حساسیت های غذایی چه نشانه هایی دارند؟

95

1398/4/8

09:17


تشخیص حساسیت‌های غذایی می‌تواند سخت باشد. در بسیاری از موارد، این حساسیت‌ها آنقدر شدید هستند که حتماً از مشکل خود باخبر می‌شوید.

حساسیت های غذایی چه نشانه هایی دارند؟

به گزارش بهداشت نیوز، بعضی آلرژی‌ها ممکن است چندان واضح نباشند. گرچه همه‌ی آلرژی‌ها شدید نیستند، اما خوب است از نشانه‌های آن‌ها آگاه باشیم و به این ترتیب حواس جمع باشیم تا حساسیت غذایی خود را، از هر نوعی که باشد، کنترل کنیم. در ادامه به نشانه‌های حساسیت غذایی می‌پردازیم.

۱- کهیر زدن
ضایعات پوستی خارش دار و کهیر، از بارزترین نشانه‌های حساسیت غذایی هستند.اگر کهیر می‌زنید، به پزشک متخصص مراجعه کنید تا به شما کمک کند متوجه شوید کدام مواد غذایی پوست شما را تحریک می‌کنند.فرض کنید همه‌ی غذا‌هایی که باعث کهیر زدن تان می‌شدند را کنار گذاشتید و تا مدتی خبری از کهیر نبوده تا اینکه یک روز غذایی می‌خورید و دوباره کهیر می‌زنید؛ بدیهی است که باید این ماده‌ی غذایی جدید را هم از رژیم غذایی تان حذف کنید.

۲- خارش و ورم دهان و گلو
خارش و ورم دهان و گلو مسأله‌ی نگران کننده‌ای به شمار می‌رود که حتماً باید جدی گرفته شود. علت این مسأله واکنش سیستم ایمنی بدن به پروتئین‌هایی مشابه آن‌هایی است که درمواد آلرژی زایی مثل میوه‌ها و آجیل یافت می‌شوند.این نوع آلرژی به طور خاص در دسته بندی حساسیت غذایی دهانی قرار می‌گیرد و از نوع خفیف محسوب می‌شود. البته اگر واکنش بدن شدید باشد یا با نشانه‌های دیگری همراه باشد، باید فوراً اقدام پزشکی صورت بگیرد.

۳- خس خس سینه، سرفه و تنگی نفس
تنگی نفس جزئی در هنگام خوردن غذا می‌تواند دلایل مختلف زیادی داشته باشد که حساسیت غذایی یکی از آن‌ها است. اما این مشکل می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه‌ی آنافیلاکسی باشد، یعنی واکنش آلرژیک شدیدی که می‌تواند کشنده باشد. اگر دچار تنگی نفس می‌شوید، به ویژه مواقعی که ماده‌ی غذایی خاصی را می‌خورید، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه و در اینباره از او سؤال کنید.

۴- واکنش غیرمعمول بدن بعد از خوردن ذره‌ای از یک ماده‌ی غذایی
خوردن مقدار اندکی از ماده‌ی غذایی‌ای که به آن حساسیت دارید هم می‌تواند حساسیت غذایی شما را بروز دهد. اگر بعد از خوردن تنها یک گاز یا جرعه از ماده‌ی غذایی ای، دچار علائم خاصی می‌شوید، این مسأله نشان می‌دهد شما به حساسیت غذایی دچار هستید نه مشکل عدم تحمل مواد غذایی.

۵- احساس درد هنگام بلع
یکی از نشانه‌های کمتر واضح حساسیت غذایی، سخت شدن بلع غذا، دردناک بودن بلع یا احساس چسبیدن مواد غذایی به قفسه‌ی سینه است.علت این مسأله واکنش آلرژیکی است که درون مری یا لوله‌ی بلع رخ می‌دهد. به این نوع حساسیت غذایی، ازوفاژیت ائوزینوفیلیک گفته می‌شود که معمولاً در دوران کودکی به وجود می‌آید، گرچه در سنین بالاتر هم می‌تواند بروز پیدا کند.

۶- مشکلات معده‌ای روده‌ای
مانند مشکل عدم تحمل مواد غذایی، حساسیت‌های غذایی هم می‌توانند باعث مشکلات معده‌ای روده‌ای مثل حالت تهوع و استفراغ شوند. گرچه، برخلاف مشکل عدم تحمل مواد غذایی، این نشانه‌ها ممکن است شدیدتر باشند و با علائم دیگر این فهرست هم همراه باشند.

۷- بروز ناگهانی علائم در دوران بزرگسالی
گرچه بیشتر حساسیت‌های غذایی در دوران کودکی به وجود می‌آیند، اما در بزرگسالی هم ممکن است دچار حساسیت غذایی شوید، بنابراین اگر یکباره دچار این نشانه‌ها شده اید، این مسأله می‌تواند نشانه‌ی آلرژی باشد.اگر در دوران بزرگسالی دچار حساسیت غذایی شده باشید، به این معنی است که احتمالاً در گذشته به آن ماده‌ی غذایی حساسیت نداشتید، اما این اتفاق در سنین بالاتر هم می‌تواند بیفتد و علت دقیق آن هنوز معلوم نیست.

ممکن است مشکل عدم تحمل مواد غذایی را با حساسیت غذایی اشتباه بگیرید
در حقیقت افراد زیادی هستند که مشکل اصلی آن‌ها عدم تحمل مواد غذایی است، اما اشتباهاً تصور می‌کنند به حساسیت غذایی دچار هستند.حساسیت‌های غذایی بر اساس نوع واکنش سیستم ایمنی بدن دسته بندی می‌شوند و آلرژی‌ها معمولاً خطرناک هستند.عدم تحمل مواد غذایی که اغلب آن را با آلرژی اشتباه می‌گیرند و مشکل رایج تری هم هست، ممکن است باعث مشکلات معده‌ای روده‌ای شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو