فیلم: شاهکار آیدین آغداشلو پیشنهاد حراج تهران/ نقاش اندیشه پرداز به باشگاه میلیاردی وارد می شود؟ / گفته های جالب آغداشلو

منبع: ایران آرت

280

1398/4/10

11:00


این ششمین باری ست که حراج تهران یک اثر نقاشی از آیدین آغداشلو را به علاقمندان به هنر پیشنهاد می کند،این بار اما یک اثر شاخص با تراز های خاص که چه بسا بتواند تکانی اساسی به بازار آثار این هنرمند شاخص بدهد.

ایران آرت : در یازدهمین حراج تهران که عصر چهاردهم تیرماه برپا خواهد شد، تابلوی سه قطعه ای از آیدین آغداشلو با عنوان " انهدام کیهانی" در ابعادی بسیار بزرگ و چشمگیر از مجموعه شاخص و معروف این نقاش برجسته "خاطرات انهدام" به روی میز مزایده می رود که دست‌کم از هفت منظر، قابلیت رکوردشکنی دارد.

 

یک: در یک حراجی اولین نکته ای که خریدار جستجو می کند برآورد قیمت اثر است، از این رو منظر نخست این نوشتار قیمتی ست که حراج تهران برای تابلوی سه قطعه ای آغداشلو پیشنهاد کرده است: یک و نیم تا دو میلیارد تومان که برای خودش یک اتفاق است. زیرا تیر ماه 1395 برآوردی که برای یک کار دو قطعه ای از آغداشلو پیشنهاد شده بود 250 تا 350 میلیون تومان بود که در یک رقابت خوب چند بید بالاتر از برآورد بیشینه 500 میلیون تومان چکش خورد.

حال با توجه به خصوصیات خاص این اثر که خود استاد نقاش در این ویدئو بدان اشاره می کند و نیز پنج بند بعدی که ایران آرت تقدیم تان می کند برآورد بالای میلیارد برای این کار شاخک های بازار هنر ایران به لرزش در می آورد.

 

دو: سال هاست اهالی جدی هنر این دغدغه را طرح می کنند که چرا هنر اندیشه پرداز در ایران اقبال شایسته نمی بیند و همیشه آنچه سرآمد مارکت هنر ایران است آثاری مبتنی بر دکوراتیو و زیبایی دیداری ست؟

برخی پا را فراتر از این گذاشته و حتی می گفتند همان طور که در سینمای ایران، آثار سطحی و کمدی به فروش های میلیاردی می رسند در دیگر گونه ها هم لابد در به همین پاشنه می چرخد. البته در سال های اخیر فیلم هایی از اصغر فرهادی و یا همین امسال " متری شیش و نیم" سعید روستایی به ارقامی دست یافتند که آن تئوری ترک برداشت.

در همین راستا در حراجی های هنری در فضای داخلی و خارجی رکوردهایی برای هنرمندان صاحب اندیشه مان رخ داده که امیدواری به شکستن رکوردها توسط کارهای اندیشه محور بیشتر شده است، رکوردهای اخیر بهمن محصص یکی از این نمونه هاست. شاید این برآورد قیمت حراج تهران برای اثری از آغداشلو که دیگر نماد نقاشی ایران در هنر اندیشه ورز است چراغ تازه ای در این وادی روشن کند.

 

جالب اینجاست که آثار آغداشلو در عین ارائه تفکر و اندیشه در پس نقاشی، حائز زیبایی های بصری هم هست و در عین اندوهی که با خود دارد معمولا جلوه هایی باشکوه از زیبایی را به تصویر می کشد.

20190701_080858

سه: خاطرات انهدام مجموعه پرطرفدار آغداشلو در بازار هنر است کمااینکه در همه پنج دوره قبلی هم حراج تهران هر بار کاری از این مجموعه استاد نقاش را به دوستدارانش پیشنهاد داده است، از این رو کار سه قطعه ای "انهدام کیهانی" در ابعاد خیره کننده 350 در 200 سانتی متر یک تلنگر جانانه به آیدین دوستان است تا حتی بالاتر از برآورد بیشینه، چه بسا بیشتر از دو میلیارد دست به جیب ببرند.

 

چهار: کم کاری آغداشلو در زمینه نقاشی که اقرار خود او نیز هست، به جهت تنوع فعالیت هایش در نوشتن، سخنرانی… مجموعه داران را مجبور کند در چنین هنگامه هایی فرصت را غنیمت بشمارند. استاد نقاش هر چند این سال های اخیر کمر همت به نقش آفرینی بیشتر بسته اما همین که هیچگاه کاری برای فروش ندارد خود گویای کمیابی آثار اوست. سه دوره غیبتش در حراجی تهران و برپایی تنها و تنها دو نمایشگاه نقاشی در سراسر این سال ها دیگر نشانه های عرضه کم به بازار هنر و افزایش تقاضا در بازار است. از این رو این کار بسیار بزرگ خودش کیمیایی ست. ویژه آنکه آقای آغداشلو می گوید این نخستین نقاشی از سری هشتگانه ای است که درست ده سال پیش روی بوم بزرگ با موضوع خاطرات انهدام نقاشی کرده است و امتیاز اثر را تا حد ممکن بالا برده است.

افزون بر آنچه رفت ظهور مجموعه داران جوان متولد دهه شصت خورشیدی که دسترسی چندان به خرید اثری ممتاز از آغداشلو روی بوم ندارند شانس به میلیارد رسیدن این کار را بیشتر می کند.

 

پنج: وقتی درباره بازار هنر حرف می زنید از اصول ابتدایی بازار هم گریزی نیست: سه سال پیش قیمت دلار فقط 3400 تومان بود امروز با پنج برابر شدن ارزهای خارجی به نظر می رسد خریداران پیشین تابلوهای آغداشلو چه سودی کرده اند و برآورد امروزین حراج تهران در واقع پاسخی ست به شرایط روز.

 

شش: از شما چه پنهان این بند می توانست شماره یک ما باشد که آن را در پایان نوشتار تقدیم تان می کنیم: اهمیت و امتیاز بسیار شاخص نقاشی "انهدام کیهانی" خالق و آفریننده آن، شخص آقای آیدین آغداشلو ست. کسی که مردم او را به استاد نقاش می شناسند و این در مملکت ما بسیار کمیاب است. آغداشلو به راستی از معدود سلبریتی های جامعه تجسمی است و کنش گری فعالانه اش در عرصه هنر، به خصوص در دو دهه اخیر او را به یک آیکون در هنر ما بدل کرده است. تردیدی نیست نام او و خدمات بسیار او برای هنر ایران مغتنم بوده و به قول لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان :"آغداشلو برکت سفره تجسمی ماست"

 

هفت: و این ویدئو که حراج تهران برای معرفی اثر" انهدام کیهانی" منتشر کرده است:

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو