با همسایه ها چگونه ارتباط داشته باشیم؟

منبع: بیتوته

131

1398/4/5

12:30


با همسایه ها چگونه ارتباط داشته باشیم؟



رابطه با همسایه ها,ارتباط با همسایه ها,همسایه

ارتباط با همسایه ها

 

همسایه ؛ این کلمه ای است که براي خيلي ها غریبه شده ولی هنوز هستند همسایه هایی که بیش تر از خویشاوندان، هم‌دیگر را دوست دارند و به هم کمک ميکنند .

حقیقت این است که همسایگی و حق همسایه، رفته رفته در حال کمرنگ شدن است. به خصوص در آپارتمان ها، هستند همسایگان دیوار به دیواری که حتی اسم یکدیگر را نمی دانند، چه رسد به اینکه یار و غم خوار هم باشند؟

 

اما این نامهربانی ها، فراگیر نیست و در بسياري از محلات و هم در روستاها، همسایه ها، هم چنان ارج و قرب دارند و مونس هم‌دیگر در روزهای ناراحتی و خوشحالی هستند.

 

شما چطور؟ رابطه شما با همسایگان تان چطور است؟ آیا صمیمي و بامحبت هستید یا سرد و نا آشنا؟

 

رابطه با همسایه ها,ارتباط با همسایه ها,همسایه

حق همسایه

 

از حس ارامش بیش تر تا بهبود سلامت روانی

تقویت رابطه با همسایه ها همیشه کار آسانی نیست. بعضی ها ميگويند بدون این رابطه هم زندگی می چرخد، چه نیازی است به اضافه کردن دردسر و گرفتاری. بعضی، ولی نگران از کنترل خارج شدن میزان این ارتباطات هستند؛ اینکه همسایه بخواهد تقاضا های متعددی از آنها داشته باشد. با این حال، شاید شناخت با فوایدی که از تقویت این ارتباطات میتواند نصیب ما شود بتواند به ما کمک کند تا انگيزه بیشتری بیابیم و سعی مان را براي باز کردن باب شناخت و دوستی با همسایه ها افزایش دهیم.

 

امکان اجرایی کردن ایده هایی بزرگتر 

هنگامی که همسایه ها هم‌دیگر را بشناسند و یک ماهیت مشترک بین آنها ایجاد شود، اجرایی کردن بعضی ایده ها به وسیله آنها اسان تر ميشود . مثلا این روز ها تعداد افرادی که دوست دارند بعضی ایده ها را براي کمک به حفظ محیط زیست اجرایی کنند، رو به افزایش است؛ از جداسازی بهتر آشغال ها تا کاشت سبزی در باغچه یا حتی نصب پنل خورشیدی براي تولید برق. موفقیت این ایده ها در زمانیکه همسایه ها با هم‌دیگر در اجرای آن همکاری داشته باشند، هم زندگی آنها را به صرفه تر ميکند و هم تداوم آن را میتواند تضمین کند.

 

رابطه با همسایه ها,ارتباط با همسایه ها,همسایه

رابطه با همسایگان

 

برخی فواید رابطه با همسایه ها

 

امنیت و ارامش بیش تر

ادعای داشتن حس امنیت و ارامش بیش تر ، هنگامی که همسایه هایمان را می شناسیم، ادعای گزافی نیست. تجربه پلیس نشان ميدهد ، در ساختمان هایی که همسایه ها هم‌دیگر را می شناسند، احتمال سرقت از منازل میتواند کاهش پیدا کند. جدای از صحبت سرقت، احتمال اسیب دیدن ماشین در پارکینگ و وسیله های شخصی در فضای مشترک ساختمان هم در چنين شرایطی کم تر است.

 

پرداخت اسان تر هزینه های مشترک

مشکلات مربوط به ساختمان و دردسر های شارژ، مشکل مشترک بیشتر افرادی است که تجربه زندگی در آپارتمان را دارند. تجربه نشان ميدهد زمانیکه همسایه ها هم‌دیگر را از نزديک می شناسند، مشکلات در این زمينه کم ترو پرداخت ها منظم ميشود و اما هنگامی که یک واحد در پرداخت هزینه مشکل دارد، همسایه ها با وی بهتر کنار می آیند و با تنشی کم تر مسئله را حل و فصل ميکنند .

 

فرصتی ویژه براي بچه دار ها

درصورتی که والد هستید و بچه کودک در منزل دارید، داشتن همسایه ای که وی هم  کودک دارد، میتواند فضایی مطلوب براي شما به وجود آورد . تنظیم ساعت بازي در فضای مشترک، دعوت از بچه های همسایه یا هماهنگ شدن با آنها براي فرستادن بچه های خود به منزل آنها از فواید این موضوع است. صرفا خیال کنید که چند ساعت پیش از رسيدن مهمان این قابلیت را داشته باشید که فرزندتان را براي دو ساعت به منزل همسایه بفرستید تا بتوانید روی کار های خود متمرکز شوید و اما از نظم منزل هم خیال تان راحت باشد!

 

کمک حال در زمان اورژانس 

از قدیم گفته اند حادثه خبر نمی کند. زمانی هم که حادثه ای اتفاق می افتد، سرعت در کمک رسانی حرف نخست را ميزند . چه همسایه شما با مشکلی ناگهانی روبرو شده باشد و چه خود شما، شناخت وی و توان کمک دادن و کمک دریافت کردن به ارامش شما کمک زيادي خواهد کرد. در مورد حادثه ها هم از شکستگی دست و سر بگیرید تا حریق و ترکیدگی لوله آب و از ایست قلبی تا خرابی ماشین بطور اتفاقی.

 

حمایت اجتماعي و روانی

به واسطه نوع اشتغال و تحصیل و... احتمال اینکه مجبور شویم جایی دور از خانواده ساکن شویم، بیش تر شده است. در این وضعیت هر چند رابطه ما از راه دور با آنها که دوست شان داریم ادامه پیدا ميکند ، ولی داشتن رابطه رودررو و نزديک با افرادی که بتوانیم با آنها حس صمیمیت کنیم، تأثير مثبتی در سلامت روان ما خواهد داشت. درست است که دوست پیدا کردن از بین همسایه ها اسان نیست، ولی سعی براي برقراری روابطی دوستانه تر به نتیجه خوب آن می ارزد.

 

گردآوری : بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو