کالکشن "سلاطین ایران و اروپا" به روایت میترا تمجیدی / تطبیق لباس‌های تاریخی ایران و اروپا در یک مجموعه لباس

134

1398/12/10

12:32


میترا تمجیدی می‌گوید هدف او از طراحی کالکشن "سلاطین ایران و اروپا"، توجه به شعار "زنده‌باد صلح" بوده است.

کالکشن "سلاطین ایران و اروپا" به روایت میترا تمجیدی / تطبیق لباس‌های تاریخی ایران و اروپا در یک مجموعه لباس

سرویس مد و لباس هنرآنلاین:  میترا تمجیدی از فعالان عرصه مد و لباس و داوران رویدادهای مختلف درباره جدیدترین فعالیت‌های خود در حوزه مد و لباس به خبرنگار هنرآنلاین، گفت: مجموعه لباسی با عنوان "کالکشن سلاطین ایران و اروپا" طراحی کرده‌ام که به‌زودی از این آثار رونمایی خواهد شد.

تمجیدی با اشاره به این که ایده این مجموعه از تحقیقات او طی سه سال درباره پارچه‌های سنتی ایران شکل گرفته است، اذعان داشت: البته این تحقیقات برای ساخت یک فیلم مستند انجام گرفت که با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و نبود امکان جذب حامی مالی این فیلم تاکنون ساخته نشده است.

تمجیدی تصریح کرد: در انتهای مطالعاتم برای ساخت این فیلم مستند به این ایده رسیدم که در دوران صفوی پارچه‌های ابریشمی ایران به کشورهای دیگر همچون روسیه صادر شده است و درنتیجه این مراودات، بسیاری از لباس‌های موجود در موزه‌های بزرگ جهان همچون متروپولیتن با پارچه‌های سنتی ایران دوخته شده‌اند که در آن زمان از سوی پادشاهان صفویه به پادشاهان کشورهای اروپایی هدیه شده‌اند.

این طراح لباس با اشاره به اینکه حدود شش ماه تحقیقات او برای این مجموعه لباس انجام شده است اظهار داشت: برای طراحی این کالکشن تحقیقات متعددی مربوط به دوران رنسانس و قرون ۱۸ و ۱۹ به‌ویژه مرتبط با کشورهای انگلیس و فرانسه انجام دادم چرا که در این برهه تاریخی لباس‌های فاخری طراحی شده است و به‌موازات آن در ایران نیز پارچه‌های نفیس و لباس‌های کم‌نظیری طراحی و دوخته شده‌اند.

تمجیدی گفت: لباس‌های طراحی شده در این کالکشن از سبک آندروژنی پیروی کرده‌اند؛ این سبک به لباس‌های اطلاق می‌شود که هم برای خانم‌ها و هم آقایان کاربرد دارند البته طی تحقیقاتم این نکته را نیز دریافت که در بسیاری از دوران تاریخی طرح لباس‌ها میان خانم‌ها و آقایان مشترک بوده است و از زمانی به بعد این طراحی‌ها تفکیک شده‌اند.

او با تأکید بر اینکه بسیاری از پارچه‌هایی که برای این کالکشن خریداری شده‌اند مجدد مورد پارچه سازی قرار گرفته‌اند بیان کرد: در دوره‌های تاریخی مورد مطالعه نیز پارچه سازی امری متداول بوده است. بخش عمده‌ای از دوخت لباس‌ها نیز کار دست است. لباس‌ها دارای آسترکشی هستند و تمام درزها با نخ گلابتون گان دوزی شده‌اند.

این فعال عرصه مد و لباس در ادامه اذعان داشت: امروزه فروش این دست پارچه و لباس‌ها مرسوم نیست، اما هدف من از طراحی و دوخت این مجموعه توجه به شعار "زنده‌باد صلح" بوده است. این مبحث اهمیت بسیاری دارد. امروزه به لحاظ سیاسی در کل جهان دچار اختلال هستیم، درنتیجه این بار با رویکرد فرهنگ‌سازی به طراحی یک کالکشن اقدام کردم. هرچند که مبلغ هنگفتی برای این کالکشن صرف شده است اما فرهنگ‌سازی و توجه به شعار زنده‌باد صلح مهمترین رویکرد من در این مسیر بوده است.

تمجیدی در خاتمه گفت: تطبیق لباس‌های تاریخی ایران و اروپا در این مجموعه انجام شده و هرچند طراحی این کالکشن برای ۳۰ اثر بوده است، اما درنهایت هشت لباس به‌طور کامل آماده شد که به‌زودی از این آثار رونمایی خواهم کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو