میدان نقش جهان؛ یادمان شکوه عصر صفوی

میدان نقش جهان؛ یادمان شکوه عصر صفوی


منبع: نوداد

417

1398/4/5

11:34


میدان نقش جهان که آوازه اش توریست های زیادی را از گوشه کنار جهان به این شهر زیبا می کشاند؛ با بنا های با شکوه و تاریخی پیرامونش معروف ترین جاذبه ی گردشگری اصفهان می باشد و به تنهایی نیمی از زیبایی های نصف جهان را در خود جای داده است.

میدان نقش جهان را به نام میدان شاه هم می شناسند که امروزه ملقب به نام امام خمینی شده است. عالی قاپو، مسجد شیخ لطف الله، مسجد شاه (مسجد امام)، سردر قیصریه از بنا های تاریخی هستند که از چهار طرف میدان امام خمینی را در آغوش کشیده اند. مجموعه ای که جزو آثار ملی ایران می باشد، هم اکنون در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. با ما همراه باشد تا نقش و نگار های جذاب میدان نقش جهان را به شما نشان دهیم.

معرفی میدان نقش جهان

میدان نفش جهان اولین بار بعد از ساخت، به نام میدان شاه نامگذاری شد. جالب است بدانید که این میدان پیش از دوره صفویه باغی بوده به نام نقش جهان که عمارتی را در دل خود جای داده و بعد ها با شلوغی بازار ها و رونق کسب و کار حجره های اطراف عمارت تخریب می شود و به جای آن میدان نقش جهان ساخته می شود. بسیاری از جهانگردان، اصفهان را با نقش جهانش می شناسند. معماری های تاریخی و آتش بازی هایی که به دستور شاه عباس اول در این میدان انجام می شد، همواره خاطرات نقش جهان را در ذهن دولتمردان خارجی زنده نگه داشته است.

این میدان درست در مرکز اصفهان قرار دارد؛ بنابراین به عنوان اولین جاییست که در سفر به این شهر باید بروید و دسترسی شما را به جاذبه های گردشگری دیگر راحت می کند. حوض بزرگی که در وسط میدان قرار دارد، با حرکات فواره های آب، نسیم خنکی را برای بازدید کنندگان فراهم می کند. اغلب مسافران ترجیح می دهند برای مدتی کوتاه در فضای سبز میدان بنشینند و خودشان را به یک بستنی خوشمزه دعوت کنند. کالسکه سواری یکی از محبوب ترین سرگرمی های میدان نقش جهان است که از گذشته تا کنون مسافران زیادی را در اطراف میدان سواری داده است.

جاذبه های میدان نقش جهان


عمارت عالی قاپو ؛ دوربین عکاسی خود را آماده کنیدمیدان نقش جهان از چهار طرف توسط بنا های تاریخی محاصره شده است. کاخ عالی قاپو یکی از آثار باشکوه دوران صفویه می باشد که با ۴۸ متر ارتفاع در ضلع غربی این میدان قرار گرفته است. این بنا به دستور شاه عباس اول به عنوان دولتخانه ی حکومتی در ۶ طبقه ساخته شد. راه پله های مارپیچ طبقات را به هم وصل می کنند و شما را تا آخرین طبقه که اتاق موسیقی نام دارد هدایت می کند. با ورود به عمارت عالی قاپو، کاشی های هفت رنگ و تزئیناتی با خط اسلیمی در قسمت های هلالی ورودی، نظرتان را جلب می کند. نقاشی های زیبایی از گل و گیاه و پرندگان جلوه ی دیگری به گچ کاری های این عمارت بخشیده است. تصاویر مینیاتوری به سبک هنرمندان معروف ایرانی همچون رضا عباسی و هنرمندان اروپایی نظیر آنژل ولوکا، از جذابیت های دیگر این بنای تاریخی است. دوربین عکاسی خود را آماده کنید، چون قرار است عکس های زیادی در این بنای تاریخی بگیرید.

مسجد شیخ لطف الله ؛ احساس غرور خواهید کردمسجد شیخ لطف الله یکی از بنا های تاریخی معروف اصفهان است که در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته و معماری ایرانی اسلامی دوران صفویان را به رخ جهانگردان می کشد. بی شک با دیدن چنین شاهکار معماری که ساخت آن ۱۸ سال طول کشید، احساس غرور خواهیم کرد. هنر کاشی کاری به ویژه کاشی های معرق، زیبایی های این مسجد را دوچندان می کند. درست در جلوی مسجد حوض ۸ ضلعی زیبایی قرار دارد؛ ایستادن در کنار آن به طوریکه گنبد مسجد و دروازه ورودی آن پشت سرتان باشد بهترین عکس یادگاری شما در نقش جهان خواهد بود.

میدان نقش جهان؛ گنجینه ای از هنر و معماری ایرانی

مسجد امام (شاه) اصفهان

مسجد شاه ؛ اوج هنر معماری اسلامیمسجد شاه مهمترین مسجد تاریخی نصف جهان است که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان، هنر معماری اسلامی را نمایان کرده است. مسجد شاه را به نام مسجد جامع عباسی و امروزه به نام مسجد امام می شناسند. شاه عباس صفوی بار دیگر با دستور ساخت مسجد با شکوه دیگری در میدان نقش جهان، شاهکار معماری دیگری را برای کشورمان به جا گذاشت. تلفیق هنر معماری، نجاری، کاشی کاری و خوشنویسی هر بیننده ای را بر سر ذوق می آورد. در گوشه و کنار مسجد می توان تناسبی شاهانه را به وضوح دید. مناره ها با ۳۳ متر ارتفاع و گنبد سر در خارجی با ۲۷ متر ارتفاع، مسجد عظیم الجثه ای را به نمایش می گذارد؛ بنابراین باید فکر اینکه تمام نمای مسجد را در سلفی هایتان جای دهید از سر بیرون کنید.

سردر قیصریه میدان نقش جهان

سردر قیصریه ؛ یادگار دوران صفویهسر در قیصریه در ورودی اصلی بازار معروف اصفهان و در شمال میدان نقش جهان قرار گرفته است. این بنای تاریخی از دیگر یادگاران دوران صفویه می باشد. با ورود به سردر قیصریه دو طبقه را مشاهده می کنید؛ البته طبقه سوم که نقارخانه بوده است، تخریب شده و متاسفانه چیزی از آن باقی نمانده است. در بالای سردر نقاشی های های زیبایی که هنر دست رضا عباسی، ناقوس دیر هرمز و ساعت متعلق به قلعه پرتغالی های جزیره ی هرمز می باشند را مشاهده خواهید کرد که پس از فتح جزیره مهمان نصف جهان شدند.

بازار قیصریه ؛ مجلل ترین بازار دوران صفویهسردر قیصریه شما را به بازار بزرگ اصفهان هدایت می کند. بازار دو طبقه ی قیصریه که زمانی با شکوه ترین و مجلل ترین بازار دوران صفویه بود، امروزه مرکز فعالیت فرش فروشان شده تا تار و پود هنر دست اصفهانی را به گردشگران ارائه کنند. از بازار قیصریه انشعاب بازار های دیگری را می توان یافت که شما را برای یک بازارگردی حسابی دعوت می کند. بازار عریان، بازار هارونیه، بازار نیم آورد گلشن، بازار مخلص، بازار سماور ساز ها و بازار مقصود بیک و ... از جمله راسته های بازار قیصریه هستند.

بازار قیصریه میدان نقش جهان

از میان بازار های موجود، بازار شاهی یا همان بازارچه بلند، معروفیت بیشتری دارد؛ بنابراین اگر وقت کافی برای گشت و گذار در تمام راسته های بازار قیصریه را ندارید، بازار شاهی را در اولویت قرار دهید. در این بازار براحتی می توانید سوغاتی های خوشمزه و صنایع دستی اصفهان را خریداری کنید. ظروف مسی قلم کاری شده، پارچه های رنگارنگ، ترمه های خوش نقش و نگار و قالیچه های گران قیمت، گردشگران را برای خرید از این بازار ترغیب می کنند.

نمای داخلی بازار قیصریه



مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو