نیاز گیلان به پزشک عمومی و پرستارِ بیشتر برای مقابله با کرونا/ درخواست همکاری از پرستارانی که ۵ سال از بازنشستگی آنها گذشته است

61

1398/12/10

16:34


نیاز گیلان به پزشک عمومی و پرستارِ بیشتر برای مقابله با کرونا/ درخواست همکاری از پرستارانی که ۵ سال از بازنشستگی آنها گذشته است

سلامت نیوز:نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در استان گیلان از نیاز این استان به پزشک عمومی و پرستار بیشتر برای مقابله با کرونا خبر داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،«مهدی شادنوش» نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در شرایطی هستیم که هر شخصی هر چه در توان دارد را باید انجام دهد، گفت: انتظار داریم تمام مطب‌ها، کلینیک‌ها، درمانگاه‌ها و ... مسئولانه با موضوع رفتار کنند. تمام این مراکز و کادر آن‌ها باید بدانند که این بیماری خاصِّ کسی نیست و پشت در خانه‌ی همه ما نشسته است.


وی در ادامه گفت: برای مقابله با این ویروس منحوس، نیاز به عزم عمومی و انضباط اجتماعی داریم. در شرایط کنونی، هر کس که حتی برای خود یک مسئولیت اجتماعی قائل است، باید گوشه‌ای از کار را بگیرد. ما پزشکان نیز در حوزه سلامت سوگند یاد کردیم که در شرایط سخت، با تمام خطراتی که وجود دارد، در کنار مردم باشیم. انتظار می‌رود که هر پزشکی که می‌تواند، در کلینیک یا مطب خود، در خط اول مقابله با ویروس باشد، این خدمات را ارائه دهد. به هر حال افراد بسیاری مراجعه می‌‌کنند و این اقدام کار را تسهیل می‌کند.


شادنوش در همین رابطه افزود: پزشکان این توان را دارند که در خط اول مقابله با ویروس کووید ۱۹ مردم را راهنمائی کنند.
نماینده تام‌الاختیار وزارت بهداشت در گیلان در پاسخ به این پرسش که با توجه به ناشناخته بودن ویروس و نگرانی از ابتلای سریع کووید ۱۹، آیا پزشکان در مطب، توان یاری شهروندان و بیماران را دارند؟ گفت: مسلما این توانائی را دارند. خط مقدم مقابله با این ویروس با پزشکان مذکور است. البته همکاران ما دلسوزانه این خط مقدم را نگه داشته‌اند. همچنین اگر این اقدامات منظم‌تر شود، می‌تواند بار بزرگی را از شانه‌ی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها بردارد.


وی در ادامه افزود: ازدحام مراجعه‌کنندگان نیروهای بیمارستانی را خسته کرده است. بعضا خود کادر درمان درگیر بیماری شده‌اند. به هر حال توانائی کادر بیمارستان رو به تحلیل می‌رود. انضباط می‌‌تواند آمادگی ما را برای مقابله پایدار نگه‌ دارد.


همچنین، شادنوش در رابطه با درخواست کمک از پرستاران بازنشسته در گیلان و در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه ویروس برای افراد مسن خطرناک‌تر است، آیا بکارگیری بازنشستگان پرستاری اقدام درستی است؟ گفت: به تعداد بیشتری پزشک عمومی و پرستار نیاز داریم.البته بیماری برای افراد مسن ‌خطرناک‌تر است، به هر حال نیاز است که از تمام توانمان استفاده کنیم. به خاطر خطری که برای افراد مسن وجود دارد، ما تنها از پرستارانی که پنج سال است، بازنشست شده‌اند، درخواست کمک داریم.


وی افزود: به هرحال پرستاران با مسائل بهداشتی و شرایط بیماری‌های عفونی آگاهی دارند. البته ما اگر اضطرار نداشته باشیم، اقدام به بکارگیری بیشتر نیروهای درمانگر نخواهیم کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو