معرفی مناطق گردشگری حاجی آباد هرمزگان

معرفی مناطق گردشگری حاجی آباد هرمزگان


منبع: دلگرم

336

1398/2/29

10:31


معرفی مناطق گردشگری حاجی آباد هرمزگان


مناطق دیدنی حاجی آباد


حاجی ‌آباد یکی از شهرهای استان هرمزگان در جنوب ایران و شمال استان هرمزگان است.حاجی آباد شمالی ترین شهر استان هرمزگان است و در نزدیکی استان کرمان واقع شده است.این شهر در بخش مرکزی شهرستان حاجی‌آباد قرار دارد.فاصله حاجی آباد تا بندرعباس ۱۶۵ کیلومتر است.

حاجی ‌آباد در نزدیکی استان کرمان قرار گرفته و به همین دلیل نسبت به دیگر شهرهای استان هرمزگان آب‌و‌هوای خنک‌تری دارد. تابستان‌های این شهر بسیار گرم و زمستان‌های آن بسیار سردند. حاجی‌آباد از شهرهای تاریخی است و بعضی از آثار تاریخی‌اش از دوره ایلخانان به یادگار مانده. سفر به شهر حاجی‌آباد و آشنایی با فرهنگ و رسوم مردم این دیار خالی از لطف نیست.

آب و هوا و اقلیم حاجی ‌آباد

حاجی آباد تابستان های گرم وخشک و زمستان های نسبتا سردی دارد.البته دوره گرما در حاجی آباد به دلیل نزدیکی به استان کرمان نسبت به بقیه شهرهای هرمزگان کمتر است.اطراف شهر حاجی آباد را کوه احاطه کرده است.شهر حاجی آباد نسبت به بقیه مراکز شهرستان های هرمزگان از ارتفاع بیشتری از سطح دریا برخوردار است.ارتفاع شهر حاجی آباد طبق منابع سازمان هواشناسی کشور ۹۳۱،۲ متر از سطح دریاست.

فرهنگ حاجی ‌آباد

شهر حاجی آباد به لحاظ فرهنگی از دو فرهنگ متفاوت تشکیل شده است.برخی گویش و پوشش خاص هرمزگانی و برخی نیز گویش کرمانی دارند که این خود از ظرفیت های بالای فرهنگی این شهر حکایت دارد.با نگاهی به پوشش جنوب شهرستان حاجی آباد گویش و پوشش هرمزگان بیشتر نمایان است و نیمه شمالی این شهرستان بیشتر تحت تاثیر استان کرمان قرار دارد.تنوع فرهنگی شهر حاجی آباد هم خودامری طبیعی است.

حاجی آباد

سوغات حاجی ‌آباد


سوغات شهر حاجی آباد شامل خرما و مرکبات است.

موقعیت ارتباطی حاجی ‌آباد

شهر حاجی آباد در مسیر ترانزیتی کشور واقع شده است و محور اصلی جنوب به شمال کشور از این شهر عبور می کند.

آبشار تزرج حاجی آباد

آبشار تزرج حاجی آباد دراستان هرمزگان واقع است. آبشار تزرج حاجی آباد در ۱۷۵ کیلومتری شمال بندرعباس در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است. تزرج یکی از نقاط کوهستانی این شهرستان می باشد که در جاده منتهی به روستای برآفتاب واقع شده است. شما عزیزان میتوانید با وسیله نقلیه خود به راحتی تا کنار این آبشار بروید و از این منظره زیبا لذت ببرید و ساعات خوشی را سپری کنید.

این محل، منطقه ای ییلاقی و دارای رودخانه و آبشاری فصلی است. شهرستان حاجی آباد به واسطه داشتن نخلستان های وسیع و سرسبز، مشهور است. در ۱۷ کیلومتری جنوب حاجی آباد به سمت بندرعباس، جاده ای فرعی جدا می شود که پس از طی مسافت حدود ۱۰ کیلومتر در جوار رودخانه حاجی آباد و ادامه مسیر از دوراهی تزرج به سمت راست به مسافت یازده کیلومتر به روستای تزرج خواهد رسید. این مسیر با گذر از روستای معدنوییه به محلی زیبا با نخلستان هایی انبوه و مردمانی خونگرم و اقامتگاهی وسیع منتهی می شود که در جوار آبشار زیبا و خروشان منتهی می شود. پلکانی سبز شما را به بالای آبشار هدایت می کند. در کنار آبشار آثاری از آسیاب های آبی که روزگاران نه چندان دور جهت تهیه آرد مورد استفاده قرار می گرفته، دیده می شود. منطقه حاجی آباد طبیعتی زیبا و دلنشین دارد. نخلستان هایی را می بینید که تا دوردست ها در حال تسبیه خدایند، در کوهپایه ها درختان صدر، کنار و انجیر به همراه گیاهان سرسبز، مناظری بکر و تماشایی ایجاد کرده اند.

آبشار

قلعه تاریخی حاجی آباد

یکی از اثار باستانی شهرستان حاجی آباد قلعه تاریخی این شهر می باشد که قدمت آن به دوران ایلخانان، تیموریان و صفویه می رسد این قلعه در ورودی شهر حاجی آباد قرار دارد و احتمالاً در دوره صفویه نیز از آن استفاده می شده است. این قلعه روی صخره ای در جنوب غربی شهر قرار دارد. ارتفاع آن بین ۳۰- ۲۷ متر و طول و عرض۸۰ متر می باشد و دارای چهار برج است . ظاهراً این قلعه در روزگار دولت های قبل از اسلام بنا شده و بعدها توسط پادشاهان هرمز بازسازی گردیده است. احتمال می رود قلعه کهن حاجی آباد به دلیل موقعیتی که داشته توسط سپاهیان تیمورلنگ تخریب و پس از قتل عام اهالی به آتش کشیده شده سپس به وسیله سیفین یکی از پادشاهان هرمز بازسازی میگردد . و به نام قلعه سیفین (دو شمشیر) نامگذاری میشود . شهرحاجی آباد در اطراف همین قلعه بوجود آمده و رشد کرده و درحال حاضر یکی از محلات قدیمی این شهرستان به نام پای قلعه مشهور می باشد.

چشمه بالنگان حاجی آباد

چشمه بالنگان یکی از چشمه‌های استان فارس است که در نزدیکی روستاهای حاجی‌آباد و آسپاس از توابع بخش سده در شهرستان اقلید قرار دارد. این چشمه یکی از سرچشمه‌های رود کُر است. در سال‌های اخیر به دلیل بارش کم، آبدهی این چشمه تا حدّ زیادی کاهش یافته اما با وجود پوشش گیاهی زیبا در این منطقه که از درختان بید تشکیل شده و وجود یک آبگیر عمیق در میان درختان بید که محل زندگی چند نوع ماهی می‌باشد، گردشگران بسیاری به این منطقه مراجعه می‌نمایند که متأسفانه همین امر سبب تخریب طبیعت زیبای این منطقه و سنگ‌نوشته ساسانی (متعلق به شاهپور یکم) شده است.

چشمه حاجی آباد (بالنگان) با جلوه های بسیار زیبا و گردشگاهی در منطقه ای به وسعت سه کیلومتر در محدوده شهرستان اقلید قرار دارد. فراوانی چشمه سارهای منطقه، زمینه مساعدی را برای پرورش ماهی قزل آلا فراهم آورده است.که ۲ پرورش ماهی در این چشمه سارها وجود دارد.

چشمه

چشمه سبز پوشان حاجی آباد

چشمه سبز‌پوشان از جاذبه‌های شگرف شهر حاجی‌آباد است. چشمه سبز‌پوشان در نزدیکی یک کوه کوچک در نخلستان‌ها قرار گرفته و جلوه‌ای تماشایی دارد. با تغییر فصل دمای آب این چشمه نیز تغییر می‌کند، در تابستان خنک است و در زمستان دمایی بیشتر از دمای بدن انسان دارد و برای شنا کردن بسیار مناسب است. سیاه‌ماهی، کامبوزیا و باربوس از ماهی‌های عجیب چشمه سبز‌پوشان هستند.

منطقه حفاظت شده هماگ حاجی آباد

این منطقه درشمال شهرستان بندرعباس و قسمت جنوبی شهرستان حاجی آباد قرارگرفته است و وسعت منطقه درحدود ۳۶۰۰۰ کتارمی باشد. این منطقه در قسمت مرتفع استان قرارگرفته و حداقل ارتفاع آن درحدود ۷۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می باشد. کوه هماگ بلندترین ارتفاع استان هرمزگان از رشته کوههای زاگرس جنوبی است.

تشگر (tashger) به ارتفاع ۳۲۶۷ متر از سطح دریا بلند ترین قله ی هماگ می باشد. کوه هماگ از غرب به روستای سیرمند از شرق به روستای هماگ از شمال به روستای شمیل ‌‍، جائین ، فارغان و بخوان وجنوب را روستاهای سیاهو ، زاکین ، تنب سورو ، تل گردو ، یخوران در بر میگیرد.

بیش از ۹۰ درصد مساحت منطقه را ارتفاعات تشکیل می دهند که در قسمتهای غربی این ارتفاعات به صورت تپه ماهوری بوده و در قسمتهای مرکزی وغربی اکثراً صخره ایی بوده و در آن چنان شیب زیاد دارند که گذر از آنها تقریباً غیر ممکن است. وجود کوهسارهای فراوان باعث جاری شدن رودخانه های دائمی و فصلی فراوان شده است. بر اثر شرایط خاص ژئولوژیکی منطقه ، چشمه سارهای متعددی آب موردنیاز مردم محلی وحیات وحش راتامین می کنند.

منطقه هماگ بخشی از از زاگرس چین خورده می باشد . چین خوردگی ها و گسل ها اغلب از روند شمال غربی و جنوب شرقی زاگرس پیروی می نمایند . از نظر ساختا ر ، سازندها دارای تنوع زیادی است در بخشهای مرتفع و پر شیب حوزه سازندهای آسماری جهرم، اهک گوری، رازک میشان و بصورت محودود سازند بختیاری وجود دارد که سنگ شناسی آنها شامل آهک دولومیتی ، آهک ریفی ، مارن سیلتی و آهک سیلتی مارن و واریزه های مسطحی شیل و کنگلومرا است . تنوع ساختاری فوق باعث شده است که بیرون زدگی های سنگی فراوان پرتگاه ها و دامنه های واریزه ای به اشکال و جهات مختلف در منطقه دیده شود .

separator line

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو