بهترین باغ های شیراز را بشناسید

بهترین باغ های شیراز را بشناسید


منبع: تاپ تراول

442

1398/4/4

10:38


خرید بلیط هواپیما

باغ های شیراز

در این مقاله از معرفی جاذبه های گردشگری شیراز شما کاربران عزیز را با بهترین باغ های شیراز آشنا خواهیم کرد . پس اگر قصد سفر به شیراز را دارید تا آخر این مقاله با ما همراه باشید

مختصری درباره شهر شیراز بدانید :

شیراز مرکز استان فارس است که یکی از شهرهای تاریخی و شعار ایران است که در کوه های زاگرس قرار گرفته است که دارای آب و هوایی معتدل است این شهرستان مهد شعر و ادبیات غنی ایران‌ است که آرامگاه شخصیت های بزرگی همچون سعدی ، حافظ و … در آن قرار دارد و همچنین دارای آثار تاریخی خارق‌العاده و دیدنی‌ های طبیعی شگفت انگیز و زیبا است

این شهرستان به سبب جاذبه‌ های تاریخی، فرهنگی، مذهبی و طبیعی فراوان، همواره گردشگران بسیاری را به سوی خود فرا می‌خواند. سید علی خامنه‌ای -رهبر ایران- لقب سومین حرم اهل بیت در ایران را به این شهر نسبت داد.اگر قصد مسافرات در ایام تابستان دارید شیراز میتواند مقصد عالی و بی نظیر می باشد پس با ما همراه شوید تا بیشتر با این استان تاریخی و باستانی و دیدنی های شیراز بیشتر  آشنا شوید.

۱- باغ ارم شیراز 

تاریخ ساخت و بنیان‌گذار اولیه باغ ارم شیراز ، به‌درستی مشخص نیست؛ ولی توصیف‌ هایی از آن در سفرنامه‌ های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است. این باغ در روزگار سلجوقیان و آل اینجو پابرجا بوده‌است. در زمان زندیه هم کریم‌خان زند در سازندگی و بهسازی این باغ کوشید. در زمان قاجاریه این باغ به مدت ۷۵ سال مقر سران ایل قشقایی بود. در این زمان عمارتی در این باغ ساخته شد. اما در زمان سلطنتناصر الدین شاه قاجار عمارتی دیگر توسط حسین علی خان نصیر الملک پی ریزی شد که با مرگ وی خواهر زاده او ابولقاسم خان نصیر الملک امور باغ ارم را به دست گرفت و عمارت نیمه کاره را تکمیل کرد. این باغ از املاک خاندان قوامی شیراز بود. این عمارت تاکنون پابرجاست. این باغ تنوع گیاهی بسیار بالایی دارد و گیاهان بسیاری از اقصا نقاط جهان در این باغ کاشته شده است؛ به شکلی که باغ در قالب یک نمایشگاه از انواع گل‌ها و گیاهان درآمده‌است. در حال حاضر این باغ در اختیار دانشگاه شیراز است؛ باغ گیاه‌شناسی آن در اختیار دانشکده کشاورزی و ساختمان باغ در اختیار دانشکده حقوق قرار دارد. در تاریخ ۶ تیرماه ۱۳۹۰ در سی‌وپنجمین اجلاس کمیتهٔ میراث جهانی یونسکو باغ ارم شیراز به همراه هشت باغ دیگر ایرانی در فهرست میراث جهانی ثبت گردید.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

۲- باغ عفیف آباد

باغ عفیف آباد یا گلشن از آثار تاریخی شهر شیراز است. این باغ در خیابان عفیف آباد شیراز جای گرفته‌است و هم‌اکنون در اختیارارتش قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های سلاح خاور میانه در آن وجود دارد. این باغ در دوران صفویه بنا شده و از آن زمان یکی از گردشگاه‌های اصلی پادشاهان ایرانی بوده است

باغ عفیف آباد نمونهٔ کاملی از هنر گل کاری ایرانی است. سازنده عمارت باغ، میرزا علی محمدخان قوام الملک دوم است که در سال ۱۲۸۴ ه‍.ق آن را احداث نمود. این باغ در یکی از مناطق اعیان‌نشین شیراز جای دارد و مجموعه در سال ۱۸۶۳ میلادی ساخته شد. این مجموعه شامل یک کاخ سلطنتی، موزه سلاح‌های قدیمی و یک باغ ایرانی است که همگی برای بازدید همگانی فراهم هستند.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

۳- باغ دلگشا

باغ دلگشا در شهر شیراز یکی از باغ های مربوط به دوران ساسانیان، صفویه و قاجار می باشد. این اثر تاریخی در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شماره ثبت ۹۱۲ به عنوان یک آثار ملی به ثبت رسید.

این باغ در ناحیه آرامگاه سعدی قرار گرفته است و پیشینه آبادانی و دیرینگی این باغ به دوران پیش از اسلام و زمان فرمانروایی ساسانیان باز می گردد.

باغ‌ دلگشای در بخش شمال شرقی شهر شیراز در ضلع جنوبی تنگ آب خان و در دامنه کوهستان قرار دارد. این باغ در کنار قنات ماریز سعدی و در منطقه دژی به نام کهندژ جای گرفته است و فاصله آن تا آرامگاه سعدی چند گامی بیشتر نیست.در تصاوير به جا مانده از جهانگردان اروپايي به اين باغ اشاره هاي فراوان شده است.

باغ دلگشا در دوره تیمور گورکانی در اوج آبادانی بوده تا جایی که گفته شده تیمور پس از دیدن آن، درسمرقند باغی را به همین نام بنا کرد. اين باغ در دوره صفویه نیز بسیار نامور بوده و مورد توجه جهانگردان بود.

در فاصله دوره نادرشاه تا دودمان زندیه این باغ آسیب‌های فراوانی به خود دید و در زمان کریمخان زند باز آباد شد. در این باغ عمارت‌هایی مربوط به دوره قاجاریه دیده می‌شود.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

۴- باغ جهان نما

باغ جهان نما یکی از قدیمی ترین باغ های شیراز است که در شمال شرقی شهر شیراز و ضلع شرقی خیابان حافظ (دروازه قرآن) و بالاتر از میدان حافظیه قرار دارد.

این باغ همچون سه باغ مشهور دیگر یعنی باغ ارم، باغ دلگشا و باغ تخت در دوره آل مظفر و آل اینجو (قرن هشتم هجری قمری) یعنی قبل از یورش تیمور گورکانی به شیراز در نهایت آبادانی بوده‌است. ابن عربشاه مورخ دوره تیموری در کتاب عجایب المقدور آنرا زینت الدنیا نامیده‌است. باغ جهان نما در هنگام اقامت تیمور گورکانی در شیراز، همچون سایر باغهای نامدار آن دوره مورد توجه وی واقع شده بطوریکه همانند آنرا در اطراف سمرقند که موطن او بوده احداث و آنرا جهان نما نامیده‌است.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

۵- باغ تخت

باغ تخت بر دامنه های کوه «باباکوهی» در شمال شهر شیراز، باغی است که امروزه ویرانه هایی از آن باقی است و امروزه تنها آثار اندکی از آن به جا مانده است.

یکی از آثار تاریخی باشکوه ایرانی که در شیراز قرار دارد، باغ تخت ایرانی یا به عبارتی باغ قراجه ی شیراز است. این باغ نشان دهنده ی یکی از کهن ترین هنرهای ایرانی یعنی باغ آرایی است که به سختی در دوره های کنونی، تکرار آن ممکن باشد. این باغ زیبا که چشم اندازی عالی و متفاوت از شهر شیراز را برای ساکنان دیروز و توصیف کنندگان امروز پدید می آورد، یکی از جاذبه های سابق گردشگری شهر شیراز در ایام قدیم بوده است. در ادامه با ما در الی گشت همراه باشید تا به اتفاق هم مروری بر تاریخ باغ تخت شیراز مشهور داشته باشیم.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

۶- باغ ایرانی پاسارگاد

باغ ایرانی پاسارگاد یکی از قسمت های مجموعه پاسارگاد می باشد که آن را ریشه معماری باغ های ایرانی دانسته اند.

در در متون تاریخی آمده است که در زمان ساخت این باغ، کوروش کبیر شخصاً دستور داده بود که باغ پاسارگاد چگونه ایجاد شود و درخت ها نیز به چه شکل کاشته شوند، یعنی هندسی سازی باغ و ساختار فضایی آن از نگاه کوروش به باغ ایرانی اقتباس گردیده است.

تحلیل های منظرین مبتنی بر اسناد تاریخی و باستانشناسی خبر از آن می دهد که کلیه بناهای دشت پاسارگاد در یک ساختار منظم فضایی احداث شده اند و باغی وسیع بر کلیه عناصر احاطه داشته است. «باغ شاهی» تنها قسمت کوچکی از این مجموعه وسیع بوده و به بیان دیگر در پاسارگاد با یک طرح «باغ در باغ» روبرو هستیم.

باغ ایرانی سه ساختار و طراحی منحصربه فرد دارد: اول در مسیر عبور جوی آب قرار دارد. دوم اینکه با دیوارهای بلند محصور است و سوم در داخل باغ عمارت تابستانی و استخر آب قرار دارد. باغ ایرانی با تاریخ پیدایش قنات پیوند دارد. نخستین باغ های ایرانی در مسیر خروجی قنات ها شکل گرفته است و چون حفرقنات و علوم وابسته به آن به طریقی تجربی به دست مقنی های ایرانی برای نخستین بار صورت گرفته است، از این رو شکل گیری باغ در کنار قنات ها نیز از تفکرات و اندیشه ی ایرانیان سرچشمه گرفته است. این سه مشخصه باغ های ایرانی را متمایز می کند. در اصل این باغ سراهای ایرانی را جهانگردان اروپائی که مشاهده کردند، آن ها را با مشخصه و نام “پرشین گاردن” وصف کرده اند.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

۷- باغ ملی

 باغ ملی یکی از باغ‌ های شیراز است كه در چهار راه حافظیه قرار دارد و از ناحیه جنوبی تا بیمارستان شهید دستغیب و از ناحیه شرقی تا ورزشگاه حافظیه، امتداد یافته است. اراضی این ناحیه در قرن هشتم، صحرای مصلای و جعفر آباد بود كه با گذر زمان به ساختمان‌های مسكونی و اداری تبدیل و بخشی از آن نیز به عنوان باغ ملی درآمد.

درختان کهن سال باغ ملی، بیانگر قدمت آن و دلیل توصیف زیبایی آن از سوی حافظ است. در سال ۱۳۱۵ خورشیدی این باغ را بهسازی کردند و با کاشتن نارنج و خیابان کشی، بر زیبایی آن افزودند. در اردیبهشت ماه هر سال، بوی عطر بهار نارنج این باغ، فضایی بهشت گونه پدید می‌آورد. در سال‌های اخیر «شهرداری شیراز» مرمت اساسی در این باغ انجام داده و فواره‌های زیبایی در مرکز آن نصب کرده است.

تندیس ورودی باغ ملی نیز پس از گذشت مدت کوتاهی از نصب با اصلاحِ بخشی از نمای کلی روبه‌رو شد. این تندیس به فاصله دو و نیم ماه پس از جانمایی در ورودی باغ ملی شیراز که ورودی پارک کودک این بوستان نیز محسوب می شود و روزانه نگاه هر رهگذری را به خود معطوف می کند، در حالی دچار حک و اصلاح شد که بارها پیش از بازنمایی طرح کلی آن از سوی کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری شیراز بازبینی شده و تغییر کرد.

تندیسی که امروز در نهایت بخشی از آن بریده و ترمیم سطحی شده است، با نظر کارشناسان این سازمان در این محل نصب گردید. مجسمه یاد شده زائری را نشان می‌دهد که به نظر کارشناسان سازمان زیباسازی چون بخشی از نمای جلویی این مجسمه موجب خطر برای رهگذران و عابران می‌شد یا احتمال سقوط آن وجود داشت، لذا بخش یاد شده بریده و اصلاح شد.

سر در باغ متشكل از سه قوس آجری است. درجنوب این باغ، در دوره قاجاریه، قبرستانی به نام «جوان آباد» وجود داشته كه تا بقعه علی بن حمزه (ع) امتداد داشته، اما در سال ۱۳۱۶ مورد بازسازی قرار گرفت و جزو اراضی باغ شد. این باغ تا سال ۱۳۶۵ به عنوان باغ وحش مورد استفاده بود، اما پس از انتقال باغ وحش به منطقه «آب باریك» به مرمت باغ پرداختند و درختان نارنج در آن كاشته شد.

بهترین باغ های شیراز

بهترین باغ های شیراز

  تبلیغات   

          هتل انقلاب تهرانرزرو هتل ارزان | هتل های مشهد | اقامت اروپا


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو