غذاهای محلی، ظرفیت پنهان صنعت گردشگری

منبع: همگردی

116

1398/4/10

16:08


علاوه بر طبیعت زیبا و فوق العاده شهرهای مختلف ایران، غذاهای محلی نیز یکی از مولفه های اصلی در گردشگری به حساب می آیند که می توان با نگاه به این ظرفیت، رونق بیشتری به صنعت گردشگری ایران داد.

وجود 2 هزار و 500 نوع غذای سنتی و صدها خوراکی از پتانسیل های صنعت غذا در کشورمان است، اما ایران در رکینگ جهانی 10 کشور مطرح در زمینه غذای حلال حضور ندارد.

محققان می گویند سهم غذا در صنعت گردشگری حدود 15 درصد است و هر گردشگر نزدیک به 150 تا 200 دلار صرف خرید غذا می کند.

ایران در زمینه طبیعتگردی رتبه پنجم جهان را بر اساس گزارشات سازمان های بین المللی دارد و هم اکنون 11 اقلیم از 13 اقلیم جهان در کشور ایران است.

با وجود این ظرفیت ها اما بررسی ها نشان می دهند به جای توجه به غذاهای محلی روز به روز بر تعداد مراکز تولیدی غذاهای خارجی و فست فودی اضافه می شود و آنطور که باید غذاهای محلی نتواسته در ایجاد شغل و درآمد نقش چشمگیری درکشورمان داشته باشد.

همه می دانیم که غذاهای خارجی و فست فودی در کشورهای دیگر هم یافت می شوند و جهانگردان به دنبال تجربه های خاص کشور مقصد هستند که برای موفقیت در جذب جهانگردان توجه به این مقوله ضروری است.

یک گردشگر با اشاره به هشدار کارشناسان درباره مصرف غذاهای فست فودی گفت: ارگانیک بودن، استفاده از مواد اولیه تازه و توجه به سلامت از ویژگی های غذاهای محلی در ایران است.

مجتبی حسینی افزود: افزون بر حفظ سلامت و درآمدزایی غذاهای محلی می تواند تجربه های تازه ای برای گردشگران ایجاد کند.

در این میان استان کهگیلویه و بویراحمد در کنار تنوع آب و هوایی برای گردشگری در چهار فصل، وجود 280 جاذبه طبیعی با داشتن ده ها غذای محلی می تواند می تواند بسترهای منحصربه فردی برای ایرانگردان و جهانگردان ایجاد کند.

آش دوغ، شله ماشکی، شله بادامی، آش کارده، شله لیزک، آبگوشت، دنگو، نان بلوط و نان برکو از مهمترین غذاهای سنتی در کهگیلویه و بویراحمد است.

سبزی های معطر، برنج و روغن محلی، لبنیات، حبوبات، گوشت گوساله و مرغ محلی از مواد تشکیل دهنده غذاهای محلی در این استان است.

آجیل محلی، کشک، عسل، قره قورت، روغن محلی و عسل از جمله خوراکی های سنتی در این استان است.

یک گردشگر که برای سیاحت در مناطق آب و هوای یاسوج تابستانی به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده، می گوید: طعم و بوی غذاهای استان از جذابیت های به یادماندنی این خطه است که خاطرات خوبی برای گردشگران به یادگار می گذارد.

رویا محمدی با اشاره به اینکه خاطره صرف یک غذای محلی با سبزی های معطر سال ها در خاطر خانواده او باقیمانده گفت: غذا از جمله فاکتورهایی است که می تواند باعث جذب گردشگر به یک منطقه شود.

یک پژوهشگر غذاهای سنتی در کهگیلویه و بویراحمد می گوید: این استان با وجود عشایر که اقدام به تولید لبنیات محلی می کنند و خوراکی های محلی جاذبه های فراوانی در سه وعده اصلی و میان وعده ها دارد.

عشرت عسکری افزود: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چندین نان محلی از جمله نان شل شلی، نان تیری، نان برکو، نان زیرچاله ظرفیت های خوبی برای پذیرایی از گردشگران در میان وعده ها و صبحانه دارد.

وی افزود: آجیل های محلی با ترکیبی از مویز، گندم برشته، کلخنگ، کنجد نیازمند بسته بندی های زیبا و تبلیغات برای معرفی به گردشگران است.

عشرت عسکری تصریح کرد: دمپخت گوشتی، آبگوشت، آش ماست از دیگر غذاهای محلی کهگیلویه وبویراحمد است که برای وعده های اصلی سرو می شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: آش ماست محلی با نام لبنی، غذای گبنه، آجیل سنتی،، کلگ و گوشت و دم پخت گوشتی از جمله غذاهای محلی استان بوده که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

مسعود شفیعی تاکید کرد: ثبت ملی این تعداد غذا و خوراکی محلی در کهگیلویه و بویراحمد نشان دهنده ظرفیت های استان در صنعت غذاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از فضای مجازی رویکرد این سازمان برای بهره وری بهتر از ظرفیت غذاهای محلی در رونق گردشگری است.
محمود باقری اظهار داشت: فضای مجازی ارزان ترین و سریع ترین راهکار در بخش گردشگری بوده که می تواند انتظارات مسافران برای رفاه و مردم جهت ایجاد شغل را تحقق بخشد.
وی تصریح کرد: 12 استارتاپ در حوزه گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شده و یکی از این استارتاپ ها بحث غذا و فودلاین ها است.

استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد با داشتن چشمه ها و تفرجگاه های بکر، آبشارهای زیبا، رودخانه های خروشان همراه با مناظر بدیع گردشگری از مقاصد گردشگری مهم در جنوب کشور است.
دریاچه های طبیعی، پوشش جنگلی درختان سرسبز بلوط و رایحه خوش بوته های کوهساران، جلوه هایی از طبیعت سحرانگیز این استان است.
استان 720 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران سالانه پذیرای افزون بر سه میلیون گردشگر است که صدها جهانگرد هم در میان آن ها به چشم می خورند.

منبع: ایرنا

ظرفیت پنهان صنعت گردشگری

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو