معرفی انواع قرص ضد استرس و معرفی ویژگی های هر کدام

معرفی انواع قرص ضد استرس و معرفی ویژگی های هر کدام


منبع: آرگا

693

1398/4/5

14:09


به طور قطع همه ما استرس و اضطراب را تجربه کرده ایم و می دانیم که چه احساس ناخوشایند و مبهمی است، اما اگر از آن دسته از افرادی هستید که مدام دچار استرس می شوید معمولا با مراجعه به پزشک قرص ضد استرس برایتان تجویز می کنند که منجر به بهبود وضعیت حالتان می شود.

برای مقابله با استرس و اضطراب تقریبا هیچ راه خانگی وجود ندارد به جز تغییر سبک زندگی و استفاده از درمان های رفتار درمانی که تا حدودی استرس را از زندگی دور کرد. اما برای رهایی کامل از اضطراب و استرس راه سریع دیگری هم است که آن استفاده از قرص ضد استرس است که در ادامه مطلب با بهترین انواع دارو های ضد استرس آشنا خواهیم شد.

آشنایی با داروهای ضد استرس

علت به وجود آمدن استرس و اضطراب در فرد به طور دقیق مشخص نیست، اما معمولا زمانی که فرد در یک موقعیتی مبهم و ناشناخته ای که همراه با ترس و دلهره باشد به سر ببرد باعث به وجود آمدن استرس در فرد می شود که هورمون ها باعث به وجود آمدن چنین حالتی می شود. اما زمانی که هورمون های بدن ما دچار اختلال شوند این حس استرس در فرد به صورت شدید تری بروز خواهد کرد.

معرفی انواع قرص ضد استرس

حالت استرس معمولا با تند تر شدن ضربان قلب، تعریق زیاد بدن و لرزش در بدن همراه است. زمانی که استرس و اضطراب در فرد خفیف باشد نیاز به استفاده از قرص ضد استرس را ندارد، اما زمانی که استرس و اضطراب ناشی از اختلالات هورمونی باشد نیاز به استفاده از قرص ضد استرس و اضطراب را دارد.

زمانی که ما از قرض های ضد استرس و آرامش بخش برای درمان استرس مان استفاده می کنیم، این دارو ها مستقیم بر روی مغز ما تاثیر می گذارد و موجب کاهش فعالیت قسمت سمپاتیک مغز می شود که این امر سبب می شود تا استرس کاهش پیدا کند و فرد دچار سرخوشی و آرامیدگی و همچنین آرام شدن واکنش های جسمی می شود.

معرفی انواع قرص ضد استرس

در ابتدای معرفی قرص های ضد استرس باید گفت که این قرص ها فقط جهت درمان استرس توسط تجویز دکتر به کار برده می شود، استفاده خودسرانه در دوز بالا این قرص ها عوارض جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

کلردیاز پوکساید ( Chlordiazepoxide)‏

قرص کلردیازپوکساید جزء دسته دارویی بنزودیازپین است که جهت در مات استرس، اضطراب و بی خوابی از آن استفاده می شود. این دارو ضد استرس مستقیم بر روس سیستم عصبی تاثیر می گذارد که منجر به کاهش مواد شیمیایی در مغز می شود که در نهایت موجب بهبود استرس و اضطراب می شود.
از جمله عوارض جانبی این قرص ضد استرس که می تواند در بر داشته باشد: خواب آلودگی در مدت زمان زیاد/ احساس ضعف و خستگی/ تحریک پذیری بالا/ سردرد/ بی تفاوتی نسبت به تغییرات پیرامون، حالت تهوع و ..
نکته: میزان دوز مصرف برای بیمار توسط پزشک تعیین می شود. زنان باردار در مورد مصرف این قرص ضد استرس باید جدا خودداری کنند چرا که ممکن است عوارض فراوانی را بر روی جنین داشته باشد.

آشنایی با بهترین قرص های ضد استرس

پروپرانولول (propranolol)

علاوه بر استفاده از داروی پروپرانولول جهت درمان فشار خون و تپش قلب، از این دارو جهت درمان استرس و اضطراب هم استفاده می شود، طوری که با کاهش میزان تپش قلب باعث آرام سازی فرد می شود. استفاده از این دارو در مواقع حساس و استرس زا می تواند بسیار موثر عمل کنند مانند استرس پس از سانحه، زمانی که از این دارو استفاده می شود باعث می شود که جریان خون سریع تر اتفاق بیفتد تا باعث کاهش عملکرد قلب نشود.
از جمله عوارض این دارو می توان به سرگیجه/ خستگی/ دل درد/ تهوع یا استفراغ/ تغییر در بینایی اشاره کرد. استفاده از این قرص اگر چه موجب کاهش استرس و اضطراب می شود اما باید در مصرف آن تعادل برقرار کنید چرا که مصرف زیاد آن اعتیاد آور است.

ویژگی های هر یک از انواع دارو های ضد استرس

بوسپیرون Buspirone

داروی بوسپیرون یکی دیگر از انواع دارو های ضد استرس و اضطراب است که باعث کاهش علائم استرس مانند تحریک پذیری بالا، ترس، تبش قلب می شود و باعث آرام شدن فرد می شود، قرص بوسپیرون باعث افزایش سروتونین و کاهش دوپامین در مغز می شود که این تغییر در عملکرد مغز اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد.
این دارو به دلیل اثرات آرام بخشی کمتر نسبت به دیگر دارو ها دارای عوارض جانبی کمتری است.

ویژگی دارویی هر کدام از قرص های ضد استرس

سیتالوپرام هیدرو برومید Citalopram Hydrobromide

قرص سیتالوپرام به علاوه در درمان افسردگی تاثیر زیادی در درمان استرس و اضطراب دارد زیرا این قرص باعث افزایش سطح سرتونین در بدن می شود که باعث از بین رفتن ترس و دلهره می شود و باعث به وجود آمدن یک حس خوشایند در فرد می شود.
از جمله عوارض جانبی این دارو خواب آلودگی/ تعریق بدن/ افت فشار خون/حالت تهوع اشاره کرد.

پر مصرف ترین قرص های ضد استرس

ایمی پرامین Tofranil

این قرص ضد استرس در دسته دارو های ضد افسردگی سه حلقوی ها قرار دارد. این دارو در دو دوز متفاوت ۱۰ و ۲۵ میلی گرم وجود دارد. این قرص علاوه بر بهبود استرس و اضطراب باعث بهبود سطح خواب می شود.
از جمله عوارض این دارو می توان به خشکی دهان/ خواب آلودگی/ کاهش فشار خون/یبوست/ تاری دید اشاره کرد.

اطلاعات دارویی با هر کدام از قرص های ضد استرس

اگزازپام Oxazepam

این دارو ضد استرس جهت درمان استرس و اضطراب و همچنین به کاهش علائم محرومیت از الکل هم به کار برده می شود. اگزازپام مانند سایر دارو های دسته بنزودیازپین ها قادر به تاثیر و افزایش میزان ترشح بر روی انتقال دهنده های عصبی گابا است. زمانی که سطح گابا در بدن کم شود فرد دچار بی خوابی، استرس و بی قراری خواهد شد که این دارو با افزایش میزان کابا از به وجود آمدن چنین علائمی جلوگیری می کند.

ویژگی های هر یک از انواع قرص ضد استرس

از جمله عوارض مصرف این دارو می توان به وابستگی/ سرگیجه/ سردرد/ خواب آلودگی اشاره کرد.

هشدار در مورو مصرف قرص های ضد استرس

همانطور که مشاهده کردید تمام قرص های ضد استرسی که در اختیار شما قرار داده ایم دارای عوارض جانبی هستند و هیچ یک از این دارو ها خالی از عوارض نیستند.

  • به هیچ عنوان از دارو های ضد استرس و افسردگی به صورت خود سرانه استفاده نکنید.
  • استفاده نامنظم از قرص ضد استرس و یا افزایش در دوز مصرفی می تواند نتیجه معکوسی را جهت درمان استرس داشته باشد.
  • توجه داشته باشید که تمام قرص های ضد استرس بر روی فشار خون و ضربان قلب تاثیر دارند پس باید در مصرف آن احتیاط کنید.
  • استفاده بیشتر از دوز تعین شده خطر مرگ را در پی دارد.
  • استفاده از قرص های ضد استرس با دیگر قرض های دیگر می تواند تداخلات دارویی را ایجاد کنند و عوارضشان دو چندان شود.
  • از مصرف هم زمان دارو های ضد استرس با الکل خودداری کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو