توزیع استانی کرونا ویروس جدید در ایران و مرگ و میر بیماری

توزیع استانی کرونا ویروس جدید در ایران و مرگ و میر بیماری


126

1398/12/10

15:09


برای توزیع استانی کرونا ویروس جدید در ایران و مرگ و میر بیماری + دریافت متن کامل دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به ویروس کوئید ۱۹

توزیع استانی کرونا ویروس جدید در ایران و مرگ و میر بیماری

در ارتباط با کرونا ویروس جدید؛ “نه ترس و نه بی تفاوتی”، بلکه “هوشیاری و  پیشگیری”

 

دکترخلیل علی محمدزاده رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت در نشست تخصصی ویروس کرونا و ملاحظات آن، سبک زندگی سالم را در پیشگیری از بیماری ها و درمان آنها اثربخش خواند و گفت: نسل جدید و جهش یافته کرونا ویروس که امروز به عنوان هفتمین عضو این گروه از ویروس ها در صدر اخبار جهان است از جمله این بیماری ها به حساب می آید.
وی با ذکر این نکته که نوع جدید کرونا ویروس( COVID- 19 )، هنوز واکسن و درمان قطعی ندارد، گفت: مهمترین راه پیشگیری از ابتلاء به این بیماری، مراقبت های بهداشتی در بعد فردی و اجتماعی و قطع ارتباط با جامعه تا حد ممکن است.

 

کسب آگاهی از  رسانه ملی 

 

این پزشک و استاد دانشگاه با بیان این جمله که “آگاهی مسئولیت آور است”، اظهار داشت: بهتر است مردم در این رابطه آموزش و آگاهی های لازم را از طریق مراکز بهداشتی اخذ کنند و از رجوع به سایت های غیرمعتبر و یا مراجع مختلف خودداری ورزند. از این مراکز نیز انتظار می رود؛ اطلاعات لازم برای پیشگیری از بیماری را به زبان ساده و کوتاه و به موقع و به میزان کافی از طرق گوناگون در اختیار رسانه ملی و شبکه های اجتماعی قرار دهند.

 

وی گفت: هیچ منبع داخلی و خارجی به اندازه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ارتباط با گزارش آمار این بیماری موثق نیست و باید پیام های صادره از سوی این وزارتخانه ملاک و معیار عمل قرار گیرد.
دکتر علی محمدزاده اعلام وضعیت اضطراری از سوی سازمان بهداشت جهانی در یازده سال اخیر را شامل ۵ بیماری انفولانزا، ابولا، زیکا و فلج اطفال و نیز کرونا ویروس جدید عنوان کرد و گفت: میزان مرگ و میر کرونا ویروس جدید از همه این بیماریها کمتر و در محدوده ۲ تا ۴ درصد است.

 

مهمترین راه سرایت بیماری

 

وی مهمترین راه سرایت این بیماری را از طریق قطرات تنفسی فرد آلوده و سطوح آلوده ذکر کرد و گفت: ابتلاء در کودکان، نوجوانان و جوانان نسبت به سالمندان و افراد با بیماری های زمینه ای شیوع کمتری دارد، لکن همه باید موازین بهداشت فردی و اجتماعی را دقیقا رعایت کرده و از همدیگر مطالبه کنند. با توجه به سرعت بالای سرایت این بیماری، هر مورد مشکوکی زیر نظر گرفته می شود تا وجود یا عدم وجود این بیماری اثبات شود. بدیهی ست در صورت تایید بیماری، مطابق دستورالعمل ها اقدامات لازم باید پی گیری شود.

 

چه باید کرد؟

 

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی دوره کمون بیماری را ۲ تا ۱۴ روز بیان کرد و اظهار داشت: افراد سرماخورده باید در خانه و حتی المقدور دور از بقیه اعضای خانواده استراحت داشته باشند. غذای تازه، میوه و سبزیجات و مایعات کافی مصرف کنند. از دستمال یکبار مصرف استفاده کنند. مایعات فراوان بنوشند و مرتب دستهای خود را با آب گرم و صابون به مدت حداقل ۲۰ ثانیه بشویند و برای رفع خشکی گلو، بخور آب جوش توصیه شده است. در صورت عدم بهبودی و بروز سایر علایم و همچنین طولانی شدن سیر بیماری حتما اقدامات لازم باید از طریق مراکز بهداشتی و درمانی و تحت نظر پزشک صورت گیرد.

 

اینفوگرافی مراقبت ها در کرونا ویروس

 

وی رواج یافتن “خود درمانی” از طریق بازدید از شبکه های اجتماعی و جستجوی اینترنتی در مورد بیماریها را کاری نادرست و مداخله در کار پزشکی توصیف کرد و گفت: برخلاف خود درمانی، “خود مراقبتی” چیز خوبی است و لازمه آن گرفتن اطلاعات و آموزش ها از منابع مورد اعتماد و قابل اطمینان و تبدیل آن ها به یادگیری و نهادینه سازی آن ها در رفتار است. 

 

چالش را به فرصت تبدیل کنیم.

 

وی با تاکید بر این مطلب که خوشبختانه مسئولین وزارت بهداشت اذعان کرده اند که در زمینه این بیماری و کنترل آن آمادگی های لازم را دارند، گفت: با این وجود، آنها به تنهایی نمی توانند در صورت بروز این بیماری از گسترش آن جلوگیری کنند و بر همه دستگاه ها و آحاد مردم لازم است که تدابیر و پروتکل ها و پیام های بهداشتی را در جامعه جاری نمایند، تا در نهایت این چالش به فرصتی برای پیشگیری از این بیماری و سایر بیماریهای ویروسی و ارتقای دانش و سواد بهداشتی جامعه منجر شود.
دکتر علی محمدزاده “خود مراقبتی” را مسئولیت هر انسانی در رابطه با مراقبت از سلامت اجتماعی عنوان کرد و تصریح نمود: با آموزش و فرهنگ سازی و بالا بردن سطح سواد سلامت مردم می توان به مهارت خود مراقبتی افراد افزود. اگر بخواهیم در ارتباط با کرونا ویروس جدید پیام کوتاهی را به مردم منتقل کنیم، آن پیام شاید این باشد: “نه ترس” و “نه بی تفاوتی”، بلکه “هوشیاری” و  “پیشگیری”
این پزشک و استاد دانشگاه تب و سرفه خشک را از جمله علایم شایع این بیماری خواند و گفت: از ویژگی های ویروس کووید ۱۹، سرعت انتشار و بیماری زایی بالای آن است که لزوم پیشگیری از آن را واجب می سازد.

 

توزیع استانی کرونا ویروس جدید در ایران و مرگ و میر بیماری

 

شایعات را دامن نزنیم

 

وی با ذکر این نکته که متاسفانه شایعات در باره این بیماری قدرتمندتر از ماهیت آن عمل کرده، گفت: در ارتباط با این بیماری نباید در جامعه استرس، نگرانی، ترس و التهاب ایجاد کرد. زیرا همین چیزها آرامش و امنیت افراد را مختل می کند و سیستم ایمنی  و مقاومت افراد را تضعیف می کند و در نتیجه زمینه ساز بیماری و یا شدت آن می گردد. این شرایط  را هم دولت ها باید با تامین منابع کافی و در دسترس مدیریت کنند و هم هر کسی باید برای خود و خانواده خود مدیریت نماید.

 

دلیل ترس از کرونا تا حدی طبیعی ست.

 

وی در ادامه گفت: منظور در اینجا ترس افراطی است. البته ترس از این بیماری یک مقدارش شاید طبیعی باشد. چون بیماری تا حدودی ناشناخته است و افراد تجربه درگیری با این بیماری را ندارند. مثلا مردم بارها خودشان و یا اطرافیان شان آنفولانزا  گرفته اند. درمان شده اند.خوب شده اند. بنابراین مردم از اینکه آنفولانزا بگیرند، واهمه ای ندارند. در حالی که مرگ و میر آنفولانزا از کرونای جدید بیشتر است. ولی بیماری کووید ۱۹، جدید است و علم پزشکی هنوز در این ارتباط مطالب بیشتر از آنچه که ذکر می شود، نمی داند. همه ما در حال آموختن از این بیماری هستیم و در عین حال تغییراتی نیز همزمان با سیر ویروس در نقاط مختلف جهان،  شاید در آن رخ دهد .بنابر این مردم قدری واهمه دارند.
وی افزود: قطعا در آینده نزدیک که این بیماری کاملا شناخته تر شود و واکسن و درمان موثر نیز پیدا کند، این بیماری هم مثل بقیه بیماری های ویروسی مشابه مهار می شود و ترس از آن زایل می گردد.

 

نباید به علایم اولیه بی اعتنا باشیم.

 

وی همچنین گفت: نباید به علایم اولیه آن که می تواند شبیه سرماخوردگی یا آنفولانزا باشد، در شرایط فعلی که آلودگی در کشور وجود دارد، بی اعتنا باشیم. باید سعی شود در گروه های مختلف مردم حساسیت مثبت برای پیشگیری ایجاد گردد. مردم و بخش های مختلف باید حامی همدیگر باشند و با دولت همکاری صمیمانه داشته باشند و به همدیگر و دست اندرکاران بهداشت و درمان کشور در غلبه بر این بیماری کمک کنند و روحیه بخشند.

 

نه بزرگنمایی و نه ناچیزانگاری

 

وی گفت: بطور کلی در باره این بیماری نه باید بزرگنمایی و وحشت آفرینی کنیم و نه ناجیزانگاری، وضعیتی است که پیش آمده و ریشه جهانی هم دارد و همه عوامل مختلف تاثیرگذار در انتشار آن نیز در دست ما نبوده، زیرا دنیا به هم ارتباط دارد. لذا باید بر خود و امکانات خود مسلط باشیم و جامعه را بر قطع تماس ها و مراقبت و پیشگیری از بیماری و کنترل آن متمرکز سازیم.

 

ما از مریض شدن ملت ها خوشحال نمی شویم.

 

وی با تعجب و تاثر از اینکه مسئولین کشوری از آمدن کرونا به ایران ابراز شادمانی کرده اند، گفت: این ویروس همه جا می رود و به سوی شما هم خواهد آمد. آن وقت ما برای این مسئله شادمانی نخواهیم کرد. شما حتی از اخبار مربوط به کرونا هم برای ایجاد شکاف بین ملت و نظام سوء استفاده می کنید. ملت ما بهتر از هر زمان دیگری با دولت خود در عبور از این شرایط سخت همکاری خواهند کرد. ما از مرگ ملت ها و مریض شدن آن ها ناراحت می شویم. این را از اسلام آموخته ایم و چنین عواطفی در هویت ایرانی ما هم نهادینه است. ولی سیستم بهداشتی ایران قطعا از سیستم بهداشتی آمریکا قوی تر است. ما زودتر و بهتر از شما خواهیم توانست این بیماری را به کنترل درآوریم. 

 

کاسبی از درد و رنج مردم ممنوع

 

مدیر گروه تخصصی مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران با اعلام این مطلب که مردم ایران تدبیر، شهامت و اعتماد به نفس لازم برای مهار بیماری کووید ۱۹ را دارند، اظهار داشت: افرادی که اخبار غلط و ناامید کننده پخش می کنند و یا به کاسبی و اختلاس از درد و رنج مردم پرداخته اند، حریم انسان و انسانیت را محترم شمارند.

 

کرونا با ویزا وارد نشده که سر مهلت از آن خارج شود.

 

این استاد دانشگاه با ذکر این مطلب که کرونا با ویزا وارد کشورها نمی شود که در مهلت زمان معین آن کشور را ترک گوید، گفت: حفظ سلامت مردم از اوجب واجبات است و دست اندرکاران مملکتی و مدیران مبارزه با این بیماری باید دقیق تر حرف بزنند و مردم را برای پیشگیری طویل المدت آماده نمایند، تا اینکه مدیریت بیماری تا پایان مراحل مختلف آن به شایستگی انجام گیرد و وضعیت به روال عادی برگردد.

 

Image result for دکترخلیل علی محمدزاده خبرگزاری تسنیم

 

آمار مرگ و میر بیماری در چین

 

وی گفت: مقامات بهداشت چین، اولین گزارش خود با جامعه آماری بالا در مورد ویروس کرونا جدید که رسما COVID- 19 نامگذاری گردیده را منتشر نموده اند.
وی افزود: مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های چین، مقاله ای را طبق ۷۲ هزار و ۳۱۴ فرد مبتلا به این ویروس در دنیا و ۴۴ هزار و ۶۷۲ فرد مبتلا شده در کشور چین، و همینطور ۱۰۲۳ مورد مرگ گزارش شده، گردآوری و مورد بررسی قرار داده اند که نشان می دهد نرخ مرگ و میر تا کنون ۲.۳ درصد بوده است.
دکتر علی محمدزاده اظهار داشت: در این مقاله عنوان شده که احتمال مرگ و میر ناشی از این بیماری با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کند. مثلا، اصلاً کشته ای در بین کودکان زیر ۹ سال دیده نمی شود، در حالی که مقدار مرگ و میر در بین افراد سنین ۱۰ تا ۳۹ سال، ۰.۲ درصد بود.
وی ادامه داد: این میزان در بین افراد ۶۰ تا ۶۹ سال، به ۳.۶ درصد افزایش یافته است، آمار مرگ و میر بیماری در بین گروه سنی ۷۰ تا ۷۹ سال، ۸ درصد و در افراد ۸۰ سال به بالا، ۱۴.۸ درصد گزارش شده است.

 

توجه: دستورالعمل ملی چین برای مقابله با کووید ۱۹ پیوست همین مطلب است.

 

مرگ و میر بیشتر در افراد با بیماری های زمینه ای

 

وی بیان داشت: در این گزارش آمده که مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های مزمن تنفسی، بالاترین نرخ مرگ را داشته اند.
عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران گفت: میزان مرگ و میر در بین مردان با نرخ ۲.۸ درصد، بیشتر از زنان با نرخ ۱.۷ درصد بوده است.

 

تب و سرفه شایع ترین علامت

 

دکتر علی محمدزاده همچنین طبق مطالعه دیگری،  در باره نتایج اولین Meta-analysis بر اساس ۸ مقاله شامل ۵۷۳۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ اظهار داشت: نتایج حاصل مبیین  ۹۵٫۶ درصد سی تی اسکن غیرنرمال قفسه سینه، ۹۰٫۹ درصد تب، ۷۰٫۸ درصد سرفه، ۴۱ درصد خستگی عضلانی و ۱۴٫۸ درصد سندرم دیسترس تنفسی حاد(ARDS) در مبتلایان است.
وی افزود: بر طبق نتایج این مقاله نسبت افراد با علایم شدید ۲۴٫۳ درصد و نرخ مرگ و میر این بیماری ۶٫۴ درصد تخمین زده شده است.
وی در ادامه نمودار ارائه شده، نرخ مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در بین گروه های سنی گوناگون در چین را به شکل زیر نمایش داد؛

 

کدام سنین بیشتر در معرض کرونا هستند؟

 

لزوم تقویت نظام بهداشتی و درمانی کشورها

 

وی با ذکر این مطلب که شیوع ویروس کرونا جدید در چین و گزارش ابتلا به آن در بیش از سی و پنج کشور و از جمله ایران و احتمال گسترش آن به سایر کشورها، هشداری ست که همه کشورها، نظام بهداشتی و مراقبتی خود را تقویت نمایند، گفت: در غیر این صورت خسارات وارده در چنین شرایطی غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.
رییس مرکز تحقیقات سیاستگذاری اقتصاد سلامت با اظهار این موضوع که بروز این اپیدمی ها، می تواند در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی نیز آسیب زا باشد، خاطر نشان ساخت: اینکه هم اکنون شرکت‌های بین المللی زیادی فعالیت شان را در چین متوقف کرده اند و اغلب پروازها به مقصد چین و بلعکس متوقف شده است و به عبارتی اکثر فعالیت های یک شهر یازده میلیونی و شهر های همجوار به حالت تعلیق درآمده و بر مبارزه با این بیماری متمرکز شده، ضربه اقتصادی بزرگی ست و هر چه مدت این وضعیت فوق العاده طولانی شود، به همان میزان شدت و وسعت لطمات هم بیشتر خواهد شد.
وی گفت: این امر بیانگر این است که گاهی پیشگیری چقدر ارزان است و در مقابل، بیماری چقدر می تواند حتی اقتصادهای قوی را دچار بحران کند.

 

جفظ آرامش و دوری از تجمعات

این استاد دانشگاه پیشگیری از این بیماری را شامل موارد فراوانی عنوان نمود که دقیقا باید رعایت گردد و  گفت: باید ضمن لغو مسافرت های غیرضروری و دوری از محیط های آلوده و پر تجمع و حفظ آرامش و تقویت سیستم ایمنی، پیشگیری طولانی مدت و صبورانه ای در این نوع بیماری مورد اهتمام باشد. 
وی آمار کشور ایران در رابطه با این بیماری را برابر گفته مقامات مسئول بهداشت و درمان در چهارم، ششم، هفتم، هشتم و نهم اسفند ماه ۱۳۹۸ بدین شرح اعلام کرد.

 

 

 

کرونا در ایران | 43 مبتلا و 8 فوتی | آموزش پیشگیری از کرونا

 

کرونا در ایران | 95 مبتلا، 15 قربانی و 3 مورد بهبود یافته

 

آمار مبتلایان «کووید-۱۹» به ۱۴۲ تن و جان باختگان به ۱۹ تن رسید/ کشف ۴۴ مورد جدید و تایید رسیدن بیماری به هفت استان دیگر

 

آمار کرونا

 

Image result for کرونا در ایران آمار

 

روحیه بخشی به کادر مراقبتی و درمانی

 

دکتر علی محمدزاده با سپاس از رهبر معظم انقلاب اسلامی که در شرایط حساس کنونی کادر مراقبتی و درمانی در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ را مورد تفقد قرار دادند، افزود: این اقدام معظم له باید الگوی همگان قرار گیرد تا خدمتگزارن خود در هر عرصه ای را مورد احترام و قدردانی قرار دهند، تا آنها با روحیه بالا و انگیزه بیشتری به وظایف شغلی و تعهدات حرفه ای خویش بپردازند.
وی همچنین یادآور شذ: وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی باید ضمن بهره گیری از تمام تجربیات و نظرات مشورتی خبرگان و متخصصان به منظور تصمیم گیری های مناسب، کلیه وسایل و تجهیزات لازم برای انجام وظیفه پزشکان و پرستاران و سایر کادرهای درمانی را به بهترین نحو ممکن فراهم سازد، تا هیچگونه خللی در کارآیی و اثربخشی و اقدامات پیشگیری و درمانی این عزیزان و مراجعان و خانواده ها پیش نیاید.

 

هر شب به روز رسانی می شود

 

پیوست(۱)

 

 

دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به ویروس کووید-۱۹ (ویروس کرونای جدید)

 

جلوتر از کووید-۱۹ حرکت کنیم

 

با انتشار بیماری «کرونا-۲۰۱۹» در ایران و لزوم آگاهی از ماهیت این بیماری و توجه به نکات کلیدی در این زمینه، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با همکاری دانشگاه تهران (گروه زبان چینی) اقدام به ترجمه دستورالعمل عمومی پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ۱۹ با عنوان «جلوتر از کووید-۱۹ حرکت کنیم» کرد که توسط جآنگ وِن‌هونگ در دانشگاه فودن شانگهای چین تهیه شده است.

 

 

 

تصویر جلوتر از کووید-19 حرکت کنیم

 

 

 

بیماری ایجاد شده با ویروس کرونا که به آن بیماری کرونا ۲۰۱۹ (COVID-19) می‌گویند، اولین بار در ووهان چین شناسایی شد. ویروس COVID-19 ویروس جدیدی بوده و به خانواده ویروس‌هایی همچون سارس (سندروم تنفسی حاد) و سایر سرماخوردگی‌های معمولی تعلق دارد. (که البته به‌ هیچ‌وجه یکسان نیستند.)

 

جآنگ وِن‌هوگ از دانشگاه فودن شانگهای چین در دستورالعملی تلاش کرده است در سه بخش و به ساده‌ترین شیوه ضمن توضیح مختصری از بیماری، راه‌ها و شیوه‌های مقابله با این بیماری را در سه بخش بیان کند.

 

۱- آشنایی با التهاب ریوی ناشی از ابتلا به کووید-۱۹

 

۲- نکات کلیدی در پیشگیری فردی

 

۳- شیوه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ در شرایط مختلف

 

برای مطالعه و دریافت متن کامل این دستورالعمل، روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو