هزینه هر دانش آموز اتباع خارجی 3 میلیون تومان است

91

1398/4/3

13:42


هزینه هر دانش آموز اتباع خارجی 3 میلیون تومان است

سلامت نیوز:معاون ابتدایی آموزش و پرورش دیروز اعلام کرد که نباید هیچ گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی وجود داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ،رضوان حکیم‌زاده همچنین خبر خوشی برای خانواده‌های اتباع بیگانه داشت: «با پیگیری‌هایی که مرکز بین‌الملل آموزش و پرورش با وزارت کشور انجام داده چالش‌های گذشته درباره عدم پذیرش فرزندان اتباع برای تحصیل رفع شده است، دستورالعملی به تصویب رسید و به مدارس ابلاغ شد که امسال برای اتباع خارجی و ثبت‌نام آنها دارای کمترین چالش باشیم.» این روزها دوباره بحث تحصیل فرزندان اتباع افغان در مدارس بر سر زبان‌ها افتاده است.

سه سال پیش بود که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند: «هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرانی که به‌صورت غیرقانونی و بی‌مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت‌نام شوند.»

پس از این دستور، وزارت آموزش و پرورش به مدیران خود بخشنامه‌ای را ابلاغ کرد تا شرایط حضور دانش‌آموزان افغان را در مدارس فراهم کند. بخشنامه‌ای که بسیاری از خانواده‌های مهاجر باپایان سال تحصیلی چشم انتظار ابلاغ آن هستند. در این باره غلامرضا کریمی رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور به سؤالات خبرنگار «ایران»پاسخ می‌دهد.


معاون ابتدایی اعلام کرده است که هیچ‌گونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد. آیا دانش‌آموزان اتباع برای ثبت‌نام یا در طول تحصیل محدودیتی در مدارس داشتند؟خیر.

آنها چند سالی است بدون هیچ محدودیتی در مدارس و در کنار دانش‌آموزان ایرانی تحصیل می‌کنند. با افتخار می‌گویم ایران تنها کشوری است که دانش‌آموزان پناهنده‌اش را در کلاس دانش‌آموزان ایرانی‌اش قرار می‌دهد تا آنها هم از آموزش برابر بهره‌مند شوند.

این درحالی است که بیشتر کشورها مدارسشان را در کمپ یا اردوگاه برگزار می‌کنند و دانش‌آموزان مهاجر به لحاظ روحی دچار مشکلات بسیاری می‌شوند اما در ایران اینگونه نیست. برای ما فرقی بین یک دانش‌آموز افغان با دانش‌آموز ایرانی وجود ندارد. از نظر ما دانش‌آموز از هر کجای دنیا آمده باشد حق تحصیل دارد.


شیوه نامه تحصیلی دانش‌آموزان اتباع برای سال جدید تدوین شده است؟
بله. هفته پیش شیوه نامه جدید دانش‌آموزان اتباع را به مناطق ابلاغ کردیم. دانش‌آموزان اتباع همچون سال گذشته در مدارس ثبت‌نام می‌شوند. در شیوه نامه ما کسانی که دارای گذرنامه، پرونده اقامتی، کارت آمایش 13 و 14، برگه تردد بین شهری، دفترچه پناهندگی، دفترچه اقامت و کارت اقامت ویژه باشند، می توانند به مدارس مراجعه کنند و دانش‌آموز خود را ثبت‌نام کنند. همچنین دانش‌آموزانی که برگه هویتی ندارند می‌توانند به وزارت کشور مراجعه کنند تا برای فرزندانشان کارت ویژه تحصیلی دریافت کنند.


هم‌اکنون خانواده ها می‌توانند به وزارت کشور بروند؟
هرساله در تابستان وزارت کشور درباره برگه تحصیلی اطلاع‌رسانی می‌کند و چند روزی هم خانواده‌ها برای گرفتن برگه تحصیلی زمان دارند. این زمان برای ما هم مشخص نیست چرا که برخی از پناهجویان برنامه‌ریزی می‌کنند و زمانی وارد کشور می‌شوند تا بتوانند از خدمات اجتماعی ایران استفاده کنند. البته برای این موضوع هم وزارت کشور اعلام کرده بود که حداقل دو سالی باید از حضور خانواده‌های اتباع در ایران گذشته باشد تا دانش‌آموزشان در مدارس بتواند تحصیل کند.


در حال حاضر چه تعداد دانش‌آموز اتباع در مدارس کشور تحصیل می‌کند؟
بر اساس آخرین آمار ما حدود 470 هزار دانش‌آموز از اتباع خارجی و افغانستانی در 28 هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند، البته بر اساس آمار‌ها چیزی حدود 123 هزار دانش‌آموز بدون مدارک هویتی در مدارس ایرانی ثبت‌نام کرده‌اند. از کل جمعیت این دانش‌آموزان مهاجر 27.5 درصد در مدارس روستایی و 72.5 درصد در مدارس شهری تحصیل می‌کنند.


پیش‌بینی از جمعیت دانش‌آموزی اتباع برای امسال دارید؟
فکر می‌کنم تا 500 هزار نفر برسد.


هر دانش‌آموز چقدر هزینه برای دولت دارد؟
به طور متوسط حدود سه میلیون تومان هزینه هر دانش‌آموز است. در کل هزینه سالانه دولت برای دانش‌آموزان اتباع چیزی حدود هزار و 500 میلیارد تومان است.


کدام استان‌ها بیشترین دانش‌آموزان مهاجر را دارد؟
بیش از 100 هزار نفر از دانش‌آموزان افغانستانی در شهرستان‌های استان تهران تحصیل می‌کنند. پس از آن استان‌های خراسان رضوی و اصفهان با 50 تا 100 هزار دانش‌آموز در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو