برای سقط جنین چه باید کرد

برای سقط جنین چه باید کرد


منبع: اوما

701

1398/2/29

20:17


سقط جنین به معنی خارج کردن جنین و یا ساک حاملگی از رحم است که ممکنه سقط خود به خودی باشه و یا سقط عمدی. سقط های خود به خودی اغلب بدلیل ناهنجاری ها و مشکلات کروموزومی در لقاح اولیه اتفاق می افتد . اما سقط عمدی زمانی است که مادر تصمیم میگیره با دارو و یا جراحی جنین را از رحم خارج کند. در این مقاله درباره راه های موجود برای سقط جنین توضیح کامل داده شده است:


همان اندازه که از بارداری برنامه ریزی شده خوشحال میشوید ممکن است از بارداری ناخواسته ناراحت شوید. در این زمان شما به فکر سقط جنین هستید و به دنبال راه هایی می گردید. در واقع برای ختم بارداری باید جنین سقط شود. می خواهید بدانید که چگونه از بارداری خود بعد از گذشت یک ماه و یا بیشتر می توانید خلاص شوید، باید گفت سه راه پیش روی شما است:

 

 

سه روش رایج سقط جنین

1- سقط جنین با دارو

در 9 هفته اول بارداری معمولا مصرف دارو جوابگو است. پزشک برای شما داروی میزوپروستول را تجویز می کند که هورمون پروژسترون را بلوکه کرده این هورمون برای بارداری ضروری است و باعث ضخیم شدن دیواره رحم میشود. داروها با ایجاد انقباضات شدید رحمی باعث خونریزی و ختم بارداری می‌شوند. خونریزی ایجاد‌ شده به‌ دنبال سقط دارویی معمولاً 9 تا 16 روز ادامه دارد. گاه علائمی نظیر تهوع، استفراغ، اسهال، تب و لرز و خستگی شدید بعد از سقط  در مادر ظاهر می‌شود اما نگران نباشید، این علائم خود به‌ خود از بین می‌رود.  پس از سپری شدن این زمان، سونوگرافی و آزمایش تیتر بتا لازم است تا اطمینان حاصل شود كه سقط كامل صورت گرفته است. در تعداد بسیار كمی از زنان، روش سقط دارویی به سقط نمی‌انجامد و نیاز به انجام اقدامات دیگری است.

قرص و شیاف میزوپروستول (سیتوتک) یا آمپول پروستاگلندین:

بهترین زمان برای سقط جنین با قرص سایتوتک هفته ۴ تا ۸ بارداری است و در سه ماهه اول بارداری تا ۹۸ درصد باعث سقط جنین می‌شود.  قرص سایتوتک در دو دوز 100 و 200 میکروگرمی و با نام  میزوپروستول در بازار موجود است. سقط جنین حساسیت بالایی دارد چون سقط ناقص باعث صدمه به رحم و لوله فالوپ میشود، پس مراقب باشید، در اولین ویزیت پزشک، اولین دوز مصرف دارو تجویز میشود، بعد از گذشت چند روز دومین دوز که میسوپروستال نامیده میشود تجویز میشود. این دارو باعث انقباضات در رحم شده و محتوای آن را خالی میکند. سقط باعث خونریزی میشود که ممکنه تا 16 روز طول بکشد. لکه بینی و خونریزی روشن ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد. ویزیت آخر برای این است که دکتر ببینید سقط انجام شده است یا نه و بقایا کاملا دفع شده است.

 نحوه مصرف قرص سایتوتک:

روش های مصرف گوناگونی برای این قرص وجود داره. دو روش پیشنهادی برای استفاده از قرص سایتوتک به اینصورت است: قرار دادن قرص در واژن یا در دهان. بعد از مصرف قرص‌ها تا 2 هفته احتمال سقط شدن جنین هست ولی بطور معمول در 12 ساعت اول پس از مصرف قرص‌ها جنین سقط می‌شود.

1- مصرف از طریق واژن:

در این رو ش باید دراز بکشید و 4 تا قرص سایتوتک را در داخل واژن بگذارید، نیاز نیست که خیلی عمیق گذاشته شود. بعد از گذاشتن قرص 30 دقیقه دراز بکشید. حتما قبلش دستانتان را بشورید و ادرار کرده باشید.

2- مصرف از طریق دهان:

4 عدد قرص سایتوتک را زیر زبان بگذارید و برای 30 دقیقه نگه دارید، تا قرص حل شود . بعد از 30 دقیقه قرص باقیمانده را ببلعید.

توجه: قرص حتما زیر نظر پزشک و با در نظر گرفتن شرایط پزشکی شما مصرف شود و از مصرف سر خود آن بپرهیزید.

2-عمل جراحی برای سقط جنین

 

سقط جنین با آمپول

روش ساکشن ، یکی از روش های سقط جنین با جراحی است که بین هفته ششم بارداری تا شانزدهم بارداری انجام میشه. نام‌های دیگر ساکشن، ساکشن آسپیراسیون ، کورتاژ با ساکشن، یا آسپیراسیون واکیوم می باشد.

انحلال و کورتاژ (D & C):

این روش جراحی برای پایان دادن به بارداری تا 16 هفتگی بارداری انجام می شود. همچنین به عنوان کورتاژ مکش یا آسپیراسیون خلاء نامیده می شود.

انحلال و تخلیه (D & E):

اما اگر سن بارداری بیش از 16 هفته باشد، سقط به شیوه‌ای با نام انحلال و تخلیه (D & E) انجام می‌شود. در این روش، برای باز شدن دهانه رحم به زمان بیشتری نیاز است و از وسیله ی  دیگری نیز همراه با دستگاه مكش استفاده می‌شود.
 

3- سقط جنین با تزریق مایع داخل آمنیونی

این روش جراحی به ندرت انجام می شود و در سه ماهه دوم بارداری انجام میشه و در آن با سرنگ مایع آمنیوتیک خارج و محلول  آب نمک، اوره یا کلرید پتاسیم به کیسه آمنیوتیک تزریق می شود. پروستاگلاندین ها به واژن وارد می شوند و پیتوسین به داخل ورید تزریق می شود. بعد از 48 ساعت جنین از رحم خارج میشه.

خانم سهام رشیدی، کارشناس مامایی و زنان، در مورد روش های سقط جنین اظهار کرد:"پزشک در برخی موارد با تشخیص وجود یک نقص مادرزادی در جنین یا موارد دیگری در دوران بارداری که ممکن است سلامت و حیات مادر را به خطر اندازد، تصمیم به ختم بارداری می‌گیرد. به این کار سقط عمدی یا خودخواستۀ جنین می‌گویند. سقط جنین، بسته به هفتۀ بارداری ممکن است با استفاده از دارو یا عمل جراحی ساده‌ای به نام کورتاژ یا هر دو انجام شود، به خصوص با افزایش سن بارداری نیاز به کورتاژ افزایش می‌یابد. بیشتر زنانی که سقط جنین آنها با استفاده از دارو صورت گرفته است تا زمانی که عفونت درمان‌نشده یا بافتی از جنین در بدن آنها باقی نمانده باشد، در آینده مشکلی برای بارداری مجدد نخواهند داشت. بارداری بعد از سقط جنین از طریق کورتاژ نیز با چنین فرضی که این عمل در محیطی استریل و با نظارت کامل و تجهیزات پزشکی مناسب انجام شده باشد، مشکلی برای زنان ایجاد نمی‌کند".

روش های سقط جنین چقدر خطرناک است؟

داروهای سقط کننده: نگام مصرف این داروها شما احساس پریود شدن شدید همراه با اسهال، کرامپ شدید شکمی و معده درد دارید. بعدا شما خونریزی روشن خواهید داشت که برای یک تا دو هفته ادامه خواهد داشت. این عوارض طبیعی  است اما ممکن است شما سایر شرایط زیر را هم تجربه کنید که باید با پزشک مشورت کنید:

  • داشتن خونریزی شدید به معنی تعویض پد بهداشتی 2 بار در هر ساعت
  • تب بالای 38 درجه
  • درد شدید و کرامپ حتی بعد از مصرف مسکن

جراحی سقط: شما همان پریود شدید را تجربه خواهید کرد و دکتر برای شما استراحت تا چند هفته را تجویز میکند.

آیا این روش ها برای سقط جنین موفقت آمیز است؟

داروهای سقط جنین با میزوپروستول حدودا 97 درصد موفقیت آمیز است. در صورت عدم موفقیت جراحی پیشنهاد میشود. جراحی تا 99 درصد موفقیت آمیز است و در صورت شکست بار دوم تکرار میشود.

بهبود یافتن بعد از سقط با دارو

معمولا خانم ها بسرعت بعد از یک سقط ریکاوری میشوند اما در میان زنان مختلف متفاوت خواهد بود که مدت زمان آن چند هفته بیشتر نیست. شما باید از موارد زیر بعد از سقط آگاه باشید:

1-خونریزی

خونریزی و کرامپ شکمی علامت رایج بعد از داروی سقط است. سقط  در طی 4 تا 5 ساعت اتفاق می افتد و در طول یک تا دو روز تکمیل میشود. در برخی موارد مثلا سقط جنین بعد از یک ماهگی ممکن است تا دو هفته ادامه داشته باشد. خونریزی شدید یک تا دو ماه ادامه خواهد داشت.

2-درد

تا یک هفته بعد از سقط کرامپ شدید دارید. کمپرس گرم می تواند درد شما را تسکین دهد.

3-احساسات نامشخص

بعد از سقط، زنان احساس ناراحتی، افسردگی، گناه و عذاب وجدان دارند. این احساسات موقتی است و شما بهبود می یابید.

4-استراحت

شما تا چندین هفته نیاز به استراحت دارید.

5-رابطه جنسی

یک تا دو هفته بعد از سقط رابطه جنسی نداشته باشید. باروری یک هفته بعد از سقط برمیگردد . شما باید از قرص ضد بارداری استفاده کنید.

سه درمان خانگی سقط جنین

 

درمان های خانگی سقط جنین

این درمان ها تنها برای شناخت شما مطرح میشود و بهتر است برای اینکار اول از همه با پزشک مشورت کنید:

  • غذا
  • دارو
  • گیاهان

1- غذاهای سقط آور جنین

2- داروی سقط کننده جنین

1- ویتامین سی در دوز بالا برای 6 روز:

برای شروع باید گفت ویتامین C دارای آستانه بالایی برای مسمومیت است. بنابراین مصرف دوزهای بالاتر ویتامین C باعث سقط جنین می شود. ویتامین C در مرکبات وجود دارد و می توانید این ویتامین را با خوردن این میوه ها به دست آورید، مکمل های ویتامین C نیز برای اثربخشی بهتر توصیه می شود. شما باید دوز روزانه خود را از 500 تا 1200 میلی گرم در طول زمان استاندارد افزایش دهید. افزایش تدریجی دوز ویتامین C سبب افزایش متناوب در میزان استروژن در بدن شما می شود. علاوه بر این، افزایش سطح استروژن باعث کاهش سطح پروژسترون می شود. پروژسترون یک هورمون ضروری برای رشد سالم جنین است. بنابراین، کاهش پروژسترون ناشی از افزایش مصرف ویتامین C در نهایت منجر به سقط می شود.

2- قرص آسپرین

مصرف آسپرین در بارداری سالم و ایمن بسیار ممنوع است. از مصرف قرص های آسپیرین مطمئن باشید؛ حدود 5 تا 6 روز بین 2 تا 8 هفته حاملگی همراه با ترکیب مواد گرم مانند زنجبیل، دارچین، قهوه، انجیر و غیره به شما کمک خواهد کرد که سقط جنین اتفاق بیفتد.

3- کپسول دونگ کوئی

استفاده از این دارو اغلب به دنبال مصرف منظم ویتامین C به مدت شش روز است. در این مرحله، خانم به طور کلی نیاز به مصرف یک کپسول دونگ کوئی دارد. عمل ترکیبی هر دو دارو (مکمل های ویتامین C و کپسول دونگ کوئی) باعث انقباض رحم و سقط جنین می شود.

3- گیاهان سقط آور

1- روغن پامچال

  • روغن پامچال را با 4-5 کپسول به تامپون وارد کنید و آن را یک شب بگذارید بماند. در عین حال، 2-3 قرص را با آب بخورید تا غلظت روغن پامچال در بدن شما افزایش یابد.

2- چای بابونه 

  •  مصرف 2-3 قاشق بابونه خشک در فنجان آب گرم ، 2-3 بار در روز به مدت پنج روز مناسب می باشد. شما همچنین می توانید از 5 قطره روغن اسانس بابونه استفاده کنید. توصیه می شود نوشیدن چای بابونه باعث افزایش احتمال موفقیت می شود 

3- برگ جعفری

  • برگ جعفری داروی خانگی بسیار طبیعی برای سقط جنین است. لازم است برگ جعفری را به طور کامل مصرف کنید. عمل این گیاه به وضوح در مقابل ویتامین C می باشد. در نتیجه، منجر به اثر متقابل انقباض رحم و انقباض دهانه رحم می شود که در نهایت منجر به سقط جنین می شود. برای افزایش تاثیر، می توانید جعفری را با ویتامین C مصرف کنید. 

4- کوهوش سیاه

  • این گیاه رحم را برای سقط جنین آماده می کند. پس از مصرف این گیاه باید کوهوش قرمز مصرف کنید. توجه داشته باشید مصرف کوهوش سیاه سبب ختم بارداری نخواهد شد. با این حال، تاثیر آن بر رحم منجر به سقط جنین می شود. دوز توصیه شده متفاوت هستند. بنابراین، بهتر است با متخصص گیاه شناسی صحبت کنید. 

5- گیاه آنجلیکا

  • اثر آنجلیکا در زنان دو برابر می باشد. این گیاه باعث انقباض می شود و قاعدگی را تسهیل می کند. هر دوی این اثرات، باعث خاتمه بارداری می شود. آنجلیکا باید در یک فنجان آب گرم مخلوط شود و چهار بار در هر 24 ساعت مصرف شود. محدوده ایمنی توصیه شده برای استفاده از این محصول طبیعی بین 5 تا 15 سقط است.

6-  پونه

  • بر خلاف سایر گیاهان بالا، پونه باعث سقط جنین می شود. پونه باعث انقباض رحم می شود که موجب سقط جنین می شود. 

بعد از سقط چه کار هایی باید انجام داد؟

در اینجا به کارهایی که بعد از سقط انجام دهید بهتر است اشاره می کنیم:

  1. نوشیدن مقدار زیادی مایعات برای هیدراته شدن بدن
  2. خوردن غذاهای تازه و سالم و ویتامین ها
  3. کاهش استرس و فشار کاری
  4. داشتن خواب کافی
  5. اجتناب از شنا کردن تا دو هفته
  6. اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین
  7. عدم استفاده از تامپون یا رابطه جنسی حداقل دو تا چهار هفته

آیا سقط جنین خطر ابتلا به مشکلات در بارداری های بعدی را افزایش می دهد؟

به طور کلی، سقط جنین نباید در بارداری های بعدی اثرگذار باشد. با این حال، برخی از مطالعات نشان می دهد که ممکن است ارتباطی بین ختم بارداری و افزایش خطر ابتلا به زایمان زودرس و وزن کم نوزاد هنگام تولد وجود داشته باشد. خطرات ممکن است به نوع سقط جنین مربوط باشد:

1- سقط جنین با دارو:

در این حالت در اوایل بارداری برای سقط جنین دارو مصرف می شود. سقط جنین پزشکی خطر عوارض حاملگی آینده را افزایش نمی دهد.

2- سقط جنین با جراحی:

 در عمل جراحی، جنین از رحم از طریق واژن خارج می شود. این عمل معمولا با استفاده از مکش و ابزار تیز و قاشق شکل انجام می شود. به ندرت، این عمل باعث بروز زخم در دیواره رحم می شود. خانم هایی که چند بار از سقط جنین جراحی استفاده کرده اند بیشتر در معرض خطر زخم در دهانه رحم قرار دارند. اگر سقط جنین داشته باشید و نگران تاثیر احتمالی آن بر حاملگی آینده باشید باید با پزشک خود مشورت کنید. او می تواند به شما در درک خطرات احتمالی و اقداماتی که می توانید برای اطمینان از حاملگی سالم انجام دهید کمک کند.

مشکلات بعد از سقط جنین

 

مشکلات بعد از سقط جنین

1- بهبود پس از سقط جنین

سقط جنین در ایالات متحده بسیار رایج است و به طور متوسط از هر 10 خانم 3 مورد سقط جنین دارند و تا سن 45 سالگی دیده می شود. دو روش سقط جنین وجود دارد: سقط جنین با قرص و سقط جنین با جراحی. خانم ها می توانند قرص های سقط جنین را تا هفته دهم بارداری مصرف کنند. بعد از این زمان، برای سقط جنین جراحی مورد نیاز است.

سقط جنین باید تحت مراقبت یک متخصص پزشکی مجاز در یک کلینیک انجام شود. با این حال، بسیاری از خانم ها عوارض جانبی مانند گرفتگی شکم، خونریزی واژینال، حالت تهوع، درد سینه و خستگی را پس از سقط جنین تجربه می کنند.

2- خونریزی

بسیاری از خانم ها بعد از سقط جنین خونریزی می کنند. در طول این دوره، ممکن است خونریزی سبک تا سنگین تجربه شود. خروج لخته خون نیز طبیعی است اما خروج لخته های بزرگ به مدت دو ساعت عادی نیست. خونریزی پیوسته و سنگین به مدت 12 ساعت یا بیشتر نشانه وجود مشکل است. 

3- نزدیکی جنسی 

پس از هر دو نوع سقط جنین توصیه می شود ، حدودا دو هفته  رابطه جنسی نداشته باشید. این کار خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهد و بخش مهمی از مراقبت بعد از سقط جنین است. اگر بعد از سقط جنین رابطه جنسی محافظت نشده داشتید، با پزشک یا کلینیک تماس بگیرید و اقدامات پیشگیری از بارداری را سوال کنید. اگر بعد از سقط جنین در هنگان نزدیکی جنسی درد شدید داشتید، با کلینیک یا پزشک تماس بگیرید. 

مقاله پیشنهادی اوما : مدت زمان خونریزی پس از سقط جنین

عوارض جانبی بعد از سقط جنین

عوارض جانبی عادی پس از سقط جنین عبارتند از:

  •  گرفتگی شکمی
  •  خونریزی واژینال خفیف
  • تهوع و استفراغ
  •  درد سینه ها
  • خستگی

با وجودی که توصیه می شود سقط جنین باید با شرایط مناسب و تحت مراقبت انجام شود، اما باز هم عوارض جدی دارد. یکی از رایج ترین عوارض عفونت است. عفونت می تواند ناشی از سقط ناقص و یا قرار گرفتن در معرض باکتری ها در واژن، مانند داشتن رابطه جنسی زودهنگام باشد. می توانید خطر ابتلا به عفونت را با انتظار برای داشتن رابطه جنسی و استفاده از پد به جای تامپون کاهش دهید.

علائم عفونت عبارتند از: تهوع و استفراغ شدید، تب و درد شدید لگن. عفونت های درمان نشده می توانند موجب بیماری التهابی لگن شوند، بنابراین سعی کنید به زودی علائم خود را به پزشک اطلاع دهید. سایر عوارض احتمالی ناشی از سقط جنین عبارتند از:

  •  سقط جنین ناقص که در آن جنین هنوز زنده است یا از رحم به طور کامل تخلیه نشده است. این حالت می تواند عوارض جدی پزشکی ایجاد کند.
  •  پرفوراسیون رحم که علائم درد شدید شکم، خونریزی و تب دارد.
  • شوک سپتیک که علائمی دارد که شامل تب، لرز، درد شکمی و فشار خون پایین است.

برخی از علائم میتواند عوارض اورژانسی ناشی از سقط جنین باشد. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، به اورژانس مراجعه کنید:

نکات مراقبت بعد از سقط جنین

پس از سقط جنین، دکتر یا کلینیک شما دستورالعمل های خاصی را در خصوص مراقبت پس از سقط جنین به شما ارائه می دهد. گاهی اوقات این مراقبت ها به کاهش عوارض جانبی کمک نمی کنند. برای کاهش عوارض جانبی و افزایش راحتی شما پس از سقط جنین، می توانید:

  •  از پدهای گرم کننده استفاده کنید، که باعث کاهش گرفتگی عضلات می شوند.
  •  مایعات به مقدار زیاد بخورید، مخصوصا اگر استفراغ می کنید یا اسهال هستید.
  •  اگر ممکن است، سعی کنید یک یا دو روز استراحت کنید.
  •  داروهایی مانند ایبوپروفن مصرف کنید تا گرفتگی و درد را کاهش دهد.
  •  محل های گرفتگی و درد را در شکم ماساژ دهید.
  •  سوتین تنگ بپوشید تا حساسیت سینه کاهش یابد.

خطرات سقط جنین عمدی برای مادر

قطعا سقط جنین برای رحم خطرناک است. مخصوصا در افرادی که سقط های مکرر دارند. زوجین باید آگاهانه نزدیکی داشته باشند و از خطرات سقط جنین آگاه باشند:

و در آخر پیام پزشک :

جنین هدیه خداوند است، پس دادن هدیه خداوند کار درستی نیست، این هدیه حتما برای شما برکت خواهد داشت. پس اول از همه در روابط جنسی مراقب و محتاط باشید. از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید که مجبور نشوید هدیه خداوند را پس دهید. سقط جنین هم برای شما و هم همسرتان عواقب روحی و عاطفی بدی را بدنبال خواهد داشت. پس مراقب باشید!!! اگر با همسرتان تصمیم به سقط جنین گرفتید حتما و حتما نزد یک پزشک یا ماما باتجربه اینکار را انجام دهید. تمام موارد درمان های خانگی به تنهایی باعث سقط جنین نمیشه! پس حتما باید با پزشک مشورت کنید. قبل از تصمیم گیری همه جوانب را در نظر بگیرید و اگر در نهایت تصمیم به سقط گرفتید، این کار و شانسی انجام ندهید، فکر نکنید با یک لیوان زعفران یا چای بابونه جنین سقط میشه !! پیش کسی برین که این کار رو درست براتون انجام بده . در آخر امیدوارم که جواب بی بی چک همیشه اون چیزی باشه که منتظرش هست چه مثبت و چه منفی.

1-bpas team. Caring for yourself after your abortion. www.bpas.org.2018

2-Ana Gotter. After Abortion Care. www.healthline.com. August 29, 2016

3- Dr. Shivani Chaturvedi. How To Avoid Pregnancy After One Month? www.momjunction.com. April 23, 2019

 

خانم سهام رشیدی

این مطلب به ویرایش و تأیید رسیده است، ایشان فارغ التحصیل کارشناسی مامایی از دانشگاه کردستان بوده و در حال حاضر دارای مطب خصوصی در اهواز میباشند، و در زمینه های مراقبت هاي دوران بارداری، زايمان و پس از زايمان مشاوره تعيين جنسيت، بلوغ، يائسگي ، زناشوئي، نازايي و اختلاالات جنسي درمان بيماري هاي زنان تنظيم خانواده پاپ اسمير و ... در حال فعالیت میباشند برای آشنایی بیشتر با وی میتوانید صفحه اینستاگرام ایشان را مشاهده نمایید.
;

بارداری برای سقط جنین چه باید کرد سقط سقط جنین داروی سقط جنین سقط جنین یک ماهه سقط با دارو سقط کردن جراحی برای سقط عوارض سقط ساک حاملگی لقاح اولیه سه روش رایج سقط جنین روش های سقط جنین چقدر دردناک است بهبود یافتن بعد از سقط با دارو 3 درمان خانگی سقط جنین مشکلات بعد از سقط جنین 9 هفته اول بارداری ضخیم شدن دیواره رحم سونوگرافی آزمایش تیتر بتا سه ماهه اول بارداری هفته ششم بارداری 16 هفتگی بارداری سن بارداری کورتاژ چیست عوارض و مراقبت های بعد از کورتاژ سه ماهه دوم بارداری مایع آمنیوتیک سهام رشیدی افسردگی قرص ضد بارداری دارچین سیاه دانه زیره ویتامین سی میزان استروژن آسپرین در بارداری زنجبیل چای بابونه زایمان زودرس وزن کم نوزاد هنگام تولد زخم در دهانه رحم هفته دهم بارداری حالت تهوع مدت زمان خونریزی پس از سقط جنین بیماری التهابی لگن فشار خون پایین  ترشحات بدبوی واژن  جفت سرراهی  اندومتریوز التهاب و عفونت بافت رحم سه منبع Caring for yourself after your abortion After Abortion Care How To Avoid Pregnancy After One Month خانم سهام رشیدی اینستاگرام

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو