مشکلات و بیماری‌هایی که می‌توانید با ورزش صبحگاهی درمان کنید

121

1398/4/2

18:16


ورزش تاثیری مستقیم در داشتن سلامت جسمانی و روحیه بالا در زندگی­ دارد. ورزش منظم می­تواند از بسیاری از بیماری‌­های جسمی مانند پوکی استخوان، بیماری­‌های قلبی و همچنین بیماری‌­های روحی و روانی مانند افسردگی پیشگیری کند. البته در زندگی­‌های پر مشغله امروزی یافتن زمانی مناسب برای ورزش کردن سخت و دشوار است.

مشکلات و بیماری‌هایی که می‌توانید با ورزش صبحگاهی درمان کنید

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایسنا، ورزش تاثیری مستقیم در داشتن سلامت جسمانی و روحیه بالا در زندگی­ دارد. ورزش منظم می­تواند از بسیاری از بیماری‌­های جسمی مانند پوکی استخوان، بیماری­‌های قلبی و همچنین بیماری‌­های روحی و روانی مانند افسردگی پیشگیری کند. البته در زندگی­‌های پر مشغله امروزی یافتن زمانی مناسب برای ورزش کردن سخت و دشوار است. اما راه حل مناسب برای این قضیه می­تواند سحرخیزی باشد. صبح زود بیدار شدن و قبل از رسیدگی به فعالیت‌­های روزمره، زمانی را به ورزش صبحگاهی اختصاص‌دادن، می­تواند باعث داشتن زندگی با کیفیت‌­تری شود. کسانی که صبح­‌ها را با ورزش آغاز می‌­کنند افراد باانگیزه‌­تر و فعال­تری در طول روز هستند. فواید ورزش صبحگاهی بسیار زیاد است که مواردی از آن را در زیر بیان کرده‌ایم:

چربی سوزی بهتر با ورزش صبحگاهی
ورزش به‌طور کلی می‌­تواند به شما کمک کند تا چربی بسوزانید. اما آیا می‌­دانستید یکی از فواید ورزش صبحگاهی این است که باعث می­شود تا به مقدار قابل ملاحظه‌­ای چربی بیشتری بسوزانید؟ زیرا وقتی قبل از صبحانه تمرینات ورزشی انجام می‌­دهید، اکسیداسیون چربی به‌طور طبیعی و با کارایی بالا انجام می‌­گیرد. همچنین زمانی که ورزش را صبح زود انجام می‌­دهید سوخت و ساز بدنتان در تمام طول روز بالا می­رود و در طول روز کالری می‌­سوزانید. این چربی سوزی خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهد. یکی از بزرگ­ترین مزایای ورزش صبحگاهی ، افزایش چشمگیر متابولیسم بدن است. به همین دلیل بعد از پایان تمرین صبحگاهی، بدن باز هم کالری می­‌سوزاند. زمانی که شما صبح­‌ها ورزش کرده و با سوزاندن کالری بیشتر اندامی متوازن دارید، هرگز با انتخاب یک وعده غذایی ناسالم زحمات خود را به باد نمی‌­دهید. پس می­توان گفت که ورزش صبحگاهی ، رژیم غذاییتان را نیز تغییر خواهد داد.

عملکرد بهتر قلب و عروق
مطالعات نشان داده است ورزش زودهنگام در صبح، بهتر از هر زمان دیگری می­تواند به سلامت قلب کمک کند. از فواید ورزش صبحگاهی کنترل فشار خون و پیشگیری از حملات قلبی است. معمولا سکته­‌های قلبی در ابتدای صبح صورت می‌­گیرند و عادت به انجام تمرینات ورزشی در صبح هنگام می­تواند تاثیر به سزایی در جلوگیری از سکته باشند.

ورزش صبحگاهی و پوستی درخشان
اگرچه ورزش کردن در هر زمانی از روز هم که باشد می­تواند برای شما پوستی صاف و شفاف به ارمغان آورد اما تحقیقات و مطالعات نشان داده‌­اند افرادی که تمرینات ورزشی را در صبح انجام می‌­دهند پوستی بسیار درخشان‌­تر و شفاف­تر دارند. می‌توانید با تغییر ساعت ورزش روزانه‌­ی خود و موکول کردن آن به صبح‌­ها، پوستی درخشان داشته باشید که زیبایی صورت شما را دوچندان کند. بنابراین اینکه صبح‌­ها اندکی کمتر بخوابید و زمان حتی کوچکی را به ورزش صبحگاهی اختصاص دهید و از فواید ورزش صبحگاهی بهره گیرید، انتخاب مناسبی خواهد بود.

 خواب بهتر
از دیگر فواید ورزش صبحگاهی این است که کیفیت خواب شما را در شب افزایش می‌­دهد. همچنین کمک می­کند تا در صبح روز بعد راحت‌­تر از خواب بیدار شوید. ورزش در صبح موجب خوابی بهتر و عمیق‌­تر در شب می­شود. ورزش‌کردن با آزاد کردن هورمون‌های استرس مانند آدرنالین بدن را تحریک می­کند. زمانی که صبح ورزش می­‌کنید این هورمون‌­ها به تدریج کاهش یافته و تا شب هنگام بدن به آرامش می­رسد اما زمانی که عصر و شب ورزش می­‌کنید، این افزایش آدرنالین روی خواب شب شما تاثیر گذاشته و نمی­‌توانید خواب راحتی داشته باشید.

ورزش صبحگاهی و رشد عضلات
برای رشد بهتر عضلات، بدن نیاز به هورمون تستوسترون دارد. سطح این هورمون در صبح هنگامی که از خواب بیدار می‌­شوید بسیار بالاست. به همین دلیل یکی از فواید ورزش صبحگاهی می­تواند رشد سریع­تر و بهتر ماهیچه­‌های بدن باشد. انجام تمرینات ورزشی در ابتدای صبح و بلافاصله پس از بیدار شدن از خواب، به عبارتی زمانی که هورمون تستوسترون بدن در بالاترین سطح خود قرار دارد، می­تواند عضلات را به شکل موثرتر و با کارایی بیشتری به کار گرفته و آن‌ها را تقویت کند. به همین دلیل صبح­‌ها می­تواند بهترین زمان برای انجام ورزش­‌های قدرتی باشد.

ورزش صبحگاهی و کاهش افسردگی و استرس
انجام تمرینات ورزشی باعث ترشح هورمون­‌های شادی مانند اندروفین در بدن می­شود. این هورمون­‌ها می‌­توانند از بسیاری از بیماری‌­های روحی و روانی مانند افسردگی جلوگیری کنند. ورزش کردن بر روی سیستم انتقال پیام­‌های عصبی در مغز تاثیری شبیه به تاثیر داروهای ضدافسردگی دارد. زمانی که شما انتخاب می‌­کنید تا تمرینات ورزشی روزانه خود را اول وقت و در صبح انجام دهید، به این معناست که با آزاد شدن این هورمون­‌های شادی­‌آور در ابتدای صبح، در تمام طول روز شاد خواهید بود و دیرتر احساس خستگی ذهنی خواهید داشت. ورزش صبحگاهی عصبانیت و احساس ناامیدی را کاهش می­‌دهد و در نتیجه فرد باانگیزه و احساسی مثبت روز خود را آغاز می­کند.

تاثیر ورزش صبحگاهی بر سلامت مغز
حفظ سلامت مغز به خصوص در سالمندان از دیگر فواید ورزش صبحگاهی است. به‌طور کلی فعالیت‌­های بدنی به دلیل افزایش خونرسانی به مغز، آزاد شدن هورمون‌­های آرامبخش و رشد سلول­‌های مغزی، باعث بهبود عملکرد مغز، افزایش حافظه و بهبود یادگیری می‌­شوند اما تحقیقات جدید نشان می­دهد بزرگسالان اگر می‌­خواهند سلامت مغز و حافظه­‌ی خود را به خوبی حفظ کنند، بهتر است اولین کاری که در ابتدای صبح انجام می‌­دهند ورزش کردن باشد. یعنی با انجام تمرینات ورزشی در ابتدای صبح می­توان تاثیرات ورزش‌کردن بر روی مغز و حافظه را چند برابر افزایش داد. از فواید ورزش صبحگاهی در بزرگسالان پیشگیری از سکته­‌های مغزی و قلبی است. همچنین مطالعاتی نشان داده است که ورزش صبحگاهی می‌­تواند در جلوگیری از آلزایمر به شدت تاثیرگذار باشد.

فواید ورزش صبحگاهی در سالمندان
دلایل ذکر شده به سادگی این مفهوم را می‌­رسانند که اگر می‌­خواهید سلامت ذهن و بدن و تناسب اندام خود را حفظ کنید،  بهتر است ورزش صبحگاهی را در لیست کارهای روزانه خود بگنجانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو