جلوگیری از نیش پشه و روش های خانگی مقابله با گزیدگی پشه

جلوگیری از نیش پشه و روش های خانگی مقابله با گزیدگی پشه


منبع: آرگا

257

1398/4/6

01:52


این نوشتار مجله آرگا را به جلوگیری از نیش پشه و روش های مقابله با این حشرات اختصاص داده ایم، برای کسب اطلاعات بیشتر با این مطلب همراه شوید.

پشه از جمله حشرات موزی می باشد که برای جلوگیری از نیش پشه ها، راهکارهای زیادی عنوان شده است. علاوه بر این روش ها، دلایلی همچون عرق، گرمای بدن و باکتری های ایجاد شده ناشی از تعرق در سطح پوست، همچنین تنفس و تولید دی اکسید کربن موجب جذب پشه ها خواهند شد.

راهکارهای پیش گیری از نیش پشه

شیوه های خانگی موثر برای جلوگیری از نیش پشه

برای پیشگیری از نیش و گزیدگی پشه ها، روش های خانگی موثری وجود دارد که می توان با استفاده از این روش ها این حشرات را از خود و محیط پیرامونتان دور کرد و این راهکارها به شرح زیر می باشند.

  • اوکالیپتوس لیمو:

مصرف موضعی روغن اوکالیپتوس لیمو یکی از شیوه های خانگی برای جلوگیری از نیش پشه می باشد، که با استفاده از آن، در حدود ۳ الی ۷ ساعت پوست شما در مقابل نیش این حشره در امان خواهد ماند و پشه ها از شما دور می شوند.

پیش گیری از نیش پشه با اکالیپتوس لیمو

  • سنبل هندی:

با استفاده از سنبل هندی می توان به دو صورت مانع از گزیدگی و نیش پشه ها شد و این حشرات را از خود دور کرد. اولین شیوه کاشت سنبل هندی در داخل باغچه منزلتان می باشد زیرا این حشرات عطر و رایحه این گیاه را دوست ندارند و در این حالت از محیط منزلتان دور خواهند شد. دومین روش، شستشوی پوست با صابون سنبل هندی و سپس مصرف موضعی روغن این گیاه بر روی پوست می باشد.  با این شیوه ۱۰۰ درصد از نیش پشه ها پیش گیری خواهد شد.

روش های پیش گیری از نیش پشه

  • اسطوخودوس:

اسطوخودوس رایحه ای بی نظیر دارد و تعداد کمی از افراد ممکن است عطر این گیاه را دوست نداشته باشند، با این حال پشه ها نیز از رایحه اسطوخودوس بیزارند، به همین خاطر با ریختن چند قطره از روغن این گیاه در محل پنجره و یا در منزل خود می توانید از شر این حشرات در امان بمانید. استفاده این روغن بر روی پوست به مقدار کم می تواند به دور شدن پشه ها کمک کند. همچنین مصرف موضعی مخلوط اسطوخودوس (۳۰ قطره) و روغن زیتون (۲ قاشق غذاخوری) قبل و یا حتی بعد از گزیدگی مفید خواهد بود و موجب تسکین درد و احساس خوشایند خواهد شد. علاوه بر آن کاشت اسطوخودوس درون باغچه منزل نیز راه حلی مناسب برای دور شدن پشه ها می باشد.

پیش گیری از نیش پشه با اسطوخودوس

  • ویتامین B1 (تیامین):

عاملی موثر برای دور نگه داشتن پشه ها تیامین است که با مصرف این ویتامین، پوست بدن محیطی ناخوشایند برای پشه ها می باشد و این حشرات تمایلی به مکیدن خون شما نخواهند داشت. برای این منظور می توانید قرص های ویتامین B1 را از داروخانه ها تهیه و مورد استفاده قرار دهید. البته به یاد داشته باشید در فصولی از سال که تعداد پشه ها زیاد هستند، افزایش میزان دوز مصرفی این قرص، حداکثر تا ۱۰۰ میلی گرم در روز می باشد که در فصول با پشه های کمتر، این دوز مصرفی باید کاهش پیدا کند. هر چند عوارض به خصوصی برای مصرف تیامین عنوان نشده است، اما مصرف بیش از حد و یا دوز بالای این ویتامین ممکن است مشکل ساز باشد، بنابراین بهتر است در صورت لزوم آن را مورد استفاده قرار دهید.

جلوگیری از نیش پشه

  • رزماری:

یکی دیگر از شیوه های موثر برای جلوگیری از نیش پشه مصرف رزماری در وعده های غذای می باشد. افزودن مقدار کمی از روغن این گیاه نه تنها موجب طعم بهتر غذا می شود، بلکه عطر این روغن مانع از ورود پشه ها به محیط آشپزخانه خواهد شد. همچنین با سوزندان و یا گرم کردن آن، عطر این گیاه در محیط پخش خواهد شد و در این حالت پشه ها تمایلی به ماندن در این فضا را نخواهند داشت.

جلوگیری از نیش پشه

  • سیر:

سیر نیز یکی دیگر از گیاهانی است که طعم و رایحه ای غلیظ دارد و بسیاری از افراد علاقمند به مصرف سیر و همچنین بهره مندی از خواص سیر می باشند. البته رایحه سیر، برای اغلب افراد ناخوشایند است، به همین دلیل از مصرف آن خودداری می کنند و یا درصدد روش های برای از بین بردن بوی سیر می باشند. پشه ها نیز همچون این افراد بوی سیر را دوست ندارند. بنابراین با مصرف سیر می توان از گزیدگی پشه جلوگیری کرد، زیرا بعد از خوردن سیر، رایحه آن از طریق منافذ پوست خارج خواهد شد. در صورتی که تمایلی به خوردن سیر ندارید می توانید اسپری سیر را برای فضای بیرونی خانه مورد استفاده قرار دهید و یا لوسیون یا روغن سیر را به صورت موضعی بر روی پوست بدن بمالید.

پیش گیری از نیش پشه با سیر

  • روغن چریش:

روغن چریش نیز یکی دیگر از روش های خانگی برای جلوگیری از نیش پشه می باشد. این روغن نیز بو و طعم خاصی دارد که پشه ها از نزدیک شدن به آن گریزان هستند و با مالیدن این روغن بر روی پوست می توان پشه ها را به راحتی از خود دور کرد. بنابراین روغن چریش را می توان با روغن نارگیل مخلوط کرد و مورد استفاده قرار داد. لازم به ذکر است که این روغن علاوه بر دور کردن پشه ها، به بهبود مشکلات پوستی نظیر قارچ نیز کمک می کند.

پیش گیری از نیش پشه با روغن چریش

  • نعناع گربه ای:

گیاه نعناع گربه ای به دلیل ترکیبات خود و همچنین بی خطر بودنش، می تواند روشی بسیار موثر برای حفاظت بدن در برابر نیش پشه باشد.

پیش گیری از نیش پشه با نعناع گربه ای

  • سیب، فلفل سبز، هندوانه و کلم:

سبزیجات و خوراکی های همچون سیب، کلم، هندوانه و فلفل سبز از جمله موادی هستند که پتاسیم کمی دارند، به همین خاطر برای پیشگیری از نیش و گزیدگی پشه ها مفید می باشند، در صورتی که تمایلی به مصرف این میوه ها و سبزیجات ندارید، شما می توانید از دیگر خوراکی ها و میوه های با پتاسیم کمتر استفاده کنید. موز از جمله میوه های سرشار از پتاسیم است که برای در امان ماندن از نیش پشه باید از مصرف آن خودداری کنید.

    

مصرف میوه های دارای پتاسیم کم برای پیش گیری از نیش پشه

همانطور که تمامی شیوه های خانگی ذکر شده برای جلوگیری از نیش پشه ها مفید خواهند بود، با مصرف موضعی یا خوراکی بیش از حد این مواد ممکن است مشکلاتی دیگری به وجود آید و یا حساسیت های را ایجاد کنند بنابراین بهتر است از استفاده زیاد از حد این مواد خودداری کنید و نسبت به فواید و عوارض مصرف موارد ذکر شده اطلاعات لازم را کسب نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو