تاخیر در تکلم کودکان، نادیده اش گرفته اید؟

منبع: نی نی بان

120

1398/4/12

17:02


آیا شما تاخیر در تکلم کودک نوپای خود را نادیده می گیرید؟ اگر جواب شما به این سوال بله است لطفا این مطلب را حتما تا انتها بخوانید.
ممکن است جملاتی شبیه این شنیده باشید که ” نگران نباش وقتش که برسد خودش حرف خواهد زد” یا اینکه” انیشتین تا سن ۴ سالگی حرف نزد” یا اینکه ” دخترت کوچیکترین فرزند خانواده است پس خواهر برادرهایش با او حرف خواهند زد”. این حرف ها را دوستان، اعضای خانواده و حتی پزشک خانواده به شما خواهند زد. یا حتی شاید این جمله را شنیده باشید که” او فقط کمی دیر حرف است و خیلی زود راه می افتد”.

تاخیر در حرف زدن کودکان
اگر نگرانی هایی در رابطه با رشد زبانی کودک نوپای خود دارید بدانید که حتما یکی از این جواب ها را از افراد خیرخواه خواهید گرفت. اگرچه ما توصیه می کنیم این نصیحت ها را شوخی در نظر بگیرید.
در این مقاله توصیه هایی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند تا اگر واقعا صحبت کردن کودک شما تاخیر دارد تصمیماتی اتخاذ کنید.

چرا نباید تاخیر در تکلم یک کودک نوپا را نادیده گرفت؟
درست است که تمام بچه ها بالاخره یاد می گیرند تا صحبت کنند که ممکن است تا ۱۲ ماهگی باشد یا سه سالگی. اگر کودک شما مشکل شنوایی، اختلالات ژنتیک یا دیگر اختلال های رشدی دارد از این قائده این طور انتظار می رود که ممکن است این اختلالات بر روی رشد زبان و حرف زدن او تاثیر بگذارد.
در جامعه گفتاری و زبان، در بسیاری موارد اینطور معروف است که تقریبا ۷۰-۸۰٪ کودکان نوپا که تاخیر زبانی دارند اگر هیچ نوع مداخله ای برای درمان دریافت نکنند خودشان به مروز بهتر می شوند.
یک نکته مهم این است که تاخیر زبان در اینجا تنها به تاخیر بیانی اشاره دارد به این معنا که کودک قادر به فهمیدن و درک است اما با صحبت کردن مشکل دارد( یا بیان شفاهی).

چه اتفاقی برای این کودکان می افتد؟
۲۰ تا ۳۰ درصد از بچه هایی که تاخیر در تکلم دارند در صحبت کردن از هم سن و سالان خود عقب می مانند. این عدد زیر ۵۰ درصد است اما آیا می خواهید سر بچه تان ریسک کنید؟
بچه هایی که در دومین سال تولدشان فقط چند تا کلمه دم دستی می گویند دارای ریسک هستند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی مهارت های زبانی کودکی به حدی که باید باشد نیست، هنگام ورود به مدرسه مشکلاتی در زبان و خواندن و نوشتن دارند.
تحقیقات بیشتر و بیشتر نشان می دهد که هرچه زودتر برای درمان کودک اقدام شود نتایج بهتری خواهد داشت. هر چه کودک کوچکتر باشد نیز نقش مهمی در طول درمان نیاز دارد.
برای مثال، اگر به قدری صبر کنید که کودک تان سه سال را رد کند او نیاز به درمان بیشتری به منظور یادگیری تمام چیزهایی که یک کودک سه ساله باید بداند دارد. اما، اگر درمان در سن ۲ سالگی شروع شود، شانس خوبی است که او تا سن ۳ سالگی به بقیه ی بچه های هم سن و سالانش برسد.

صحبت کردن کودک نوپای من به تاخیر افتاده است چه باید بکنم؟
به شما توصیه می کنیم تا یک گفتار درمانگر در منطقه ی خودتان پیدا کنید و کودک تان را نزدش ببرید. متخصص گفتار درمانگر قادر خواهد بود تا به شما بگوید که جلسات درمانی برای کودک شما مفید خواهد بود یا نه. متخصصین و روانشناسان خانه روانشناسی سرسره هم در این زمینه می توانند شما را همراهی کنند و بهترین راهنمایی ها و راهکارهای درمانی را به شکل حضوری و یا تلفنی به شما ارائه دهند. کافی است روی عکس زیر کلیک کنید و ثبت نام کنید و درخواست مشاوره تلفنی و یا حضوری بدهید.
اغلب، در مورد بچه های کوچک، گفتار درمانگر یک برنامه ی خانگی برای شما تنظیم خواهد کرد که بتوانید با کودک خود در خانه کار کنید که آن کاملا بستگی به کودک شما و شدت مشکلش دارد.
والدین زیادی هستند که روش ” بشین و منتظر باش ” را به کار می گیرند چون حس می کنند اگر اقرار کنند که کودک آن ها نیاز به اقدام در زمینه زبان دارد تا حدی در وظیفه ی والدینی خود شکست خورده اند.
البته این سخن دور از حقیقت نیست. بعضی از بچه ها حقیقتا نیاز به کمک دیگران دارند. همه ی ما نقاط قوت و ضعف هایی داریم. برای بچه ها هم همینطور است.
با تشخیص به موقع مشکلات کودک خود قبل از اینکه دیر شود والدین بهتری برای آن ها خواهید شد. می توانید هم آنقدر صبر کنید و صبر کنید تا به شما گفته شود که بچه ی شما در مدرسه مشکل دارد.
اگر او گفتار درمانی را به عنوان یک کودک نوپا شروع کند هیچ کدام از این مشکلات پیش نخواهد آمد.
ما سعی نمی کنیم شما را بترسانیم اما با کارهایی که والدین انجام می دهند و توصیه هایی که افراد بدون هیچ پس زمینه ای در مورد رشد زبانی به آن ها می دهند مخالف هستیم.
آیا تاخیر در تکلم کودک نوپای خود را نادیده می گیرید؟ در نهایت، انتخاب اینکه تاخیر در صحبت کردن را نادیده بگیرید و یا بنشینید و منتظر بمانید با خودتان است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو