اهمیت سیستم های اعلام حریق

منبع: نمناک

88

1398/4/3

15:15


امروزه از سیستم های اعلام حریق به طور گسترده در ساختمان ها و اماکن مسکونی و صنعتی استفاده می شود ،تا خسارتهای ناشی از حریق را به حداقل برسانند.

اهمیت سیستم های اعلام حریق

مزیت و کاربرد سیستم های اعلام حریق

 احتمالا همه ما یک بار در زندگی این جمله را شنیده ایم :" فمیدن سوال نصف جواب است" . و احتمالا با آن موافق نیز هستیم چرا که در زندگی ما بسیاری از مسائلی که در آن ها دچار خطا می شویم ناشی از آن است که صورت مسئله را به درستی درک نکردیم. در مورد سیستم های اطفا حریق نیز چنین مسئله ای مطرح است. برای داشتن یک سیستم اطفا حریق که به درستی کار کند ابتدا باید یک سیستم اعلام حریق مناسب داشته باشیم که به موقع ، با تشخیص صحیح و به روش درست سیستم اطفا حریق را فعال کند و آلارم های لازم را ایجاد کند.

سیستم اعلام حریق چیست؟

به طور کلی تعریف یک سیستم اعلام حریق اینطور است :مجموعه ای از دستگاه ها و المان ها که با همکاری یکدیگر در هنگام تشخیص دود ، آتش ، گاز کربن دی اکسید و دیگر موقعیت های اضطراری به روش های دیداری و شنیداری به افراد هشدار می دهند. اجزا تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق می توانند سنسور های تشخیص خودکار باشند و یا حتی شاسی های دستی قرار گرفته بر روی دیوار که توسط نیروی انسانی می توانند فعال شوند. همچنین در سیستم های اعلام حریق از اسپیکر ها و هشدار دهنده های صوتی ای استفاده می شود که ممکن است به کاربران هشدار عدم استفاده از آسانسور و تجهیزات مشابه را بدهد و یا آنان را مجبور به تخلیه ساختمان کند.

سیستم اعلام حریق

چگونه یک سیستم اعلام حریق شکل می گیرد

با توجه به اینکه سیستم های اعلام حریق انواع مختلفی دارند و اجزای تشکیل دهنده آن ها می تواند بسیار متفاوت باشد بنابراین قبل از نصب یک سیستم اعلام حریق ابتدا باید برآوردهایی انجام شود.با سیستم های اعلام حریق بیشتر آشنا شوید (www.ervin-co.com) .برای نصب یک سیستم اعلام حریق مواردی مانند فضای قابل پوشش ، فضای نصب ، نوع سنسور ها ( با توجه به کاربری سیستم ) و بسیاری از موارد دیگر شاید در نظر گرفته شود تا سیستم اعلام حریق در مقرون به صرفه ترین حالت و با بالاترین بازدهی انتخاب و نصب شود.

اجزای تشکیل دهنده سیستم اعلام حریق

هر سیستم اعلام حریق از برخی بخش های اساسی تشکیل شده است که در زیر به هر یک نظر کوتاهی می اندازیم : 

  • بخش کنترل مرکزی :این بخش شامل ورودی های ورودی ها و خروجی های سیستم است و معمولا با نمایشگر یا چراغ های موجود وضعیت سیستم و کنترلر ها را نشان می دهد.
  • ماژول برق اصلی :این ماژول شامل یک آداپتور یا تامین کننده برق است که برق 120 یا 240 ولت مستقیم را به دستگاه می رساند. در شرکت ها و صنایع بزرگ که از سیستم های اعلام حریق بزرگ و حرفه ای استفاده می کنند حتی ممکن است یک فاز کامل از برق را به این سیستم اختصاص دهند.
  • ماژول برق پشتیبان :برای اطمینان از کارکرد صحیح سیستم حتی زمانی که برق قطع می باشد معمولا یک ماژول برق پشتیبان برای سیستم اعلام حریق تهیه می شود که این ماژول پشتیبان ممکن است برق اضطراری شهری و یا برق UPS با استفاده از باتری های ظرفیت بالا باشد.
  • دستگاه های ورودی :این دستگاه ها مجموعه ای از ماژول های هشدار دهنده برای سیستم هستند که می توانند شامل تشخیص دهنده های دود و حرارت باشند که به سیستم خطرات را گزارش می کنند.
  • دستگاه های هشدار دهنده :این دستگاه ها مجموعه ای از ماژول ها هشدار دهنده برای انسان ها هستند که می توانند شامل آلارم ها و آژیر ها باشند که پس از دریافت ورودی از کنترلر مرکزی فعال می شوند.

راهکار های امنیتی ساختمانی

امروزه با پیشرفت تکنولوژی حتی در سیستم های اعلام حریق شاهد نوآوری هایی هستیم. به عنوان مثال در ساختمان های جدید برای سیستم های اعلام حریق دریچه هایی تعبیه می شوند که به خروجی های کنترلر مرکزی وصل می شوند و به این شکل در صورت وقوع حادثه نه تنها هشدار را اعلام می کنند بلکه از پخش شدن دود در محیط ساختمان یا پخش شدن آتش از طریق کانال ها جلوگیری می کنند. به این شکل عملیات اعلام حریق و نجات کارکنان با دقت بهتر و با سرعت بیشتری انجام می پذیرد.

استاندارد های لازم برای سیستم های اعلام حریق بزرگ

نصب سیستم های اعلام حریق در ایمن فیدار اروین نیز بر اساس استاندارد های روز انجام می پذیرد. معمولا در سیستم های اعلام حریق بزرگ که برای صنایع بزرگ استفاده می شوند کل سیستم به بخش ها و ناحیه های مختلف تقسیم می شود. اما حتی برای تقسیم این سیستم های اعلام حریق به ناحیه ها و بخش های مختلف برخی استاندارد ها باید رعایت شوند:

  • یک بخش یا ناحیه نباید از 2000 مترمربع بزرگ تر باشد. ( سطح هموار )
  • در صورت در نظر گرفتن یک ساختمان به عنوان یک بخش یا ناحیه نباید مساحت زمین یا سطح آن از 300 مترمربع بیشتر باشد

آسانسور ها و تمام ابزاری که از لوله های متحرک عمودی استفاده کنند باید به عنوان یک بخش یا ناحیه مجزا در نظر گرفته شوند.

ما در ایمن فیدار اروین  آماده ایم تا پیشنهاد های کاربردی و مفیدی در زمینه سیستم های اعلام و اطفا حریق به شما ارائه دهیم و تجربه چند دهه خود را به شما منتقل نماییم.

اهمیت سیستم های اعلام حریق

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو