با روحی زنانه در کوچه های پراگ قدم بزنیم

منبع: همگردی

147

1398/4/11

10:12


کتاب «در کوچه های پراگ» نوعی مشاهده اجتماعی ادیبانه» از زندگی زنان در شهر پراگ است که توسط انتشارات هرمس و به قلم «زهرا ابوالحسنی» در فاصله 30 ماهی که وی در این شهر زندگی کرده، به رشته تحریر در آمده است. زهرا ابوالحسنی، استاد زبان فارسی است که در شهر پراگ آموزش زبان فارسی می دهد و در این مدت با مرم این شهر زندگی می کند و مشاهدات خود را از زندگی زنان این جامعه بدون ارزیابی و تحلیل شخصی به نگارش درآورده است.

از آنجایی که نویسنده این کتاب با نگاه زنانه خود به آدم های این شهر نگاه می کند با حس خود این مشاهدات را ثبت کرده، ولی در عین حال می تواند دیدی کلی از سبک زندگی زنان شهر پراگ را به مخاطب ارائه کند. در ابتدای هر بخش، عبارات زیبا و شعرگونه ای از خود نویسنده آمده که حال و هوای آن بخش را نشان می دهد.

در طول کتاب، زندگی زنان مختلفی بیان می شود، دوستان، همکاران، زنان پیاده رو، دانشجویان کلاس زبان شناسی و حتی زن همسایه. این مشاهدات شامل مسئولیت های زنان، رفتارها، روابطشان با مردها، دیدگاهشان به زندگی و حتی پوشش آن ها می شود. بخشی از کتاب را که به توصیف زندگی «سوزانا یانا» می پردازد با هم می خوانیم: «ناهار را که آوردند فهمیدم یک گیاه خوار تمام عیار است. شاید این را از کم انرژی بودنش هم می شد فهمید، اما می توان گفت آن هم خصلت او بود، خصلتی که کم و بیش همه چکی ها داشتند. خونسردی عجیب و کندی رفتار. البته یانای بیچاره خونسرد نبود، دختر سردی بود که تمام انرژی اش را به پای بچه هایش خرج کرده بود. تن او از هرچه گرماست خالی شده بود و هیچ ابایی نداشت که مرتب از بیماری و شیطنت و شلوغی بچه هایش حرف بزند که حال حمید را به هم می زد. بچه هایی که هفته ای یک روز به دیدار پدر همیشه غایبشان نائل می شدند.»

مشاهدات نویسنده از فضای شهر پراگ جالب است و آنچه را دیده این چنین به نگارش درآورده است: «بام های گنبدی هم در پراگ کم نیست، آن هم سبزرنگش و این گنبدهای سبز با آن تیزی های بلند وقتی با شیروانی های نارنجی در می آمیزد که تو در تو در دل هم فرورفته اند با منظره ای رو به رو می شوی که بیشتر به تابلوی نقاشی می ماند تا منظره ای واقعی.»

دیدگاه نویسنده به شهر و مردم (بویژه زنان) در پراگ به صورت عینی است و اگر علاقمند به مطالعه کتاب های توصیفی در مورد شهرهای مختلف جهان هستید، حتما این کتاب را هم بخوانید. انتشارات «هرمس» کتاب در کوچه های پراگ را در 206 صفحه چاپ کرده و امسال به چاپ دوم هم رسیده است.

کتاب در کوچه های پراگ

کتاب در کوچه های پراگ 2

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو