بک پکرها ساماندهی می شوند!

منبع: همگردی

69

1398/4/10

19:09


بک بکرها یا گردشگران انفرادی سبک سفر متفاوتی دارند. آن ها روحیه ماجراجویانه ای دارند و معمولاً برای یک مدت طولانی سفر می کنند. این افراد بسیار کم خرج سفر می کنند و سعی می کنند جاهایی را پیدا کند که دیگران کمتر به آنجا رفته اند و تنها زمانی به یک هتل پنج ستاره می روند که هزینه اش را شخص دیگری پرداخته کرده باشد!

شاید شما هم این افراد را در گوشه و کنار شهرتان دیده باشید، آن ها می توانند مبلغان خوبی برای آداب و رسوم و فرهنگ یک کشور باشند.

پس از برجام با آرام شدن فضای سیاسی علیه ایران، حجم گردشگرانی که خارج از تور و انفرادی مسافرت می کنند در ایران نیز افزایش یافت. آمار دقیقی از تعداد گردشگرانی که خانوادگی و یا انفرادی خارج از نظام آژانس مسافرتی به ایران سفر کرده اند، در دست نیست، اما آژانس های مسافرتی کشورمان تغییر سلیقه در شیوه سفر گردشگران خارجی به ایران را با توجه به کاهش هزینه های خدمات ریالی در ازای ارز خارجی، در چند سال اخیر تایید کرده اند.

این موج کوچک که ایران را در زمره کشورهای جذاب برای سفر ارزان و بک پکری قرار داده، اما هشدارهایی را در داخل کشور مبنی بر اینکه گردشگری ایران به سمت مفت و ارزان فروشی می رود، در پی داشت.

از سوی دیگر شرایط آسان سفر برای این گردشگران به ویژه پس از حذف فرآیند طولانی و سخت دریافت ویزای ایران و جایگزینی ویزای فرودگاهی و الکترونیکی، بدون پیش نیاز تامین مالی، بلیت رفت و برگشت و یا تاییدیه رزرو (ووچر) اقامتگاه در برابر سخت گیری هایی که برای سفر اتباع ایرانی به سایر کشورها می شود، اعتراض هایی را برانگیخته است.

در همین خصوص اخیرا معاون گردشگری از تهیه «طرح سامان دهی گردشگران انفرادی» در کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی خبر داده است. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیرو این اعتراض ها و با افزایش سفر گردشگران ارزان، انفرادی و بک پکرها (کوله گردها) در سال های اخیر گفت: درنظر بگیریم که سفر این گردشگران به ایران در چند سال گذشته که با انتشار فیلم ها و تصاویری زیبا، خلاف آنچه رسانه های غربی علیه ایران منتشر کرده اند، همراه بوده و فضا را به نفع کشور ما مثبت کرده است. با این وجود برای اینکه گردشگران خارجی در یک فرآیند برنامه ریزی شده به کشور وارد شود و خدمات دریافت کنند، در کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی که اعضای آن متشکل از نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت کشور، نیروی انتظامی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، طرحی به منظور سامان دهی گردشگران انفرادی درحال پیگیری است که پس از تصویب در این کمیسیون، اجرا خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرار شده تا سامانه ای به این منظور راه اندازی شود که گردشگر پیش از دریافت ویزا، اطلاعات به اقامتگاه یا همان تاییدیه رزرو، مسیر سفر و شخص دعوت کننده را مشخص کند تا ویزا بر آن اساس صادر شود، همانند شیوه ای که ایرانی ها به خارج از کشور سفر می کنند و باید ووچر هتل، بلیت رفت و برگشت، مقصد مشخص و تامین مالی داشته باشند. البته این شرایط به معنی سخت کردن سفر نیست، بلکه برای سامان دهی خدمات براساس نیاز مسافر و مشخص شدن آمار این نوع سفرهاست.

تیموری گفت: این سامانه که سعی شده در طراحی آن دغدغه فعالان گردشگری مدنظر قرار داده شده، با هماهنگی وزارتخانه ها و دستگاه های مرتبط بزودی راه اندازی خواهد شد.

منبع: ایسنا

بک پکرها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو