مشخص است این است که افزایش قیمت مسکن در سال 99 در حد زیر خط تورم خواهد بود و این به معنی این است که اگر خط تورم 30 درصد باشد، قیمت مسکن بسیار پایین‌تر از این عدد یعنی در حدود 15 تا 20 درصد رشد خواهد کرد. 

*مسکن واکنش سریع به نرخ ارز ندارد

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این سؤال که این روزها نرخ دلار در حال افزایش است، آیا قیمت مسکن هم به تعبیت از افزایش نرخ ارز خود را بازیابی خواهد کرد، گفت: مسکن مثل سایر کالاها نیست که بلافاصله بخواهد نسبت به این افزایش نرخ ارز واکنش نشان دهد، یعنی اگر نرخ دلار آمریکا همینطور این افزایش را ادامه دهد و پایدار باقی بماند قیمت مسکن حداقل 2 یا 3 ماه دیگر به این افزایش نرخ ارز واکنش نشان خواهد داد.