۱۱ نشانه که تنها در افراد با اعتمادبه‌نفس واقعی وجود دارد

55

1398/2/29

23:03


تصوری که در جامعه از اعتماد به نفس وجود دارد کمی مبهم است. چیز‌هایی که به عنوان رفتار با اعتماد به نفس ارائه می‌شوند، بیش از حد خشن، بی پروا و تهاجمی هستند.

۱۱ نشانه که تنها در افراد با اعتمادبه‌نفس واقعی وجود دارد

 به گزارش بهداشت نیوز به نقل از برترین ها، تصوری که در جامعه از اعتماد به نفس وجود دارد کمی مبهم است. چیز‌هایی که به عنوان رفتار با اعتماد به نفس ارائه می‌شوند، بیش از حد خشن، بی پروا و تهاجمی هستند. محبوب‌ترین تصور از اعتماد به نفس، تصویر یک زن یا مرد موفق است که تمایل دارد با سر و صدا، صحبت کردن و تحمیل کردن خود به دیگران راه خود را به سوی محیط کسب و کار مطلوب‌تر باز کنند!

این تصور، مردم را گیج کرده و باعث ایجاد اعتماد به نفس کاذب و غیر واقعی در آن‌ها می‌شود که به جای این که آن‌ها را به حرکت وادارد، در واقع آن‌ها را عقب نگه می‌دارد و آن‌ها را به سمت رابطه‌های نامناسب می‌کشاند. حفظ این نوع اعتماد به نفس نیز مشکل است، زیرا ریشه و منبعی ندارد. کسی که سعی می‌کند چنین شخصیتی داشته باشد انرژی زیادی از دست می‌دهد. اساسا در چنین شرایطی مردم نقش بازی می‌کنند. این نوع شخصیت به ندرت به طور طبیعی ظاهر می‌شود.

از همین رو می‌خواهیم در این جا تعریف کامل از یک شخص با اعتماد به نفس واقعی و کاملا طبیعی ارائه دهیم. پس بیایید با هم ببینیم که افراد با اعتماد به نفس واقعی چه رفتار‌هایی از خود نشان می‌دهند.

۱. آن‌ها به تعریف‌های دیگران برای افزایش اعتماد به نفس‌شان نیازی ندارند
بهتر شدن اعتماد به نفس با شنیدن تعریف و تمجید از سمت دیگران طبیعی است و لزوما اصلا چیز بدی نیست. با این حال فردی که برای داشتن اعتماد به نفس به بازخورد‌های مثبت دیگران نیاز دارد را نمی‌توان یک فرد با اعتماد به نفس واقعی تعریف کرد. افراد با اعتماد به نفس واقعی، حتی زمانی که هیچ کس به طور خاص کار یا رفتار آن‌ها را ستایش نمی‌کند، شخصیت و نگرش خود را حفظ می‌کنند. به عبارت دیگر، آن‌ها خودشان بازده و انگیزه‌ی خود را تنظیم می‌کنند.

۲. آن‌ها ظرفیت شنیدن تعریف را دارند
هیجان زده شدن بیش از حد به خاطر شنیدن تعریف نیز یکی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد اعتماد به نفس یک شخص کاملا واقعی نیست. یک فرد با اعتماد به نفس تعریف و تمجید‌ها را می‌پذیرد، آن‌ها را تشخیص می‌دهد، اما اجازه نمی‌دهد که آن‌ها بیش از حد بر تصوری که او از خودش دارد تاثیر بگذارند. اگر هر تعریف بتواند تصور یک شخص از خودش را تغییر دهد، این بدان معنی است که این تصور با ثبات نیست. ثبات یک ویژگی الزامی برای داشتن یک شخصیت با اعتماد به نفس واقعی است.

۳. آن‌ها ظرفیت شنیدن انتقاد را نیز دارند
این ویژگی برای نظرات منفی نیز صادق است. این به آن معنی نیست که افراد با اعتماد به نفس واقعی از شنیدن نقد‌های منفی پریشان نمی‌شوند و یا این نقد‌ها به هیچ وجه بر آن‌ها تأثیر نمی‌گذارد. بلکه آن‌ها وقتی که با انتقاد مواجه می‌شوند دست به عمل نمی‌زنند. آن‌ها می‌توانند کاری که انجام داده اند را نسبت به نقدی که شنیده اند بسنجند و سپس دست به اقدام مناسبی بزنند. همه نقد‌ها از روی خیر خواهی نیستند. افراد با اعتماد به نفس می‌توانند نکات مثبت انتقاد‌ها را استخراج کرده و بهترین نتیجه را از آن‌ها بگیرند. آن‌ها احساس ترس نمی‌کنند، زیرا می‌دانند که انسان‌ها جایزالخطا هستند و به این ترتیب، کاری منطقی انجام می‌دهند، یعنی از این انتقاد‌ها درس می‌گیرند.

۴. آن‌ها تحت فشار اجتماعی خرد نمی‌شوند
شخصیت ما ناگزیر تحت تاثیر محیط اجتماعی، دوستان، خانواده، افراد مشهور، معلمان و ... است. با این حال، همه ما خصوصیات و علایق عجیب و غریب مختص به خودمان را داریم که با بقیه افراد جامعه متفاوت است. به عنوان مثال افرادی وجود دارند که از مار‌ها و خزندگان به عنوان حیوان خانگی نگه داری می‌کنند، در حالی که دیگران این حیوانات را چندش آور می‌دانند.

دلیل این امر به طور علمی توضیح داده شده است. یک فرد با اعتماد به نفس واقعی، حیوان خانگی مورد علاقه اش را به دلیل فشار‌های دیگران رها نمی‌کند. این مطلب می‌تواند به تمام جنبه‌های دیگر زندگی نیز تعمیم داده شود.

۵. آن‌ها خودنمایی نمی‌کنند
پیوسته خود نمایی کردن از واضح‌ترین نشانه‌های عدم اعتماد به نفس است. تمایل دائمی به حضور در مرکز توجه دیگران و طلب توجه با تعریف کردن از خود با صدای بلند در مورد مسائل مختلف، معمولا یک مکانیزم دفاعی برای افرادی است که زیاد از تصور درونی خود رضایت نداشته و ثبات شخصیتی ندارند.

از سوی دیگر افرادی که اعتماد به نفس واقعی دارند، اعتماد به نفس خود را تنها به کسانی که نظر آن‌ها واقعا برایشان ارزش و اهمیت دارد نشان می‌دهند. آن‌ها از صحبت در مورد موفقیت ها، تخصص و یا چیز‌های دیگر خود با افرادی که به وضوح به دستاورد‌های آن‌ها علاقه‌ای ندارند خودداری می‌کنند. فروتنی اعتماد به نفس را از بین نمی‌برد، بلکه کاملا برعکس این حقیقت دارد.

۶. آن‌ها از موفقیت‌های دیگران نمی‌ترسند
احساس رضایت واقعی از موفقیت‌های اخیر خود، احساس حسادت به موفقیت‌های دیگران را در افراد از بین می‌برد. اعتماد به نفس واقعی به این معنی است که موفقیت دیگران شما را وارد مارپیچی از شک و تردید و ارزیابی دوباره خود نمی‌کند.

این موضوع به افراد با اعتماد به نفس اجازه می‌دهد تا از وقوع اتفاقات خوب در زندگی دیگران خوشحال شوند. همچنین به آن‌ها اجازه می‌دهد تا از موفقیت‌های دیگران یاد بگیرند. به همین دلیل است که تغییر کردن برای آن‌ها ساده‌تر است. افراد با اعتماد به نفس راحت‌تر می‌توانند از یک فرد بی خاصیت به یک شخص فعال تبدیل شوند، زیرا آن‌ها از دیگران یاد می‌گیرند و از موفقیت خود انگیزه می‌گیرند.

۷. آن‌ها زمانی که به کمک نیاز داشته باشند درخواست کمک می‌کنند
دلیلی برای اجتماعی بودن انسان‌ها وجود دارد. هیچ کس نمی‌تواند بدون دوستان، خانواده و همکارانش به زندگی خود ادامه دهد. غرور و مبارزه برای حل هر مسئله زندگی به تنهایی چیزی جز سختی و گرفتاری برایتان در پی نخواهد داشت.

داشتن اعتماد به نفس واقعی به این معنی است که بپذیرید اشتباه کرده اید؛ یا نمی‌توانید مسئله‌ای را به تنهایی حل کنید و به کمک کسی که در حل کردن این نوع مسائل تبحر بیشتری دارد نیاز دارید. با تکیه بر تجربه دیگران و تماشای آن‌ها در هنگام مقابله با شرایط دشواری که شما نمی‌توانستید از پسشان بر بیایید، بخش مهمی از یادگیری و رشد شخصی است.

۸. آن‌ها از ایجاد تغییر نمی‌ترسند
محدوده‌ی راحتی جای دنجی است. افراد زیادی در جامعه وجود دارند که حاضر نیستند برای هیچ چیزی محدوده‌ی راحتی خود را ترک کنند، البته این اشکالی ندارد. با این حال، در بسیاری از شرایط چیز‌هایی که ما می‌خواهیم، خارج از منطقه راحتی مان هستند. این اولین قدم مهمی است که ما را به سمت ناشناخته‌ها هدایت می‌کند و به اعتماد به نفس واقعی نیاز دارد.

همچنین در حالی که تغییراتی که برای ما مفید هستند، ممکن است در نظر افراد اجتماع مشکوک باشد، ما هم می‌توانیم به چنین ویژگی‌هایی نیاز داشته باشیم. طاس شدن به لحاظ اجتماعی قابل قبول است، اما یک فرد با اعتماد به نفس واقعی اگر معتقد باشد که با حل این مشکل کیفیت زندگی اش بهبود پیدا می‌کند؛ بدون در نظر گرفتن قضاوتی که ممکن است از محیط اجتماعی دریافت کند، از انجام دادنش نمی‌ترسد؛ بنابراین همواره به یاد داشته باشید که تغییرات از درون ما شروع می‌شوند، نه از فشار‌های اجتماعی.

۹. آن‌ها بیشتر از صحبت کردن گوش می‌دهند
در حالی که ما در حال یادگیری هستیم، افراد با اعتماد به نفس احساس نمی‌کنند که باید دائما تجربیات و نظرات خود را با دیگران در میان بگذارند. آن‌ها آگاه هستند که راه‌های بسیار زیادی برای گذر از زندگی وجود دارد و علاقه‌مند به شنیدن در مورد آن‌ها هستند.

آن‌ها همچنین متوجه هستند که برای ایجاد یک رابطه سالم، علاوه بر صحبت کردن باید به حرف‌های دیگران نیز گوش کرد. آن‌ها نیازی ندارند که با صحبت‌های طولانی خودشان را به دیگران نشان دهند. اعتماد به نفس آن‌ها را تبدیل به شنونده‌های خوبی می‌کند و این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند که بهتر با مردم ارتباط برقرار کنند.

۱۰. آن‌ها از اشتباهات‌شان برای بهبود استفاده می‌کنند و آن‌ها را مانع خود نمی‌بینند
اعتماد به نفس شما را در برابر اشتباهات محافظت نمی‌کند، بلکه مربوط به زمانی است که می‌خواهید با انکار کردن حال خود را بهتر کنید. اعتماد به نفس باعث می‌شود توانایی پذیرش تقصیرات خود را پیدا کنید و زمینه‌ی تغییر را فراهم می‌کند. احساس گناه به ما کمک می‌کند تا متوجه شویم که اشتباه کرده ایم و باید جنبه‌هایی از زندگی یا شخصیت مان که نیاز به شناخت، پذیرش و عمل دارند را بهبود ببخشیم. اعتماد به نفس به ما کمک می‌کند تا گمراه نشویم و فضایی را فراهم می‌کند تا در آن رشد کنیم.

۱۱. آن‌ها از بحث کردن و برحق نبودن نمی‌ترسند
نمی‌خواهم بگویم که افراد با اعتماد به نفس نظر خود را به دیگران تحمیل می‌کنند و در مباحثه‌ها به دیگران حمله می‌کنند، اما حتی اگر به طور صد در صد مطمئن نباشند که نقطه‌ای که از آن دفاع می‌کنند درست است، باز هم از بحث کردن عقب نمی‌کشند. اکثر مردم از بحث کردن طفره می‌روند و از مقابله با دیگران اجتناب می‌کنند، چه احساس کنند که نظرشان درست است یا غلط.

ریسک اشتباه کردن در مقابل افراد دیگر و احمق به نظر رسیدن بسیار زیاد است. فقط با اعتماد به نفس واقعی می‌توانید قبول کنید که همیشه نمی‌توانید درست عمل کنید و نمی‌توانید برنده‌ی همه‌ی استدلال‌ها باشید. اعتماد به نفس همچنین به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که در اشتباه کردن هیچ تحقیری وجود ندارد.

به یاد داشته باشید که اعتماد به نفس واقعی چیزی است که روی آن کار می‌کنید. پیدا کردن اعتماد به نفس به زمان، صبر و شکیبایی نیاز دارد! این مسیر را تنها با سخت کوشی و جا نزدن می‌توانید طی کنید! در این راه به خودتان تردید می‌کنید، می‌ترسید و اشتباه می‌کنید. خوشبختانه داشتن اعتماد به نفس به معنی کامل و بی نقص بودن نیست. بلکه به معنی پذیرش نقص‌های خود و یادگرفتن این است که علی رغم آن‌ها با خودتان راحت باشید. اگر بخواهم افراد با اعتماد به نفس واقعی را تعریف کنم، باید بگویم آن‌ها کسانی هستند که در پوست خود احساس راحتی می‌کنند. به همین سادگی.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو