کیومرث پوراحمد: در سینما‌ها چیپس نخورید

منبع: برترین ها

82

1398/4/14

08:20


کیومرث پوراحمد در پاسخ به اینکه کدام فیلم‌هار ا برای دیدن پیشنهاد می‌دهد با انتقاد از وضعیت سالن‌ها به انصاف نیوز گفت: «وضعیت سالن‌های سینما مناسب نیست. هنگام پخش فیلم، نور موبایل و صدای تق تق چیپس بسیار آزار دهنده است. تا چنین شرایطی در سالن‌های سینما باشد، برای دیدن فیلم به سینما نمی‌روم.»

انصاف نیوز: فیلم‌ها در سینمای ایران مثل سینمای جهان با واکنش‌های متفاوتی از سوی مخاطبان و اهالی سینما روبرو می‌شوند. بسیاری از مخاطبان و اهالی سینما دیدن برخی از فیلم‌ها را در سینماها به دیگر سینمادوستان پیشنهاد می‌دهند. کیوان کثیریان منتقد سینما و کارگردان تئاتر، علیرضا رئیسیان کارگردان سینما از میان فیلم‌های در حال اکران، فیلم‌های موردنظر خود را پیشنهاد می‌دهند. همچنین کیومرث پوراحمد کارگردان سینما انتقاداتی نسبت به وضعیت سالن‌ سینماهای کشور دارد.

کیومرث پوراحمد: در سینما‌ها چیپس نخورید

کثیریان: بسیاری از فیلم‌های هنر و تجربه را می‌توان بر سینمای بدنه ترجیح داد

کیوان کثیریان منتقد سینما و کارگردان تئاتر درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی مدنظرش به انصاف نیوز اینگونه گفت: «بنظرم باید فیلم «سرخپوست» را دید. با توجه به اینکه در سینمای ما به برخی از ژانرها و انواع سینمایی کمتر پرداخت می‌شود، این فیلم یک پیشنهاد جدید است. سرخپوست قصه‌ای با تمِ دزد و پلیس و فرار از زندان است. اگرچه این موضوع در سینمای جهان بسیار مرسوم است، اما در سینمای ما خیلی رواج نداشته است.»

این منتقد سینمایی درباره‌ی فیلم سرخپوست توضیح داد: «با تمام انتقاداتی که نسبت به ساختار فیلمنامه و شخصیت‌پردازی این فیلم دارم، نظرم این است که باید این فیلم را دید. سرخپوست فیلمی گرم است. جدا از انتقاداتی که نسبت به این فیلم وارد است، اما مخاطبان را راضی می‌کند.»

کثیریان دومین فیلم پیشنهادی خود را «شبی که ماه کامل شد» معرفی کرد. وی درباره‌ی این پیشنهاد توضیح داد: «این فیلم با پس زمینه‌ی سیاسی، با سر و شکلی اکشن و به نسبت پلیسی همراه است. این فیلم نیز جذاب است. با وجود انتقاداتی که به این فیلم وارد است، اما فیلم خوبی برای دیدن است.»

او درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی هنروتجربه به خبرنگار انصاف گفت: «بسیاری از فیلم‌های هنر و تجربه را می‌توان بر فیلم‌های بدنه‌ی سینما ترجیح داد. فیلم‌های «یه وا» آناهید آباد و «رضا» کار علیرضا معتمدی کارهای خوبی هستند. یه‌وا فیلمی است که برای پرده‌ی بزرگ سینما ساخته شده است. قصه‌ی خیلی خوبی دارد و خارج از ایران کار شده؛ بسیار ارزشمند است. یه‌وا هم تم عشق دارد و واقعه‌ای را روایت می‌کند. فیلم رضا، نگاهی متفاوت به مقوله‌ی عشق دارد. این فیلم جمع و جور است، اما داستان جذابی دارد؛ خیلی امروزی است و می‌تواند پیشنهاد خوبی باشد.»

کثیریان در ادامه تصریح کرد: «فیلم «کارت پرواز» ساخته‌ی مهدی رحمانی یک فیلم تلخ اجتماعی است. این فیلم با سوژه‌ای تکان دهنده توانسته است نقد اجتماعی خود را وارد کند و فیلمی جذاب از آب دربیاید.»

این منتقد درباره‌ی مستند‌های سینمایی گفت: «مستند «اسرار دریاچه» در هنر و تجربه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. فیلمی جذاب و چشم‌نواز و هماهنگ با فضای طبیعت است و خوشبختانه از آن استقبال خوبی می‌شود. به هر حال باید تماشاگر ایرانی را به این موضوع عادت بدهیم که مستند می‌تواند به شدت جذاب باشد. گاهی مستند می‌تواند مورد توجه مخاطب عام قرار بگیرد. به طور طبیعی به دلیل نزدیک بودن موضوع این فیلم به واقعیت، اسرار دریاچه می‌تواند مخاطب انبوه جدی داشته باشد.»

وی در ادامه گفت: «فیلم‌های دیگری نیز هستند، مثل «قصه بولوار- دیوار آبی» که درباره‌ی بولوار کشاورز است. به هر حال این یک فیلم شهری است. بنظرم این فیلم می‌تواند جذابیت‌های خودش را داشته باشد.»

کثیریان درباره‌ی فیلم‌های هنر و تجربه اینگونه گفت: «بیشتر فیلم‌هایی که در هنر و تجربه است، نکته‌ای برای جذاب بودن دارند. این فیلم‌ها می‌توانند علاقمندان مختلفی را پوشش دهند. تنوع این فیلم‌ها، از سینمای فعلی ما که فیلم‌های کمدی دم دستی و فیلم‌های بنام اجتماعی دارد و درون‌مایه‌ی آن به زندگی اجتماعی نزدیک است، بیشتر است. بنظرم تنوع در بخش‌های اصلی سینمای ما خیلی کم است و هنر و تجربه این اشکال را خیلی کمتر دارد.»

رئیسیان: میدان جوانان یادآور عصر طلایی روزنامه‌هاست

علیرضا رئیسیان کارگردان سینما که فیلم‌های «چهل سالگی»، «دوران عاشقی» و چند فیلم دیگر را در پرونده‌ی سینمایی خود دارد، درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی خود به انصاف نیوز گفت: « به دلیل سفری که بوده‌ام تسلط کافی بر فیلم‌های روز سینما ندارم.»

این کارگردان درباره‌ی فیلم‌های پیشنهادی هنر و تجربه گفت: «فیلم «میدان جوانان» یادآور عصر طلایی فعالیت روزنامه‌های بعد از انقلاب است. این فیلم برای من بسیار جذاب است. یادآوری و بازسازی تصویری آن شرایط و آن روزها جذاب بود. این فیلم برای کسانی که به مستند علاقه دارند، به طور حتم تماشایی خواهد بود.»

این کارگردان در ادامه توضیح داد: « کسانی که به نوع خاص سینما علاقمند هستند، کارهای آقای بهرام بیضایی را توصیه می‌کنم. دو فیلم «درخت گلابی» و «اجاره نشین‌ها» ساخته‌ی داریوش مهرجویی، «ناخدا خورشید» آقای ناصر تقوایی که فیلم بسیار فوق‌العاده از هر نظر است را نیزپیشنهاد می‌کنم. «بانوی اردیبهشت» خانم رخشان بنی اعتماد، دو فیلم «شیر سنگی» و «جاده‌های سرد» مسعود جعفری جوزانی، «آن سوی آتش» آقای عیاری و «طعم گیلاس» آقای کیارستمی را نیز پیشنهاد می‌دهم. اینها فیلم‌هایی است که اکنون حضور ذهن دارم و معتقدم دیدن دوباره‌ی این فیلم‌ها خوب است.»

کیومرث پوراحمد: وضعیت سینماها مناسب نیست

کیومرث پوراحمد نیز در پاسخ به اینکه کدام فیلم‌هار ا برای دیدن پیشنهاد می‌دهد با انتقاد از وضعیت سالن‌ها به انصاف نیوز گفت: «وضعیت سالن‌های سینما مناسب نیست. هنگام پخش فیلم، نور موبایل و صدای تق تق چیپس بسیار آزار دهنده است. تا چنین شرایطی در سالن‌های سینما باشد، برای دیدن فیلم به سینما نمی‌روم.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو