آنچه باید در رابطه با درد روی پا بدانید

منبع: آسان طب

164

1398/4/5

12:03


پا دارای یک مجموعه پیچیده از تاندون‌ها، عضلات، مفاصل و استخوان‌ها بوده که نقش مهمی در عملکرد آن دارند، همچنین موارد گفته شده پاها را در مقابل راه رفتن، ایستادن و سایر حرکات روزمره مقاوم می‌سازند. با این‌حال، بسیاری از شرایط و آسیب‌دیدگی‌ها می‌توانند باعث بروز مشکلات و درد در ناحیه پا گردند. درد روی پا ممکن است یک مکان غیرمعمول به نظر برسد، به خصوص اگر علائم ظاهری نداشته باشد، اما در حقیقت این ناحیه می‌تواند تحت شرایط مختلف و آسیب‌های ناشی از شکستگی استخوان یا کبودی قرار بگیرد.

درد روی پا

درد روی پا و بررسی آن

بیشتر درد‌های پا برای بهبودی به استراحت نیاز دارند، اما اگر درد ناشی از یک وضعیت درونی باشد، امکان نیاز به مراقبت‌های پزشکی وجود خواهد داشت.

درد و نوع علائم می‌‎توانند به تعیین علت کمک کنند، سپس درمان صحیح بر روی آن انجام خواهد شد. مطالب این مقاله شامل موارد زیر خواهد بود:

  • جراحات روی پا
  • شرایط سلامتی و درد روی پا
  • تشخیص و درمان
  • جلوگیری از درد روی پا
  • نگاهی اجمالی

آسیب‌هایی مانند شکستگی استخوان می‌تواند در هر قسمتی از پا نظیر روی پا به وجود آمده و بسیار دردناک باشد.

مصدومیت Lisfrank یا midfoot

وسط پا به عنوان یک نیمکره در نظر گرفته شده که شامل یک گروه استخوان‌های کوچک بوده و به قوس پا کمک می‌کنند. اگر یکی از استخوان‌های میانی شکسته شود و یا یک تاندون ملتهب و پاره شود، ممکن است درد، تورم، کبودی و قرمزی در بالای پاها ایجاد شود. آسیب‌های ناحیه‌ای می‌تواند ناشی از حوادثی مانند سقوط یک جسم سنگین بر روی پا باشد.

آسیب‌های میانی نیز می‌توانند خفیف یا شدید باشند و این امر بستگی به تعداد تاندون یا استخوان زخمی دارد. آسیب‌های خفیف تاندون معمولا با RICE (استراحت، یخ، فشرده‌سازی و ارتفاع) درمان خواهند شد، جراحت‌های شدید و شکستگی‌های استخوان نیز معمولا نیاز به فیزیوتراپی یا جراحی دارند.

معرفی شکستگی متاتارس پنجم

درد بیرونی روی پا اغلب مربوط به متاتارس پنجم می‌باشد. این استخوانی طولانی است که انگشت پا را به وسط پا متصل می‌کند.

چندین نوع شکستگی می‌تواند در متاتارس پنجم رخ دهد که آن‌ها را در زیر با هم بررسی خواهیم کرد:

بررسی کامل مورد شکستگی انسداد:

این اتفاق زمانی می‌اُفتد که یک تاندون یا رباط قطعه‌ای کوچک از متاتارس پنجم را خارج از محل قرار دهد. شکستگی انفجاری اغلب با آسیب مچ پا رخ داده و ممکن است همراه با مفاصل مچ پا اتفاق بیفتد.

شکستگی Jones در بالای متاتارس پنجم:

این نوع شکستن اغلب در نزدیکی بالای متاتارس پنجم و اطراف ناحیه بیرونی وسط پا اتفاق می‌اُفتد. این شکستگی می‌تواند ناشی از فشار بر روی پا، آسیب یا سقوط یک جسم سنگین باشد.

علت ایجاد شکستگی Midshaft:

همراهان آسان طب؛ این نوع شکستن اغلب به علت تصادف یا پیچ خوردن پا رخ داده و نزدیک وسط متاتارس پنجم ایجاد خواهد شد.

آسیب‌دیدگی‌های متاتارس پنجم معمولا به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارند، البته استفاده از RICE نیز توصیه می‌شود، اما اصولا مراقبت‌های اضافی نیز مورد نیاز خواهد بود.

در موارد زیر اغلب نیاز به جراحی می‌باشد:

دررفتگی استخوان (از مکان اصلی خارج شدن)

وجود شکاف‌های متعدد در متاتارس پنجم یا دیگر نقاط

شکستگی‌های شدید

معرفی کامل مشکل تاندونیت Extensor

تاندونیت می‌تواند در نقاط مختلفی از پا رخ دهد. تاندون‌های Extensor که در روی پاها قرار دارند، وظیفه خم کردن یا کشیدن پا به سمت بالا را انجام می‌دهند. فشار زیاد و استفاده از کفش‌های نامناسب ممکن است سبب التهاب پا در ناحیه مورد نظر گردد که این وضعیت به عنوان تاندونیت Extensor شناخته شده و می‌تواند باعث ایجاد درد شدید بر روی پا گردد.

درد تاندونیت Extensor معمولا با فعالیت بدتر شده و سبب ایجاد تورم نیز می‌شود، بنابراین فرد مبتلا باید از تمرینات سخت و طولانی و همچنین انجام ورزش‌ به صورت مکرر اجتناب نماید. این وضعیت بسیار دردناک خواهد بود، اما اغلب با رعایت نکات زیر درمان خواهد شد:

استراحت

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن

تزریق استروئید

درمان فیزیکی یا انجام تمرینات سبک

هنگامی که بهبودی حاصل شد، بهتر است به آرامی فعالیت‌های خود را ادامه داده تا از التهاب و آسیب رساندن به تاندون جلوگیری شود.

کیست گانگلیون ایجاد شده در زیر سطح پوست

درد روی پا

کیست گانگلیون در زیر سطح پوست شکل گرفته و اغلب بر روی پا ایجاد خواهد شد. علت وجود این کیست‌ها می‌تواند ناشی از آسیب‌دیدگی باشد، اما همیشه شناخته شده نخواهد بود. کیست گانگلیون سبب ایجاد درد در عضله و یا مفصل پا شده و اگر در نزدیگی یک عصب قرار بگیرد، ممکن است باعث سوزش شود، همچنین در صورت بزرگی کیست، فرد به هنگام پوشیدن کفش، متحمل درد و ناراحتی خواهد شد.

درمان این نوع از کیست‌ها با توجه به میزان درد در افراد می‌تواند متفاوت باشد. در زیر انواعی از آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

کیست‌های کوچک که باعث درد نمی‌شوند، می‌توانند تا زمان بروز مشکل و ناراحتی به حال خود رها شوند.

استفاده از پد و یا کفش‌های مخصوص می‌تواند برای جلوگیری از سوزش کیست مورد استفاده قرار گیرد.

کیست می‌تواند توسط پزشک با سرنگ خالی شود، اما گاهی اوقات احتمال بروز مجدد آن وجود خواهد داشت.

کیست‌های شدید و دردناک می‌توانند با جراحی برداشته شوند.

بررسی شرایط سلامتی و درد روی پا

تمامی درد‌های پا مربوط به فشار و آسیب می‌باشد. بعضی از شرایط سلامتی می‌تواند باعث درد در ناحیه پا به ویژه عصب‌ها یا مفاصل شود. در زیر برخی از نمونه‌های آن را با هم مرور خواهیم کرد:

مورد اول، شکل‌گیری آرتریت

پا دارای 30 مفصل بوده که باعث می‌شود یک منطقه مشترک برای بروز آرتریت رخ دهد.

مفصل متاتارسوفالانگال (MCP) در پایه هر انگشت قرار دارد و اگر در اثر آرتریت دچار درد شدید شود، ممکن است سبب درد روی پا گردد.

مورد دوم، بررسی تاثیر دیابت بر عصب

دیابت می‌تواند باعث بروز آسیب‌های عصبی به ویژه در ناحیه پا گردد. دیابت کنترل نشده اغلب منجر به سوزش، بیحسی و درد در هر قسمتی از پا خواهد شد.

مورد سوم، نقرس یا پیچیدگی ورم مفصل

نقرس یکی از اشکال پیچیده ورم مفاصل است. اگرچه نقرس اغلب بر انگشت پا تاثیر می‌گذارد، اما می‌تواند روی پا و سایر نقاط بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

این مشکل معمولا باعث درد شدید شده و به سرعت رخ می‌دهد، همچنین سبب بروز قرمزی، تورم یا حساسیت در ناحیه آسیب دیده خواهد شد.

چگونگی تشخیص و درمان اختلال

از آنجایی که درد روی پا می‌تواند ناشی از مسائل مختلف باشد، تشخیص معمولا توسط آزمایش‌های پزشکی انجام می‌شود. تشخیص می‌تواند شامل معاینه فیزیکی پا، اشعه ایکس، MRI یا سایر اسکن‌های تصویربرداری باشد. تست‌های مربوط به دیابت، نقرس و سایر بیماری‌ها نیز ممکن است مورد نیاز باشد. لازم به ذکر است که نوع درمان بستگی به علت درد دارد.

روش‌های جلوگیری از درد روی پا

درد پا همیشه قابل جلوگیری نخواهد بود، اما انجام تمرین‌های مراقبتی می‌تواند کمک کننده باشد، در زیر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

سهولت و آسانی در ایجاد ورزش:

بسیاری از آسیب‌های پا زمانی رخ می‌دهند که فشار بر روی پا ایجاد شود، در نظر داشته باشید که ورزش باید به تدریج و بدون دشواری انجام شود.

گرم کردن قبل از ورزش مهم است:

قبل از شروع ورزش حتما عضلات خود را با نرمش کردن به خوبی گرم کنید.

استراحت پاها برای افراد فعال:

افرادی که فعالیت‌های روزانه‌شان زیاد می‌باشد، نیاز به استراحت بیشتری دارند زیرا عضلات و مفاصل آن‌ها خسته می‌شود. در این شرایط فرد می‌تواند به فعالیت‌های کم اثر مانند شنا، یوگا یا تمرینات قدرتی، برای محافظت از پای خود در مقابل آسیب بپردازد.

جدیت در استفاده از کفش‌های مناسب:

رعایت این نکته برای افراد مبتلا به دیابت و آرتریت امری ضروری است. کفش‌های مناسب و استاندارد از وارد آمدن فشار زیاد بر روی پاها جلوگیری کرده و از لغزش و سقوط نیز ممانعت خواهد کرد.

نکته قابل توجه این است که افراد نباید به هنگام ورزش پابرهنه باشند، زیرا این کار باعث ایجاد مشکلات بیشتری خواهد شد.

مروری کوتاه بر مقاله

پا عضو ضروری بدن بوده و ما برای حرکت و انجام کارهای روزمره خود نیاز مبرمی به آن داریم، بنابراین هرگونه درد پا باید به موقع حل شود تا از آسیب‌های بدتر جلوگیری به عمل آید.

درد روی پا را اغلب می‌توان با استراحت و کشش درمان کرد، اما اگر این درد ناشی از یک وضعیت سلامتی باشد، فرد باید توسط پزشک متخصص تحت درمان قرار بگیرد.

Source: https://asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو