فواید ویتامین A برای سلامت بدن

فواید ویتامین A برای سلامت بدن


منبع: زیبامون

206

1398/4/5

20:11


ویتامین A یکی از ویتامین های ضروری هست که باید به مقدار کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشه. آیا با فواید ویتامین آ برای سلامت بدن آگاه هستید؟

فواید ویتامین A برای سلامت بدن

ویتامین A نیز مانند تمام ویتامین های دیگر برای حفظ سلامت بدن مورد نیاز هست و باید به مقدار کافی در رژیم غذایی وجود داشته باشه و اگر بدن با کمبودی در رابطه با این ویتامین مواجه باشد باید با استفاده از مکمل های ویتامین A و مواد غذایی حاوی این ویتامین ضروری، نیاز بدن به این ویتامین رو تامین کنه.

خوشبختانه ویتامین a به مقدار کافی در مواد غذایی طبیعی مثل میوه ها، سبزیجات، شیر، تخم مرغ، گوشت، غذاهای دریایی و ... وجود داره و اگر به طور مرتب از این مواد غذایی استفاده کنید، نیاز بدن به این ویتامین رو تا حد زیادی برطرف خواهید کرد.

برای اینکه با اهمیت ویتامین A برای سلامت بدن آشنا باشید بهتون توصیه میکنیم حتما این بخش از زیبامون دات کام رو مطالعه کنید و با مهم ترین فواید ویتامین A برای حفظ سلامت بدن آشنا شوید.

 

ویتامین A برای حفظ سلامت چشم ها

حتما شما هم ویتامین A رو به دلیل فوایدی که برای حفظ سلامت چشم ها داره می شناسید. ردوپوسین (Rhodopsin) یک پروتئین هست که نور رو در شبکیه چشم جذب میکنه و بدون وجود ویتامین A، تولید این پروتئین مهار میشه و ممکنه باعث ایجاد مشکلات بینایی مثل شب کوری بشه.

پس داشتن شب کوری یکی از نشانه های کمبود ویتامین A در بدن هست. اگر کمبود این ویتامین و ماده مغذی به طور مداوم در بدن وجود داشته باشه ممکنه به تدریح باعث ایجاد زخم قرنیه چشم بشه.

 

معاینه چشم

 

ویتامین A برای داشتن پوستی درخشان و شفاف

احتمالا چیزهایی درباره با رتینوئیدها و تاثیر اون در زیبایی و سلامت پوست شنیده اید! رتینوئیدها یکی از مشتقات ویتامین A هستند که به صورت موضعی بر روی پوست استفاده میشه و تاثیر خیلی خوبی در درمان آکنه، آسیب دیدگی پوست، نرم کردن پوست خشن و زبر و کاهش ظاهر چین و چروک پوست بسیار مفید است. 

 

سلامت پوست

 

ویتامین A برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین A به همراه ویتامین D نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و عملکرد سیستم ایمنی بدن دارند. ویتامین آ باعث افزایش تولید گلبول های سفید در خون میشه و از این طریق به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک میکنه و احتمال ابتلا به بیماری های عفونی رو در بدن کاهش میده.

 

بیماری عفونی

 

کاهش خطر ابتلا به سرطان با ویتامین A

ویتامین آ همراه با بتاکاروتن و لیکوپن تاثیر خیلی خوبی در کاهش خطر ابتلا به سرطان و به ویژه سرطان پانکراس دارند. علاوه بر این برای کاهش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم، مثانه و ریه نیز بسیار مفید هستند.

 

باز کردن پنجره

 

تاثیر ویتامین A برای بهبودی سریع تر کودکان بعد از ابتلا به سرخک

ویتامین A یکی از بهترین ویتامین ها برای جلوگیری و درمان بیماری سرخک  در کودکان هست و علائم این بیماری مثل اسهال، تب و ... رو تا حد خیلی زیادی کاهش میده. 

 

کودک بیمار

 

کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی با ویتامین A

ویتامین A خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی بسیار قوی داره و میتونه احتمال مبتلا شدن به بیماری های التهابی مانند پارکینسون، آلزایمر، بیماری های قلبی، آرتریت روماتوئید و سایر بیماری های التهابی رو تا حد خیلی زیادی کاهش میده.

 

بهترین منابع غذایی و طبیعی حاوی ویتامین A

 

منابع غذایی وتیامین آ

 

مواد غذایی طبیعی بسیار زیادی وجود دارند که غنی از ویتامین آ هستند و با استفاده منظم از این مواد غذایی میتونید نیاز روزانه بدن به این ویتامین رو تامین کنید و احتمال ابتلا به بیماری های مختلف رو کاهش بدید. از بهترین منابع غذایی حاوی ویتامین A میشه به هویج، اسفناج، فلفل دلمه، انبه، پاپایا، لوبیا، کلم بروکلی، زردآلو و ... اشاره کرد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو