آیا رابطه مقعدی در دوران بارداری خطرناک است؟

منبع: ستاره

493

1398/4/6

16:00


رابطه مقعدی در دوران بارداری در صورتی‌که با رعایت نکات بهداشتی انجام شود اغلب بی‌خطر است. به طور کلی این نوع رابطه از پرخطرترین رفتارهای جنسی است، اما اگر به آن تمایل دارید حتما در مورد آن با همسر خود صحبت کرده و نکاتی بهداشتی را رعایت کنید.

رابطه مقعدی در دوران بارداری


ستاره | سرویس زناشویی - براساس آمار و ارقام، تقریبا ۱۰ درصد از زنانی که از نظر جنسی فعال هستند با رابطه مقعدی مشکلی ندارند. با وجود رواج این نوع مقاربت، هنوز کمتر در مورد آن صحبت می‌شود و زوج‌های کمی از روش‌های انجام و مضرات آن آگاه هستند. به دلیل تغییرات فیزیکی بدن زنان در دوران حاملگی گاهی زوجین ترجیح می‌دهند، رابطه مقعدی داشته باشند. به همین خاطر ایمن بودن این رابطه در حاملگی سوال اغلب زوج‌ها است. در این مقاله ضمن بررسی ایمنی رابطه مقعدی در باردای ، روش‌هایی را برای به حداقل رساندن عوارض این نوع رابطه را معرفی خواهیم کرد.

در صورتی که مطالعه قسمت خاصی از مطلب رابطه مقعدی در بارداری مد نظر شماست، با انتخاب عناوینی که در فهرست موضوعی زیر ارائه شده‌اند، به موضوع دلخواه خود برسید.


خطر رابطه مقعدی در بارداری

شما و همسرتان ممکن است به دلیل بزرگ شدن شکم در دوران حاملگی و دشواری رابطه جنسی واژینال، تصمیم بگیرید که رابطه مقعدی را امتحان کنید. در اکثر مواقع، تا زمانی که به اندازه کافی از ژل لوبریکانت استفاده کنید و به آرامی دخول انجام شود این رابطه ایمن است. البته هرگونه درد یا ناراحتی در طول مقاربت نشانه‌ آن است که باید کار را متوقف کنید.
توجه داشته باشید که رابطه مقعدی در دوران بارداری، در شرایط زیر ممنوع است:
  • اگر جفت پایین باشد، رابطه مقعدی منجر به آسیب و خونریزی شدید خواهد شد
  • ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یا عفونت
  • در صورت ابتلا به بواسیر رابطه معقدی ممکن است باعث بروز التهاب شود و برای نوزاد خطر آفرین باشد

بیشتر بخوانید: رابطه جنسی در بارداری چگونه باید باشد؟


مضرات رابطه مقعدی

اگر فکر می‌کنید رابطه مقعدی تنها دخول به مقعد از طریق آلت تناسلی مردانه است حتما تعجب خواهید کرد که بفهمید گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که مشمول این نوع رابطه هستند. رابطه مقعدی در واقع می‌تواند به وسیله زبان، انگشت یا ابزارهای جنسی نیز انجام بگیرد.
اما متاسفانه، به دلایل زیادی این نوع مقاربت یکی از خطرناک‌ترین انواع فعالیت جنسی است. داشتن رابطه جنسی مقعدی ایمن نیازمند برنامه‌ریزی و آماده‌سازی فراوان و ارتباطی کاملا باز و شفاف با شریک زندگی است. همچنین مسائل بهداشتی زیادی نیز در رابطه با رابطه مقعدی وجود دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند.


۱. باکتری‌های مقعد

گونه‌ای از باکتری‌ها به نام «ای کولای» در کانال مقعد زندگی می‌کنند که به راحتی می‌توانند گسترش پیدا کنند. حتی اگر شما و همسرتان هردو از لحاظ بیماری‌های مقاربتی پاک باشید، خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی هنوز شما را تهدید می‌کند. همواره قبل از برقراری رابطه مقعدی از رعایت بهداشت مطمئن شوید و از کاندوم جداگانه برای دخول به واژن و مقعد استفاده نمایید.

۲. ظرافت بافت مقعدی

اگرچه که پوست دهانه مقعد سخت است و مانع از ورود عفونت می‌شود، اما کانال مقعد بافتی بسیار نرم و نازک دارد و دخول می‌تواند به سادگی موجب آسیب، پارگی و حتی خونریزی شود. در صورت آسیب این بافت باکتری‌ها و ویروس‌ها به راحتی می‌توانند فرد را مبتلا کنند.

۳. کمبود روان‌کننده

برخلاف کانال واژن، مقعد روان‌کننده طبیعی برای آمیزش تولید نمی‌کند، بنابراین برای داشتن یک رابطه مقعدی سالم، باید از مقدار زیادی روان کننده مصنوعی استفاده کنید. در غیر اینصورت دخول موجب درد فراوان، آسیب یا خونریزی خواهد شد.

۴. تشدید بواسیر

رابطه مقعدی معمولا موجب بواسیر نمی‌شود. اما کشش و فشاری ناشی از نزدیکی مقعدی ممکن است موجب تحریک این شرایط و بدتر شدن علائم بواسیر مثل خارش، تورم و ناراحتی شود.

۵. آسیب به روده

اگرچه بسیار نادر است، اما رابطه مقعدی می‌تواند موجب آسیب‌دیدگی روده شود و شما را به اتاق عمل بفرستد. درصورتی که بعد از نزدیکی از پشت متوجه هرگونه خونریزی، درد شکمی یا علائم مشابه شدید به پزشک مراجعه نمایید.
 

نکاتی در ارتباط با رابطه مقعدی در دوران بارداری

اگر شما به رابطه مقعدی در دوران بارداری علاقه دارید، با برنامه‌ریزی و آماده‌سازی مناسب، رابطه مقعدی می‌تواند یک تجربه امن و لذت بخش برای شما و شریک زندگی شما باشد.
 

نکات مهم در رابطه مقعدی در دوران بارداری

 
با پیروی از نکات زیر در مورد رابطه مقعدی در دوران بارداری و سایر مواقع از سلامت خود مراقبت کنید.

۱. با همسر خود شفاف صحبت کنید

اگر به داشتن رابطه مقعدی علاقه‌مند هستید، صادقانه موضوع را با همسر خود در میان بگذارید و در مورد نگرانی‌های موجود مذاکره کنید. صحبت کردن در مورد روابط زناشویی و فانتزی‌های ذهنی هرگز نباید موجب خجالت یا ناراحتی شما شود.

۲. تنقیه کنید

همانطور که گفتیم رابطه مقعدی پیش‌نیاز‌های زیادی دارد و گاهی نیز می‌تواند شامل کثیف‌کاری شود. برای اطمینان از رعایت بهداشت مقعد، کانال مقعد را به خوبی شستشو دهید تا خیالتان از بیماری‌ها و باکتری‌ها راحت شود.

۳. از کاندوم استفاده کنید

کاندوم در طول رابطه مقعدی کاملا شما را از بیماری‌ها و عفونت‌های مقاربتی محافظت می‌کند. اگرچه با وجود استفاده از آن‌ها باید مرتبا برای اطمینان از سلامت جنسی خود به پزشک مراجعه کنید، اما استفاده از کاندوم تا حد زیادی می‌تواند خیال شما را راحت کند. به یاد داشته باشید که هرگز نباید کاندوم دخول مقعدی با کاندوم دخول واژینال مشترک باشد چرا که در این صورت باکتری‌های مقعد به محیط واژن راه می‌یابند.
رابطه مقعدی بدون کاندوم خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله HIV، کلامیدیا، HPV، تبخال و گونوره را افزایش می‌دهد. در واقع تحقیقات نشان می‌دهند که احتمال انتقال HIV و HPV از طریق رابطه مقعدی بسیار بالاست، بنابراین کارشناسان اکیدا توصیه می‌کنند هنگام رابطه مقعدی از کاندوم استفاده شود، حتی اگر از سلامت جنسی شریک خود اطمینان دارید.

۴. دستانتان را بشوئید و ناخن‌هایتان را بگیرید

از آنجا که دست در رابطه مقعدی می‌تواند دخیل باشد، برای داشتن رابطه مقعدی ایمن شستن دست و کوتاه کردن ناخن‌ها اهمیت بسیاری دارد. این کار احتمال زخم شدن مقعد و خونریزی را کاهش می‌دهد. حتما قبل از قرار دادن انگشت خود داخل دهان، واژن یا مقعد کاملا شیار ناخن‌ها را تمیز کنید.

۵. از لوبریکانت استفاده نمایید

در طول رابطه مقعدی باید مقدار زیادی ژل لوبریکانت به کار ببرید تا احتمال آسیب دیدن بافت‌های حساس مقعد کاهش یابد. بسیاری از زوج‌ها به جای لوبریکانت از محصولی ارزان‌تر و راحت‌تر به نام وازلین استفاده می‌کنند، اما این انتخاب خوبی نیست. درصورتی که شما از کاندوم لاتکس استفاده می‌کنید، از روان‌کننده‌های برپایه آب استفاده کنید چرا که انواع روغنی آن، لاتکس را تضعیف می‌کند و ممکن است کاندوم پاره شود.

۶. قبل از دخول معاشقه کنید

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قبل از رابطه مقعدی با همسر خود معاشقه کنید تا آمیزش دلپذیرتری را با یکدیگر تجربه کنید. این کار به خصوص برای دخول مقعدی ضروری است چرا که باعث شل شدن عضلات مقعد می‌شود.


جمع بندی

رابطه مقعدی در دوران بارداری برای برخی از زوجین لذت بخش است، اما به شرط اینکه جوانب بهداشتی رعایت شوند و هر دو نفر از این رابطه رضایت کامل داشته باشند. با همسر خود در این رابطه صحبت کنید و قبل از آمیزش اقدامات لازم برای محافظت از خود و او را انجام دهید.

برگرفته از: flo

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو