خفه کردن سایبری؛ کشورهایی که در یک سال گذشته بیشتر از دیگران اینترنت را قطع کرده اند

خفه کردن سایبری؛ کشورهایی که در یک سال گذشته بیشتر از دیگران اینترنت را قطع کرده اند


منبع: روزیاتو

143

1398/4/12

21:19


در روزهای اخیر و به گزارش بسیاری از کاربران، اینترنت کشور با کندی کم سابقه ای مواجه شده و دسترسی به برخی سرویس ها و اپلیکیشن ها حتی با استفاده از ابزارهای دور زدن فیلترینگ نیز غیرممکن شده است. در حالی که بحث اینترنت و سانسورینگ همواره یکی از بحث های داغ کشور بوده، در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با موارد قطعی اینترنت گسترده اخیر در برخی دیگر از کشورهای جهان آشنا کنیم. در ماه می امسال قانونی در روسیه به تصویب رسید که بر اساس آن این کشور یک نسخه آینه ای موازی مخصوص به خود از سرویس وب خلق می کند که به مقامات مسکو اجازه می دهد ارتباطات وب خود را از کل دنیا قطع کرده اما در درون خود، این ارتباط اینترنتی همچنان برقرار است.

قطعی اینترنت

این ترفند، به ادعای مقامات سیاسی کشور، برای محافظت از توانایی روسیه در زمینه برقرار ماندن اینترنتش در صورت هر گونه حمله خارجی  به کار گرفته می شود. اما در واقع می توان این قانون را ابزاری دانست که دولت روسیه از آن طریق می تواند بخش یا تمام اینترنت شهروندانش را چنان تحت کنترل درآورد که بتواند از طریق درگاه ها و مجراهایی که در نظر گرفته آن را تحت نظر داشته باشد. بدین ترتیب مشخص شده که خاموش کردن سرویس اینترنت- وب، ایمیل، رسانه های اجتماعی، داده های تلفن همراه و اپلیکیشن ها_ برای تمام یک کشور بسیار ساده تر از آن است که فکر می کردیم.

قطعی اینترنت

این اتفاق اغلب رخ می دهد و تنها مختص به حکومت های تمامیت خواهی مانند روسیه نیست. برای مثال، یک بار در ایالات متحده، هکرها موفق شدند که بخش وسیعی از شرق آمریکا را برای ساعاتی از دسترسی به اینترنت محروم کنند. سال گذشته بیش از ۱۹۶ قطعی اینترنت گسترده در ۲۵ کشور رخ داده است که در این میان هند بیشترین سهم را داشته و تنها در یک سال ۱۳۴ بار اینترنت را به دلایل خاص قطع کرده است. در اکثر قریب به اتفاق این قطعی های اینترنتی عامدانه، هدف از این کار امنیت عمومی، امنیت ملی و جلوگیری از انتشار اخبار نادرست و خشونت عنوان شده است در حالی که هدف واقعی دولت ها از قطع کردن اینترنت شهروندان عدم ثبات سیاسی در کشور و اعتراضات گسترده بوده است. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با قطعی های اینترنتی اخیر در سطح جهان و دلیل انجام گرفتن آن ها آشنا کنیم.

ایالات متحده: حمله میرای در سال ۲۰۱۶ بزرگ ترین خاموشی تاریخ اینترنت را رقم زد

قطعی اینترنت

در صبح روز جمعه، ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶، آمریکایی ها از خواب بیدار شدند و متوجه شدند که بخش ایسترن سی برد (Eastern Seaboard) به طور کامل اینترنت ندارد. کمپانی Dyn که سرویس DNS را برای بخش زیادی از اینترنت ارائه می دهد توسط حمله ربات اینترنتی میرای (Mirai) دیگر پاسخگو نبود. میرای در ابتدا توسط سه مرد به نام های پاراس جها، جوسایاه وایت و دالتون نورمن ساخته شده بود که مدیریت یک کمپانی فعال در عرصه فروش مکانیزم های دفاعی در مقابل حملات DDoS را بر عهده داشتند. برای توسعه کسب و کار خود، این سه میرای را ساختند تا یک حمله DDoSی به یک شرکت فرانسوی میزبان وب به نام OVH ترتیب دهند.

آن ها امیدوار بودند کمپانی هایی که میزبان سرورهای میلیون ها نفر کاربر بازی آنلاین Minecraft  بودند، برای اطمینان از مورد حمله قرار نگرفتن سرورهایشان به آن ها پول خواهند داد. آزمایش آن ها موفق تر از انتظار بود. از ترس هیولایی که ساخته بودند، این سه کد میرای را به صورت آنلاین منتشر کردند تا نقش خود در ساخت آن را پنهان نمایند. اما این کد توسط هکرهای دیگر برای حمله به Dyn مورد استفاده قرار گرفت. این اولین نشان جدی از این موضوع بود که یک دشمن سوم این توانایی را دارد که برترین قدرت نظامی جهان را به ارتباطات قبل از دهه ۱۹۹۰ و اختراع اینترنت ببرد.

اتیوپی: ۹۷ درصد بدون اینترنت پس از کودتای ناموفق

قطعی اینترنت

سال گذشته، دولت اتیوپی اعلام کرد که آزادی بیان یک حق انکار نشدنی در این کشور است اما به دنبال یک کودتای ناموفق علیه نخست وزیر آبی احمد و دولت محلی آمهارا در اواسط ژوئن ۲۰۱۹ که به مرگ چندین نفر انجامید، اینترنت کشور قطع گردید. معلوم نیست که چه کس یا ارگانی دستور قطعی اینترنت را داده بود.

جمهوری اینگوشتیا، روسیه: دو هفته قطعی اینترنت برای متوقف کردن اعتراضات در جریان اختلافات مرزی با چچن

قطعی اینترنت

در اکتبر ۲۰۱۸، به دنبال یک سری اعتراضات علیه توافق جدید مرزی جمهوری اینگوشتیا و چچن، دولت روسیه به مدت دو هفته اینترنت را در این منطقه قطع کرد تا اینکه اعتراضات پایان یافت. در جریان این خاموشی اینترنت سه سرویس دهنده اصلی موبایل روسیه خدمات خود را کاملاً قطع کردند. هدف اصلی از این اقدام پایان دادن به دسترسی فعالان اجتماعی و سیاسی به اپلیکیشن واتس اپ برای سازماندهی اعتراضات بود.

بیشتر بخوانید: گزارش سازمان ناظر بر آزادی‌های اجتماعی؛ آزادترین و بسته‌ترین کشورهای جهان در سال ۲۰۱۹

موریتانی: در میانه خاموشی نسبتاً کامل اینترنت

قطعی اینترنت

در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۹ موریتانی در آستانه قطعی کامل اینترنت قرار گرفت. کشور انتظار نتایج انتخابات را می کشید. اما محمد اولات غزوانی، کاندیدای مورد حمایت دولت، پیش از شمارش آرا پیروزی خود را اعلام کرد و نیروهای پلیس شروع به دستگیری اعضای حزب مخالف کردند.

سودان: جلوگیری از انتشار اطلاعات در داخل و خارج از کشور

قطعی اینترنت

در ژوئن ۲۰۱۸، دولت سودان شروع به قطع کردن اینترنت کشور کرد. در حالی که سرویس های اینترنتی از لحاظ فنی همچنان آنلاین باقی مانده بودند اما ظرفین درگاه های بزرگ اصلی آن کاهش یافته و بسیاری از شهروندان کشور دسترسی به اینترنت نداشتند. این قطعی اینترنت با کشته شدن صدها معترض خواستار دموکراسی توسط شبه نظامیان طرفدار دولت در خارطوم همراه بود در حالی که دولت نظامی سعی داشت کنترل خود بر اوضاع کشور را تشدید بخشد. همچنین سال گذشته، عمر البشیر، دیکتاتور سابق این کشور، به مدت ۶۸ روز متوالی اینترنت را قطع کرد.

چاد: رییس جمهور دبی برای یک سال تمام اینترنت کشور را قطع کرد

قطعی اینترنت

با فرا رسیدن مارس ۲۰۱۹، مرد م چاد یک سال بود که به واتس اپ، فیسبوک، ایمیل و توئیتر دسترسی نداشتند. بسیاری از کسب و کارها با استفاده از سرویس های وی پی ان گران قیمت برای پنهان کردن مسیر اطلاعات خود توانستند در این خاموشی یک ساله دوام بیاورند. فعالان حقوق بشری بر این باورند که ادریس دبی، رییس جمهور کشور، به منظور پایان دادن به درگیری های خشونت بار بین قبایل رقیب در شمال کشور دستور قطع کردن اینترنت را صادر کرده و در ادامه برای تثبیت قدرت خود این رویه را ادامه داد.

ونزوئلا: نیکلاس مادورو، رییس جمهور کشور، وقتی که مخالفان او صحبت می کنند اینترنت را قطع می کند

قطعی اینترنت

در ژانویه ۲۰۱۹، بسیاری از رسانه های اجتماعی در ونزوئلا ساعاتی با قطع دسترسی مواجه شدند و در برخی موارد اینترنت به طول کلی قطع شد. این خاموشی اینترنت زمانی رخ داد که خوان گوایدو، رهبر مخالفان مادورو، در حال سخنرانی برای کشاندن مردم به خیابان ها بر علیه دولت مادورو بود.

زیمبابوه: بعد از کشته شدن ۸ نفر در اعتراضات ژانویه بر سر افزایش قیمت سوخت، رییس جمهور دستور قطع اینترنت را صادر کرد

قطعی اینترنت

این اتفاق زمانی رخ داد که مقامات زیمبابوه می خواستند از انتشار تصاویر خشونت آشکار و بی سابقه پلیس ضد شورش کشور علیه معترضان جلوگیری کنند. Econet Wireless، بزرگ ترین سرویس دهنده اینترنتی کشور اعلام کرد که به آن ها دستور خاموش کردن تمامی سرورها داده شده است.

لیبریا: یک هکر بریتانیایی در تلاش برای کمک به یک کمپانی رقیب اینترنت کشور را قطع کرد

قطعی اینترنت

در سال ۲۰۱۶، دانیل کای یک ربات اینترنتی به نام Mirai #14 ساخت که با ترافیک خودکار و خرابکارانه خود سرویس دهنده اصلی اینترنت لیبریا را به دردسر انداخت. این حمله سایبری چنان قوی بود که باعث از کار افتادن مابقی اینترنت کشور به مدت حدود ۲۴ ساعت شد. یک کمپانی رقیب به او پول داده بود که با این کار سرویس رقیب را دچار مشکل کند. در ژانویه ۲۰۱۹، کای به ۳۲ ماه زندان در بریتانیا محکوم شد.

جمهوری دموکراتیک کنگو: یک روز پس از انتخابات اینترنت کشور به طور کامل قطع شد

قطعی اینترنت

جوزف کالیبا، رییس جمهور  سابق جمهوری دموکراتیک کنگو در دسامبر ۲۰۱۸ پس از ۱۷ سال حکومت بر کشور از مقام خود کناره گیری کرده و بدنبال آن انتخابات برگزار شد. اما یک روز پس از انتخابات، اینترنت در شهرهای اصلی کشور مانند کینشازا، گوما و لوبومباشی قطع شد. کاندیداهای احزاب مخالف بر این باور بودند که این قطعی عامدانه با هدف جلوگیری از انتشار پیروزی این احزاب در رسانه های اجتماعی صورت گرفته بود.

قزاقستان: قطعی های روزانه وقتی که یک نفر خاص صحبت می کند

قطعی اینترنت

از مارس ۲۰۱۸، مقامات قزاق تقریباً به صورت هر روز و هر بار برای حدود یک ساعت، همزمان با سخنرانی زنده مختار آبلیزوف، رهبر حزب مخالف انتخاب دموکراتیک برای قزاقستان، در فیسبوک، اینترنت را قطع می کنند. به محض آنلاین شدن آقای آبلیزوف، کاربران اعلام می کنند که دیگر نمی توانند تصاویر و ویدیوهای مربوط به او را در فیسبوک، یوتیوب، توئیتر، اینستاگرام و دیگر رسانه های اجتماعی ملی و محلی ببینند یا بارگذاری نمایند.

ترکیه: دسترسی ۱۲ میلیون نفر به اینترنت قطع می شود

قطعی اینترنت

دولت رجب طیب اردوغان به طور مداوم و به منظور سرکوب کردن حزب کارگران کردستان ترکیه دسترسی به اینترنت را در بخش های کوردنشین کشور محدود می کند. در ۱۱ سپتامبر ۲۰۱۶، خطوط تلفن، موبایل و خدمات اینترنت در ۱۰ شهر به مدت ۶ ساعت از کار افتادند که بیش از ۱۲ میلیون نفر از ساکنان این مناطق را تحت تاثیر قرار داد. این اتفاق همزمان با خلع کردن ۲۸ شهردار کورد در این مناطق از مقام هایشان صورت گرفت. یک ماه بعد، دولت سرویس های موبایل و اینترنت ثابت را در ۱۱ شهر و برای چند روز متوالی معلق کرد که حدود ۶ میلیون نفر را در خاموشی اینترنتی فرو برد و دسترسی به سیستم های پرداخت و بانک ها قطع گردید.

هند: ۱۳۴ بار قطعی اینترنت تنها در یک سال

قطعی اینترنت

هند با فاصله ای بسیار زیاد بدترین کشور در زمینه قطع شدن اینترنت است. این کشور در سال ۲۰۱۸ و در بخش های وسیعی از کشور، از جمله کشمیر، ۱۳۴ بار دست به قطع کردن عمدی اینترنت زده است. مقامات با این کار امیدوار بودند که از انتشار خشونت در رسانه های اجتماعی مانند واتس اپ جلوگیری کنند.

بیشتر بخوانید: هر آن چه که باید در مورد اعتیاد به اینترنت و روش های درمان آن بدانید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو