10 نوشیدنی برای رفع گرمازدگی در تابستان

منبع: آسمونی

129

1398/4/7

19:41


دمای بدن در حالتی بین ۳۶ تا ۳۷ درجه است. وقتی شما دچار گرمازدگی می‌شوید، دمای بدنتان به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد. در این مواقع بهترین راهکار همراه داشتن یک بطری آب یخ است. اگر شما قرار است که ساعات طولانی‌ای را در گرما سپری کنید به بطری آب خود حتما مقداری نمک یا آبلیمو اضافه کنید. در چنین شرایطی از نوشیدن آبمیوه یا نوشابه جدا خودداری کنید. هضم قند و مواد قندی نیاز به آب بیشتری دارد و به همین در حالت گرمازدگی باید دور این نوع نوشیدنی‌ها را خط بکشید.

تابستان و گرمای آن برای افراد بسیاری طاقت فرسا بوده و حتی غذا خوردن را برای آنها سخت می کند اما با نوشیدن یک نوشیدنی خنک تابستانی سیستم گوارش شما تقویت و بیماری ها سراغتان نمی آید. برای آشنایی با نوشیدنی هایی برطرف کننده گرمازدگی در تابستان این بخش آسمونی را مطالعه نمایید چرا که اطلاعات مفیدی در همین مورد تهیه کرده ایم.

10 نوشیدنی برای رفع گرمازدگی در تابستان

10 نوشیدنی برای رفع گرمازدگی در تابستان

10 نوشیدنی برای رفع گرمازدگی در تابستان

آبلیمو و آب نمک را جایگزین نوشیدنی‌های شیرین کنید

دمای بدن در حالتی بین ۳۶ تا ۳۷ درجه است. وقتی شما دچار گرمازدگی می‌شوید، دمای بدنتان به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد. در این مواقع بهترین راهکار همراه داشتن یک بطری آب یخ است. اگر شما قرار است که ساعات طولانی‌ای را در گرما سپری کنید به بطری آب خود حتما مقداری نمک یا آبلیمو اضافه کنید. در چنین شرایطی از نوشیدن آبمیوه یا نوشابه جدا خودداری کنید. هضم قند و مواد قندی نیاز به آب بیشتری دارد و به همین در حالت گرمازدگی باید دور این نوع نوشیدنی‌ها را خط بکشید.

چای و قهوه آب بدنتان را کم می‌کنند

کاهش مایعات در بدن باعث گرمازدگی می‌شود. خبر بد برای کسانی که به چای و قهوه معتاد هستند این است که این نوشیدنی‌ها به علت ادرارآور بودن، باعث کم شدن آب می‌شوند. البته این افراد می‌توانند به میزان کم، چای کمرنگ بنوشند. از دیگر نوشیدنی‌های ممنوع برای فصل تابستان می‌توان هر نوع نوشیدنی گازدار اشاره کرد. این نوع نوشیدنی‌ها دستگاه گوارش شما را به هم می‌ریزند و حال شما را بد می‌کنند. همچنین از مصرف خوراکی‌هایی مثل انگور، زیره سیاه، شیر و غذاهای چرب پرهیز کنید.

دوغ یک نوشیدنی مفید برای روزهای بلند تابستان

حجم زیادی از دوغ را آب و مقدار کمی از آن را پروبیوتیک تشکیل داده است که برای درمان گرمازدگی بسیار توصیه می‌شود. البته توجه داشته باشید که فقط دوغ‌های کم نمک و بدون گاز می‌‌توانند گرمازدگی را رفع کنند. به همین منظور می‌توانید دو قاشق غذاخوری ماست را به یک لیوان آب اضافه کنید و مقداری کمی نمک و عرق نعنا به آن بیافزایید. این نوشیدنی خنک را می‌توانید در طول روز یک یا دو بار بنوشید. علاوه بر مصرف آب دوغ خیار نیز به عنوان یک وعده غذایی در تابستان توصیه می‌شود.

عناب میوه‌ای برای مقابله با گرمازدگی

عناب که با عنوان خرمای قرمز یا خرمای چینی شناخته می‌شود، دارای طبع معتدل و مرطوب است. جالب است که بدانید عناب برای درمان خشکی پوست، آفتاب سوختگی و قرمزی پوست بسیار مفید است. همچنین عناب برای درمان سلول‌های سرطانی نیز بسیار مفید است. شما برای رفع گرمازدگی می‌توانید مقداری عناب را با در آب بجوشانید و با کمی شکر به صورت خنک بنوشید. این میوه نه تنها می‌تواند گرمازدگی شما را برطرف کند، بلکه برای آرامش اعصاب و مبارزه با افسردگی و استرس بسیار مفید است.

خاکشیر و تخم شربتی نوشیدنی‌های همیشگی برای درمان گرمازدگی

خاکشیر را حتما به صورت یخ زده و با آبلیمو استفاده کنید، در غیر این صورت به جای رفع گرمازدگی باعث حالت تهوع در شما می‌شود. برای اینکه لازم نباشد مدام درگیر پاک کردن و خیسناندن خاکشیر باشید، مقدار زیادی از آن را تهیه کرده و پس از شستن داخل قالب‌های یخ ریخته و روی آن مقداری آب بریزید. به این ترتیب همیشه به خاکشیر تمیز و سرد دسترسی دارید. تخم شربتی از دانه‌های گیاه ریحان به دست می‌آید و بعد از ترکیب شدن با آب، به حالت ژله‌ای در آمده و آب را در خود جذب می‌کند که همین باعث رفع عطش و گرمازدگی می‌شود. از دیگر فواید تخم شربتی می‌توان به درمان عفونت، یبوست و موثر برای کم کردن وزن اشاره کرد.

10 نوشیدنی برای رفع گرمازدگی در تابستان

10 نوشیدنی برای رفع گرمازدگی در تابستان

به لیمو یک نوشیدنی معطر با طعم آرامش

به لیمو بوته‌ای که برگ‌های آن خواص زیادی دارد. برگ‌های این گیاه دارای بویی همچون لیمو هستند. دم کرده به لیمو برای چربی سوزی بسیار موثر است. این نوشیدنی همچنین باعث تقویت عضلات، سیستم ایمنی بدن و کاهش دهنده اضطراب است. برای استفاده از این نوشیدنی به مقداری از برگ به لیمو، آب داغ با دمای هشتاد درجه اضافه کنید و پس از خنک شدن بنوشید. اگر دوست دارید، نوشیدنی‌ شما شیرین باشد، پس از افزودن آب داغ به آن مقداری عسل بیافزایید.

آب آلبالوی ترش مخصوص افرادی که فشار خون بالا دارند

آب آلبالو یا دمنوش آلبالوی ترش علاوه بر رفع عطش و تشنگی، برای افرادی که فشار خون بالا دارند بسیار مفید است. جالب است که بدانید هر چقدر نوشیدنی‌ها شیرین‌تر باشند، گرمی آن‌ها بیشتر است. به همین دلیل توصیه می‌شود که آن را به صورت خام یا شربت کم شیرین استفاده کنید. اگر می‌خواهید کمی آب آلبالویتان را شیرین کنید، شربت سکنجبین به آن اضافه کنید. آلبالو همچنین برای رفع تهوع، اضطراب و تلخی دهان بسیار موثر است.

آب زرشک برای کسانی که در طول روز بسیار دچار عطش می‌شوند

شربت زرشک علاوه بر اینکه خون شما را تصفیه می‌کند بلکه به خاطر مزه ترش آن، بسیار برای رفع عطش مناسب است. این شربت پایین آورنده چربی خون، تنظیم کننده قند خون و فشار خون است. همچنین این شربت در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مفید بوده و کوچک کننده شکم نیز هست. برای تهیه آب زرشک به دو روش می‌توانید عمل کنید؛ اول اینکه ۲۵۰ گرم زرشک سیاه را پس از تمیز کردن با آب سرد بشویید. سپس آن را داخل یک ظرف غیر فلزی به همراه ۶ تا ۸ لیوان آب ریخته و به مدت ۲۴ بگذارید که در آب بماند. بعد آن را داخل مخلوط کن بریزید و در آخر از صافی رد کنید. در روش دوم شما باید یک کیلوگرم زرشک را پس از تمیز کردن با آب بشویید و ۶ تا ۸ لیوان آب را روی گاز قرار دهید تا بجوشد، بعد زرشک‌ها را به آن اضافه کنید. سپس درب قابلمه را ببنید و بگذارید که سرد شود. این مخلوط را به مدت ۲۴ ساعت داخل یخچال بگذارید. آب زرشک شما آماده است، فقط آن را با آبکش صاف کنید و تفاله‌هایش را بگیرید. آب زرشک برای کسانی که به خاطر عطش، روزانه مقدار زیادی آب مصرف می‌کنند بسیار مفید است.

آب طالبی یک نوشیدنی خوش طعم برای رفع مشکلات قلبی

آب طالبی از خشک شدن پوست شما در تابستان جلوگیری کرده و باعث از سفید شدن زودرس و ریزش مو جلوگیری می‌کند. آب طالبی همچنین برای رفع مشکلات قلبی، بی‌خوابی، دندان درد و قاعدگی بسیار مفید است. افزودن شکر به آب طالبی برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی‌شود. می‌توانید برای بچه‌ها این ترکیب خوشمزه را با بستنی درست کنید. تابستان‌ها علاوه بر یخ با قرار دادن تکه‌های طالبی در فریزر می‌توانید آب طالبی تگری درست کنید.

شربت سکنجبین گرما را از بدنتان خارج می‌کند

سکنجبین برای رفع عطش گزینه بسیار مناسبی است. از نظر طب سنتی این شربت دافع صفراست و صفرای اضافی را از بدن خارج می‌کند. با نوشیدن شربت سکنجبین می‌توانید التهاب ناشی از گرما را از خود دور کنید. اگر این شربت را با تخم کاسنی و گلاب ترکیب کنید، خواص آن چند برابر خواهد شد. نوشیدن این شربت به کسانی که معده‌ ضعیفی دارند یا دچار مشکلات رحمی و زخم‌های گوارشی هستند توصیه نمی‌شود. همچنین از نوشیدن این شربت در زمان حالت تهوع نیز خودداری کنید. برای تهیه شربت سنکنجبین ۲ قاشق سرکه طبیعی را با ۵ قاشق عسل چند گیاه ترکیب کنید و به آن ۴ قاشق آب بدون کلر یا هر مقداری که باعث غلیظ شدن شربت می‌شود، اضافه کنید. می‌توانید داخل شربت سنکنجبین مقداری خیار ریز شده، یخ و نعناع تازه بریزید و میل کنید.

شربت گلاب برطرف کننده افسردگی

شربت گلاب یک نوشیدنی خوش طعم برای درمان افسردگی، وحشت، تقویت قلب و برطرف کننده ضعف است. این شربت را می‌توانید به تنهایی یا همراه با عرقیجات دیگر میل کنید. برای تهیه شربت گلاب، نبات و گلاب را با شعله ملایم بجوشانید و در حین جوشیدن کف‌های آن را بردارید. وقتی شربت شما نصف شد زعفران را با مقداری گلاب ترکیب کرده و به شربتتان اضافه کنید. شربت شما آماده است. به افراد گرمازده مقداری گلاب و یخ بخورانید تا دچار استفراغ شده و سموم از بدنشان رفع شود.

0/5 ( 0 نظر )


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو