Samsung Galaxy S20 Ultra: استانداردی تازه برای دوربین و ارتباطات اسمارت‌‌فون‌ها

Samsung Galaxy S20 Ultra: استانداردی تازه برای دوربین و ارتباطات اسمارت‌‌فون‌ها


منبع: فوت و فن

169

1398/12/8

23:36


Samsung Galaxy S20 Ultra: استانداردی تازه برای دوربین و ارتباطات اسمارت‌‌فون‌ها

اسمارت فون Galaxy S20 Ultra سامسونگ یک محصول واقعا پیشگامانه است که شیوه استفاده از موبایل و شبکه ۵G طی سال‌های آینده را برای کاربران تعریف می‌کند. اگرچه با محصولی فوق‌العاده گران ۱۴۰۰ دلاری روبرو هستید، اما چنان سخت‌افزار قدرتمندی (در حد و اندازه یک لپ‌تاپ!) را در اختیار خواهید گرفت که تا چند سال همچنان عضو تیم رده‌بالای صنعت موبایل باقی خواهد ماند. بدون شک سخت افزار این اسمارت‌فون از همین حالا آماده شکست پرچمدار بعدی آیفون است.

سامسونگ با ترکیب سرعت ۵G، تصاویر ۱۰۸ مگاپیکسلی، سوپر زوم ۱۰۰ برابری و نمایشگر ۶.۹ اینچی اسمارت‌فون را خلق کرده که هر چهار آس بازی را یکجا رو می‌کند و به نظر می‌رسد که رقابت سال ۲۰۲۰ هنوز آغاز نشده به پایان خود رسیده است.

نمایشگر و اندازه کلی دستگاه

نمایشگر ۶.۹ اینچی سامسونگ باعث خواهد شد تا انگشتان شما به مرزهای نهایی خود روی نمایشگر موبایل نزدیک شده و شاید بخشی از صفحه هنگام استفاده یک دستی، خارج از دسترس‌تان قرار گیرد. البته همه‌چیز بستگی به اندازه دستان شما و چالاکی و مهارت انگشت شست‌تان دارد. اگرچه برای طرفداران سامسونگ در عمل اندازه این موبایل زیاد بزرگتر از S10 Plus به چشم نیاید. هرچند که عرض آن اندکی کمتر از صفحه ۶.۸ اینچی نوت ۱۰ پلاس و نمایشگر ۶.۷ اینچی گلکسی اس ۱۰ ۵G است.

و از آنجایی که در مواجه با S20 ultra به جای یک گلکسی عریض، با یک محصول قدبلند روبرو هستیم، لذا نسبت صفحه نمایش آن هم ۲۰:۹ است. لذا هنوز می‌توانید یک دستی آن را نگه دارید یا در جیب‌های عمیق شلوار جین پنهانش کنید. اما اگر می‌خواهید به راحتی به تمام گوشه‌های صفحه دسترسی داشته باشید، بهتر است خودتان را اذیت نکرده و دو دستی از موبایل جدیدتان استفاده کنید. اگرچه با موبایل بزرگی سر و کار دارید، اما اندازه آن در ظاهر کوچکتر از تصور شما از یک نمایشگر ۶.۹ اینچی است.

این نمایشگر بزرگ Super AMOLED با رزولوشن ۳۲۰۰ در ۱۴۴۰ پیکسلی و تراکم بالای پیکسل، نور بسیار خوبی دارد و در رزولوشن پیش‌فرض ۱۰۸۰P کیفیت تصویر عالی را به نمایش می‌گذارد. البته شما در هر رزولوشن صفحه‌ای می‌توانید از آن استفاده کنید. اما استفاده از رزولوشن پایین‌تر از حد مرزی اس۲۰ اولترا باعث می‌شود که مصرف باتری بهینه‌تری داشته باشید و تنها در رزولوشن ۱۰۸۰p است که می‌توانید نرخ تجدید ۱۲۰ هرتز را تجربه کنید و این نرخ تجدید با کیفیت QuadHD سازگار نیست.

کیفیت نمایشگر این اسمارت‌فون به حدی بالا است که متخصصان DisplayMate پس از انجام تست‌های فراوان روی آن به این نتیجه رسیدند که از نظر تکنیکی عملکرد نمایشگر آن به معنای واقعی کلمه عالی است.

اگرچه سامسونگ مدعی نشده که اس ۲۰ اولترا یک موبایل ویژه گیمینگ است، اما نرخ تجدید ۱۲۰ هرتزی آن که دو برابر refresh rate عمده موبایل‌های امروزی (۶۰ هرتز) است، آن را به رقیبی بی نظیر برای موبایل‌های گیمینگ تبدیل می‌کند. سامسونگ می‌گوید هنگامی که شما مشغول بازی با این اسمارت‌فون هستید، نرخ تجدید آن به ۲۴۰ هرتز رسیده و حساسیت لمس صفحه هم دو برابر می‌شود.

در بخش جلویی گلکسی اس ۲۰ اولترا می‌بینید که سامسونگ نسبت به گذشته، سوراخ کوچکتری برای دوربین سلفی تعبیه کرده و استفاده از لنز دوگانه دوربین سلفی S10 Plus را کنار گذارده و در اینجا تکرار نکرده است. به جای اینکه به دنبال استفاده از دوربین عمق‌سنج در کنار دوربین سلفی باشد، با استفاده از توانایی‌های نرم‌افزاری بر این مشکل فائق آمده و عملکرد هوش مصنوعی آن در ایجاد عمق میدان چنان خوب است که شما درباره نیاز به استقرار دوربین عمق‌سنج در بخش پشتی اسمارت فون هم به شک می‌افتید.

سامسونگ بار دیگر در این محصول قدرت خود را در ارائه بهینه‌ترین حالت نسبت نمایشگر به بدنه و ارائه فضای حداکثری نمایش در بخش جلوی موبایل به رخ می‌کشد. علاوه بر این سطح روشنایی این نمایشگر خارق‌العاده است و از استاندارد جدید HDR10+ هم پشتیبانی می‌کند.

طراحی

Galaxy S20 Ultra  سامسونگ از شیشه و آلومینیوم ساخته شده و امسال خبری از نسخه سرامیکی نیست و تنها در دو رنگ خاکستری فضایی و مشکی فضایی عرضه می‌گردد.

اما گلکسی اس۲۰ و اس۲۰ پلاس در رنگ‌های صورتی ابری و آبی ابری هم ارائه خواهند شد. زبان طراحی این محصول نسبت به نمونه‌های قبلی پرچمداران سال گذشته سامسونگ تغییر زیادی نداشته است و هنوز لبه‌های خمیده را در سمت چپ و راست اسمارت فون می‌توانید ببینید. اما میزان خمیدگی آنها بسیار کمتر از قبل شده است و در نتیجه دیگر فشارهای اتفاقی روی نمایشگر برای‌تان دردسری ایجاد نمی‌کنند.

پیش‌تر درباره اندازه بلند و کم‌عرض آن (۱۶۶.۹ در ۷۶ میلیمتر) صحبت کردیم. اما لازم است به وزن و نازکی آن هم اشاره کنیم. این اسمارت فون با ضخامت ۸.۸ میلیمتری خود واضحا از اس۲۰ و همه مدل‌های اس ۱۰ (رنج ۷.۸ تا ۷.۹ میلیمتر) ضخیم‌تر است.

همچنین با وزن ۲۲۰ گرمی در میانه طیف وزنی اس‌۱۰ پلاس ۱۷۵ گرمی تا گلکسی فولد ۲۷۵۶ گرمی قرار می‌گیرد. اما وقتی که پای بهره بردن از تکنولوژی بسیار سریع ۵G mmWave و دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی و باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی به میان می‌آید، تحمل این وزن هم کاملا آسان و خواستنی می‌گردد.

اغلب اوقات از تیم دوربین شرکت‌های تولیدکننده اسمارت فون می‌شنویم که «ما می‌خواستیم از دوربین بهتری استفاده کنیم، اما تیم طراحی برنده شد!» ولی درباره S20 Ultra به نظر می‌رسد که اصلا چنین اختلاف نظری وجود نداشته و کیفیت دوربین قربانی نازکتر شدن اسمارت‌فون نشده است. بخش دوربین روی این موبایل بزرگ است، اما همچنان خوش‌قیافه و با طراحی جذابی عرضه گردیده. اغلب اوقات هم مردم به جای اینکه موبایل بزرگ‌تان را ببینند، چشم‌شان به جمال عکس‌های با شکوع ۱۰۸ مگاپیکسلی‌تان روشن خواهد شد.

۵ دوربین!

درباره دوربین‌های گلکسی اس۲۰ اولترا آنقدر حرف برای گفتن هست که می‌توان یک بررسی جداگانه فقط برای آن نوشت. دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی این موبایل در حالت عکاسی امکان کراپ کردن تصاویر را هم به شما می‌دهد، در حالی که نتیجه نهایی از دوربین‌های ۱۲ مگاپیکسلی سامسونگ، اپل و دیگر رقبا خیلی بهتر است. نرم‌افزار دوربین سامسونگ برای بهبود هر چه بیشتر تصاویر و کاهش نویز آنها، پردازش تصویر فوق‌العاده زیادی روی آنها انجام می‌دهد.

S20 Ultra  از دوربین اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی با دهانه دیافراگم f/1.8  و اندازه پیکسل‌های ۰.۸ میکرونی بهره می‌برد. علاوه بر این یک دوربین تله فوتو ۴۸ مگاپیکسلی f/3.5 با پیکسل‌های ۰.۸ میکرونی و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسل ولترا واید f/2.2 با پیکسل‌های ۱.۴ میکرونی هم در اختیار دارید. همچنین یک سنسور-دوربین  عمق‌سنج ToF هم برای محو کردن پس‌زمینه تصاویر پرتره و کمک به اسکن سه بعدی روی این اسمارت فون تعبیه شده است. دوربین سلفی جلویی اس۲۰ اولترا هم ۴۰ مگاپیکسلی است. این بزرگترین ارتقا سنسور دوربین سامسونگ پس از عرضه Galaxy S7 و S7 Edge به شمار می‌رود.

اما دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی علاوه بر عکاسی چه کاربردی خواهد داشت؟ شاید بهترین دلیل استفاده از این دوربین روی اس۲۰ اولترا این باشد که شما را قادر می‌سازد با کیفیت ۸K به ضبط ویدیو بپردازید؛ حتی اگر هنوز تلویزیون شما بیشتر از ۴K را پشتیبانی نمی‌کند. علاوه بر این به راحتی می‌تواند بدون قربانی کردن کیفیت، بخش مورد نیاز از تصویر یا فیلم را کراپ کرده و جدا کنید. اینگونه هنگام ویرایش تولیدات تصویری‌تان، وسعت عملکرد بسیار بیشتری خواهید داشت، حتی اگر قرار باشد نتیجه نهایی کار تصویری ۱۲ مگاپیکسلی یا یک ویدیوی ۱۰۸۰p باشد.

البته ممکن است این میزان پیکسل باعث نگرانی شما در خصوص اندازه هر پیکسل و کیفیت پایین تصاویر شده باشد. چه اینکه در بسیاری از اسمارت‌فونهای اندرویدی میان رده و حتی رده بالا امروزه اعداد ۴۸ و ۶۴ مگاپیکسل را می‌بینیم، اما به دلیل اندازه خیلی کوچک پیکسلها، کیفیت لازم را ارائه نمی‌کنند.

اس۲۰ اولترا هم با اندازه پیکسل ۰.۸ میکرونی، عقب‌تر از اس۲۰ و اس۲۰ پلاس با اندازه پیکسل ۱.۸ میکرونی به نظر می‌رسد که حتی از سری اس. با اندازه پیکسل ۱.۴ میکرونی هم جلوتر هستند.

ما دو ابتکار سامسونگ باعث شده تا پیکسل‌های کوچکتر اس۲۰ اولترا مایه نگرانی نباشند. اول اینکه سامسونگ در این محصول از تکنولوژی خاصی با نام nona-binning بهره برده که با ترکیب هر ۹ پیکسل تصویر با یکدیگر، در حقیقت هنگام عکاسی و فیلمبرداری در نور کم یک پیکسل ۲.۴ میکرونی را تشکیل می‌دهد. اینگونه شما یک تصویر ۱۲ مگاپیکسلی (یک نهم ۱۰۸) را در اختیار دارید که کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهد داشت.

دوم اینکه S20 Ultra به شکل فیزیکی از سنسور دوربین بزرگتری نسبت به رقبا بهره می‌برد. سنسور اصلی آن ۱/۱.۳۳ اینچی و سنسور تله فوتو هم ۱/۲ اینچی است. به لطف سنسورهای فیزیکی بزرگتر، میزان نویز در تصاویر (به خصوص هنگام عکاسی در نور کم)‌ کاهش چشم‌گیری خواهد داشت، زیرا سنسور بزرگتر، میزان نور بیشتری را می‌تواند جذب کند.

۵G، عمر باتری، مشخصات فنی و نرم‌افزار

خرید اس۲۰ اولترا برای اغلب مصرف‌کنندگان در حقیقت خرید اولین موبایل با قابلیت ۵G است. چرا که در سال ۲۰۱۹ تنها ۱ درصد موبایل‌های عرضه شده در جهان از قابلیت ۵G پشتیبانی می‌کردند و این تکنولوژی هنوز بسیار نوپا است. S20 ultra همانند S20 Plus از تکنولوژی‌های mmWave و sub-6 پشتیبانی کرده و سریع‌ترین سرعت دانلود ۵G را ارائه می‌دهد. البته مدل S20 تنها از تکنولوژی sub-6 پشتیبانی خواهد کرد.

اما سرعت ۵G موبایل Galaxy S20 Ultra چقدر است؟ سرعت دانلود اس۲۰ اولتر دقیقا ۶۶ برابر شبکه ۴G LTE آیفون ۱۱ پرو مکس است.

تست اسمارت‌فون جدید سامسونگ در شهر نیویورک و روی شبکه mmWave ورایزن سرعت دانلود ۱.۹ گیگابیت بر ثانیه را ثبت کرده است. البته باید توجه داشت که تکنولوژی mmWave بسیار سریع است اما برد محدودی دارد. در حالی که sub-6 با سرعت پایین‌تر (۲۰۰ تا ۵۰۰ مگابیت بر ثانیه) برد و پوشش وسیع‌تری داشته و شبکه پایدارتری هم دارد.

با توجه به اینکه تکنولوژی ۵G مصرف انرژی بالایی دارد، سامسونگ برای حل این مشکل در اس۲۰ اولترا از باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی و در اس ۲۰ پلاس از باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپرساعتی بهره برده است.

وقتی پای مشخصات سخت‌افزار درونی Galaxy S20 Ultra به میان می‌آید، داستان کاملا فرق می‌کند و همه‌چیز در بالاترین حد این صنعت است: پردازنده ۷ نانومتری (اسنپ‌دراگون ۸۶۵ شرکت کوالکام در مدل‌های آمریکایی و اکزینوس ۹۹۰ سامسونگ در مدل‌های اروپایی)، رم ۱۲ یا ۱۶ گیگابایتی، حافظه داخلی ۱۲۸ یا ۵۱۲ گیگابایتی و پشتیبانی از حافظه جانبی تا یک ترابایت جای هیچ بحثی را برای رقبا باقی نمی‌گذارد.

برای شارژ S20 Ultra هم یک شارژر فوق‌سریع ۲۵ وات سامسونگ درون جعبه قرار دارد و اگر به دنبال شارژ سریع‌تر هم باشید، می‌توانید یک شارژر super fast سامسونگ ۴۵ وات خریداری کنید. این در حالی است که شارژر نوت ۱۰ پلاس تنها ۱۵ وات توان داشت.

از نظر نرم‌افزاری هم سامسونگ روی این اسمارت‌فون از رابط کاربری One UI 2.0 بهره برده است که با Google Duo ادغام شده و مستقیما از آن به عنوان شماره‌گیر دستگاه استفاده می‌کند. شما در این اپلیکیشن می‌توانید چت و تماس ویدیویی فول اچ‌دی تا ۸ نفره برقرار کنید. این رابط کاربری در حقیقت پوسته اختصاصی سامسونگ برای اندروید ۱۰ است که در این اسمارت فون مورد استفاده قرار گرفته است.

مقایسه Galaxy S20 Ultra با آیفون ۱۱ پرو مکس، وانپلاس ۷ پرو و گلکسی نوت ۱۰ پلاس

زمان عرضه و قیمت:

قرار است گلکسی اس۲۰ اولترا به همراه گلکسی اس۲۰ و اس۲۰ پلاس روز جمعه ششم مارس (۱۶ اسفند)‌ به شکل همزمان در آمریکا، استرالیا و امارات متحده عربی و روز ۱۳ مارس (۲۳ اسفند) در انگلستان رونمایی شود. البته امکان پیش‌سفارش آن از اکنون در برخی بازارهای منتخب فراهم شده است. قیمت Galaxy S20 Ultra از ۱۳۹۹ دلار برای نسخه ۱۲۸ گیگابایتی با ۱۲ گیگابایت رم آغاز می‌شود.  اما اگر به دنبال نسخه ۵۱۲ گیگابایتی آن با رم ۱۶ گیگابایت باشید، باید ۱۵۹۹ دلار بپردازید. البته همه مدل‌های S20 از حافظه جانبی تا یک ترابایت هم پشتیبانی می‌کنند و از سوی دیگر با استفاده از سرعت بالای ۵G احتمالا استفاده از فضای کلود بسیار به صرفه‌تر از خرید حافظه داخلی بالاتر باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو