تکثیر لیتوپس و آشنایی با شرایط نگهداری و رشد این گونه کاکتوس

تکثیر لیتوپس و آشنایی با شرایط نگهداری و رشد این گونه کاکتوس


منبع: آرگا

173

1398/12/9

14:39


تکثیر لیتوپس که معمولا جهت افزایش این گیاه انجام می گیرد امروزه مورد توجه اغلب افراد قرار گرفته و به همین منظور در ادامه سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر این گیاه در محیط خانه بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که اغلب لیتوپس ها در منطقه نامبیا جنوب آفریقا که دارای قسمت های مرطوب است رشد می کنند و معمولا این پراکندگی تنها مواقع بارانی فصول تابستان و زمستان اتفاق می افتد البته برخی از گونه ها نیز وجود دارند که در فصل زمستان رشد می کنند.

آشنایی با تکثیر لیتوپس

لیتوپس ها که با نام های عامیانه مانند کاکتوس سنگی،گیاه سنگ سبز و سنگ زندگی شناخته می شود و معمولا به صورت کامل درون خاک کاشته می شوند و در مناطقی که دارای سنگریزه هستند یافت می شوند و همچنین این گیاه شباهت فراوانی به سنگ های پس زمینه دارد و تا زمانی که گل نداده اند تشخیص آن ها از سنگ های اطرافشان بسیار سخت خواهد بود. بهتر است بدانید که لیتوپس ها جز پرطرفدار ترین نوع کاکتوس ها به شمار می آید که دارای رنگ و گونه های بسیار زیبایی می باشد ولی دارای شرایط نگهداری بسیار سختی است. دلیل سخت بودن پرورش این گیاه متغیر بودن زمان رشد و خواب آن است و همچنین می توان به حساس بودن آن در برابر رطوبت و آفات نیز اشاره نمود البته شما اگر با شرایط و نحوه نگهداری آن آشنایی کامل داشته باشید می توانید به راحتی به پرورش آن بپردازید. توجه داشته باشید که زادگاه اصلی این گیاه مناطق خشک آفریقای جنوبی است و معمولا در مناطقی که میزان بارش در آن ها در طول ماه کمتر از ۵ میلی متر است رشد می کنند زیرا هنگامی که بارش کم باشد گونه های مختلفی از لیتوپس ها رطوبت مورد نیاز خود را از هوا تامین خواهند کرد. بهتر است بدانید که لیتوپس ها در طبیعت با قابلیت استتار و تغییر رنگی که دارند خود را در برابر جانوران و حیوانات گیاه خوار محفوظ نگه می دارند.

چگونگی تکثیر لیتوپس

مراحل تکثیر گیاه لیتوپس:

در مراحله بایستی بدانید که این گیاه خود عقیم می باشد و معمولا از طریق گرده سایر گل های لیتوپس گرده افشانی می کند که البته بایستی حدود ۴ روز از تاریخ شکفتن گل بگذرد تا گرده افشانی به راحتی انجام گیرد. توجه داشته باشید که پس از گذشت ۱۰ روز غلاف بذر تشکیل خواهد شد و توصیه می شود که از مقداری سنگریزه برای زهکشی بهتر گیاه در بستر استفاده نمایید و همچنین می توانید از پیت ماس نیز در این روند استفاده کنید. اکنون بایستی عمل بذر پاشی را انجام دهید و به اندازه ۱ میلی متر روی بذر ها را بپوشانید و سپس آبیاری را انجام دهید و روی بستر را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید. بهتر است بدانید که پس از گذشت یک ماه جوانه زنی صورت خواهد گرفت و می توانید پلاستیک روی بستر را بردارید و تا یک سال میزان و دفعات آبیاری را کاهش دهید و با آغاز فصول سرد سال می توانید برای جلوگیری از ورود قارچ ها به گیاه عمل محلول پاشی را انجام دهید.

مراحل مختلف تکثیر گیاه لیتوپس

شرایط لازم برای تکثیر گیاه لیتوپس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای رشد نیاز به فراهم کردن محیط و شرایطی دارند تا بتوانند بهترین رشد خود را نشان دهند و به همین خاطر در این مطلب سعی داریم تا به بیان اصول و شرایط لازم برای تکثیر لیتوپس بپردازیم تا شما بتوانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه لیتوپس در فصل رشد خود نیاز به آبیاری منظم و در طول هفته یک مرتبه دارند و توصیه می شود که اجازه دهید در فاصه دو آبیاری خاک بستر کشت کاملا خشک گردد. همچنین توجه داشته باشید که عدم جذب آب و خیس ماندن خاک نشانه پوسیدگی ریشه می باشد.

شرایط مورد نیاز گیاه لیتوپس

نور:

توجه داشته باشید که گیاه لیتوپس نیاز به نور خورشید دارد و به همین منظور بایستی آن را در طول روز حدود ۳ الی ۵ ساعت در معرض نور قرار دهید البته توصیه می شود که گیاه را نباید در معرض نور مسقیم قرار دهید مخصوصا در فصول گرم سال که گیاه در خواب می باشد.

خاک مناسب:

بهتر است بدانید که گیاه لیتوپس برای رشد بهتر نیاز به خاکی سبک دارد که آب اضافی را در خود نگه ندارد و دارای زهکشی مناسبی باشد و بهترین خاک پیشنهادی برای بستر این گیاه ترکیب ماسه و پیت ماس می باشد. توصیه می شود که حتما از گلدان هایی استفاده کنید که دارای سوراخ هایی در انتهای خود باشد که آب اضافی بتواند به راحتی خارج شود و منجر به پوسیدگی ریشه ها نشود.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کشت

دما:

بهتر است بدانید که گیاه لیتوپس در دمای گرم رشد خوبی خواهد داشت و به همین خاطر بایستی آن را در ۲۰ درجه سانتی گراد پرورش دهید زیرا این بازه دمایی برای رشد گیاه بسیار مناسب خواهد بود و توجه داشته باشید که گیاه در دمای بالا به خواب می رود.

تعویض گلدان:

توصیه می شود که برای گلدان حاوی لیتوپس را هر ۳ سال یک بار عمل تعویض گلدان را انجام دهید و این عمل را پس از پایان مرحله تولید برگ ها انجام دهید. از آنجایی که ریشه های گیاه بسیار عمیق هستند بایستی از گلدان های بسیار بزرگ برای آن ها استفاده نمایید. همچنین بهتر است بدانید که خاک مهم ترین بخش این گیاه به شمار می آید و بایستی خاکی را انتخاب کنید که بتواند آب را به راحتی از خود عبور دهد وباعث پوسیدگی ریشه های گیاه نشود.

تعویض گلدان گیاه لیتوپس

آفات و بیماری ها:

توجه داشته باشید که مهم ترین آفتی که ممکن است به سراغ لیتوپس ها بیاید بیماری های قارچی است که علل آن رطوبت و گرمای بیش از حد هوا است و می توان با قرار دادن آن در محل خنک و انجام آبیاری منظم از بروز این بیماری جلوگیری نمود.

همچنین از دیگر آفات این گیاه می توان به شپشک ها اشاره کرد که در درز ها و شکاف های سطحی پنجره و یا در هنگام تولید گل ها ایجاد می شوند. بهتر است بدانید که این آفت یک حالت پشمک مانند در خود درست کرده که مانند پیتزا کش می آید و بهترین راه برای از بین بردن آن این است که با برس آغشته به الکل صنعتی روی حشره بمالید تا از بین برود و توصیه می شود که بلافاصله سطح آغشته شده به الکل را بشویید تا گیاه دچار آسیب نشود و بتواند به روند رشد خود ادامه دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو