بهترین زمان خوردن صبحانه از نظر علمی و دینی چه زمانی است؟

منبع: ستاره

185

1398/4/5

08:54


بهترین زمان خوردن صبحانه برای بزرگسالان و کودکان از نظر علمی و دینی در ساعات اولیه روز و حداکثر تا یک ساعت پس از بیدار شدن از خواب است.

بهترین زمان خوردن صبحانه از نظر علمی و مذهبی

 
ستاره | سرویس سلامت - تقریباً همه افراد می‌دانند که صبحانه اصلی‌ترین وعده غذایی است، اما همیشه این سوال پیش می‌آید که بهترین موقع خوردن صبحانه چه زمانی است؟ همانگونه که مواد غذایی مورد استفاده در وعده صبحانه از اهمیت بالایی برخوردار هستند، زمان خوردن صبحانه نیز به همان اندازه حائز اهمیت است. در این مقاله درباره بهترین زمان خوردن صبحانه از نظر علمی و دینی صحبت خواهیم کرد.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از این مطلب مد نظر شماست، با انتخاب عناوین ارائه شده در " فهرست موضوعی" زیر، به موضوع دلخواه خود برسید:

بهترین زمان خوردن صبحانه برای لاغری

طبق بررسی‌های بعمل آمده درصد بسیار بالایی از افراد چاق و دارای اضافه وزن نسبت به خوردن صبحانه خودداری می‌کنند. خوردن یک صبحانه کامل و سالم در ساعات اولیه صبح باعث حفظ انرژی و پرهیز از خوردن تنقلات اضافی و در نتیجه کاهش وزن خواهد شد. توجه کنید که در صورتی که بخواهید وزن خود را کم کنید به هیچ عنوان از شیرینی جات مصنوعی و یا غذا‌های پرچرب و پرکالری در وعده صبحانه استفاده نکنید.


زمان مناسب خوردن صبحانه از نظر علمی

طبق توصیه‌های پزشکی و تحقیقات انجام شده مشخص شده است که اکثر کسانی که عادت به خوردن صبحانه در اول صبح ندارند، در طول روز دچار ضعف و عدم متمرکز خواهند شد. به عقیده کارشناسان بسیاری از کج خلقی‌ها و عدم موفقیت در کار‌های روزانه ریشه در نخوردن صبحانه دارد. به طور کلی از نظر علمی به موارد زیر تاکید شده است:
  • حداکثر تا یک ساعت بعد از بیدار شدن اقدام به خوردن صبحانه کنید.
  • سعی کنید صبحانه خود را تا قبل از ساعت ۱۰ صبح میل کنید.


بهترین زمان خوردن صبحانه از نظر اسلام

در دین اسلام تاکید فراوانی بر خوردن صبحانه شده است. همچنین روایات و احادیث فراوانی درباره نوع زمان خوردن این وعده غذایی وجود دارد. برخی از این احادیث و روایات به شرح زیر است:

۱. پیامبر اسلام (ص)

پیامبر اسلام صلوات الله علیه در این خصوص می‌فرمایند: هر کسی که خواهان ماندن است و البته ماندنی در کار نیست، باید صبح زود صبحانه خود را میل کند.

۲. امام صادق (ع)

توصیه اول

امام صادق علیه السلام در جواب به کسی که از درد شکم و سوء هاضمه شکایت کرد، می‌فرمایند: باید فقط ابتدای روز و انتهای شب غذا بخورید. میان صبحانه و شام چیزی میل نکنید که مایه فساد در بدن است. مگر نشنیده اید که خداوند می‌فرمایند: روزی را در اول صبح و شامگاهان قرار دادیم.

توصیه دوم

امام صادق علیه السلام در جای دیگر می‌فرمایند: هرگاه نماز صبح خود را خواندید قطعه نانی بخورید، زیرا این لقمه دهان شما را خوشبو کرده و حرارت بدن را کم نموده و همچنین دندان و لثه‌ها را محکم می‌کند. این لقمه اشتها را تحریک کرده و روزی را وسعت می‌بخشد و بدین سبب اخلاق و رفتار شما نیکو خواهد شد.

۳. امام علی (ع)

امام علی علیه السلام به افرادی که به سلامت و طول عمر خود اهمیت می‌دهند توصیه می‌کنند: حتماً صبحانه را میل کنید و از خوردن آن غفلت نکنید.

۴.  امام سجاد (ع)

شیوه امام زین العابدین علیه السلام درباره صبحانه خوردن این چنین بود که وقتی نماز صبح خود را به جا می‌آوردند، اندکی در بستر خود تا زمان طلوع آفتاب استراحت کرده، سپس مسواک زده و امر به آوردن صبحانه می‌کردند.

بهترین زمان خوردن صبحانه از نظر علمی و مذهبی


بهترین زمان خوردن صبحانه برای کودکان

درصد بسیار بالایی از کودکان تمایل به خوردن صبحانه ندارند. این امر باعث پرخوری در ساعات بعدی می‌شود و چاقی در کودکان را به دنبال خواهد داشت. خوردن صبحانه در زمان مناسب برای کودکانی که به سنین تحصیل رسیده‌اند، اهمیت بیشتری دارد؛ بنابراین بهتر است والدین محترم با استفاده از روش‌هایی مانند تنوع در وعده صبحانه، کودکان را تشویق به خوردن این وعده مهم غذایی در ساعات اولیه روز کنند. بهترین زمان خوردن صبحانه برای کودکان زیر ۵ سال تا قبل از ساعت ۱۰ و برای کودکان پیش دبستانی و دبستانی بین ساعت ۷ الی ۹ است.


بیشتر بخوانید: چند صبحانه سالم و مقوی برای کودکان، دانش آموزان و ورزشکاران


حرف آخر

حفظ سلامت بدن و تنظیم انرژی در طول روز ارتباط مستقیمی با خوردن صبحانه در زمان مناسب خود دارد. در صورت تمایل به لاغری و سلامت خود و کودکانتان علاوه بر آشنایی با صبحانه های چاق کننده باید زمان مناسب خوردن صبحانه را نیز رعایت کنید. شما صبحانه خود را در چه ساعتی از صبح میل می‌کنید؟ مشتاق دریافت نظرات، تجربیات و سوالات شما از طریق بخش ارسال نظر هستیم...

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو