اسید فولیک و دوقلوزایی

منبع: اوما

293

1398/4/11

18:40


اسید فولیک و دوقلوزایی

یکی از سوالات رایج خانم ها در مورد دوقلوزایی این است که آیا مصرف اسید فولیک باعث دوقلوزایی میشود. بطور کلی همانطور که در مقالات گذشته هم توضیح داده شد به جز سابقه خانوادگی و روش های مصنوعی راه قطعی برای افزایش شانس دوقلوزایی وجود ندارد، سایر عوامل هم تنها احتمال است. در مورد مصرف اسید فولیک نیز نباید به نیت دوقلو باردار شدن شروع به مصرف بی رویه اسید فولیک کرد و همان طبق دستور کشوزی از سه ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف اسید فولیک شروع شود. در برخی مطالعات افزایش احتمال دوقلوزایی با اسید فولیک گزارش شده که در ادامه مقاله به این مطالعات اشاره شده ، اما هیچ کدوم قطعی نیست و تنها احتمال است.

اما پاسخ خانم دکتر زهرا سیفی، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی، در مورد افزایش شانس دوقلوزایی: " در مورد دوقلوزایی داروهای کمک باروری تا حدی افزایش دوقلوزایی می دهد، افزایش سن خانم مخصوصا سن 37 38 سال هم خود باعث افزایش شانس دوقلوزایی میشود، اما مهمترین عامل که باعث دوقلوزایی میشود داشتن سابقه در خانواده مانند مادر، خواهر و خاله است و بیشترین مورد مربوط به ژنتیک است و اینکه اسید فولیک هم در دوقلوزایی هیچ اثری ندارد"

برخی مطالعات در مورد اسید فولیک و دوقلوزایی

محققان می گویند مادرانی که مکمل های اسید فولیک مصرف می کنند بیشتر احتمال دوقلوزایی دارند. بسیاری از ویتامین ها قبل و در دوران بارداری برای کاهش خطر ابتلا به نارسایی های لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا در نوزاد می باشد.

اما دانشمندان سوئدی می گویند این مکمل می تواند شانس چندقلوزایی را دوبرابر کند، اما احتمال تولد نوزاد زودرس را افزایش می دهد، احتمال وزن کم نوزاد در هنگام تولد را افزایش می دهد و موجب فلج مغزی می شود. در نتیجه خطرات مصرف اسید فولیک از مزایای آن بیشتر است - به ویژه در کشورهایی که اسپینا بیفیدا نسبتا نادر است.

دانشمندان 2569 زن را که از مکمل اسید فولیک مصرف می کردند مورد بررسی قرار دادند. میزان دوقلوزایی در میان این زنان 2.8 درصد بود - تقریبا دو برابر آن در جمعیت عمومی (1.5 درصد دوقلو). دکتر کالن محاسبه کرد که اگر 30 درصد از 100000 زن در سوئد مکمل اسید فولیک مصرف می کردند، 225 جفت دوقلو بیشتر به دنیا می آمد. این 450 نوزاد اغلب نارس هستند، در هنگام تولد وزن کمی دارند و در معرض خطر بالای مغزی هستند. در بیشتر موارد تنها در چهار یا پنج مورد از اسپینا بیفیدا با مصرف مکمل اجتناب می شود.

دکتر کالن مطمئن نیست چگونه اسید فولیک احتمال چندقلوزایی را افزایش می دهد. اما گزارش او در مجله علم جدید می گوید ممکن است ویتامین به نحوی باعث افزایش تخمک گذاری چندگانه یا تخمک گذاری بیش از یک تخمک شود.

آقای جان جریملی ایوانز از دانشگاه آکسفورد، که کمیته ای را برای بررسی تاثیر اسید فولیک ایجاد کرد گفت مهم است هر گونه خطر مصرف اسید فولیک شناسایی شود. کمیته او نتیجه گرفت که اضافه کردن 240 میکروگرم اسید فولیک به هر 100 گرم آرد می تواند تعداد نوزادان متولد شده با نقص لوله عصبی را 41 درصد کاهش دهد. با این حال، او تأکید می کند که برای تعیین اینکه آیا ارتباطی بین اسید فولیک و چندقلوزایی وجود دارد، باید کار بیشتری انجام شود.

 دکتر زهرا سیفی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، دکتر زهرا سیفی جراح و متخصص زنان ، زایمان و نازایی ، دکتری پزشکی عمومی از دانشگاه شهید بهشتی، دکتری تخصص جراحی زنان و زایمان از داشگاه شهید بهشتی و شاغل در بیمارستان ها و کلینیک های دولتی و خصوصی میباشند.  ایشان در زمینه های جراحی های زیبایی و کف لگن، انجام زایمان طبیعی و سزارین، انجام انواع غربالگری های زنان، مراقبت های دوران یائسگی و مراقبت های دوران بارداری، درمان ناباروری و تعیین جنسیت قبل از بارداری از مهارت ویژه ای برخوردار هستند، برای آشنایی بیشتر، میتوانید وی را در اینستاگرام دنبال نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو