دیدگاه هنرمندان درباره سریال های مناسبتی؛ از فرهنگ سوزی تا غرب زدگی در تولیدات رسانه ملی/ جای مدیران کاربلد و متعهد در تلویزیون خالی است!

منبع: سینما پرس

52

1398/4/4

11:43


سینماپرس: هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای، مشکلات ناشی از عدم به کارگیری مدیران توانا و کاربلد و متعهد در تلویزیون، فرهنگ سوزی و غیرانقلابی بودن رویکردهای رسانه ملی، پیروی از کلیشه های نخ نما شده و... را از مشکلات اصلی رسانه ملی برشمردند.

خرازی ها-کریمی-کایدان-آذین-عباسی-کوشکی-هدایت

سینماپرس: هنرمندان و فعالان فرهنگی و رسانه ای، مشکلات ناشی از عدم به کارگیری مدیران توانا و کاربلد و متعهد در تلویزیون، فرهنگ سوزی و غیرانقلابی بودن رویکردهای رسانه ملی، پیروی از کلیشه های نخ نما شده و... را از مشکلات اصلی رسانه ملی برشمردند.

به گزارش سینماپرس از سال ها قبل مدیران و سیاست گذاران سیمای جمهوری اسلامی ایران با هدف جذب حداکثری مخاطبان رسانه ملی اقدام به تولید سریال هایی با عنوان سریال های مناسبتی کردند که در ایامی همچون ماه مبارک رمضان، عید نوروز، ماه محرم، دهه فجر و... آثاری را برای مخاطبان پخش می کردند که متناسب با حال و هوای آن ایام بود. طی سال های ابتدایی این قبیل آثار به دلیل عدم وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، عدم پیشرفت تکنولوژی، تعداد بسیار کم شبکه های تلویزیونی و... استقبال خوب مخاطبان را در پی داشتند اما رفته رفته با تکثر تعداد شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای و آمدن ابزار و ادوات جدید و وجود رسانه های مختلف گرایش مردم نسبت به این گونه سریال ها و برنامه ها بسیار کمتر شد. بسیاری از کارشناسان دلیل اصلی عدم توجه مخاطبان به برنامه های تلویزیونی و به ویژه سریال های مناسبتی را به دلیل عدم وجود خلاقیت و به روز شدن آثار تولید شده در سیما می دانند و معتقدند با گذشت هر سال، تولیدات تلویزیون روندی رو به زوال را پیش رو می گیرد و این برای یک رسانه ملی ضعف بزرگی محسوب می شود.

در همین رابطه ۷ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: شهرام خرازی ها، عباس کریمی، بابک کایدان، جبار آذین، پیمان عباسی، محمدصادق کوشکی و حسن هدایت ضمن گفتگو با سینماپرس نقطه نظرات و انتقادات خود را نسبت به رویکرد فعلی مسئولان تلویزیون ابراز داشتند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

شهرام خرازی ها عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران گفت: هر شبکه تلویزیونی در هر کشوری که بخواهد ارزیابی شود طبعاً نکاتی منفی و نکاتی مثبت در آن وجود دارد؛ ما باید بدانیم که اصولاً قرار نیست برنامه های تلویزیون ما هم همه شان درخشان باشند و طبیعی است که گاهی کاستی هایی در آن وجود داشته باشد که باعث افت کیفی برنامه ها شود. یکی از آفاتی که سال ها است گریبان گیر رسانه ملی شده عرضه برنامه های رادیویی در قالب تلویزیونی است، به خصوص در برنامه های گفتگو محور تلویزیون ما کاملاً شاهد ساختار رادیویی هستیم به نحوی که با پخش ووله و کلیپ های متعدد و... هم نمی توانند آن برنامه را از حالت رادیویی خارج کنند چرا که ذات برنامه رادیویی است، این مشکل متأسفانه سال به سال پررنگ تر می شود و ما در همه برنامه های مناسبتی تلویزیون شاهد آن هستیم.  

عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی نیز در این باره اظهار داشت: برای برون رفت از اوضاع بحرانی در تولیدات رسانه ملی، رانت ها باید از بین بروند؛ اصولاً رانت به معنی بده بستان پول نیست، به این معنی است که مدیران تلویزیون تنها به دایره معدودی از دوستان و آشنایان خود اجازه فعالیت می دهند و تنها یک سری افراد خاص مورد وثوق آن ها هستند که تلویزیون دو دستی به آن ها چسبیده و اجازه ورود آدم های جدید و خلاق به رسانه ملی را نمی دهد. وضعیت تلویزیون این روزها مثل وضعیت رسانه ها به خصوص رسانه های سینمایی شده که برخی از مدیران مسئول آن ها حتی بلد نیستند یک خط خبر بنویسند اما به واسطه زدوبندها و سیاست ها و روابط پشت پرده در جایگاه مدیرمسئولی نشسته اند و روزنامه نگاران پیشکسوت و موفق بیکار و خانه نشین شده اند! در تلویزیون هم وضعیت این گونه است به جای حضور نیروهای کاربلد و توانا، مدیران بر اساس روابط و دیدگاه های سیاسی شان در رسانه ملی فعالیت می کنند که کاری غلط است.

بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: رکن اول در سریال سازی مربوط به هر جریان و مناسبتی سرگرمی و جذابیت است؛ ما باید به این موضوع توجه کنیم اما متأسفانه گویا جذابیت و سرگرم کردن را یا بلد نیستیم یا از سلیقه مخاطب عقب افتاده ایم، سلیقه مخاطب نسبت به گذشته هر سال برابر با ۱۰ سال رشد می کند اما در آثار تکراری تلویزیون که هیچ نوع تنوع گونه و ژانری در آن دیده نمی شود سلیقه مخاطب خالی از اهمیت است در واقع می توان گفت رسانه ملی عقب تر از مخاطب حرکت می کند. حرف اصلی بنده این است که ما اگر قرار است در سال مثلاً ۳۰-۴۰ سریال درست کنیم ای کاش سریال هایی ماندگار و باکیفیت بالا و با برنامه ریزی تولید شوند و کارها با تعجیل نباشند، امروزه در تلویزیون کیفیت فدای کمیت می شود و این مسأله ای جدی است که ما بارها راجع به آن هشدار داده ایم.

جبار آذین منتقد و مدرس سینما پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: سازمان صدا و سیما حتی قادر نیست برای ایام و مناسبت های ملی و مذهبی برنامه، فیلم و سریال مناسب و شایسته تولید کند با این اوصاف جای پرسش دارد که وجود یک سازمان سرمایه سالار، سلیقه مدار و جدا از مردم که حتی نشان داده به رغم شعارهایش در مورد سبک زندگی ایرانی-اسلامی و دانشگاه بودن و فرهنگ سازی توانا نیست و نه تنها به حفظ فرهنگ جامعه مبادرت نمی کند که در مسیر فرهنگ سازی هم گام برنمی دارد بلکه گاه با تولیدات بد فرهنگ سوزی هم می کند، به چه درد می خورد؟ چنانچه دست اندرکاران این سازمان نیت خیر دارند و قصد خدمت با بضاعت کنونی و کجراهی که در پیش رو دارند مسیر نخواهد بود و اگر به راستی نمی توانند در جهت خواست جامعه در سازمان خود، تغییر و تحول مدیریتی، برنامه سازی و زمینه سازی برای ارتقای کمی و کیفی تولیدات خود فراهم آورند بهتر نیست کرکره سازمان صدا و سیما را پایین بکشند و با این کار دست کم بودجه مردم را هدر ندهند و به جامعه احترام گذارند؟

پیمان عباسی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدیداز مسئولان سازمان صدا و سیما اظهار داشت: مدیریت رسانه ملی از ریشه دچار مشکل است و با این شرایط تنها عوض شدن مدیران و روی کار آمدن نیروهای خلاق، جوان و کاربلد می تواند بحران به وجود آمده در تلویزیون را برطرف کند. وضعیت تلویزیون به گونه ای شده که باید همگی جمع شویم و برویم به دست و پای مدیران بیفتیم از آن ها خواهش کنیم تا ایده های جدید ارائه نکنند و بگذارند ما به همان روال سال های قبل که سریال های ماندگار و ارزشمندی در تلویزیون ساخته می شد، تولیدات را انجام دهیم.

محمدصادق کوشکی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و کارشناس فرهنگی پس از اتمام پخش سریال های مناسبتی ماه مبارک رمضان گفت: صدا و سیما سال ها است دچار بیماری مزمن است؛ صحبت از سال جاری و ۵ سال و ۱۰ سال قبل نیست، بیش از ۳ دهه است که صدا و سیما انقلابی نیست و رویکرد انقلابی ندارد و تولیداتش در شأن انقلاب اسلامی نیست. سازمان صدا و سیما رویکردی کارمندی به خود گرفته، کارمندی در عرصه فرهنگ و هنر، فاقد هر نوع خلاقیت و نوآوری که به شدت محافظه کارانه عمل می کند. مدیران صدا و سیما به کار خود صرفاً به عنوان شغل و رفع تکلیف نگاه می کنند در صورتی که باید دغدغه مندانه در این عرصه حضور داشته باشند و تکلیف شرعی شان ترویج افکار و آرمان های انقلابی، سبک زندگی ایرانی-اسلامی، توجه به زندگی بزرگان دین، توجه به دستاوردهای ملی و... باشد. بنده صریحاً عرض می کنم مدیران سازمان صدا و سیما عموماً نه انقلابی هستند نه رسانه شناس و نه خلاق! آن ها تنها به دنبال پست و میز و سمت خود هستند و به همین دلیل هیچ توجهی به اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی ندارند

حسن هدایت کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره گفت: زمانی که مسئولان تلویزیون تصمیم گرفتند برای مناسبت های مختلف مبادرت به تولید سریال کنند، اصل بر این بود که این برنامه ها با زمان پخش شان مناسبت داشته باشند، از نوروز گرفته تا دهه فجر و یا ماه های محرم و رمضان؛ اما متأسفانه به مرور زمان این سریال ها از محتوای اصلی شان دور و تهی شدند و تنها عنوان مناسبتی رویشان ماند و همین مسأله باعث شد تا بخش اعظمی از مخاطبان جدی اینجور سریال ها از رسانه ملی گریزان شوند. ما نباید فراموش کنیم که یکی از دلایل عدم رغبت مردم نسبت به این قبیل سریال ها آن است که اغلب شان هیچ تناسبی با زمان پخش شان ندارند و عنوان مناسبتی روی آن بسیار مضحک است؛ مخاطبان چند سالی است با سریالی هایی به اسم مناسبتی مواجه می شوند که به صورت عجله ای و سرهم بندی شده به آنتن می رسند و همین اتفاق باعث افت کیفی آن ها و آسیب های زیاد می شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو