بایدها و نبایدهایی در مورد تزریق واکسن آنفلوانزا

منبع: آسان طب

132

1398/12/10

12:17


آنفلوانزا یک بیماری تنفسی مسری است که به علت ویروس آنفلوانزا رخ می‌دهد. این بیماری از خفیف تا شدید متفاوت بوده و گاه می‌تواند منجر به مرگ شود. آنفلوانزا با سرماخوردگی متفاوت بوده و معمولا به صورت ناگهانی ظاهر می‌گردد. افرادی که آنفلوانزا دارند اغلب دچار تب، لرز، سرفه، گلو درد، آبریزش بینی یا گرفتگی بینی، درد عضلانی یا بدن، سر درد و خستگی می‌شوند. برخی از افراد مبتلا به آنفلوانزا نیز ممکن است استفراغ و اسهال را تجربه نمایند، اما این موارد در کودکان بیشتر از بزرگسالان شایع است. افراد سالمند، کودکان و افرادی که دارای شرایط خاصی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی آنفلوانزا قرار دارند. بهترین را برای جلوگیری از آنفلوانزا تزریق هر ساله واکسن آنفلوانزا می‌باشد.

واکسن آنفلوانزا

اطلاعاتی در رابطه با واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفلوانزا از فرد در مقابل ویروس آنفلوانزا محافظت کرده و معمولا در بازوی فرد تزریق می‌شود. این واکسن در برابر 3 یا 4 نوع ویروس آنفلوانزا فصلی به نام‌های ویروس آنفلوانزا A نوع (H1N1)، ویروس آنفلوانزا A نوع (H3N2) و ویروس آنفلوانزا B مقاوم است. به گزارش مجله پزشکی آسان طب واکسن آنفلوانزا تقریبا دو هفته پس از تزریق آنتی بادی اثر گذاشته و محافظت در برابر بیماری آنفلوانزا را تضمین می‌کند. توجه داشته باشید که تزریق واکسن آنفلوانزا خطر ابتلا به این بیماری را تا حد زیادی کاهش می‌دهد اما به طور حتم آن را نابود نخواهد کرد زیرا برخی از ویروس‌ها وجود دارند که می‌توانند منجر به آنفلوانزا شوند، با این حال تحقیقات حکایت از آن دارند که اگر فرد پس از انجام واکسیناسیون دچار بیماری آنفلوانزا شود، علائم این بیماری را خفیف‌تر تجربه کرده و عوارض جانبی ناشی از آن تا حدودی کاهش خواهد یافت.

آیا واکسن آنفلوانزا برای سالمندان بالای 65 سال وجود دارد؟

خطر ابتلا به عوارض ناشی از این بیماری در سالمندان 65 ساله و بالاتر به مراتب از سایرین بیشتر است. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بدن افراد بالای 65 سال ممکن است به دوز‌های معمول واکسن آنفلوانزا واکنش مثبتی نشان ندهد، زیرا آن‌ها به اندازه جوانان، واکنش‌های آنتی بادی را بعد از واکسیناسیون تولید نمی‌کنند. افرادی که دارای سطح پایینی از آنتی بادی می‌باشند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به آنفلوانزا باشند. واکسن‌هایی نظیر Fluzone High-Dose و FLUAD به طور خاص برای بیماران بالای 65 سال طراحی شده که با بهبود تولید آنتی بادی‌ها به منظور ارائه پاسخ ایمنی قوی به آنفلوانزا، بهتر از واکسن‌های مرسوم عمل می‌کنند. این واکسن‌ها نیز مانند سایر واکسن‌های مربوط به آنفلوانزا، در بازو تزریق شده و عوارض جانبی مشابهی با آن‌ها دارند، اما برخی از بیماران ممکن است دچار درد، قرمزی و التهاب در اطراف محل تزریق شوند.

تزریق واکسن آنفلوانزا برای چه کسانی توصیه می‌شود؟

واکسن آنفلوانزا

CDC توصیه می‌کند همه افراد بالای 6 ماه بهتر است برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزای فصلی، واکسن آنفلوانزا را تزریق کنند. به طور کلی، توصیه می‌شود هر فردی که می‌خواهد احتمال ابتلا به آنفلوانزا را کاهش دهد، بهتر است واکسینه شود. تزریق واکسن آنفلوآنزا خصوصا برای افراد زیر بسیار مهم می‌باشد:

  • افرادی که در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی مانند پنومونی هستند
  • افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند از جمله آسم، دیابت، بیماری قلبی و بیماری ریوی مزمن
  • زنان باردار
  • افراد بالای 65 سال
  • کسانی که با افراد دارای شرایط خاص پزشکی مانند آسم، دیابت و بیماری‌های مزمن ریوی زندگی می‌کنند یا در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی قرار دارند

چه کسانی نباید واکسینه شوند؟

برخی از افراد نباید قبل از مشاوره با متخصص مراقبت‌های بهداشتی اقدام به تزریق واکسن آنفولانزا نمایند. در زیر به معرفی این افراد که دارای شرایط خاصی می‌باشند، اشاره خواهیم کرد:

  • کسانی که دارای حساسیت شدید به تخم مرغ هستند
  • کسانی که دارای آلرژی به داروهای خاص و مواد نگهدارنده از جمله برخی از آنتی بیوتیک‌ها و Thimerosal می‌باشند
  • افرادی که در گذشته واکنش شدید به واکسن آنفلوانزا داشته‌اند
  • افرادی که طی شش هفته قبل از تزریق واکسن آنفلوانزا به سندرم گیلن باره مبتلا شده‌اند
  • کسانی که دچار بیماری هستند و تب دارند باید صبر کنند تا قبل از واکسینه شدن بهبود یایند

نوزادان زیر 6 ماه برای انجام واکسیناسیون خیلی کوچک هستند، از این رو والدین یا کسانی که از نوزاد مراقبت می‌کنند باید جهت حفاظت بیشتر، واکسینه شوند.

معرفی عوارض جانبی شایع آنفلوانزا

پس از انجام واکسیناسیون ممکن است فرد دچار برخی عوارض جانبی جزئی شود که در این قسمت از مقاله به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • درد، قرمزی و التهاب در اطراف نواحی تزریق
  • تب پایین
  • تیر کشیدن در اطراف ناحیه مورد نظر

این عوارض در صورت بروز، معمولا بلافاصله پس از تزریق شروع شده و اغلب 1 تا 2 روز طول می‌کشد. تقریبا همه افرادی که این واکسن را دریافت می‌کنند، هیچ مشکل جدی را تجربه نخواهند کرد.

زمان مناسب برای تزریق واکسن آنفلوانزا

واکسن آنفلوانزا

بهترین زمان برای تزریق این واکسن قبل از شیوع بیماری آنفلوانزا در جامعه می‌باشد. کودکانی که به دو دوز واکسن نیاز دارند باید ابتدا پروسه واکسیناسیون را شروع کنند زیرا فاصله بین تزریق دو دوز باید حداقل یک ماه باشد. واکسن آنفولانزا در بسیاری از کلینیک‌ها، داروخانه‌ها و مراکز بهداشت و همچنین توسط بسیاری از کارفرمایان و حتی در برخی مدارس، ارائه می‌شود.

معرفی برخی از مزایای استفاده از این واکسن

دلایل زیادی برای تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد که ما در این قسمت به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • واکسن آنفلوانزا می‌تواند فرد را از ابتلا به بیماری آنفلوانزا باز دارد.
  • واکسن آنفلوانزا سالانه ده‌ها هزار نفر را از بستری شدن در بیمارستان نجات می‌دهد.
  • این واکسن یک ابزار پیشگیرانه مهم برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن است.
  • واکسن آنفلوانزا، افراد مبتلا به دیابت و بیماری‌های مزمن ریوی را از بستری شدن نجات می‌دهد.
  • این واکسن علاوه بر کمک به محافظت از زنان باردار، به محافظت از نوزاد جهت جلوگیری از عفونت آنفلوانزا چند ماه پس از تولد نیز کمک خواهد کرد.
  • واکسن آنفلوانزا باعث کاهش مرگ و میر، بخش مراقبت‌های ویژه و مدت زمان کلی بستری در بیماران مبتلا به آنفلوانزا می‌شود.
  • واکسن کردن خودتان ممکن است از افرادی که در اطراف شما هستند، از جمله افرادی که بیشتر از سایرین به بیماری آنفلوانزا مبتلا می‌شوند، مانند نوزادان، کودکان، افراد مسن و افرادی که دارای شرایط خاص و مزمن هستند، محافظت کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو