۷ نشانه‌ای که می‌گویند از کمبود ویتامین A رنج می‌برید

42

1398/12/10

14:09


بدن ما وظایف روزانه ی زیادی دارد و برای اینکه بتواند به این وظایف عمل کند به همه ی ویتامین ها نیاز دارد. ما برای اینکه بینایی خوب، دستگاه تناسلی سلامت و پوست سالمی داشته باشیم، به ویتامین A نیاز داریم. مواد غذایی زیادی حاوی ویتامین A هستند اما ریسک کمبود این ویتامین وجود دارد، به ویژه در زنان باردار، نوزادان و کودکانی که در مراحل اولیه ی رشد هستند.

۷ نشانه‌ای که می‌گویند از کمبود ویتامین A رنج می‌برید

به گزارش بهداشت نیوز در ادامه درباره ی نشانه هایی صحبت خواهیم کرد که از کمبود ویتامین A در بدن حکایت دارند. در انتها هم با مواد غذایی حاوی ویتامین A آشنا خواهیم شد.

۱- خشکی پوست

ویتامین A یکی از عناصر مهمی است که بدن برای ترمیم بافت پوست و در نتیجه، حفظ رطوبت آن نیاز دارد. یکی از نشانه های بسیار رایج کمبود این ویتامین، ابتلا به اگزما است. این مشکل زمانی رخ می دهد که پوست به قدری خشک است که به رنگ قرمز درمی آید، گویی که صدمه ای دیده باشید. اگزما باعث خارش شدید پوست هم می شود.

۲- شب کوری

این نشانه هم بسیار رایج است. شب کوری که به آن نیکتالوپیا هم گفته می شود، نوعی مشکل چشمی است که دیدن را در تاریکی سخت می کند. در این حالت، در محیط های کم نور، از قدرتی که سیستم چشم باید داشته باشد کاسته می شود و پردازش تصاویر تاریک برای چشم ها غیر ممکن می شود.

۳- جوش

همانطور که پیشتر ذکر شد، ویتامین A یکی از مهم ترین ترمیم کننده های بافت پوست محسوب می شود. در غیاب این ویتامین، پوست صورت خشک می شود و به همین دلیل، چربی بیشتری تولید می کند، مسأله ای که می تواند باعث جوش شود. به همین دلیل است از این ویتامین برای درمان مشکلات مربوط به جوش می توان استفاده کرد.

۴- ناباروری

اگر مشکلاتی در رابطه با باردار شدن دارید، کمبود ویتامین A می تواند علت آن باشد. مصرف این ویتامین به عملکرد بهتر دستگاه تناسلی مردان و زنان کمک می کند. با مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین A می توان توانایی باروری را افزایش داد. به علاوه، زنان باردار باید این ویتامین را حتماً در رژیم غذایی خود بگنجانند، چون تحقیقات از وجود ارتباط میان سقط جنین و کمبود ویتامین A حکایت دارد.

۵- کند بودن روند ترمیم زخم ها

بدن به لطف تولید ماده ی کلاژن زخم ها را اغلب ظرف مدت کوتاهی ترمیم می کند. با وجود این پروتئین است که پوست و خون می توانند سالم باقی بمانند. ویتامین A به تولید این ماده در بدن کمک می کند. بنابراین اگر متوجه شده اید پوست شما زخم های خود را به سختی ترمیم می کند، باید ببینید که مواد غذایی حاوی این ویتامین را به اندازه ی کافی مصرف می کنید یا نه، از جمله هویج، پرتقال، شیر و گوشت قرمز.

۶- کم بودن سرعت رشد

این یکی از نشانه هایی است که به ویژه در نوزادان و کودکان باید توجه زیادی به آن داشته باشیم. مصرف ویتامین A از ماه سوم بارداری و دادن آن به کودکان در طول اولین سال زندگی شان، ضروری است. وظیفه ی ویتامین A رشد بینایی و دستگاه ایمنی کودک است. رشد بدن جنین و تغییرات فیزیکی آن در درون شکم مادر هم برعهده ی این ویتامین است.

۷- خشکی چشم

یکی از مهم ترین نشانه های کمبود ویتامین A، ناتوانی بدن از تولید اشک و مرطوب کردن کره ی چشم ها است. این مشکل اگر ادامه یابد می تواند منجر به تضعیف قرنیه ی چشم ها و نابینایی شود.

کدام مواد غذایی حاوی ویتامین A هستند؟

با گنجاندن این مواد غذایی در رژیم غذایی خود، خیلی زود آثار مصرف ویتامین A را بر بدن خود احساس خواهید کرد.

  • تخم مرغ: یک عدد تخم مرغ آبپز ۸ درصد از نیاز روزانه ی بدن ما به ویتامین A را تأمین می کند.
  • ماهی سالمون: ۱۰۰ گرم ماهی سالمون ۱۴۹ درصد از نیاز روزانه ی ما به این ویتامین را تأمین می کند.
  • اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته ۱۰۵ درصد از نیاز روزانه ی بدن ما به ویتامین A را تأمین می کند.
  • هویج: یک فنجان هویج ۱۴۸ درصد از نیاز روزانه ی ما به این ویتامین را تأمین می کند.
  • سیب زمینی شیرین: سیب زمینی شیرین یکی از بهترین منابع ویتامین A به شمار می رود، چون یک فنجان سیب زمینی شیرین ۱۲۲ درصد از نیاز روزانه ی بدن ما به این ویتامین را تأمین می کند.

منبع: روزیاتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو