راهکار برای دروغگویی کودکان، مقصر را بشناسید!

منبع: نی نی بان

162

1398/12/9

16:15


نی نی بان، گروه ترجمه: همه دروغ می گویند. دروغ های بزرگ، دروغ های کوچک. همه دروغ می گوییم و اغلب دروغ می گوییم. تحقیقات نشان داده که بیشتر مردم بین یک یا دو بار در روز دروغ می گویند. تحقیقات قبلی نشان داده بود که مردها بیشتر از زنان دروغ می گویند. تحقیقات صورت گرفته برای کشف این موضوع نتایج جالبی در پی داشت. دلیل و ریشه اصلی اینکه مردها بیشتر از زن ها دروغ می گویند، والدین آنها بوده اند.

والدین، مقصر اصلی دروغگویی کودک


تحقیق روی  152 پدر و مادر و بچه های آنها بین سه تا پنج سالگی، نشان داد که والدین مقابل پسران خود 14% بیشتر از دختران خود دروغ می گویند، چرا؟ آنا سامک یک استاد دانشگاهی در این مورد می گوید: شاید در جامعه اینکه مردها صداقت کمتری داشته باشند، بیشتر جا افتاده و مورد قبول است. در جامعه ای که پول یکی از دلایل اصلی جدایی پدر و مادرهاست و دروغ گفتن در مورد آن می تواند درگیری های زیادی بین مادر و پدر داشته باشد، اینکه بدانیم پدر و مادرها حتی ناخواسته بچه های خود به خصوص پسرها را هم دروغگو بار می آورند تلخ است.

دراین جا به سه دلیل که ممکن است شما به خاطر پول به فرزندتان دروغ بگویید اشاره شده است. ممکن است با این اقدام نوعی رفتار غیرصادقانه در فرزندان خود ایجاد کنید که روابط خانوادگی بعدی آنها را بهم ریزد.

1. «مادرت نباید بفهمد!» آیا از آن دسته افرادی هستید که از این شعارها دارید؟ آیا هرگز پسرخود را تشویق کرده اید که به مادرش یا پدرش چیزی در مورد یک خرید خاص شما نگوید؟ تشویق فرهنگ «این موضوع بین خودمان باشد» با پسر یا دخترتان به آنها یاد می دهد که اگر همه حقیقت را گفتن، ممکن است شما را از آنچه می خواهید دورکند، ضروری نیست. شگفت زده نشوید وقتی آنها تصمیم می گیرند که از این شعار به نفع خود در مقطعی از زندگی استفاده کنند. ممکن است با دخترتان به خرید رفته باشید و موقع حساب کردن به او بگویید که نمی خواهید خریدتان را با کارت انجام دهید چون نمی خواهید با پدرش در این مورد حرف بزنید و پیشنهاد می کنید که پول نقد بپردازید. تغییر شیوه پرداخت کمکی به این موضوع نمی کند. این مخفی کاری شما چه چیزی به دخترتان می آموزد؟
 
2. همانند خیلی از پدر و مادرها احتمالا احساس می کنید که بین حمایت از علایق و استعدادهای فرزندتان و مراقب هزینه های زندگیتان بودن گیر کرده اید. احتمالا بچه را در هرکلاسی که می خواهد ثبت نام می کنید و تمامی وسایل لازم کلاس او را هم تهیه می کنید و بعدا به پدرش در مورد این کار توضیح می دهد. زمانیکه دیگر خیلی دیر شده که او مخالفتی با این قضیه داشته باشد. ممکن است فکر کنید که دارید کار خوبی برای آینده فرزندتان انجام می دهید ولی عدم صداقت با همسرتان هرگز یک پیروزی برای شما نخواهد بود.

3. گاهی اوقات به نظر می آید که همسرتان دوست ندارد به حرف شما گوش کند. به خصوص وقتی قضیه پول خرج کردن مطرح است. مهم نیست شما در چه زمینه ای می خواهید این کار را بکنید ولی همسرتان مرتب مخالفت می کند. اما اگر بچه ها چیزی بخواهند، بلافاصله موافقت می کند. آیا از چنین چیزی به نفع خود استفاده می کنید؟ مثلا از بچه ها می خواهید که از پدرشان بخواهند که به مسافرت بروید. ایده هایی که در ذهن دارید را در ذهن آنها می گذارید و از آنها استفاده می کنید تا به جای شما از همسرتان درخواستی داشته باشند. با این کار به بچه خود چیزهای بدی آموخته اید.  

همه گاهی اوقات دروغ می گوییم، طبیعی است. ولی این به معنی سالم بودن این رفتار نیست. یک زندگی زناشویی گاهی اوقات به سختی بعد از دروغ های فراوان به حالت قبلی بازمی گردد. پس با بچه هایتان صادق باشید. از آنها استفاده نکنید تا درمورد پول دروغ بگویید. با آنها و همسرتان صادق باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو