رفع مشکل واژینیسموس، همه آنچه باید بدانید

منبع: نی نی بان

193

1398/4/4

22:48


در برخی زنان، عضلات واژن به طور غیر اختیاری یا دائم در هنگام دخول یا تلاش برای وارد کردن چیزی به داخل واژن منقبض می شوند که به این حالت واژینیسموس گفته می شود. این انقباضات می تواند مانع رابطه جنسی شوند یا انجام آن را دشوار کنند. در ادامه این مقاله به بررسی واژینسموس و تلاش برای بارداری، انجام معاینات بارداری در زنان مبتلا به واژینسموس و زایمان با وجود واژینیسموس می پردازیم.

واژینیسموس چیست؟
واژینیسموس بیماری است که شامل گرفتگی و اسپاسم عضلات کف لگن است و رابطه جنسی، معاینه لگنی توسط پزشک زنان و یا استفاده از تامپون را دشوار می کند. هنگامی که سعی کنید چیزهایی همانند تامپون، اسپکولوم یا آلت تناسلی را وارد واژن کنید، دهانه واژن به دلیل انقباض غیر اختیاری عضلات کف لگن منقبض و تنگ می شود که منجر به اسپاسم عضلات و درد می شود. بدون درمان، این وضعیت میتواند موجب ناراحتی شود و همچنین بدتر شود. درمان شامل تمرینات جسمی و روانی است.
معمولا پرسش های زیادی توسط زنان مبتلا به واژینسموس مطرح می شود که در ادامه به بررسی هر یک از آنها خواهیم پرداخت:
بارداری با وجود واژینیسموس
تصور کلی این است که بارداری هنگامی رخ می دهد که آلت جنسی مردان داخل واژن شود. اما واقعیت این است که ریخته شدن مایع منی بر روی لب های واژن در طی هفته ای که تخمک گذاری رخ می دهد، می تواند منجر به بارداری شود. به عبارت دیگر حتی دختران باکره ممکن است با این روش باردار شوند.
همچنین مرد می تواند مایع منی خود را در ظرف کوچکی بریزد و زن مایع منی را در واژن خود بریزد (یا اگر می تواند سرنگ بدون سوزن حاوی مایع منی را وارد واژن خود کند) یا می توانید از پزشک برای انجام لقاح مصنوعی کمک بگیرید.

برای زنان مبتلا به واژینیسموس، طی کردن دوران بارداری چگونه خواهد بود؟
واژینیسموس درمان نشده می تواند موجب ایجاد چالش هایی در حین بارداری شود. برخی از زنان دچار واژینیسموس دچار تنگی لگن یا اسپاسم در حین معاینات لگنی روتین می شوند. به همین دلیل، واژینیسموس ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در طی ویزیت های مراقبت بارداری، سونوگرافی واژینال، معاینات لگنی پیش و پس از زایمان و دیگر موارد شود.
بهترین راه حل برای این دست مشکلات، درمان واژینیسموس پیش از بارداری است تا زنان مبتلا به این مشکل بتوانند سفتی کف لگن خود را کاهش دهند و رابطه جنسی و معاینات لگنی برایشان بدون درد و دشواری انجام شود.

در صورت عدم درمان واژینیسموس، در طی دوران بارداری چه رخ خواهد داد؟
برای کسانی که پیش از زایمان و بارداری نتوانسته اند واژینیسموس خود را درمان کنند، روش های دیگری هست که می توانند اثرات واژینیسموس را در طی بارداری کاهش دهند. در میان گذاشتن مشکلتان درباره واژینیسموس با پزشک و توضیح دادن شدت این وضعیت مهمترین گام است. می توان شرایطی را فراهم کرد که بیمار احساس راحتی بیشتری در حین معاینه کند همچنین تعداد معاینات لگنی را کاهش داد و فقط در صورت ضرورت این معاینه را انجام داد. همچنین در اکثر بارداری ها، سونوگرافی واژینال ضروری نیست. برای نکات و جزئیات بیشتر بهتر است با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

آیا درمان واژینیسموس در طی بارداری ممکن است؟
درمان واژینیسموس معمولا در اوایل بارداری امکان پذیر است و می تواند تاثیر مثبت زیادی داشته باشد. غیر از اینکه درمان واژینیسموس معاینات مراقبت بارداری را راحت تر می کند، می تواند به طی روند راحت تر زایمان طبیعی نیز کمک کند و بهبود پس از زایمان را تسریع کند.
توجه کنید که مشاوره با پزشک برای تایید بی خطر بودن درمان واژینیسموس و گزینه های درمانی بسیار مهم است تا مطمئن شوید که روش های درمانی واژیسموس هیچ عارضه ای برای بارداری شما در پی نداشته باشند.

واژینیسموس و زایمان طبیعی
واژینیسموس درمان نشده ممکن است موجب مشکلاتی در طی بارداری شود اما معمولا مانع روند زایمان طبیعی نمی شود. در طی روند زایمان، هورمون هایی فعال می شوند که دهانه رحم و کانال زایمان را به طور غیر اختیاری گشاد می کنند. با گذشتن نوزاد از دهانه رحم، کانال واژن باز و کشیده می شود و نوزاد بدون هیچگونه اثر منفی ناشی از واژینیسموس از کانال زایمان خارج می شود. مسکن های دارویی مانند اپیدورال در صورت تمایل بیمار، همواره قابل دسترس هستند.

آیا زایمان طبیعی می تواند واژینیسموس من را درمان کند؟
واژینیسموس درمان نشده معمولا پس از زایمان طبیعی از بین نخواهد رفت، البته هر زنی با دیگر زنان فرق دارد و هر بارداری شرایط خاص خود را دارد. اگرچه تجربه زایمان زنان متفاوت است، روند زایمان طبیعی معمولا واژینیموس را به میزان قابل توجهی بهبود نمی بخشد. در حالی که برخی زنانی که پیش از بارداری دچار واژینیسموس بوده اند، پس از زایمان شاهد کمتر شدن علائم واژینیسموس بوده اند اما اکثرا چنین نیست. واژینیسموس درمان نشده پس از زایمان طبیعی سرجای خود خواهد بود.
برخی زنان ممکن است متوجه بهبود کمی در وضعیت واژینیسموس خود شده باشند اما برخی دیگر به دلیل درد ناشی از زایمان ممکن است حتی بدتر شده باشند. چیزی که مهم است، دانستن این نکته می باشد که تنها کشیده شدن دهانه واژن نمی تواند واژینیسموس را درمان کند. مشکل واژینیسموس اندازه دهانه واژن نیست بلکه سفت شدن غیر اختیاری عضلات حول واژن است. درمان واژینیسموس شامل تمرینات طراحی شده برای کنترل وضعیت عضلانی کف لگن برای کاهش سفتی این عضلات است.

آیا زایمان طبیعی ممکن است موجب واژینیسموس شود؟
خوشبختانه واژینیسموس پیامد رایج زایمان طبیعی نیست اما درد موقتی طی زایمان می تواند موجب واژینیسموس ادامه دار شود.
رابطه جنسی پس از بارداری به دلیل ورم موقتی واژن یا مواردی مانند اپیزیوتومی (پاره کردن ناحیه بین واژن و مقعد برای تسهیل زایمان)، پاره شدن ناحیه پرینه، تلاش برای داشتن رابطه جنسی پیش از بهبود کامل و یا خشکی واژن به دلیل تغییرات هورمونی یا شیردهی می تواند دردناک باشد. در ابتدای شروع رابطه جنسی پس از بارداری، واژن ممکن است کمی حساس باشد. با این وجود در صورت ادامه دار بودن مشکلات، بهتر است بررسی بیشتری توسط پزشک انجام گیرد زیرا ممکن است این مشکلات ناشی از واژینیسموس باشند.
هنگامی که رابطه جنسی دردناک باشد، بدن واکنش بیشتری نشان خواهد داد و اثرات واژینیسموس بدتر خواهد شد. هرچه علائم واژینیسموس سریع تر تشخیص داده شوند، درمان ساده تر خواهد بود.
واژینیسموس می تواند ماه ها یا سال ها پس از زایمان ادامه دار باشد و بدون درمان از بین نخواهد رفت.

چگونه می توان از ابتلا به واژینیسموس پس از زایمان جلوگیری کرد؟
کارهایی است که می تواند برای کاهش احتمال ابتلا به واژینیسموس پس از زایمان انجام داد که می تواند به شروع دوباره رابطه جنسی به بهترین نحو کمک کنند:
-با هر گونه ترس ناشی از زایمان طبیعی مبارزه کنید. ترس خود را با ماما یا پزشک خود در میان بگذارید و اطلاعات خود را درباره روند زایمان طبیعی افزایش دهید.
-سعی کنید از گوش دادن به داستان های درباره زایمان های طبیعی دشوار پرهیز کنید. اکثر زنان، زایمان طبیعی خوبی دارند. به یاد داشته باشید که اگر از درد زایمان طبیعی می ترسید، مداخلات دارویی برای کاهش درد زایمان مانند اپیدورال وجود دارد. نگرانی های خود را حتما با پزشکتان درمیان بگذارید.
-سعی کنید ذهنیت و نگرش مثبتی نسبت به روند بارداری و زایمان داشته باشید و به داشتن رابطه جنسی در طی بارداری ادامه دهید.
-پس از زایمان برای از سرگیری رابطه جنسی تان، حداقل شش هفته صبر کنید. این کار بسیار مهم است تا کانال زایمان و واژن شما زمان کافی برای بهبود داشته باشند و درد زیادی در آغاز دوباره رابطه جنسی تان نداشته باشند.
-بهتر است که اولین رابطه جنسی پس از زایمان با حرکات آهسته و با آرامش انجام شود.
-از روان کننده های جنسی و لوبریکانت ها در صورت خشکی واژن در اثر تغییرات هورمونی استفاده کنید.
-از متفاوت بودن رابطه جنسی پیش و پس از زایمان تعجب نکنید. استرس و خستگی ناشی از مادر شدن همراه با تغییرات هورمونی ممکن است موجب این تفاوت شده باشند.
-در صورت هرگونه درد در طی رابطه جنسی برای ممانعت از ابتلا به واژینیسموس، فورا به پزشک مراجعه کنید. ممکن است عفونت یا مشکل دیگری وجود داشته باشد که بدون اثر طولانی مدت قابل درمان باشد.

نکته نهایی در مورد واژینیسموس و بارداری
-در صورتی که مبتلا به واژینیسموس هستید و نمی خواهید باردار شوید، از روش های جلوگیری از بارداری مناسب استفاده کنید و به یاد داشته باشید که واژینیسموس یک روش پیشگیری از بارداری نیست.
-در صورت ابتلا به واژینیسموس بهتر است، برای طی کردن روند بارداری و زایمان با پزشکتان مشورت کنید.
-بهتر است که به دنبال درمان واژینیسموس باشید، هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید با این بیماری زندگی کنید. اگر شما هم دچار واژینیسموس هستید اکیدا توصیه می کنیم مقاله حرکات ورزشی مناسب واژینیسموس را بخوانید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو