طرز تهیه سیب پلو خوشمزه کرمانشاهی با دستور پخت اصلی

طرز تهیه سیب پلو خوشمزه کرمانشاهی با دستور پخت اصلی


منبع: آرگا

220

1398/4/5

13:06


اگر از طرفداران انواع غذا های خوشمزه محلی هستید، پیشنهاد می کنیم در این مطلب از آشپزی آرگا، با طرز تهیه سیب پلو کرمانشاهی همراه ما شوید.

سیب پلو یک غذای عالی کرمانشاهی با طعم متفاوت و لذیذ، مناسب برای وعده شام و یا ناهار می باشد، ضمن اینکه این غذا را می توان به عنوان سحری و افطاری در ماه رمضان سرو نمود. بنابراین در ادامه قصد داریم، طرز تهیه سیب پلو را آموزش دهیم.

غذاهای ایرانی بسیار متنوع بوده و دارای طعم های خوشمزه و متفاوتی می باشند. سیب پلو کرمانشاهی یک از غذا های خوشمزه مخصوص غرب کشور است که از طعم بی نظیری برخوردار است. در مطالب قبلی با انواع غذا های مناطق مختلف کشورمان از جمله طرز تهیه مرصع پلو، طرز تهیه چکدرمه و طرز تهیه گیلاخه آشنا شدید، اکنون در اینجا می توانید روش طبخ سیب پلو کرمانشاهی را یاد بگیرید.

مواد مورد نیاز

  • برنج : ۲ پیمانه
  • سیب زمینی : ۲ یا ۳ عدد متوسط
  • روغن زیتون : ۲ قاشق غذاخوری
  • گوشت چرخ کرده یا ماهیچه و یا مرغ
  • شوید خشک : به مقدار کافی
  • کشمش، خرما، پیاز : برای تزیین
  • نمک : به مقدار لازم

روش تهیه سیب پلو

طرز تهیه سیب پلو با طعم عالی و خوشمزه

برای تهیه سیب پلو، در ابتدا باید برنج را بشویید و مقدار لازم نمک را به آن اضافه کنید و بگذارید به مدت یک تا دو ساعت درون آب خیس بخورد. سپس سیب زمینی ها را پوست کنده، آنها را بشویید و در اندازه مکعب های کوچک به اندازه یک حبه قند ریز کنید.

تکه های مرغ یا گوشت را به همراه نمک و پودر فلفل سیاه مزه دار کنید و سپس آن را به مدت نیم ساعت درون یخچال قرار دهید تا طعم دار شوند. اکنون در داخل یک قابلمه به مقدار ۲ پیمانه آب بریزید و بر روی حرارت قرار دهید تا آب آن به جوش آید، بعد پیاز را که به شکل خلالی خرد کرده اید به آب اضافه کنید.

روش پخت سیب پلو

در مرحله بعد از طرز تهیه سیب پلو ، تکه های مرغ مزه دار شده را اضافه کنید. می توانید در همین حین مقدار کمی زردچوبه نیز اضافه کنید و اجازه دهید تا تکه های مرغ در مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزد.

اکنون بعد از پخت تکه های مرغ، آن را از آب خارج کرده و می توانید درون یک آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود و سپس تکه های مرغ را درون تابه ای که مقداری روغن در داخل آن ریخته اید، سرخ کنید تا دو طرف آن طلایی رنگ شود. حال، مرغ های سرخ شده را کنار گذاشته و به سراغ برنج بروید.

اکنون برنج خیسانده شده را به همراه کمی روغن زیتون یا کره و سیب زمینی در پلوپز ریخته تا زمانی که آب برنج تبخیر شود، منتظر بمانید، سپس پلوپز را خاموش کرده و برنج را به آرامی درون ظرفی خالی کنید . در ته قابلمه پلوپز کمی روغن ریخته و آن را با یک لایه نان لواش و یا سیب زمینی بپوشانید، سپس یک لایه برنج در ته دیگ بریزید و بعد کمی شوید بپاشید، دوباره مقدار دیگری برنج ریخته و دوباره شوید بپاشید، این کار را تا خالی کردن تمام برنج به درون قابلمه تکرار کنید. سپس دور برنج را جمع  کرده و پلوپز را به برق بزنید تا برنج خوب دم بکشد؛ شما دوستان عزیز می توانید سیب زمینی را جداگانه سرخ کرده و در هنگام دم کردن برنج با شوید مخلوط کرده و به آن اضافه کنید و تکه های مرغ که در مرحله قبلی آماده کرده اید را بر روی برنج قرار دهید و صبر کنید تا بخار برنج بالا بیاید. در این فاصله می توانید مقداری زعفران را با دو قاشق سوپ خوری آب جوش دم کرده و در گوشه ای از سیب پلو بریزید. اکنون اجازه دهید تا برنج کاملا پخته شده و دم بکشد.

آموزش طبخ تهیه سیب پلو

برای کسانی که علاقمند به استفاده کردن پیاز و یا سیر در غذای خود می باشند، می توان در زمانی که برنج را درون قابلمه می ریزید تا دم بکشد، مقداری پیاز و سیر بر روی برنج بگذارید تا در حین دم کشیدن برنج بپزد. برای اینکه سیر له نشود و برنج بوی سیر نگیرد می توان آن را به همراه آخرین لایه آن، خوب شسته و بر روی برنج بگذارید تا هم سیر خوب پخته شده  و هم اینکه له نشود و برنج نیز بوی سیر به خودش نگیرد.

سپس کشمش ها را که از قبل خیسانده اید به همراه مقدار کمی روغن بر روی شعله با حرارت ملایم در مدت زمان تقریبا یک دقیقه تفت دهید و بعد از دم کشیدن برنج، قسمت زعفرانی پلو را جدا کنید و آن را با کشمش های تفت داده شده مخلوط کنید. بقیه سیب پلو را دورن ظرف مورد نظرتان بریزید. حال می توانید آن را با استفاده از پلو زعفرانی به همراه کشمش و در صورت تمایل مقداری زیره تزیین کرده و سپس نوش جان نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو