آموزش کامل طرز تهیه یخمه ترش اصفهانی فوق العاده لذیذ

منبع: نمکستان

137

1398/12/10

10:34


یخمه ترش از غذاهای سنتی و بومی استان اصفهان است که در قدیم پخت آن رواج بسیار داشته و امروزه هم کدبانوهای اصفهانی این غذای خوشمزه و مقوی را برای اهل منزل تدارک می بینند.

نمکستان: یخمه ترش از غذاهای سنتی و بومی استان اصفهان است که در قدیم پخت آن رواج بسیار داشته و امروزه هم کدبانوهای اصفهانی این غذای خوشمزه و مقوی را برای اهل منزل تدارک می بینند. این خوراک با توجه به ارزش بالای مواد خوراکی تشکیل دهنده اش و طعم متفاوتش جای دارد بیشتر در سفره غذای مردم جای خود را باز کند. در ادامه با طرز تهیه یخمه ترش همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه یخمه ترش :

آلوی برغانی۲۰۰ گرم
زرد آلوی خشک۲۰۰ گرم
به خرد شده۲ عدد متوسط
برنج۱  پیمانه
شکریک دوم استکان
گوشت گوسفند۲۵۰ گرم
زردچوبه۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفلبه میزان لازم

یخمه ترش اصفهانی

آموزش طرز تهیه یخمه ترش :

مرحله اول: گوشت را با چهار لیوان آب و کمی زردچوبه میگذاریم بپزد. البته همین که نیم پز شود کافیست و نوبت به اضافه کردن سایر مواد میرسد که کم کم در یک مدت زمان معین و با شعله ای ملایم، با هم بپزند. رزدچوبه برای آنست که بوی زهم گوشت تان گرفته شود. بخصوص اینکه برخی تمایل دارند از گوشت تازه گاو و گوسفند برای تهیه این غذا استفاده کنند که در این صورت بوی تندی دارد.

البته این غذا حتما باید با گوشت گوسفند طبخ شود ولی اگر بنا به دلایلی تمایل ندارید از گوشت گوسفند استفاده کنید میتوانید گوشت گاو و گوساله را جایگزینش کنید. چون در پخت یخمه ترش معمول است گوشت گوسفند استفاده شود مدت زمان پختن آن کمتر از ۲ ساعت طول میکشد، چون گوشت گوسفند زود پز است و خیلی زود مغز پخت میشود.

مرحله دوم: آلو و زرد آلوی خشک و بِه را به گوشت نیم پز اضافه میکنیم تا با بخار آب و آب گوشت بپزد.

مرحله سوم: برنجمان که از قبل خوب شسته ایم را به گوشت و آلو و به و زرد آلو اضافه میکنیم. در اینجا باید دقت کنید که وقتی برنج را در این مرحله اضافه میکنیم باید سایر موادمان کاملا جا افتاده باشند و همچنین باید مدام غذایمان را هم بزنیم تا ته نگیرد.

مرحله چهارم: وقتی همه موادمان کاملا پخته شده و آب غذا ته کشید، هسته های آلو را جدا کرده و همه مواد را با گوشکوب لِه می کنیم.قبل از ریختن آلوها همه را بشمارید تا وقتی هسته ها را جدا میکنیم مطمئن باشید هسته همه آلوها را در آورده اید.

مرحله پنجم: بعد از اینکه همه مواد را لِه کردیم رویش شکر و نمک و کمی فلفل میریزیم و مجددا آن را روی گاز میگذاریم تا شکر حل شود و به خورد غذا برود. همین که شکر حل شد،گاز را خاموش میکنیم و بدین ترتیب یخمه ترش ما آماده خوردن می شود.

طرز تهیه یخمه ترش غذای محلی و سنتی اصفهان

 نکاتی در مورد غذا :

می توانید از فلفل استفاده نکنید و این کاملا بستگی به خودتان دارد. همچنین میزان شکری که در این غذا به کار گرفته میشود نیز کاملا سلیقه ای است و به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کمتر و بیشتر از مقدار گفته شده استفاده نمائید. همچنین اگر شکر برای شما مضر است و نیز اگر تمایل دارید از سایر شیرینیهای جایگزین شکر مانند شیره خرما که کاملا مغذی است بهره بگیرید هیچ ایرادی ندارد. همچنین در این غذا برخلاف سایر غذاهای ایرانی به هیچ وجه از پیاز استفاده نمی شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو