برنامه ریزی برای تغییر آسان سبک زندگی در آستانه سال نو

برنامه ریزی برای تغییر آسان سبک زندگی در آستانه سال نو


منبع: روزیاتو

102

1398/12/8

20:32


برنامه ریزی برای تغییر در سبک زندگی همیشه آسان بوده اما پایبندی به آنها دشوار است! خیلی از ما اغلب به سختی می‌توانیم به اهداف و تصمیماتی که برای سال نو می‌گیریم پایبند باشیم. در واقع، حدود ۸۰ درصد از مردم نمی‌توانند در برآورده کردن اهدافشان ثبات قدم و اراده کافی را داشته باشند و مدت زمانی که از تصمیمات جدید خود پیروی می‌کنند، معمولا بیشتر از شش هفته یا حدود یک ماه و نیم طول نمی‌کشد.

بیشتر تغییراتی که مردم می‌خواهند در سبک زندگی خود بدهند مربوط به سلامتشان است؛ مثلا وزنشان را کم کنند، ورزش بیشتری انجام دهند یا سالاد بیشتری بخورند. اما تحقیقات نشان داده است که هر چه قول و پیمان‌هایی که به خودتان می‌دهید مبهم‌تر و کلی‌تر باشد، کمتر به آنها پایبند خواهید بود.

شاید در هفته اول یا حتی سومین روز از سال نو باشید اما ممکن است در دنبال کردن اهداف و تصمیمات خود به همین زودی دچار لغزش شوید و پا پس بکشید. اگر این طور است، باید سعی کنید چیز جدیدی را امتحان کنید نه این که مدام همان ایده‌های کسل‌کننده قدیمی را در پیش بگیرید.

 

۱- تاثیر منفی کربن در محیط زیست را با یافتن غذاهای ارزان و تخفیف‌دار کاهش دهید

اگر به محیط زیست و سلامت آن اهمیت می‌دهید، حتما بیشتر تلاش می‌کنید که تا حد امکان بازیافت کنید و از هر چه دم دستتان می‌رسد برای تهیه و طبخ غذا استفاده کنید و دورریز کمتری داشته باشید. یک راهکار دیگر این است که از غذاهای تخفیف‌دار استفاده کنید. البته، شاید این مورد در ایران خیلی شایع نباشد اما می‌توانید از غذاهایی که تاریخ مصرفشان رو به اتمام است و سوپرمارکت‌ها یا رستوران‌ها می‌خواهند در پایان روز دور بریزند استفاده کنید تا هم از انباشت زباله‌ها جلوگیری کنید و هم ارزان سیر شوید.

یک برنامه کاربردی سوئدی به نام کارما (Karma) که در سوئد و لندن در دسترس است و احتمال دارد در کشورهای دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد نظیر همین خدمت را ارائه می‌دهد و با مراجعه به آن، می‌توانید غذاهای باکیفیتی که ۵۰ درصد تخفیف دارند را از ۱۵۰۰ رستوران و فروشگاه در این شهرها تهیه کنید.

۲- روزی ۵ دقیقه برای سلامت ذهن و روح خود وقت بگذارید

هر کسی در زندگی ممکن است با استرس‌های جورواجوری مواجه باشد. بنابراین، شما باید سلامت روح و روان خود را به عنوان یکی از تصمیمات مهم و جدید سال نو در نظر بگیرید و سعی کنید آن را بهتر مدیریت کنید. یکی از این روش‌ها استفاده از برنامه‌های کاربردی آموزشی مانند Calm است که صداهای آرام‌بخش مانند شرشر باران و جلسات رایگان مدیتیشن و تکنیک‌های آرامش ذهن دارد.

برنامه دیگری به نام Remente هم ترکیبی از روانشناسی و ورزش‌های ذهنی و مغزی است که به مدیریت استرس کمک می‌کند و شما با راندمان و بازده بالاتر می‌توانید از پس زندگی روزمره بربیایید. با استفاده از این برنامه می‌توانید زمان خود را آزاد کنید تا روی چیزهای دیگر تمرکز کنید.

۳- هر روز صبح تمرینات کششی انجام دهید

به گفته یکی از روانشناسان، شما می‌توانید با تمرینات کششی در اول هر صبح، کیفیت زندگی خود را بهبود ببخشید. اگر شما هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوی، دست‌هایتان را به حالت عدد ۷ بالا ببرید، بیشتر احتمال دارد در سر تا سر طول روز احساس شادی در وجود شما باشد. در مقایسه، اگر روزتان را با یک حالت کُشنده و زیان‌آور آغاز کنید، کل روز احساسات مخربی وجود شما را فرا می‌گیرد.

۴- یک سرگرمی خارج از منزل برای خودتان پیدا کنید

به جای این که در یک باشگاه ورزشی ثبت نام کنید که بدون شک هرگز به آنجا نمی‌روید، می‌توانید امسال یک سرگرمی دیگر برای خودتان پیدا کنید. اگر می‌خواهید چیزی برای تناسب اندام خود داشته باشید، می‌توانید از برنامه‌های کاربردی ورزشی مانند ClassPass  یا Book Your Game استفاده کنید که به شما امکان می‌دهد برنامه‌های تناسب اندام خودتان را با توجه به زمان و برنامه متغیری که دارید ترتیب دهید و در جلسات کلاس شرکت کنید.

۵- بیشتر کتاب بخوانید

اگر می‌خواهید امسال بیشتر کتاب بخوانید، اما نمی‌دانید که چطور وقت مناسب برای کتاب خواندن پیدا کنید، شاید برنامه‌های کاربردی موبایل نظیر Blinkist به شما کمک کند تا بهتر بتوانید تصمیم بگیرید. با این برنامه یا نظیر این برنامه‌ها می‌توانید کتاب‌هایی را پیدا کنید که خواندنشان فقط ۱۵ دقیقه طول می‌کشد؛ چه به صورت صوتی و چه متنی. شما باید بتوانید تمام اطلاعات حیاتی را از کتاب به دست بیاورید تا هر کسی بتواند شما را به عنوان منبع آگاهی بشناسد که همه چیز را حول یک موضوع می‌داند.

وب سایت Goodreads نیز منبع دیگری است که به شما کمک می‌کند هر چیزی را که می‌خوانید یا می‌خواهید بخوانید دنبال کنید. شما می‌توانید برای کتاب خواندن خود در سال جدید نیز اهدافی را در نظر بگیرید.

۶- یک رژیم غذایی انعطاف‌پذیر داشته باشید

گیاهخواری یا وگان بودن روز به روز در جوامع مختلف دنیا بیشتر می‌شود زیرا دلیل اصلی آن آگاهی مردم از تاثیرات منفی محیطی و جسمی ناشی از خوردن گوشت است. اما اگر برای گیاهخوار شدن هنوز آماده نیستید، می‌توانید سعی کنید فقط چند روز در هفته گوشت نخورید یا رژیم  منعطفی داشته باشید. شاید مسخره به نظر برسد اما می‌توانید بیشتر تلاش کنید سبزیجات به رژیم غذایی خود اضافه کنید که هم برای دنیا، هم سلامت شما  و هم خزانه آشپزی خوب باشد. برنامه کاربردی Lifesum به شما کمک می‌کند از رژیم غذایی خود به خوبی پیروی کنید و همه مواد غذایی لازم و کافی را از غذاهایی که می‌پزید کسب کنید. علاوه بر این، با دستورات غذایی جدیدی آشنا شوید و از آنها برای پختن غذاهای خوشمزه و جدید الهام بگیرید. شما حتی می‌توانید به خوردن حشرات هم روی بیاورید؛ البته اگر دلتان بخواهد امتحان کنید!

۷- روزی ۳۰ دقیقه زودتر بیدار شوید

اصلا راحت نیست که هر روز راس یک ساعت از خواب بیدار شوید؛ مخصوصا اگر عادت دارید شب‌ها دیروقت بخوابید. لازم نیست غر بزنید که چرا قبل از طلوع خورشید بیدار شده‌اید چون اصلا لازم نیست؛ فقط کافیست سعی کنید نیم ساعت یا حتی یک ربع زودتر از خواب بیدار شوید. آن دسته افرادی که به ندرت وقت چای خوردن در اول صبح را پیدا می‌کنند می‌توانند چند دقیقه‌ای را به صرف صبحانه در کمال آرامش سپری کنند؛ نه این که هر روز با عجله و بدون خوردن صبحانه یا حتی چای از خانه بیرون بدوند و به سر کار بروند.

اگر عادت دارید مرتب زنگ هشدار بیدارباش را به حالت تعویق دربیاورید یا تلفن خود را بی‌صدا کنید، به شما توصیه می‌کنیم موبایل یا ساعت کوکی خود را دور از تختخواب بگذارید تا مجبور شوید از جایتان بلند شوید و خاموشش کنید. بهترین ایده این است که شب‌ها به آن نگاه نکنید زیرا نور تلفن همراه شما ممکن است نظم ساعت بدنتان را بر هم بزند و آن را دچار اختلال کند. بنابراین، احتمال دارد نتوانید خوب بخوابید و در نتیجه صبح‌ها زودتر از خواب بیدار شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو