چگونه یک روز کاری خوبی را بگذرانیم ؟

منبع: تالاب

122

1398/4/4

20:53


چگونه یک روز کاری خوبی را بگذرانیم ؟

روش هایی برای کار کردن با حس شادابی

برای این‌که بتوانید یک کارمند خوشحال باشید باید حس شادابی هم نیز داشته باشید در ادامه میتوانید ما را دنبال نمایید .

 

اگر کارتان نشستن طولانی پشت میز باشد خیلی عجیب نیست که تنها حرکت موثر بدنتان تایپ ۲۶ حرف روی صفحه کلید باشد. بهمین علت هست که روی میز کارتان بیشتر از قلم و خودکار و کاغذ، شکلات و شیرینی پیدا می کنید.

 

به گزارش تالاب بیشتر شغل‌ها، آسیب‌هاي جدی به سلامتی جسمی و روانی وارد می کنند. اگر کارتان طوری باشد که ساعت‌هاي طولانی روی پا ایستاده باشید و بالا و پایین بروید، حتما بعد از مدتی احساس کشیدگی عضلات پا و ماهیچه‌ها و واریس آزارتان میدهد.

 

اگر چندان با کامپیوتر کار می کنید، خستگی و کشیدگی عضلات چشم ناراحتتان می کند، اگر ساعت کاری‌تان متغیر باشد. و دائم شب کار باشید یا وادار باشید سفر های طولانی خارج از کشور بروید خستگی و کم خوابی فشار زیادی بشما وارد میکند. برخی از شغل‌ها بیش از اندازه اضطراب‌زا میباشند و تمرکز زیادی ضروری دارند بهمین علت بعید نیست بعد از چند سال گریبانگیر افسردگی یا ناراحتی‌هاي قلبی بشوید‎.زنان شاغل بیشتر از مردان فشار و اضطراب کاری را تحمل میکنند.

 

مریضی‌هاي ناشی از اضطراب در زن‌ها دوبرابر مردان هست. فشار کار منزل و محل کار و رسیدگی به همه ی امور خانواده مشکلات زیادی برای سلامت زن‌ها ایجاد میکند. حتی اگر شغل‌تان را با علاقه گزینه کرده باشید باز هم مقدور هست در طی سال‌هاي طولانی به سلامتی‌تان آسیب بزنید‎.

 

شما نمی توانید هر وقت اراده کردید شغل تان را عوض کنید. اما راه‌هاي بسیار ساده‌اي برای این‌که محیط کاری تان را سالم‌تر کنید وجود دارند. برخی از این راهکارها بسیار ساده و عملی میباشند اما طبق معمول با سرگرم شدن بکار انها را فراموش می کنید. فعالیت بدنی، تغییر شرایط فیزیکی و ایجاد تحرک راهکارهایی تکراری و شاید پیش پا افتاده بنظر بیایند؛ فقط بعد از عملی کردن و پایبندی به آن هست که ارزششان را درک خواهید کرد‎.

 

چطور می توانید سهولت و آسایش خودتان را در محیط کار فراهم کنید؟

اگر وادار هستید روز جمعه هم سرکار بروید میتوانید شنبه‌ها را تعطیل کنید؟ شاید بتوانید فرصتی فراهم کنید که چند روز در هفته یا در ماه را درخانه کار کنید. یا مقدور هست این امکان را پیدا کنید که برخی روزها زودتر به سرکارتان بروید و برگردید.

 

به سلامتی تان دقت کنید

از کارفرما بخواهید صندلی کاری مناسب‌تری فراهم کند. به تغذیه تان دقت کنید. اگر احساس میکنید غذای محل کارتان مناسب نیست از منزل برای خودتان غذا ببرید. خیلی از اوقات شما وادار هستید گرسنگی را تحمل کنید فقط به این علت که غذای سلف محل کارتان خوب نیست. گرسنگی آرامش و تمرکزتان را از شما می گیرد و کارایی‌تان را کاهش میدهد‎.

 

بعد از هر ۴۵ دقیقه، از کار با کامپیوتر دست بکشید تا گریبانگیر خستگی چشم نشوید

و هر یک ساعت برای چند دقیقه از سرجایتان بلند شوید تا فشاری که به کمرتان وارد می شود را کاهش دهید و از آسیب‌هاي نشستن طولانی مدت پیش گیری کنید‎.

 

یک روز ناب را برای خودتان جشن بگیرید

با همکارهایتان قرار ناهار بیرون از محل کار بگذارید یا به خرید بروید. ازمرخصی‌هاي ساعتی برای همین کارها بهرهگیری کنید. حتی میتوانید با همکارتان برای آزمایش ماموگرافی و چکاپ سالانه قرار بگذارید. 

 

اگر رئیس با لحن بدی با شما حرف زده و یا فشار کاری شما را گریبانگیر اضطراب کرده هست منتطر نمانید که ترس و اضطراب خود بخود رفع شود چون این اتفاق هرگز نمی‌افتد

از روش‌هاي آرام بخشی و مدیتیشن بهرهگیری کنید. چشم‌هایتان را ببندید و نفس عمیق بکشید. خودتان را تصور کنید که روی زمین دراز کشیده‌اید و به نفس کشیدن ادامه بدهید. اگرچه وقتی خیلی عصبانی و پریشان هستید این روش‌ها کارساز نیست. اما اگر در طول روز گاهی گریبانگیر اضطراب میشوید از این شیوه‌هاي ساده برای آرام شدن بهرهگیری کنید. وقتی خیلی نگران هستید از خودتان بپرسید «چه اتفاقی می‌تونه بیفته؟» مقدور هست فکر کنید «صاحب کارم حتما غرولند می‌کنه» اما باز هم از خودتان بپرسید«چه اتفاق مهمی می‌تونه بیفته؟ »، «می تونی تو هم غرولند کنی؟ یا می‌تونی عذرخواهی کنی؟ » مسلم هست که هیچ اتفاق مرگ آوری رخ نخواهد داد. ‎

 

چگونه یک روز کاری خوبی را بگذرانیم ؟

چگونه در محیط کار افسرده نباشیم ؟

 

در هر فرصتی که به دست می‌آورید دست‌هایتان را بشویید

اگر نگران سلامتی تان هستید و می‌ترسید سرما بخورید و کارهایتان چند برابر شود شستن دست‌ها را جدی بگیرید. وقتی همکارتان مریض هست تشویقش کنید که برای استراحت به منزل برود. متاسفانه تعداد زیادی از ما بدون دقت به این‌که مریضی قابل انتقال ما دیگران را هم به دردسر می‌اندازد، به محیط‌هاي عمومی و محل کار میرویم. شما میتوانید فرهنگ ساز باشید. همه ی وقت به دیگران این مضمون را یادآوری کنید‎.

 

اگر در محیط کار افسرده، بی‌حال یا عصبی می شوید راهکارهایی برای آرام کردن خودتان پیدا کنید

این راهکار می تواند گذاشتن یک گل تازه روی میز، روشن کردن شمع، بو کردن یک عطر خوشبو و یا خواندن چند بیت شعر و یا فرستادن یک پیامک عاشقانه برای همسرتان باشد. بیشتر فکر کنید. چه چیزی بشما آرامش میدهد؟ همه ی وقت چیزهای ساده و کوچکی پیدا میکنید که روحیه تان را عوض کند و حالتان خوب شود‎.

 

هرگز بیشتر از چند دقیقه گذشته از آغاز کار برای کارهای شخصی خودتان وقت صرف نکنید

اگر می خواهید ایمیل‌هایتان را بخوانید یا با کسی ارتباط بگیرید گذشته از آغاز کار انجامش بدهید. خواندن ایمیل‌هاي غیرکاری را برای وقت استراحت و یا برای منزل بگذارید. همه ی وقت اول به تعهدات کاری تانعمل کنید و اگر وقت افزون‌اي داشتید بکار خودتان برسید. ‎

 

اگر وقت کافی دارید در مسیر رفتن به منزل کمی پیاده‌روی کنید

سعی کنید به قضایا کاری فکر نکنید حتی زمانی که روز پراسترس و سختی داشته اید. اگر رانندگی می کنید موسیقی گوش بدهید. اگر پیاده به منزل بر میگردید فکرتان رابه هرچیزی غیر از روز کاری تان معطوف کنید‎.‎

 

از همکارانتان کمک بگیرید

اگر احساس میکنید فشار کارتان چندان هست یا با مشکل کاری برخورد کرده‌اید از همکار و دوستتان کمک بگیرید. این یک بده بستان هست. روزی هم شما به او در بحران کاری کمک خواهید کرد‎.

 

آیا کاری که انجام می دهید متناسب با توانایی و روحیات شماست؟

کار نباید برای شما خیلی سخت باشد مگر این‌که خودتان از سختی کار خوشتان بیاید. اگر احساس میکنید بیش از حد تحت فشار کاری هستید، بیش از اندازه خسته می شوید ودر رسیدگی به امور زندگی تان بازمانده‌اید باید حجم کارتان را کم کنید. باید خودتان را بشناسید. اگر بیشتر از ۶ ساعت کار خسته تان می کند اینکار مناسب شما نیست. آیا وسط کار خوابتان می آید و آن قدر فشار را تحمل میکنید که گویا کوهی را جا به جا کرده اید؟ آیا کار میکنید تا از منزل فرار کنید؟ آیا فقط کار کردن بشما احساس ارزشمندی و خودباوری می دهد؟ اگر پاسخ شما به این پرسش‌ها مثبت هست باید با رئیس تان صحبت کنید تا حجم کارتان را کم کند. شما نیاز به مشاوره روانی نیز دارید چون این نوع روحیات نشانه یک زندگی سالم و طبیعی نیست‎.

 

از خودتان بپرسید به دنبال چه چیزی هستید؟

آیا کاری که انجام می دهید را دوست دارید؟ اگر اینجور نیست آیا می توانید کاری کنید که همین کار دلخواه و لذت بخش شود؟ آیا میتوانید تغییراتی ایجاد کنید تا به کارتان افتخار کنید؟ اگر نمیتوانید از کارلذت ببرید باید دوباره به هدف‌ها و خواسته‌هایتان فکر کنید. شما نمی توانید دریک تصمیم ناگهانی کار را رها کنید اما اگر تصمیم بگیرید میتوانید انگیزه‌هاي تازه برای ادامه کار پیدا کنید. همین که به دنبال انگیزه‌ها باشید روحیه کاری تان بسیار تغییر می کند و بهتر کار میکنید‎.‎ 

 

وقت استراحت را با کارکردن بیشتر هدر ندهید

حتی وقتی کارتان چندان هست به اندازه کافی در حین کار استراحت کنید. اگر برایتان امکان دارد کمی بخوابید. خواب میان روزی ۱۰ دقیقه‌اي به بازیابی انرژی کمک می کند و راندمان کاری تان را بالا می برد‎.‎

 

اگر دریک ساختمان بلند و چند طبقه کار میکنید دست کم به اندازه ۴ طبقه را با پله بالا و پایین بروید. گاهی به بهانه ناهار خوردن از محل کار خارج شوید و قدم بزنید تا انرژی و تحرک پیدا کنید‎.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو