آشنایی با بهترین و بدترین زمان برای سفر به ژاپن

آشنایی با بهترین و بدترین زمان برای سفر به ژاپن


منبع: همگردی

200

1398/12/9

12:59


کشور ژاپن یکی از زیباترین و پر منظره ترین کشورهای جهان بوده و دارای چهار فصل مجزا است. در بهار، شکوفه های گیلاس خودنمایی می کنند؛ در تابستان، فستیوال های مختلف برگزار می شوند؛ در پاییز، برگریزان باشکوه پاییزی جلوه نمایی می کند و در زمستان، پودر سفید رنگی که آن را به نام برف می شناسیم، همه جا را می پوشاند. اگر قصد سفر به ژاپن را دارید و در حال برنامه ریزی برای سفر خاطره انگیز خود هستید، بهتر است ابتدا راهنمای سفر به ژاپن را بخوانید، چرا که قصد داریم بهترین زمان سفر به ژاپن، سرزمین آفتاب به شما معرفی کنیم. لازم هست بدانید که این کشور دیدنی در نزدیکی روسیه، کره شمالی، کره جنوبی و چین قرار دارد و فوق العاده هست.

ژاپن

بهترین زمان برای سفر به ژاپن

به طور خلاصه می توان گفت بهترین زمان برای سفر به ژاپن، اوایل بهار (ماه مارس و اوایل آوریل / اواخر اسفند و اوایل فروردین) و فصل پاییز (اواخر اکتبر و ماه نوامبر / آبان ماه) است؛ چرا که در این اوقات هم آب و هوا خوب بوده و هم هنوز جمعیت زیاد گردشگران به این کشور هجوم نیاورده اند. اما در اصل هیچ جواب مطلقی برای این سوال وجود ندارد، چرا که هر فصل ژاپن دارای جذابیت های منحصر به فرد و نکات منفی مختص به خود است، بنابراین در نوشتار راهنمای سفر به ژاپن قصد داریم مزیت ها و معایب سفر به ژاپن در هر فصل سال را بشماریم تا شما را در انتخاب بهترین و مناسب ترین زمان از نظر خودتان یاری نماییم. برای شروع، بهتر است به این سوالات در مورد خودتان جواب بدهید: آیا با هوای گرم مشکلی ندارید؟! با هوای سرد چطور؟! آیا جمعیت و شلوغی شما را اذیت می کند؟! قصد دارید چقدر از زمان سفر خود را در فضای باز و طبیعت بگذرانید؟! و سوال آخر این که ترجیح می دهید باران شکوفه های گیلاس را تماشا کنید یا برگریزان هزار رنگ پاییز را؟! پاسخ دادن به این سوالات به شما کمک می کند بهترین زمان سفر به ژاپن را تعیین کنید.

بهترین زمان برای سفر به ژاپن

مروری بر جغرافیای ژاپن

با اینکه ژاپن کشور بزرگی نیست؛ اما با طول بیش از 2900 کیلومتر از شمال به جنوب، از جزیره هوکایدو Hokkaido در شمال شرقی تا جزیره اوکیناوا Okinawa در جنوب غربی کشیده شد. چنین فاصله زیادی به این معنی است که آب و هوای شمال و جنوب این کشور تفاوت بسیار زیادی دارد. در یک زمان ممکن است هوکایدو Hokkaido سرد و یخبندان باشد؛ در حالیکه جزیره شبه استوایی اوکیناوا Okinawa آنقدر گرم باشد که بتوان در کنار ساحل آفتاب گرفت، بنابراین براساس نوشتار راهنمای سفر به ژاپن، سعی می کنیم آب و هوای جزیره هونشو Honshu را در نظر بگیریم. جزیره هونشو Honshu در وسط کشور ژاپن واقع شده و توکیو، اوزاکا و کیوتو همگی در آن قرار دارند؛ در حقیقت جایی است که بیشتر گردشگران بین المللی سفر خود به ژاپن را از آنجا آغاز می کنند و در همان جا به پایان می رسانند؛ بویژه اگر برای اولین بار به این کشور سفر کنند و قصد داشته باشند مهمترین نقاط آن را ببینند. نکته دیگری که می بایست پیرامون بهترین زمان سفر به ژاپن در نظر بگیریم، این است که ژاپن کشوری فوق العاده کوهستانی بوده، بنابراین واضح است که وقتی به ارتفاعات بالاتر سفر می کنید، دمای هوا کمتر می شود.

مروری بر جغرافیای ژاپن

آب و هوای ژاپن

در این بخش از بهترین زمان سفر به ژاپن بهتر است از خورشید، برف، باران و طوفان های سهمگین سخن بگوییم. یعنی بگوییم که در طول سال انتظار چه نوع آب و هوایی را می بایست داشته باشیم و طوفان های این کشور چگونه هستند. گرمترین ماه سال در ژاپن، آگوست (41 درجه سانتیگراد)، سردترین ماه سال، ژانویه (5 درجه سانتیگراد)، پر باران ترین ماه های سال، ژوئن و سپتامبر، خشک ترین ماه های سال، دسامبر و ژانویه، شلوغ ترین ماه های سال، اواخر آوریل و اوایل می (یا همان هفته طلایی) و خلوت ترین ماه های سال، ژانویه و اوایل مارس هستند، چرا که این ماه ها کمترین محبوبیت را دارند و بنابراین ارزان تر و خلوت تر هستند. البته تمامی این آمار متعلق به جزیره مرکزی هونشو Honshu است. اگر قصد سفر به جزیره هوکایدو Hokkaido در شمالی ترین بخش ژاپن یا جزیره اوکیناوا Okinawa در جنوبی ترین بخش این کشور را دارید، می بایست براساس راهنمای سفر به ژاپن در مورد آب و هوای این مناطق به طور دقیق تحقیق کنید، زیرا این دو بخش با سایر بخش های کشور متفاوت هستند.

آب و هوای ژاپن

فصل بارانی در ژاپن: اوایل تابستان

بیشتر بخش های ژاپن از ماه ژوئن تا اواسط ماه ژوئیه فصلی بارانی را تجربه می کند. خبر خوب این است که در طول این فصل، 45 درصد احتمال بارندگی روزانه وجود دارد؛ بنابراین ممکن است برخی روزها باران نبارد. ضمنا در برخی از آن روزهای بارانی، بارش شدید وجود دارد و در برخی دیگر، قبل یا بعد از باران، آفتابی خواهد بود. نکته جالب در مورد شهر توکیو، این است که این شهر یکی از بارانی ترین شهرهای بزرگ روی زمین به شمار می رود. در حقیقت، براساس راهنمای سفر به ژاپن باید بدانید که مقدار بارش باران در این شهر دو برابر بارش باران در لندن است. اما با وجود باران شدید، زندگی در ژاپن ادامه دارد و مردم به آن کاملا عادت کرده اند. بنابراین مانند ژاپنی ها رفتار کنید و یک چتر بخرید تا خشک بمانید.

فصل بارانی در ژاپن: اوایل تابستان

فصل طوفان ها در ژاپن: اواخر تابستان

اواخر ماه می تا اکتبر در ژاپن به عنوان فصل طوفان ها شناخته می شود و بیشتر طوفان های این فصل در ماه آگوست و سپتامبر (ماه های تابستان) اتفاق می افتند. اطلاعات مربوط به 30 سال اخیر نشان می دهند که سالیانه به طور میانگین 11 طوفان در سواحل این کشور اتفاق می افتد. طوفان های این کشور به شکل گردباد هستند. در صورت بروز این گردبادها یا بارش شدید باران، برنامه قطارها کنسل می شوند یا به تاخیر می خورد؛ تورها کنسل می شوند. در برخی موارد، هوای بد ممکن است یک تا دو روز طول بکشد و در برخی موارد دیگر آثار طولانی تری داشته باشد. از آنجایی که ژاپنی ها گردبادها را بسیار جدی می گیرند، می بایست براساس راهنمای سفر به ژاپن انتظار داشته باشید که در برنامه های سفرتان تغییراتی شکل بگیرند.

فصل طوفان ها در ژاپن: اواخر تابستان

بهترین زمان سال برای تماشای کوه فوجی Mount Fuji

بسیاری از گردشگرانی که به ژاپن سفر می کنند، می خواهند نظری هم به مشهورترین کوه این کشور یعنی کوه فوجی Mount Fuji بیندازند؛ البته حق هم دارند، چرا که این کوه فوق العاده زیبا و تماشایی است. چیزی که بیشتر این گردشگران نمی دانند، این است که کوه فوجی Mount Fuji بسیار خجالتی است. این بدان معنی بوده که در بیشتر اوقات سال، شانس دیدن آن وجود ندارد یا بسیار کم است. این کوه خجالتی اغلب اوقات پشت ابرها و مه پنهان می شود و تنها گاهی خودش را نشان می دهد، بنابراین و براساس آمارهای سال های گذشته در ژاپن، بهترین زمان برای تماشای کوه فوجی Mount Fuji بین ماه های نوامبر و فوریه (اواخر پاییز و اوایل زمستان) است. اما بین ماه های آوریل و آگوست (اواخر بهار و اوایل تابستان) کمترین شانس دیدن این کوه را خواهید داشت. با وجود همه این ها، هرگز نمی توان به آب و هوا بطور کامل اطمینان کرد. ممکن است شما در بهترین زمان ممکن به هاکونه Hakone سفر کنید تا نزدیک به این کوه باشکوه باشید؛ اما آب و هوا طوری باشد که چیزی جز ابرهای سفید نبینید. از طرفی دیگر ممکن است در فصل تابستان که بدترین فصل سال برای تماشای این کوه بوده، به هاکونه Hakone سفر کنید و به آسانی آن را ببینید. اما بهرحال اگر به دنبال گرفتن یک عکس عالی از کوه فوجی Mount Fuji هستید، پیرامون بهترین زمان سفر به ژاپن باید بدانید که در ماه های آخرین پاییز و ماه های زمستان بهترین شانس را خواهید داشت.

بهترین زمان سال برای تماشای کوه فوجی Mount Fuji

زمستان در ژاپن

در طول ماه های زمستانی، آب و هوای شهرهای بزرگ ژاپن مانند توکیو، اوزاکا و کیوتو معتدل است؛ اما در بخش های کوهستانی و در جزیره هوکایدو Hokkaido، شمالی ترین نقطه ژاپن، هوا سرد بوده و برف فراوانی دیده می شود. در طول فصل زمستان، جمعیت گردشگران بسیار کمتر است؛ به جز در مراکز تفریحی اقامتی ویژه اسکی که علاقمندان به اسکی و کوهستان در یکی از بهترین نقاط برفی جهان مشغول وقت گذرانی هستند. فصل زمستان با تابش آفتاب و آسمان آبی که در شفاف ترین حالت خود نسبت به سایر فصل ها قرار دارد، همراه است. ممکن هست وقتی در مورد سفر به ژاپن فکر می کنید، اصلا فصل زمستان را در نظر نگیرید؛ اما باید گفت فعالیت های بسیار زیادی برای انجام دادن در این فصل وجود دارند و زمانی عالی برای سفر به این کشور به شمار می رود. در ماه های دسامبر و فوریه که ماه های زمستانی ژاپن هستند، هوا خشک، سرد و آسمان آفتابی هست. میانگین دمای هوا نیز بین 2 درجه سانتیگراد و 13 درجه سانتیگراد است. سفر به این کشور در زمستان مزیت های بسیار زیادی دارد؛ از جمله اینکه خلوت تر بوده و برف عالی برای اسکی کردن و اسنوبورد کردن موجود است؛ این فصل بهترین زمان برای آبتنی کردن در اونسن ها، تماشای میمون های برفی و دیدن مناظر زیبا و روستاهای قشنگ پوشیده شده از برف به شمار می رود؛ شرکت در فستیوال برف ساپورو Sapporo که در ماه فوریه برگزار می شود و یک هفته طول می کشد، بسیار لذت بخش است؛ امکان دیدن کوه باشکوه فوجی Mt. Fuji وجود دارد و غذاهای داغ ژاپنی مانند سوپ های نودل رامن در فصل زمستان خوش طعم تر هستند. معایب در این بخش از بهترین زمان سفر به ژاپن بسیاری هم وجود دارند؛ از جمله هوای بسیار سرد با میانگین 6 درجه سانتیگراد و سخت بودن بسیاری از فعالیت ها مانند کوهنوردی، تپه نوردی و دوچرخه سواری.

زمستان در ژاپن

بهار در ژاپن

با وجود شکوفه های زیبای گیلاس که در ژاپن با نام "ساکورا" خوانده می شوند و در سرتاسر کشور به چشم می خورند و البته گرم شدن دمای هوا، جای تعجب ندارد که فصل بهار محبوب ترین زمان برای بازدید از ژاپن به شمار می رود. اگر در فصل بهار به این کشور سفر کنید، با آب و هوای مناسب، شکوفه های چشم نواز و جمعیت زیاد گردشگران مواجه خواهید شد. در ماه های مارس، آوریل و می که ماه های بهاری در این کشور هستند، دمای هوا در طول روز خوب است و در هنگام شب سرد می شود؛ بیشتر روزها آفتابی هستند و هرچه به ماه آخر نزدیک می شویم، مقدار بارش باران و رگبار بیشتر می شود. دمای هوا نیز بین 4 درجه سانتیگراد و 21 درجه سانتیگراد متغیر است. سفر به ژاپن در فصل بهار مزیت های بسیار زیادی دارد؛ از جمله اینکه دمای هوا مناسب بوده، شکوفه های گیلاس در همه جای کشور دیده می شوند، می توانید با آن ها عکس و سلفی بیندازید و امکان تماشای کوه فوجی، کوهنوردی و تپه نوردی وجود دارد. معایب بسیاری هم وجود دارند؛ از جمله شلوغ بودن و پر گردشگر بودن این کشور و ضرورت برنامه ریزی پیشاپیش و رزرو قبلی بسیاری از مراکز اقامتی و جاذبه های گردشگری. همچنین از آنجایی که بهار پرگردشگرترین فصل سال بوده، همه چیز در این کشور گران تر و پر هزینه تر است.

بهار در ژاپن

هفته طلایی در ژاپن

هفته طلایی Golden Week هفته ای خاص در ژاپن است که چهار تعطیلی ملی این کشور پشت هم قرار می گیرند. تاریخ این هفته از 29 آوریل تا 5 می هست؛ بیست و نهم آوریل، روز تولد امپراطور شوواShōwa است؛ امپراطوری که این کشور را در طول جنگ جهانی دوم رهبری می کرد؛ سوم می سالروز تدوین قانون اساسی کشور در سال 1947 است؛ چهارم می، روز سبز نامیده می شود که در حقیقت روز طبیعت و احترام به محیط زیست است. پنجم می، روز کودکان بوده که از آن با عنوان "فستیوال پسران" نیز یاد می شود؛ البته روز دختران هم در تقویم ژاپن وجود دارد؛ اما تاریخ آن در هفته طلایی جای نمی گیرد و فستیوال دختران در روز سوم مارس جشن گرفته می شود. ویژگی هفته طلایی Golden Week این بوده که بسیاری از مردم ژاپن در این روز تعطیل هستند و سرکار نمی روند؛ پس به نقاط مختلف کشور یا کشورهای دیگر سفر می کنند؛ بنابراین اگر سفر شما با هفته طلایی Golden Week یا روزهای قبل و بعد از آن همزمان شود، این فرصت منحصر بفرد را خواهید داشت که از تماشای جشن ها لذت ببرید و با گردشگران ژاپنی همسفر باشید. اما از طرفی هم می بایست هوشیار باشید و محل اقامت خود بویژه در مقاصد گردشگری محبوب و مشهوری مانند کیوتو را پیشاپیش رزرو کنید؛ همچنین صندلی قطار خود در مسیرهای مورد نظرتان را نیز می بایست رزرو نمایید؛ وگرنه اگر قطار جایی برای شما داشته باشد، می بایست تمامی مسیرها را به طور ایستاده طی کنید. براساس راهنمای سفر به ژاپن توصیه می شود بخاطر شلوغی بیش از حد ژاپن در هفته طلایی Golden Week از سفر به این کشور در این هفته خودداری کنید؛ بهتر است اوایل ماه مارس به این کشور بروید تا فستیوال شکوفه های گیلاس را نیز ببینید.

هفته طلایی در ژاپن

زمان و مکان مناسب برای تماشای شکوفه های گیلاس در بهار

نکته مهم در مورد شکوفه های گیلاس این است که این شکوفه ها در هر نقطه خاصی از ژاپن، نهایتا یک هفته بر شاخه های درختان می مانند و اینگونه نیست که در همه جای کشور همگی با هم بر شاخه ها ظاهر شوند؛ بلکه در هر نقطه ای از ژاپن در زمان معینی شکوفه می کنند، بنابراین اگر می خواهید طی زمان طولانی تری این شکوفه ها را ببینید، بهترین کار این است که از سمت جنوب به سمت شمال سفر کنید و با شروع فصل شکوفه ها در هر منطقه، آنجا باشید. در این بخش، شهرهای مهم ژاپن و زمان شکوفه کردن درخت ها را ذکر می کنیم تا بتوانید براساس آن برای سفر خود برنامه ریزی کنید: فوکوئوکا (اواخر مارس و اوایل آوریل)، هیروشیما (اواخر مارس و اوایل آوریل)، کیوتو از محبوب ترین مقاصد گردشگری تماشای شکوفه ها(هفته اول آوریل)، اوزاکا دیگر مقصد گردشگری محبوب تماشای شکوفه ها (هفته اول آوریل)، توکیو مقصد گردشگری محبوب دیگر برای تماشای شکوفه ها(اواخر مارس)، کانازاوا (هفته اول یا دوم آوریل)، ماتسوموتو (هفته دوم یا سوم آوریل) و ساپورو (اواخر آوریل و اوایل می).

زمان و مکان مناسب برای تماشای شکوفه های گیلاس در بهار

تابستان در ژاپن

فصل تابستان زمان فستیوال و جشن های مختلف در این کشور است. این فصل از ماه ژوئن تا آگوست طول می کشد؛ اگر در این فصل به بازدید از ژاپن می آیید، خودتان را برای گرما، رطوبت و چسبندگی لباس هایتان آماده کنید. همچنین این فصل، فصل بارانی و شروع فصل گردبادها نیز هست؛ بنابراین آوردن کاپشن و چتر را فراموش نکنید. دمای هوا در این فصل بین 21 درجه سانتیگراد و 32 درجه سانتیگراد متغیر است. سفر به ژاپن در فصل تابستان مزیت های بسیار زیادی دارد؛ از جمله اینکه فستیوال های متعددی در سرتاسر کشور برگزار می گردد؛ از جمله فستیوال گیون Gion Matsuri در کیوتو و فستیوال تنجین Tenjin Matsuri در اوزاکا؛ فصل مناسبی برای انجام فعالیت های در فضای باز و طبیعت مانند کوهنوردی و تپه نوردی به شمار می رود؛ زمانی عالی برای ساحل گردی و غواصی است؛ زمان خوبی برای تماشای بازی بیسبال است. معایب بسیاری هم وجود دارند؛ هوا گاهی بسیار شرجی می شود؛ در آغاز این فصل (ماه ژوئن تا اواسط ژوئیه) بارش باران ها آغاز می شود و در انتهای تابستان (ماه های آگوست و سپتامبر) گردبادها معمول هستند.

تابستان در ژاپن

پاییز در ژاپن

با شدت گرفتن گردبادها در آغاز ماه سپتامبر، شروع واقعی پاییز بسته به نقطه ای از ژاپن که در آن بسر می برید، معمولا بارانی است. اما با آغاز ماه اکتبر باران ها کم می شوند و در ماه نوامبر، رنگ برگ ها شروع به تغییر می کنند. دمای هوا در فصل پاییز بین 10 درجه سانتیگراد تا 27 درجه سانتیگراد متغیر است. سفر به ژاپن در فصل پاییز مزیت های بسیار زیادی دارد؛ از جمله اینکه دمای هوا خوب بوده و برگریزان پاییزی مناظر زیبا و باشکوهی را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهد؛ بهترین زمان تماشای برگریزان پاییزی در اواخر ماه نوامبر و گاهی حتی اوایل ماه دسامبر است؛ کوه فوجی Mount Fuji در اواخر این ماه آسان تر و بیشتر دیده می شود؛ معایب بسیاری هم وجود دارند؛ ماه سپتامبر ماهی پرباران بوده و گاهی کمی شرجی می گردد؛ اما هوا از ماه اکتبر بهتر می شود.

پاییز در ژاپن

تعطیلات و فستیوال های ژاپن

بهتر است قبل از برنامه ریزی برای سفر به ژاپن و رزرو کردن بلیط ها و محل اقامتتان، تقویم این کشور را بررسی کنید، زیرا تعطیلات و فستیوال های متعددی در این کشور وجود دارند که می توانند بر سفر شما تاثیر بگذارند. برخی از این فستیوال ها بسیار مفرح و جالب هستند؛ اما در عین حال باعث می شوند صندلی های قطارها زودتر رزرو شوند و هتل و مسافرخانه ها نرخ های خود را بالاتر ببرند. تاریخ های مهمی که می بایست در مورد آن ها بدانید را در این بخش ذکر می کنیم: اول ژانویه مسلما شروع سال جدید است و مردم اغلب در روزهای قبل و بعد از آن به سفر می روند. بین 29 آوریل و 5 می چند تعطیلی وجود دارد و این هفته با عنوان "هفته طلایی" Golden Week خوانده می شود. سومین دوشنبه ماه ژوئیه، روز نیروی دریایی نام گرفته است؛ 11 آگوست، روز کوهستان نام دارد؛ سومین دوشنبه ماه سپتامبر، روز احترام به کهنسالان است؛ اول اکتبر به عنوان روز شهروندان برگزیده شد؛ دومین دوشنبه ماه اکتبر، روز سلامتی و ورزش نام دارد؛ 3 نوامبر به عنوان روز فرهنگ انتخاب شد؛ 23 نوامبر، روز تقدیر از زحمتکشان است؛ 23 دسامبر نیز روز تولد امپراطور فعلی ژاپن هست.

تعطیلات و فستیوال های ژاپن

بهترین زمان برای سفر به ژاپن براساس فعالیت و علاقمندی های مختلف

براساس راهنمای سفر به ژاپن توصیه می کنیم فهرست زیر را بررسی کنید تا فعالیت هایی که بیشتر از همه به انجام دادن آن ها در سفرتان به ژاپن علاقمند هستید پیدا کنید؛ اینگونه می توانید بهترین و مناسب ترین زمان برای سفر را انتخاب نمایید:
عکاسی: بهار یا پاییز
خلوتی: زمستان
کوهنوردی و تپه نوردی: بهار، تابستان یا زمستان
اسکی و اسنوبورد: زمستان
آبتنی در اونسن: زمستان، بهار یا پاییز
غواصی: تابستان
ساحل گردی: تابستان
تماشای کوه فوجی: اواخر پاییز، زمستان، اوایل بهار
فستیوال ها و جشن ها: تمام طول سال

بهترین زمان برای سفر به ژاپن براساس فعالیت و علاقمندی های مختلف

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو